شناسهٔ خبر: 50484667 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

میراث فرهنگی و صنایع دستی

۲ مومیایی چندصد ساله طبیعی در معدن «روی» شهرستان زواره کشف شد/ عکس

دو جسد که به دلایل شرایط محیطی مومیایی شده اند، در یکی از معادن قدیم «روی» اطراف زواره استان اصفهان کشف شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرپوش، محمد ابوطالبی، فعال میراث فرهنگی با بیان این مطلب  گفت:این دو جسد توسط کارگران معدن حین انجام حفاری با بولدوزر پیدا شدند و بعد از حضور پلیس به پژوهشکده باستانشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی فرستاده شد تا با انجام آزمایشهای مختلف جنسیت، قدمت و علت مرگ آنها معلوم شود.

این برای اولین بار است که در این شهرستان مومیایی طبیعی پیدا می شود.

از دیگر مومیایی های طبیعی ایران می توان به ۶ مرد نمکی اشاره کرد که در شروع دهه ۷۰ خورشیدی در معدن نمک چهرآباد استان زنجان پیدا شدند. در میان آن ها جسد یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود داشت و  تعدادی از مردان نمکی بر اثر ادامهٔ کار معدن با بولدوزر، به شدت آسیب دیدند و به دنبال آن تجربه احتمال صدمه دیدن مومیایی های دیگر در معدن روی زواره وجود دارد.

از میان مردان نمکی یافت شده زنجان، سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانیان بودند.

از آن جا که زواره نیز شهری قدیمی است که تاریخ آن به دوران قبل از اسلام برمیگردد ، احتمال قدمت چند صدساله این مومیایی ها وجود دارد.

 کشف اجساد معدن کاران باستانی در معدن تاریخی در اردستان

حمید رضا تاملی فرماندار محترم شهرستان اردستان خبر از کشف دو اسکلت مربوط به دو معدن کار در یک معدن تاریخی در کوه های جنوب شهرستان اردستان را داد.

مومیایی های معدن زواره,پیدا شدن جسد مومیایی در زواره

وی افزود طی اطلاع واصله از کارگران یک معدن در اردستان ماموران محترم آگاهی و اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان در محل حاضر و با دو اسکلت در داخل کانال های در عمق حدودا سی متری و داخل کوه یافت شده است که پس از بررسی های به عمل آمده مشخص گردید آن محل یک معدن تاریخی بوده که در گذشته های بسیار دور به عنوان معدن استخراج روی از آن استفاده می شده است و با بررسی ساختمان ها و کوره های ذوب که در محل یافت شد نشان از قدمت کوره ها به دوره صفویه و ساختمان ها حداقل مربوط به دوره قاجار می باشد . و از تزئینات زیر سقف معدن قدیمی نیز نشان از قدمت بالای شش صد سال تا ۱۰۰۰ سال را می توان متصور بود .در ضمن اسکلت ها می تواند مومیایی های طبیعی باشد که این در ایران می تواند بی بدیل باشد و دوره جدیدی در  تاریخ و تمدن چند هزار ساله شهرستان اردستان را باز نماید .

و همانگونه که مشهور است این شهرستان معدن سنگ آسیاب های آبی در فلات مرکزی ایران بوده، این معدن نیز می تواند محل تامین فلز روی مورد نیاز کوره های ذوب مربوط به سایت تاریخی اریسمان شهرستان نطنز باشد. به هر حال نیاز به بررسی های کارشناسی بیشتر در خصوص قدمت اسکلت ها می باشد که پس از تایید نهایی کارشناسان میراث فرهنگی به اطلاع عموم خواهد رسید

نظر شما