شناسهٔ خبر: 50466556 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آغاز به کار اجلاس سران گروه 20 در ايتاليا؛ بيانيه مشترک بايدن و ماکرون: ايران نبايد به سلاح هسته اي دست يابد

صاحب‌خبر -
آغاز به کار اجلاس سران گروه 20 در ايتاليا؛ بيانيه مشترک بايدن و ماکرون: ايران نبايد به سلاح هسته اي دست يابد

خبرگزاری آریا- نشست گروه 20 در رم،با تمرکز بر دو موضوع «مقابله با همه‌گیری کرونا و همه‌گیری‌های آینده و راه‌های عملی برای کاهش تغییرات آب و هوایی» آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از آسوشیتدپرس، نشست گروه 20 در رم، پایتخت ایتالیا، با تمرکز بر دو موضوع «مقابله با همه‌گیری کرونا و همه‌گیری‌های آینده و راه‌های عملی برای کاهش تغییرات آب و هوایی» آغاز شد.
در این نشست دو روزه که شنبه هشتم و یک‌شنبه 9 آبان‌ماه برگزار می‌شود، بحران افغانستان و به قدرت رسیدن گروه طالبان و همچنین برنامه هسته‌ای ایران محور گفت‌وگوهای سران شرکت‌کننده در نشست خواهد بود.
جو بایدن، رئیس‌‌جمهور آمریکا، در حاشیه نشست با رهبران سه کشور اروپایی حاضر در برجام (انگلستان، آلمان و فرانسه) درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
در این نشست علاوه بر جو بایدن، رهبران کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلستان، عربستان و ترکیه حضور دارند.
سهیل شاهین، عضو ارشد گروه طالبان، در توییتی درباره این نشست، خواستار پرداخت یک میلیارد یورو کمک سران گروه 20 به این گروه برای اداره امور افغانستان شد.

 تبعات اقتصادی شیوع کرونا و بحران قیمت انرژی محور گفتگوهای اجلاس 20
رهبران کشورهای عضو گروه بیست در حالی برای شرکت در اجلاس سران این گروه وارد رم، پایتخت ایتالیا شده‌اند که این نشست اولین اجلاس حضوری مهمترین قدرت‌های اقتصادی جهان از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا محسوب می‌شود.
احیای اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری بیماری «کووید 19» محور اصلی مذاکرات سران گروه بیست خواهد بود. با این حال برگزاری این نشست در آستانه اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در گلاسگو این امید را پدید آورده است که کشورهای گروه بیست بر سر تعیین ضرب الاجلی برای به صفر رساندن میزان خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای توافق خواهند کرد.
انتظار می‌رود که کاهش میزان انتشار گاز متان نیز از دیگر موضوعات محیط زیستی مورد بحث در این نشست باشد.
سازمان ملل متحد و فعالان عرصه مقابله با تغییرات آب و هوایی امیدوارند که کشورهای عضو گروه بیست به وعده قدیمی خود مبنی بر کمک سالانه 100 میلیارد دلار به کشورهای فقیر برای مقابله با تبعات تغییرات آب و هوایی عمل کنند.
کشورهای عضو گروه بیست به تنهایی 80 درصد از اقتصاد جهان را نمایندگی می‌کنند. ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهوری روسیه و چین به صورت حضوری در نشست رم حاضر نخواهند نبود.
شرکت‌کنندگان در اجلاس گروه بیست احتمالا توافق بر سر اخذ حداقل مالیات از شرکت‌های چندملیتی در سطح جهان را نهایی خواهند کرد. این توافق مانع از فرار این شرکت‌ها از پرداخت مالیات در کشورهایی خواهد شد که تا کنون یا مالیاتی اخذ نمی‌کردند و یا مالیات کمی دریافت می‌کردند.
جدول زمانی تصویب و اجرای طرح اخذ حداقل مالیات در سطح جهان تا سال 2023 از جمله دستور کارهای نشست سران گروه بیست است. انتظار می‌رود که افزایش قیمت نفت و گاز با توجه به عضویت روسیه و عربستان در گروه بیست از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست باشد.
اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (کوپ 26) روز یکشنبه در گلاسگو آغاز خواهد شد.

بایدن: در امضای معاهده امنیتی با بریتانیا و استرالیا خام‌دستی کردیم
جو بایدن رییس جمهوری آ»ریکا به امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود گفته است آمریکا هنگام امضای معاهده امنیتی با بریتانیا و استرالیا "خام‌دستی" کرده است.
فرانسه در پی امضای این معاهده 37 میلیارد دلار از دست داد.
این اولین دیدار بین رهبران دو کشور بعد از پیمان آکوس است. براساس این پیمان آمریکا و بریتانیا برای ساختن زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا کمک خواهند کرد.
مکرون گفته است نگاه به آینده است که اهمیت دارد.
ملاقات میان دو رییس جمهوری در سفارتخانه فرانسه در واتیکان روی داد.
این دیدار یکی از ملاقات‌هایی است که رییس جمهوری آمریکا در آستانه اجلاس هفته آینده گروه بیست و اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد انجام خواهد داد.
بایدن گفته من فکر می‌کردم فرانسه مدت‌ها پیش مطلع شده که معامله پیش نخواهد رفت. خام دستی کردیم."
پیمان آکوس که حالا هوش مصنوعی و سایر فن‌آوری‌ها را شامل می‌شود یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مشترک دفاعی استرالیا در چند دهه گذشته است.
این پیمان، توافق سال 2016 با فرانسه را عملا بی‌اثر کرد. فرانسه قرار بود بر اساس این توافق برای استرالیا زیردریایی (غیرهسته‌ای) بسازد.
هنگام امضای آکوس، وزیر خارجه فرانسه آن را خنجری در پشت فرانسه خواند و موقتا سفرای خود در آمریکا و استرالیا را به خانه خواند.
امانوئل مکرون در پی دیدار با همتای آمریکایی خود گفت : اعتماد مانند عشق است، حرف زدن از آن خوب است اما ثابت کردنش بهتر است.
دو رهبر در عین حال درباره تغییرات اقلیمی، مبارزه با تروریسم در غرب آفریقا و مسائل دفاعی اروپا نیز صحبت کردند.
اولین ملاقات رسمی روز بایدن با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان بود. بایدن مواضع پاپ را در قبال تغییرات اقلیمی ستود.
بایدن در دیدار 90 دقیقه‌ای از اینکه پاپ پرچم حمایت از فقرا و گرسنگان جهان را به دست گرفته تقدیر کرد.
دیدار دوم بایدن با ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا بود.

بیانیه مشترک بایدن و مکرون: ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد
روسای جمهور آمریکا و فرانسه در بخشی از بیانیه مشترک خود پس از دیدار دو طرف در رم ایتالیا، با اشاره به برنامه هسته ای ایران مدعی شدند که ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد.
 روسای جمهور آمریکا و فرانسه در بخشی از بیانیه مشترک خود پس از دیدار دو طرف در رم ایتالیا، با اشاره به برنامه هسته ای ایران مدعی شدند که ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد.
به گزارش الجزیره، روسای جمهور آمریکا و فرانسه پس از دیدار جمعه شب خود در رم ایتالیا بیانیه مشترکی را صادر کردند.
در بخشی از این بیانیه که از سوی کاخ الیزه منتشر گردیده به برنامه هسته ای ایران اشاره شده و با طرح ادعاهای واهی، آمده است: بایدن و ماکرون درباره ضرورت تضمین عدم توسعه سلاح هسته ای توسط ایران یا دستیابی به آن توافق دارند.
در همین حال کاخ الیزه با تشریح محورهای مورد بحث در دیدار ماکرون و بایدن اعلام کرد که دو طرف بر عزم خود برای تقویت همکاری های دوجانبه در راستای صلح و امنیت جهانی تاکید کردند.
لازم به ذکر است در حالی که کشورهای غربی مدعی هستند ایران در پی دستیابی به سلاح هسته ای است تهران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده است.
در بیانیه مشترک روسای جمهور آمریکا و فرانسه همچنین بر حمایت از اصلاحات در لبنان تاکید شده است.
دو طرف در عین حال بر اهمیت کنفرانس پاریس درباره لیبی که قرار است در تاریخ 12 نوامبر و در آستانه انتخابات ملی این کشور در تاریخ 12 دسامبر برگزار شود، تاکید کردند.
در این بیانیه همچنین به ضرورت تایید حاکمیت و استقلال عراق و تضمین اینکه این کشور به هیچ وجه بار دیگر پناهگاه گروه های تندرو و تروریستی نشود، اشاره شده است

هشدار چین به «گروه 20» درباره هرگونه مداخله در امور تایوان
وزیر خارجه چین به کشورهای حاضر در نشست گروه 20 در ایتالیا در زمینه هرگونه مداخله در امور تایوان هشدار داد.
 «وانگ یی» وزیر خارجه چین در بیانیه‌ای در آستانه شروع نشست رهبران گروه 20 در رم ایتالیا به آمریکا و متحدانش در زمینه هرگونه مداخله در امور تایوان هشدار داد. 
وانگ یی که برای حضور در این نشست در ایتالیا به سر می‌برد با وزرای خارجه حاضر در نشست در این زمینه رایزنی و گفت‌وگو کرده است.
بر اساس گزارش پالتیکو، وانگ گفت: آمریکا و برخی کشورهای دیگر اخیرا دست به اقداماتی درباره تایوان زدند که با تضمین‌هایی که در زمان برقراری روابط دیپلماتیک با جمهوری خلق چین به پکن دادند مغایرت دارد.
وی افزود: اگر آنها 50 سال پیش نتوانستند سیاست اصولی «چین واحد» را متوقف کنند، اکنون در قرن 21 نیز نمی‌توانند و این مساله به مراتب غیرممکن‌تر شده است و اگر به این رویکرد ادامه دهند قطعا متناسب با آن هزینه خواهند داد. 
موضع وزیر خارجه چین پس از آن مطرح شد که اخیرا تنش‌ها میان غرب و چین بر سر تایوان بالا گرفته و تشدید تحرکات نظامی آمریکا و متحدانش در تنگه تایوان موجب خشم و عصبانیت پکن شده است.
به دنبال افزایش تردد ناوهای آمریکایی در تنگه تایوان، نیروی هوایی چین طی هفته‌های گذشته بارها مجبور به گشت‌زنی در حریم هوایی نزدیک به تایوان شده است و جنگنده‌های این کشور به صورت دسته‌ای بارها در اطراف این منطقه به پرواز در آمده‌اند.
«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه گفت که ارتش این کشور از تایوان دفاع خواهد کرد و متعهد به دفاع از این جزیره است.
پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.
نشست رهبران گروه 20 قرار است شنبه و یکشنبه در رم ایتالیا برگزار شود. دستور کار اصلی این نشست تغییرات آب و هوایی و مقابله با ویروس کرونا است اما مسائل مهم دیگر مثل افغانستان و موضوع هسته ای ایران در نشست‌های حاشیه‌ای این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

نظر شما