شناسهٔ خبر: 50431810 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

معاون مرکز آمار ایران:

سرشماری سال 1405 به شکل «ثبتی مبنا» انجام می‌شود

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران با اعلام اینکه سرشماری نفوس و مسکن در سال 1405 به شکل ثبتی مبنا انجام می‌شود، بر لزوم ایجاد و توسعه بستر تولید آمارهای ثبتی جهت استفاده از ظرفیت‌های تولید و ثبت آمارهای شهرستانی و بهره برداری از آن در دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| ایوب فرامرزی در همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی در تبریز با بیان اینکه بالغ بر 30 تا 40 محصول آماری عمده را در چند سال گذشته تولید کرده ایم، افزود: استفاده از داده‌ها و اطلاعات ثبتی و مدرن کردن نظام آماری مسئله اصلی و اول مرکز آمار است که مهمترین مولفه آن دسترسی آسان و ارزان به منابع آماری و اطلاعات گسترده است.

 

به گزارش ایرنا، وی با ارائه توضیحاتی پیرامون رویکردهای جدید مرکز آمار ایران، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته کشور ما و اکثر کشورهای تک محصول که وابسته به صادرات مواد خام هستند، به مسئله برنامه‌ریزی اهمیت چندانی قائل نبودند؛ چرا که نیازی احساس نمی‌شد.

 

فرامرزی اظهار کرد: در طول زمان با محدود شدن این درآمدها که مبتنی بر تولید، استخراج و صادرات و فروش نفت خام است، حاکمیت‌ها برای پیشبرد اهداف به منابع مالی جدید نیاز دارند که جز از طریق تخصص و مهارت و شکل‌گیری فضای رقابت و تولید حاصل نمی‌شود.

 

وی با اشاره به شکل‌گیری تقاضاهای جدید آماری از سوی حاکمیت گفت: مرکز آمار ایران سعی می‎ کند به این تقاضاها پاسخ گوید.

 

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران ادامه داد: افزایش تولید و توانمندی رقابت محصولات تولیدی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و در اختیار داشتن آمار و اطلاعات به روز و به هنگام است؛ بنابراین تولید و استفاده از آمار و اطلاعات با کمیت و کیفیت مناسب از اولویت های اصلی حاکمیتی کشورها به شمار می‌رود.
 

سامانه SDI ( داده های مکانی ) پیوند میان سند آمایش و داده‌های آماری را برقرار می‌کند

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی هم با اشاره به رونمایی از سامانه زیرساخت داده‌های مکانی(SDI) استان، گفت: سامانه SDI پیوند میان سند آمایش و داده‌های آماری را برقرار می‌کند.

 

داود بهبودی در همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی با اشاره به اهمیت آمار در زمینه‌های سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت، پایش و ارزیابی، اظهار کرد: ضعف‌ها و کاستی‌هایی در سطوح مختلف دستگاه‌های اجرایی، فرایندها، سامانه‌ها، فرهنگ آماری، خانوارهای پاسخگو و حتی سازمان متولی نظام آماری کشور وجود دارد که باید رفع شود.

 

وی افزود: حکمرانی آینده دنیا مبتنی بر آمار و داده‌های آماری خواهد بود؛ بر این اساس نظام هایی که به آمار دقیق، بروز و قابل اتکاء دسترسی دارند، به موقع خواهند توانست تصمیمات مناسب بگیرند؛ اما نظام های که به آمار دسترسی به موقعی ندارند در تصمیم‌گیری دچار چالش‌ها و مشکلات جدی می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی به نظام آماری مراجعه می‌کنیم، اطلاعاتی در سطح شهرستان‌ها با این جزئیات که بگوییم در هر شهرستان چه سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش‌های مختلف مورد نیاز است تا در مجموع رشد مورد نظر اقتصادی در کشور حاصل شود، در دسترس نداریم.

 

بهبودی تاکید کرد: اگر توسعه پایدار چارچوبی برای دستیابی به رشد مستمر در جامعه باشد بایستی نظام آماری، اطلاعات درست، دقیق، باکیفیت و به هنگام مورد نیاز جهت اجرای برنامه‌های آمایش و تعادل‌بخشی منطقه‌ای را فراهم کند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: در رویکردهای جدید باید به سمتی رویم که داده‌های مکانی و توصیفی در قالب پایگاه‌های اطلاعاتی با هم لینک شوند.

 

بهبودی اظهار کرد: سند آمایش با نظام آماری در پیوند بوده و پایش و رصد آن نیز نیازمند یک نظام آماری متناسب است که سامانه SDI در آینده خواهد توانست این نیاز را نیز رفع کند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت داده های مکانی، ادامه داد: هرچه کیفیت داده‌ها بیشتر باشد، امکان اتخاذ تصمیمات مناسب اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و در نهایت رسیدن به رشد و توسعه پایدار کشور بیشتر است.


وی اعلام کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته سهم داده های با ماهیت مکانی تأثیرگذار بر امر تصمیم گیری بیش از 80 درصد کل داده ها است.
 

به گزارش ایرنا، در سرشماری ثبتی مبنا، دیگر به درب منازل مردم مراجعه نمی‌شود و بار پاسخگویی و تکمیل فرم مربوطه از دوش مردم برداشته می‌شود و داده‌ها و اطلاعاتی که مردم در مراجعه به دستگاه‌های مختلف، به آن‌ها ارائه می‌دهند، به صورت منسجم در اختیار مرکز آمار ایران قرار می‌گیرد.

 

کاهش هزینه های آمارگیری، کاهش زمان تولید اطلاعات، به روزرسانی آمارهای جمعیتی در دوره های زمانی کوتاهتر، توسعه دولت الکترونیک و توسعه زیرساخت های اطلاعات مکانی از مزایای این شیوه آمارگیری است.

 

سرشماری ثبتی مبنا ابتدا توسط کشورهای شمال اروپا در دهه 1970 توسعه یافت و دانمارک اولین کشـور جهان بود که سـرشـماری ثبتی جمعیت و مسـکن را در سـال 1981 انجام داد.

 

در سر شماری سال 2000 ،فقط چند ک شور در منطقه کمیسیون اقتصادی ملل متحد اروپا سرشماری را به روش ثبتی مبنا انجام دادند اما در سرشماری دوره 2010، افزایش چشــمگیری در تعداد کشـورهای دارای سـرشــماری ثبتی مبنا و متقابل آن کاهش محسوسی در اجرای سرشماری به روش سنتی ایجاد شد.

 

بر اساس اطلاعات به دســت آمده در مورد برنامه های پیش بینی شــده برای دوره 2020، روند دور شدن از سر شماری سنتی همچنان ادامه دارد؛ به گونه ای که از 48 کشور عضو کمیسیون اقتصادی ملل متحد اروپا که اطلاعات آنها در دسترس است 14 کشور در حال برنامه ریزی برای انجام سرشماری ثبتی مبنا هستند .

 

در کشـورهای آسـیایی نیز مانند ترکیه و کره جنوبی اقداماتی در زمینه تغییر روش سر شماری به شیوه ثبتی مبنا صورت گرفته است.

نظر شما