شناسهٔ خبر: 50435602 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

در سفر محسنی اژه‌ای به خوزستان چه گذشت

صاحب‌خبر -

شفقنا- حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در راس یک هیأت عالی رتبه قضایی امروز پنج شنبه، ۶ آبان ماه، وارد استان خوزستان شد و در این سفر با اقشار گوناگون دیدار و گفت‌وگو کرد. مشروح این سفر به شرح زیر است.

محسنی اژه‌ای: قرارداد تولیدکنندگان با بانک‌ها سختگیرانه است
رئیس قوه قضائیه گفت: بسیاری از قراردادهای تولیدکنندگان با بانک‌ها برای اخذ تسهیلات، سختگیرانه است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای پیش از ظهر امروز در نشست با تولیدکنندگان و صنعتگران خوزستانی با تأکید بر اینکه بهترین کار حمایت از تولیدکنندگان است، اظهار کرد: امروز بخشی از مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ما به تولید بستگی دارد؛ اگر تولید و اشتغال نباشد ناهنجاری‌های اجتماعی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به پرونده‌های کیفری خوزستان تصریح کرد: درصد بالایی از اولین جرم‌های صورت گرفته در استان به ترتیب سرقت، مواد مخدر و اقدامات علیه اشخاص بود؛ چقدر باید هزینه کرد تا جلوی این جرم‌ها گرفته شود. سرقت و مواد مخدر آسیب‌های فراوانی به خانواده‌ها می‌رساند.

وی ادامه داد: اینکه می‌گوئیم بهترین کار تولید و اشتغال است به دلیل آثار مثبت آن و عدم توجه به اشتغال و تولید داخلی، زیان‌هایی است که بر ما وارد می‌شود.

محسنی اژه‌ای بابیان اینکه اگر هزینه برای احداث یک کارخانه شود اما اشتغالی ایجاد نکند باعث ضرر می‌شود، تصریح کرد: نخست باید فهم مسئله را تشخیص بدهیم چرا مقام معظم رهبری در طول ۱۰ سال اخیر بر تولید و حمایت از آن، اقتصاد، جهش تولید و رفع موانع تولید تأکید داشتند چون از مسائل مهم و ضروری کشور است.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: دوم اینکه هر کاری یک سری مشکلاتی دارد؛ صنعتگران با این مشکلات عقب‌نشینی نکنند و صبرشان لبریز نشود.

محسنی اژه‌ای به مشکلات مطرح‌شده از سوی تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: برخی از این مشکلات تقریباً مشابه با استان‌های دیگر است از جمله بانک‌ها در حوزه اخذ تسهیلات، چگونگی قرارداد و مفاد آن و سپس عمل به آن تبدیل به مشکلات کل کشور شده است و باید به نحوه بانکداری ما بازنگری شود و با بانکداری دنیا مقایسه شود.

وی با عنوان اینکه اقتصاد ما در کشور بانک محور است، تصریح کرد: باید بررسی شود تا این مشکلات چگونه رفع شود چرا که بسیاری از قراردادهای تولیدکنندگان با بانک‌ها برای اخذ تسهیلات، سختگیرانه است.

رئیس قوه قضائیه، دومین مشکل مطرح‌شده از سوی تولیدکنندگان را مسائل مالیاتی دانست و بیان کرد: می‌گویند بسیاری از افراد مالیات پرداخت نمی‌کنند و فرار مالیاتی بزرگ در کشور داریم از طرفی دیگر نحوه محاسبه مالیات برای تولیدکنندگان باعث اختلاف شده و در قوه قضائیه به آن رسیدگی نمی‌شود.

محسنی اژه‌ای افزود: سه قوه در این فکر هستند که به این مسائل به‌صورت ریشه‌ای نگاه کنند و بررسی شود قوانین و مقررات مالیاتی درست است یا خیر و باید این اختلاف حل شود چرا که لزومی ندارد افراد را به دلیل عدم پرداخت مالیات و یا قسط تسهیلات، ممنوع‌الخروج و یا حساب‌های بانکی‌شان را مسدود کنیم چون بیشترین پرونده‌ها در قوه قضائیه مربوط به ممنوع‌الخروجی‌ها از مالیات و بانک‌ها است و می‌توان در بسیاری از موارد این موضوعات محدود شود.

وی با عنوان اینکه از دیگر مسائل نبود نقدینگی است، بیان کرد: اگر امروز بهترین کار ما تولید است باید زمینه تولید را فراهم کنیم و به آنها کمک کنیم تا صادرات تسهیل شود. اگر تولیدکنندگان تولید کنند و نتواند بفروشد یا صادرات کنند، ضرر می‌کند.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: از دیگر مشکلاتی که در قوه قضائیه داریم این است که گاهی تولیدکننده پرونده قضائی دارد که رسیدگی به آن زمان زیادی می‌برد که محدودیت‌ها و مشکلات زیادی برای او ایجاد می‌کند.

محسنی اژه‌ای گفت: با توجه به اینکه قضات در همه رشته‌ها تخصص ندارند؛ از همه صنوف می‌خواهیم که کمک کنند به‌صورت تخصصی کارگروهی تشکیل دهیم که ابتدا پرونده‌ها در این کارگروه‌ها مطرح شوند و اگر حل نشد به قوه قضائیه ارجاع شود.

محسنی اژه‌ای در دیدار با قضات خوزستان: مردم مشکل دارند اما سخت‌تر این است که بی‌عدالتی و بی‌اخلاقی هم ببینند

رئیس دستگاه قضا گفت: وظیفه داریم مشکلات خوزستان را به عنوان یک موضوع ملی و نه یک موضوع محلی و استانی نگاه کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان خوزستان، با قضات و کارکنان قضایی این استان دیدار کرد و از استان خوزستان به عنوان استانی یاد کرد که بیش از ۱۲۰۰ سال قبل مامن انتشار مکتب ائمه اطهار بوده و مردم آن در مقاطع مختلف در برابر هجمه‌های بیرونی و توطئه‌های دشمنان ایستادند و متحمل رنج‌های فراوان شدند.

رئیس قوه قضاییه در این دیدار اظهار داشت: امروز همه مسئولان و در راس آن‌ها مقام معظم رهبری با نهایت دلسوزی و خیرخواهی تلاش می‌کنند گرفتاری‌های مردم را کم و یا برطرف کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه استان خوزستان با تاریخ درخشان و با ظرفیت بالای معنوی و مادی نباید با مشکلات مستمر مواجه باشد تصریح کرد: همانقدر که مسئولان تلاش می‌کنند تا مشکلات برطرف شود دشمنان و شیطان صفتان هم بر تلاش و فشار خود می‌افزایند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توجه به سه موضوع صبر، عدل و اخلاق به عنوان نیاز‌های امروز جامعه گفت: امروز مردم مشکلات روزمره و گرفتاری‌های مختلفی دارند و شرایط هم واقعا سخت است، اما سخت‌تر آن است که بی‌عدالتی و بی‌اخلاقی هم ببینند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: بخشی از بی‌اخلاقی زبانی و بخشی هم عملی است، اما اینکه بتوان کاری برای مردم کرد و مرهمی بر زخم آن‌ها گذاشت و باری از دوش آن‌ها برداشت، ولی در انجام خدمت کوتاهی کرد هم بی‌اخلاقی است.

رئیس دستگاه قضا با ملی دانستن مسائل مربوط به استان خوزستان گفت: مسائل استان خوزستان را باید به طور ویژه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که چرا با این همه ذخایر مادی نفت و گاز و زمین حاصلخیز که دارد همچنان گرفتار برخی مشکلات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: این مسئله باید بررسی شود که چرا مواهب الهی که باید موجب رفاه مردم منطقه و حتی گشایش کار مردم دیگر استان‌های کشور شود، خودش زمینه‌ساز رنج و گرفتاری مردم شده است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه پیش از سفر به استان خوزستان گزارشی که همکارانش از وضعیت این استان تهیه کردند را مورد بررسی قرار داده اظهار داشت: امروز تقریبا همه مدیران عالی دستگاه قضا برای بررسی میدانی مشکلات مردم خوزستان به این استان سفر کرده اند تا برای رفع مشکلات مربوط به قوه قضاییه راه حل پیدا کنیم و برای سایر مشکلات نیز با دولت و مجلس و در جلسات سران قوا هم‌اندیشی و تدبیر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با خطیر خواندن امر قضا و با بیان اینکه همکاران دستگاه قضایی در لبه پرتگاهی قرار دارند که کوچکترین غفلت موجب لغزش و سقوط می‌شود به قضات و کارکنان عدلیه متذکر شد مراقب باشند مشکلات، گرفتاری‌ها و فشار‌ها سبب خروج آن‌ها از مسیر درست نشود.

رئیس دستگاه قضا با تقدیر از همکاران قضایی در استان خوزستان و با اشاره به اظهارات مسئولان قضایی این استان که اعلام کردند در آستانه این سفر ۲۰۰ پیام از همکاران دریافت کرده‌اند، گفت که گاهی اوقات در یک شبانه‌روز بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پیام برای وی ارسال می‌شود که برخی از آن‌ها را در حد مقدور جواب می‌دهد و شخصا پیگیری می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: من در جریان مشکلات همکارانم هستم و مسائل آن‌ها را درک می‌کنم شهادت می‌دهم همکاران‌قضایی شبانه روز از طریق گفتگو با دولت و نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات و تأمین حقوق همکاران قضایی تلاش می‌کنند؛ به طوری که واقعا گاهی شرمنده ایشان می‌شوم.

رئیس قوه قضاییه این نکته را نیز متذکر شد که در جلسات که سران قوا که به صورت هفتگی برگزار می‌کنند، مسائل و مشکلات قوه قضاییه را مطرح و پیگیری می‌کند و کمتر جلسه‌ای بوده که این مسائل مورد توجه و بررسی قرار نگرفته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در فراز پایانی سخنانش گفت:باید خود را مدیون مردم بدانیم و خدمت به مردم را عبادت و معروف بزرگ ارج نهیم.

بیش از یک پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام «صادق مرادی» رئیس کل دادگستری استان خوزستان و تعدادی از مدیران قضایی و قضات به بیان دیدگاه‌های خود و مشکلات و مسائل واحد‌های قضایی و اداری این استان پرداختند.

رئیس قوه قضاییه: با کنترل بازار، از فشار بر مردم کاسته شود

رئیس قوه قضاییه گفت: در خصوص کنترل بازار از روسای کل دادگستری استان‌ها درخواست داریم به سازمان تعزیرات کمک کنند تا با افرادی که این زمینه سوءاستفاده می‌کنند، احتکار می‌کنند و اقلام را با قیمت بالا می‌فروشند، برخورد شود و با کنترل بازار تلاش شود تا از فشار بر مردم کاسته شود.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در دیدار با اقشار مختلف خوزستان که امروز (۶ آبان‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان را باید به صورت ویژه دید زیرا خوزستان تاریخی درخشان و استثنایی دارد و همیشه مدافع دین، حق و حقیقت بوده است.

وی با بیان اینکه باید مسائل خوزستان را ویژه و فوق العاده دیده شوند، افزود: شایسته نیست در برخی مسائل اولیه مثل محیط زیست، بیکاری، تبعیض‌ها و… در خوزستان لنگ باشیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: برای اینکه خوزستان ویژه دیده شود، مسئولان استان خوزستان باید پیش‌قدم باشند و به این مساله کمک کنند. همان طور که در بسیاری از امور، خوزستان جلودار بوده است، برای دیده شدن خوزستان نیز مسئولان استان باید جلودار باشند.

محسنی اژه‌ای عنوان کرد: امروز مردم کشور توقع بیشتری از ما دارند زیرا هر سه قوه می‌گویند تابع ولی امر هستند و می‌خواهند خدمت کنند؛ امیدواریم بتوانیم دست در دست هم مشکلات را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد کرده‌ایم که برای بنیاد شهید، جانبازان و ایثارگران یک مجموعه ویژه ترتیب داده شود تا بخشی از آنچه مربوط به قوه قضاییه می‌شود در دادگاهی خاص بررسی و موضوع، توسط یک قاضی رسیدگی شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: همچنین پیشنهاد می‌کنیم که امکان ایجاد شورای حل اختلاف مخصوص خانواده‌های شهدا و ایثارگران بررسی شود تا اگر این خانواده‌ها نسبت به یکدیگر یا افرادی شکایت داشتند، در این شوراها بررسی شود.

وی افزود: باید شورا و شوراهایی تشکیل شود تا قبل از ثبت پرونده‌ها در دادگاه‌ها به آن‌ها رسیدگی شود. ما از این کار استقبال می‌کنیم زیرا بسیار خوب و لازم است.

محسنی اژه‌ای با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد گفت: ما در تلاش هستیم از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم، نظام ما باید یک نظام مردمی باشد اما این به حرف نیست و باید در عمل محقق شود.

وی افزود: بسیاری از مسائل مهم کشور از اول انقلاب تاکنون با کمک مردم حل شده است. هر زمان که از کمک مردم استفاده شده، مسائل با هزینه کمتری حل شده و اگر دولت به تنهایی اقدام کرده، یا مشکلات حل نشده و یا با هزینه‌ای بالا حل شده است.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت طلاب و روحانیون نیز گفت: پیشنهاد می‌کنیم با کمک حوزه و دادگستری استان خوزستان، طلبه‌های مستعد و فاضل را با آموزش‌های فشرده و تخصصی برای امر قضاوت و سایر بخش‌های دستگاه قضا جذب کنیم و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: عزم بر این است که هر سه قوه برای بهتر شدن امور کشور، رفع مشکلات، کم کردن هزینه‌ها و حل مشکلات مردم تلاش کنند. ما از همه نقطه نظرات مردم و اقشار و پیشنهادات اصلاحی استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص بحث تغییر کاربری اراضی نیز گفت: در این خصوص مسئولان باید به زمان خود اقدام کنند و در بحث تغییر کاربری‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز ورود کنند. آن‌ها باید در ابتدای امر به این مسائل ورود کنند نه اینکه پس از ساخت و ساز برای تخریب به قوه قضاییه مراجعه کنند زیرا این مسائل چند وجهی است و در ادامه با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مهم‌ترین مساله‌ای که در این شرایط به آن نیاز داریم اشتغال و تولید است، تصریح کرد: درصد قابل توجهی از جرایم در خوزستان مربوط به افرادی است که به دلیل بیکاری به سرقت‌های خرد و اعتیاد و مواد روی آورده‌اند و ناهنجاری‌ها در خوزستان مربوط به بیکاری است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: مسئولان باید به حمایت از تولید بپردازند و اجازه ندهند کارخانه‌ها به تعطیلی کشیده شوند زیرا دشمن به دنبال این مساله است.

وی در خصوص گرانی و لزوم کنترل بازار گفت: ما می‌دانیم دولت در تنگنا است و با فشارهای بیرونی و داخلی مواجه است. در خصوص کنترل بازار از روسای کل دادگستری استان‌ها درخواست داریم به سازمان تعزیرات کمک کنند تا با افرادی که این زمینه سوءاستفاده می‌کنند، احتکار می‌کنند و اقلام را با قیمت بالا می‌فروشند، برخورد شود و با کنترل بازار تلاش شود تا از فشار بر مردم کاسته شود.

رئیس قوه قضائیه در آیین تلبس جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه اهواز: استان خوزستان با این تعداد قابل توجه حوزه علمیه نباید قاضی غیربومی داشته باشد

همزمان با ایام ماه مبارک ربیع‌الاول، آیین تلبس جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه اهواز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه و آیت‌الله موسوی جزایری رئیس حوزه‌های علمیه خوزستان برگزار شد.

رئیس قوه قضائیه ضمن توصیه همه طلاب به رعایت تقوا، پرهیزکاری و دوری از دنیاطلبی، گفت: در دهه پنجم انقلاب باید به عدالت اجتماعی مدنظر انقلاب اسلامی نزدیک شویم و طلاب و روحانیون در این زمینه نقش ویژه‌ای دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه استان خوزستان با این تعداد قابل توجه حوزه علمیه نباید قاضی غیربومی داشته باشد، از حوزه‌ها خواست که دستگاه قضایی را به ویژه در حوزه نیروی انسانی کمک کنند

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله موسوی جزایری طی سخنانی گفت: با توجه به سفرهای اخیر سران سه قوه به استان خوزستان، مردم این استان بسیار امیدوار هستند که مشکلات‌شان روز به روز کمتر شود.

رئیس حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی استان خوزستان در حالت کما به سر می‌برند، گفت: احیاء این کارخانه‌ها به حل و فصل مشکلات این کارخانه‌ها با بانک‌ها به نحو احسان از سوی قوه قضائیه نیازمند است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: کشور عراق ظرفیت بسیاری خوبی برای صادرات محصولات تولیدی کارخانجات ایرانی است و در صورتیکه واحدهای صنعتی خوزستان بیش از پیش تقویت شوند، می‌توانند سهم قابل توجهی از بازار عراق را به دست بیاورند.

حضور رئیس سازمان زندان‌ها در مراسم ازدواج خانواده‌های زندانیان و تکریم از ۳۰۰ فرزند محصل مددجویان در خوزستان

رئیس سازمان زندان ها ضمن حضور در مراسم ازدواج فرزندان زندانیان در استان خوزستان، ۱۴ سرویس جهیزیه به آن‌ها اهدا کرد.

محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در حاشیه سفر رئیس قوه قضاییه به استان خوزستان در آیین ازدواج ۱۴ فرزند زندانی در تالار ستاد دیه این استان حضور یافت.

رئیس سازمان زندان‌ها ضمن حضور در آیین ازدواج ۱۴ نفر از فرزندان زندانیان، تعداد ۱۴ سرویس جهیزیه به آن‌ها اهدا کرد.

حاج‌محمدی همچنین در ادامه با حضور در مراسمی، از ۳۰۰ فرزند محصل مددجویان به صورت ویژه از ۵۰ فرزند ممتاز محصل مددجویان تجلیل به‌عمل آمد.

نظر شما