شناسهٔ خبر: 50447358 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افشاگری یک زندانی گوانتانامو درباره شکنجه‌های شدید در بازداشتگاه‌های سیا

یکی از زندانیان گوانتانامو که بیش از ۱۵ سال از عمرش را در این زندان گذرانده است، فاش کرد که قبل از انتقال به این زندان، حدود ۳ سال در بازداشتگاه‌های مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتد پرس، یک فرد زندانی در گوانتانامو به نام «مجید خان» که از سپتامبر 2006 در این زندان مخوف به سر می‌برد، برای اولین بار در دادگاه فاش کرد که پیش از انتقال به گوانتانامو به مدت حدود 3 سال دربازداشگاه‌های مخفی سیا تحت شکنجه قرار گرفته است.

مجید خان که آمریکا وی را به همکاری با گروه تروریستی القاعده متهم کرده است، به اعضای هیئت منصفه دادگاه گفت که علی‌رغم اعلام تمایل برای همکاری با بازپرسان سیا، به مدت حدود 3 سال در یک بازداشتگاه مخفی زندانی شده و مأموران سیا بارها به روش‌های مختلف اقدام به شکنجه وی کرده‌اند.

این زندانی که به نوشته آسوشیتد پرس قبل از پیوستن به القاعده ساکن یکی از مناطق حومه بالتیمور در ایالت مریلند بوده است، خطاب به اعضای هیئت منصفه دادگاه اعلام کرد که شکنجه‌گران سیا او را چندین روز به‌صورت برهنه از سقف آویزان کرده و برای اینکه نتواند بخوابد، روی صورت و بدنش آب یخ می‌ریخته‌اند.

وی همچنین فاش کرد که شکنجه‌گران سرش را زیر آب نگه می‌داشته و او را مورد ضرب‌وشتم و تجاوز جنسی قرار می‌داده‌اند.

مجید خان همچنین به اعضای هیئت منصفه دادگاه گفت: «فکر می‌کردم که دارم می‌میرم. التماس می‌کردم که شکنجه را متوقف کنند و قسم می‌خوردم که دیگر چیزی نمی‌دانم. هرچه بیشتر با آنها همکاری می‌کردم، بیشتر شکنجه می‌شدم.»

به نوشته آسوشتید پرس، مجید خان در سپتامبر 2006 پس از گذراندن حدود 3 سال در بازداشتگاه‌های مخفی سیا به زندان گوانتانامو منتقل شده است.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند مجید خان به همکاری با القاعده و دست داشتن در برنامه‌ریزی چند توطئه که هرگز به مرحله اجرا نرسیده‌اند، اعتراف کرده است. گفته می‌شود که دادگاه احتمالاً وی را به 25 تا 40 سال زندان محکوم خواهد کرد.

انتهای پیام/.

برچسب‌ها:

نظر شما