شناسهٔ خبر: 50466555 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحلیل رسانه ها:

باج خواهي عربستان از لبنان؛ سعودي ها چه مي خواهند؟

صاحب‌خبر -
باج خواهي عربستان از لبنان؛ سعودي ها چه مي خواهند؟
خبرگزاری آریا- روزنامه نگار مشهور عرب با تاکید بر اینکه سعودی‌ها مانند صهیونیست‌ها عمل می‌کنند، جنجال آفرینی سعودی‌ها علیه وزیر اطلاع رسانی لبنان را ارعاب و باج خواهی توصیف کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، عبدالباری عطوان سردبیر رای الیوم با تاکید بر اینکه سعودی‌ها مانند صهیونیست‌ها عمل می‌کنند، جنجال آفرینی سعودی‌ها علیه وزیر اطلاع رسانی لبنان را ارعاب و باج خواهی توصیف کرد.
عبدالباری عطوان در واکنش به اقدامات عربستان علیه لبنان در پی پخش مصاحبه‌ای از جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی این کشور در مخالفت با جنگ یمن، گفت: درباره جنجالی که در لبنان، عربستان و خلیج فارس بر سر سخنان جورج قرداحی به راه انداخته اند، سخن خواهیم گفت. دنیا برعکس شده است. شاهد اخراج سفیران و تهدید به قطع روابط و بیانیه شدیداللحن شورای همکاری و درخواست از قرداحی برای عذرخواهی هستیم. وزیر فرهنگ در دولت عبدربه منصور هادی به قرداحی درباره تاریخ و انقلاب یمن درس می‌دهد و از او می‌خواهد تا این تاریخ را مطالعه کند. این همه جنجال برای چیست؟ مگر قرداحی چه گفته است؟ این اقدامات برای ارعاب و باج خواهی رسانه‌های سعودی است. این نوع برخورد، بداخلاقی است. او فقط گفته است، این جنگ یمن، بیهوده است و حوثی‌ها حق دارند از خودشان در برابر تهاجم سعودی- اماراتی دفاع کنند. این حرف را یک ماه پیش از آنکه وزیر شود، بیان کرده است. چرا با نبش قبر سخنان گذشته، او را تحت این تعقیب قرار داده اند؟ بدون شک این جنگ بیهوده و تجاوزگری است.
عبدالباری عطوان سردبیر رای الیوم افزود: چه کسی عملیات طوفان قاطعیت را به راه انداخت و صد‌ها فروند جنگنده آمریکایی را فرستاد و یمن را ویران کرد؟ به عروسی‌ها و مراسم عزاداری حمله و بیمارستان‌ها و مدارس را بمباران کردند و غیرنظامیان را کشتند. بر اساس ارزیابی‌ها 300 تا 350 هزار یمنی در این جنگ شهید شدند. بگذارید یمنی‌ها خودشان مشکلات شان را حل کنند، اما زورگویی، قلدرمآبی و تکبر آن‌ها نمی‌پذیرد که قرداحی از این جنگ انتقاد کند. همه ما باید از این جنگ بیهوده انتقاد کنیم. برخورد با قرداحی یادآور تفتیش عقاید و همان برخوردی است که اسرائیلی‌ها دارند. علیه عبدالباری عطوان هم می‌گویند که تروریست و یهودی ستیز است. آن‌ها در هر دانشگاهی که می‌رویم و در هر نشریه غربی که مطلبی می‌نویسیم، با ما مبارزه می‌کنند.
عبدالباری عطوان سردبیر رای الیوم د رادامه تصریح کرد: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، تاکید کرد جنگ یمن بیهوده است. گزارش‌های سازمان ملل هم از وقوع جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در یمن سخن می‌گوید. در حرف‌های قرداحی چه چیز جدیدی وجود داشته است؟ قرداحی با حماقت شما پیروز خواهد شد. او به یک قهرمان ملی تبدیل شده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، شما را گاو شیرده توصیف کرد و گفت، اگر او نبود، شما سرنگون می‌شدید و مجبور می‌شدید به زبان فارسی حرف بزنید و این آمریکاست که کرسی قدرت شما را حفظ می‌کند. آیا یک نفر از ترامپ انتقاد کرد؟ آیا سفیر آمریکا را احضار کردند؟ ارتش‌های سایبری که تشکیل داده اید، نمی‌تواند از شما دفاع کند. بلکه برعکس شما را درگیر و وجهه شما را نابود می‌کند و باعث شده است همه جهان از شما نفرت داشته باشد. یک مقدار درس عبرت بگیرید. شما برای لبنان چه کاری انجام داده اید؟ آیا یک بشکه نفت به آن داده اید؟ 80 درصد مردم لبنان با خطر گرسنگی روبرو هستند، آیا نان به آن‌ها داده اید؟ شما به یمنی‌ها چه داده اید، در حالی که صد‌ها میلیارد دلار برای جنگ در این کشور هزینه کرده اید؟ شما مردم عربستان را با مالیات نابود کردید. شما با جنگنده‌های ساخت آمریکا در امور داخلی دیگر کشور‌ها دخالت می‌کنید، اما نمی‌توانید حرف زدن دیگران را هم تحمل کنید. دخالت ما برای اصلاح و توصیه است، اما دخالت شما برای ویران کرده است. آنچه علیه قرداحی صورت می‌گیرد، تجاوز به آزادی بیان و سرکوب همه ماست. آمریکا که بیش از هشتاد سال از شما حمایت می‌کرد، شما را تنها گذاشته و موشک هایش را از عربستان خارج کرده است. به علت این قلدرمآبی بسیاری از جهان شما را رها کرده است.
وی خطاب به سران سعودی خاطر نشان کرد: روابط امروز شما با یمن و نیز شام، بد است. مقداری فکر کنید. قرداحی فقط نظرش را درباره جنگ یمن بیان کرد. ما از همان نخستین روز، مخالف تهاجم علیه یمن بودیم. به خدا سوگند در یمن شکست خواهید خورد. یمن گورستان متجاوزان است. سیاست‌های شما اشتباه و جنگ در یمن بیهوده است. علی عبدالله صالح هم با این تجاوزگری مخالفت کرد و در کنار انصارالله ایستاد. اگر عربستان هدف حمله قرار گیرد، ما مخالف آن خواهیم بود. ما در زمان جنگ افروزی علیه سوریه هم از این کشور حمایت کردیم و از مصر هم در برابر توطئه سد النهضه حمایت می‌کنیم. شما قبلا علیه عراق موضع گیری می‌کردید، اما امروز به دنبال روابط با آن هستید. شما دست به دامن ایرانی‌ها هم شده اید. آیا شما نبودید که درباره آن‌ها می‌گفتید، آتش پرست، از دین خارج شده و کافر؟ شما به ما دشنام می‌دادید که توصیه می‌کردیم به دنبال تفاهم با ایران باشید. در طرز تفکر خودتان بازنگری کنید. شما ما را از حج و عمره محروم کرده اید. به خدا سوگند، ما به زودی در مراسم حج شرکت خواهیم کرد.

اقدام عربستان نوعی جنون است
روزنامه نگار لبنانی اقدام عربستان در فراخواندن سفیرش از لبنان و مهلت 48 ساعته به سفیر لبنان برای ترک عربستان را نوعی جنون خواند.
به گزارش  شبکه تلویزیونی المیادین، روزنامه نگار لبنانی اقدام عربستان در فراخواندن سفیرش از لبنان و مهلت 48 ساعته به سفیر لبنان برای ترک عربستان را نوعی جنون خواند.
یونس عوده در گفتگو با المیادین گفت، بدون تردید این تدابیر نشان از نوعی جنون است که به نظر می‌رسد نتیجه اش هم نوعی فروپاشی روحی و روانی برای ریاض باشد به ویژه اینکه وقتی به دلیل اصلی اتخاذ چنین تدابیری می‌اندیشیم، به مصاحبه جرج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان آن هم در دورانی می‌رسیم که هنوز وزیر نبود و حتی مصاحبه اش با رسانه عربستانی بود. به همین دلیل معتقدم اگر عربستان واقعا در پی حل مشکل بود باید از همان زمان اقدام می‌کرد نه امروز، اما به نظر می‌رسد عربستان در پی ماجراجویی است، به ویژه اینکه وقتی به بیانیه صادره از وزارت خارجه این کشور نگاه می‌اندازیم می‌بینیم هیچ اشاره‌ای به جرج قرداحی نشده است بلکه تمرکز اصلی بیانیه بر حزب الله است و این امر همان دلیل اصلی تدابیر عربستان است که نوعی همراهی و همدردی با آمریکا و رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید.
وی افزود، اینکه عربستان علیه لبنان ماجراجویی می‌کند به این دلیل است که بگوید همچنان در لبنان مهره موثری هستم و می‌توانم معادلات داخلی این کشور را به هم بریزم به ویژه پس از اینکه از نزدیکان ریاض در داخل لبنان خواسته ام تا با حزب الله مقابله کنند. این همه اتفاقی است که رخ داده است، اما اینکه انتظار داشته باشیم جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان قربانی منافع عربستان شود، انتظاری غیرمنطقی و ناسالم است و مقامات لبنان نباید تن به این خواسته دهند، زیرا اگر در این زمینه تسلیم عربستان شوند این کشور گام‌های بعدی را بلندتر بر خواهد داشت.
این روزنامه نگار ادامه داد، مشکل عربستان تنها در لبنان نیست بلکه مشکل یمن نیز برای این کشور سرنوشت ساز است. ریاض سعی می‌کند خود را به اهرمی مجهز کند و چون بر این باور است که لبنان کشور ضعیفی است در نتیجه وقتی به این نتیجه رسید که نتیجه جنگش در یمن ناکامی خواهد بود، از هم اکنون در پی قربانی است، یعنی در این زمینه برداشتش این است که می‌تواند از لبنان انتقامجویی کند.
یونس عوده اظهار داشت، بدون تردید اقدام عربستان یکی از حربه‌های این کشور برای بازی سیاسی است، در این بازی سیاسی ریاض‏، لبنان را طرف ضعیف قضیه دید که می‌تواند با تمرکز بر آن، اندیشه‌ها را از شکستی که در یمن در انتظار اوست منحرف کند، به ویژه اینکه شاهدیم در نبرد مأرب، این استان در آستانه آزادی قرار دارد و آزادی مأرب بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که عربستان و ائتلاف زیر نظر عربستان در یمن متحمل خواهند شد. با آزادی مأرب، شاهد عقب نشینی عربستان خواهیم بود تا بتواند ته مانده آبروی خود را حفظ کند به ویژه اینکه همه کشور‌های جهان از تحولات مأرب آگاهند.
وی درباره تبعات اقدام عربستان گفت، به نظر من وزیر قرداحی نباید استعفا دهد، منفعت ملی لبنان در این است که کشور در برابر ماجراجویی‌های عربستان و تلاش این کشور برای فتنه انگیزی در لبنان بایستد، وقتی سفیر عربستان می‌گوید او تنها کسی است که منفعت لبنان را می‌خواهد باید مفهوم کلامش را درک کرد، منفعت لبنان در این است که با اینگونه تدابیر مقابله کند ضمن اینکه این اولین باری نیست که شاهد ماجراجویی عربستان علیه لبنانیم، آنان در سال 1967 یعنی وقتی جمال عبدالناصر به صورت هم زمان با اسرائیل و اخوان المسلمین مقابله می‌کرد، در فاز دیگری حرکت می‌کردند. امروز هم شرایطی شبیه با سال 1967 را شاهدیم، به ویژه اینکه باید بدانیم عربستان تمام ابزار‌های سیاسی و رسانه ایش را علیه امور داخلی لبنان به کار گرفته است تا به بهانه‌های واهی، کشور ما را تحت فشار قرار دهد، بهانه‌هایی که با کرامت و جایگاه ملی لبنان ناسازگار و تنها خدمت به برخی مزدوران است که از سوی عربستان تامین مالی می‌شوند.

عربستان از لبنان چه می خواهد؟!
شبکه العالم در تحلیلی نوشت: عربستان در جدیدترین اقدام تنش ساز خود، سفیر لبنان را از ریاض اخراج کرده و سفیر خود در بیروت را برای رایزنی درباره – به قول خودش – تدابیر بیشتر جهت دستیابی به اهداف، فراخوانده است.
عربستان برای تشدید تنش با لبنان این بار اظهارات اخیر جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان را بهانه کرده است؛ قرداحی قبل از انتصاب به پست وزارت، حمله به یمن را بیهوده خوانده بود. ریاض همچنین خودداری لبنان از تسلیم دو نفر که تحت تعقیب عربستان بودند را دستاویز قرار داده و مقامات این کشور را به نادیده گرفتن حقایق و اصرار بر گرفتن تصمیمات نادرست متهم کرده است.
خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از یک بیانیه رسمی دولتی خاطرنشان کرده که ریاض قصد دارد واردات تمامی کالا از لبنان را متوقف کرده و مانع بازگشت سفیر خود به بیروت شود.
با نگاهی به فضای سیاسی موجود می توان دریافت که روند تصاعدی ماجرای قرداحی، سئوال برانگیز شده است و در واقع نمودی علنی از بحرانی بسیار عمیق و پیچیده است. مواضع اخیر قرداحی نه عجیب است و نه جدید و نه منحصر به فرد؛ چون پیش از او دبیر کل سازمان ملل هم تجاوز عربستان به یمن را بیهوده خوانده بود.
عربستان پیش از آنکه تصمیم به تشدید تنش با لبنان بگیرد چندین اقدام دیگر در همین راستا انجام داده بود که یکی از آنها قرار دادن مؤسسه مالی "القرض الحسن" وابسته به حزب الله در فهرست گروه های تروریستی است. حال آنکه کار این مؤسسه کمک به ملت لبنان در مقابل بحران های معیشتی و اوضاع اقتصادی بد این کشور در سایه تحریم های آمریکاست. حزب الله این اقدام را محکوم کرده و آن را "تجاوز به لبنان" و "مداخله آشکار در امور داخلی این کشور" دانسته بود.
بحران دیگری که عربستان در روابط خود با لبنان به وجود آورده بود، به "بحران انار" موسوم است. عربستان به بهانه کشف یک محموله انار حاوی قاچاق مواد روانگردان کپتاگون، مرزهای خود را به روی محصولات کشاورزی لبنان بست. این در حالی است که لبنان اصلا اناری ندارد که صادر کند بلکه این محموله از خارج از لبنان قاچاق شده بود.
هدف عربستان از حمله به لبنان، در واقع حمله به مقاومت و بر هم زدن موازنه قوا در این کشور است. عربستان بارها تلاش کرده است اوضاع داخلی لبنان را متشنج کند اما شکست خورده است. لذا برای جبران این ناکامی های پی در پی، این بار اظهارات قرداحی را دستاویز قرار داده و نخست وزیر و دیگر طرف های متحد خود در لبنان را برای براندازی دولت این کشور، تحت فشار قرار داده است و از سوی دیگر بر رسوایی های سمیر جعجع، که متهم ردیف اول در ماجرای کشتار الطیونه است، سرپوش بگذارد.
عربستان همچنین تلاش می کند پس از اینهمه شکست، با خفه کردن کامل لبنان، نقشه های سیاسی خود را همگام با نقشه های آمریکا و رژیم صهیونیستی، بر لبنانی ها تحمیل و این کشور را وادار به تسلیم در مقابل ائتلاف آمریکایی، اسرائیلی و سعودی کند.

نظر شما