شناسهٔ خبر: 50419100 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

حاضران در اجلاس منطقه‌ای تهران تاکید کردند

حمایت از مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر

صاحب‌خبر -
نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به همراه روسیه دیروز در تهران و با محوریت حل و فصل بحران این کشور برگزار و حاضران ضمن حمایت از مردم افغانستان بر لزوم تشکیل دولت فراگیر و لزوم حفظ امنیت همسایگان توسط طالبان تاکید کردند.
دومین دور نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان دیروز ۵ آبان(۲۷ اکتبر) در مقر وزارت امور خارجه کشورمان با مشارکت محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و وزرای امور خارجه ازبکستان، چین، ترکمنستان، تاجیکستان و پاکستان، وزیر امور خارجه روسیه و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برگزار شد.در این نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان بر اهمیت شنیدن صدا و خواسته مردم افغانستان از سوی جامعه بین المللی تاکید کردند و خواستار این شدند که گروه حاکم بر افغانستان(طالبان) به تعهدات خود در مقابل خواسته های مردم افغانستان و انتظارات جامعه بین الملل عمل کرده و آن ها همچنین بر اهمیت تشکیل دولت فراگیر در این کشور با مشارکت و حضور گروه های مختلف افغانستانی تاکید کردند.
امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان گفت: ریشه بسیاری از مشکلات فعلی افغانستان ریشه در مداخلات خارجی دارد و آمریکا باید مسئولیت خود را در برابر فجایعی که در افغانستان به بار آورده با صدای بلند بپذیرد.وی با اشاره به اهداف برگزاری این نشست گفت: ما باید تلاش کنیم که صدای واحدی را در ارتباط با حمایت از مردم افغانستان و تحولات اخیر در این کشور به جامعه جهانی و مردم افغانستان ارسال کنیم.
وی با بیان اینکه از این اجلاس باید پیامی قوی برای شکل گیری دولتی فراگیر در افغانستان ارسال شود به اهمیت تاریخی افغانستان و نقش گروه ها و اقوام مختلف در تاریخ این کشور اشاره کرد و گفت: برای برون رفت از وضعیت کنونی افغانستان نیازمند انسجام داخلی، به کارگیری تمام ظرفیت های داخلی این کشور و بهره گیری از استعدادهای بالای کشورهای همسایه و همچنین جامعه بین الملل هستیم.
وی همچنین تصریح کرد که جامعه جهانی و کشورهای همسایه افغانستان باید توجه ویژه‌ای به وضعیت فعلی این کشور و همچنین گسترش تروریسم در این کشور، قاچاق مواد مخدر و اهمیت رعایت حقوق بشر و زنان در این کشور در شرایط کنونی داشته باشند.پس از صحبت های وزیر خارجه، مخبر، معاون اول رئیس جمهور به ایراد سخنرانی پرداخت و در بخشی از سخنانش با تاکید بر اینکه امنیت و ثبات همسایگان افعانستان با امنیت افعانستان به هم پیوسته است، گفت: ما از ابتکار پاکستان از برگزاری نشست اول درباره افغانستان حمایت کردیم و میزبانی دور دوم را برعهده گرفتیم و از میزبانی دور سوم توسط چین استقبال می کنیم.
در پی سخنرانی مخبر، دبیر کل سازمان ملل که سخنانش به صورت ویدئویی در این نشست پخش شد، هشدار داد که افغانستان با یک "بحران فزاینده انسانی" مواجه است که نیاز به اقدام فوری دارد.گوترش در ادامه سخنان خود از تعامل سازمان ملل با طالبان برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان خبر داد.
در ادامه این نشست، وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز در سخنانی در نشست امروز تهران اظهار کرد: معتقدیم که دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در زمان خوبی برگزار شده است و این باعث می شود که کانال های دیپلماتی که بین ما ایجاد شده در این زمینه تقویت شود.
علاوه بر این، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در سخنرانی اش در این نشست با اعتقاد بر اینکه باید جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان در حال حاضر توجه و از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری کند، گفت: ما معتقدیم که باید پول‌های افغانستان در خارج از کشور آزاد شود.
قریشی در سخنرانی در دومین اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که به صورت حضوری در تهران برگزار شده است با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان گفت: در مدت اخیر تحولات مهمی در این کشور رخ داد و در ماه آگوست امسال یک انتقال قدرت بدون خونریزی در این کشور به وقوع پیوست و طالبان به قدرت رسید.
در ادامه سخنرانی های وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک سخنرانی ویدیویی با بیان این که از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می کنیم و شهروندان افغانستانی باید بدانند حقوق آنها عملی و اجرایی می شود، اظهار کرد : وضعیت فعلی افغانستان نتیجه حضور نظامی چندین ساله آمریکا در این کشور است.لاوروف ضمن حمایت از ایجاد صلح و ثبات در افغانستان گفت : این کشور باید از صفر شروع و خرابی ها را جبران کند.

وی با بیان این که وضعیت فعلی افغانستان نتیجه حضور نظامی آمریکا در افغانستان است، افزود : از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می کنیم و شهروندان افغانستانی باید بدانند حقوق آنها عملی و اجرایی می شود.این دیپلمات عالی رتبه روسیه با بیان این که همه کشورها باید مسئولیت خود در مقابل افغانستان را بپذیرند، تاکید کرد: غربی ها و امریکا از راه دور همواره تحقق اهداف خود را در افغانستان دنبال کرده اند .وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد : موضع شرکت کنندگان در این نشست به هم نزدیک است و این می تواند به تحقق صلح در افغانستان کمک کند.
لاوروف تاکید کرد : درباره وضعیت افغانستان سازمان ملل باید نقش هماهنگی را ایفا کند و روسیه نیز آماده است که تلاش خود را انجام دهد و کمک های بشردوستانه به کشور افغانستان ارسال کند.
رشید مردف، وزیر خارجه ترکمنستان نیز که در این نشست حضور داشت در سخنرانی اش با بیان این که شرایط کنونی در افغانستان سخت و دشوار است، اظهار کرد: برای عبور از بحران کنونی در افغانستان نیازمند یک نقشه راه و ارزیابی صحیح از تحولات در این کشور هستیم. مردف با بیان این که همسایگان افغانستان تلاش دارند که به نوعی صلح و ثبات را در این کشور ایجاد کنند گفت: در حال حاضر وضعیت اقتصادی در افغانستان مناسب نیست و ما می‌توانیم در این گفت‌وگوها تصمیمات خوبی را برای مشکلات مردم افغانستان بگیریم.
همچنین عبدالعزیز کاملف، وزیر خارجه ازبکستان در این نشست گفت: کشورش آماده است تا در زمینه آموزشی و اقتصادی به افغانستان کمک کند. کاملف در ادامه گفت: در حال حاضر گروهی در افغانستان به قدرت رسیدند که می خواهند از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند و در این زمینه درخواست‌هایی را مطرح کردند. سراج الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز با ایراد یک سخنرانی مواضع کشورش را درباره حل و فصل مسئله افغانستان مطرح کرد.
همچنین کاظمی قمی نماینده رییس جمهور در امور افغانستان با اشاره به اجلاس تهران گفت: اجلاس بعدی فقط با حضور نمایندگان کشورهای همسایه افغانستان تشکیل می‌شود.مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز اظهار داشت: زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی برای کمک فوری به مردم افغانستان دست به دست هم دهند. ما در ایران وظیفه ای را که بر عهده داریم، انجام می دهیم اما هر راهکار دیگر می تواند برای همه فاجعه آمیز باشد. تخت روانچی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور همسایه که از پیوندهای تاریخی، فرهنگی، زبانی و مذهبی با افغانستان برخوردار است، نمی تواند نسبت به مصائب مردم افغانستان بی تفاوت بماند.
در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه فضای نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: پیام نشست تهران تا الان مشارکت و همکاری همه کشورهای منطقه به جای واگرایی و رقابت بوده و تا الان این هدف محقق شده است.سعید خطیب زاده در گفت و گویی درباره گفت و گوهای وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان و روسیه در تهران اظهار کرد: در حال حاضر گفت و گوها در جریان است. تلاش می کنیم همه وزرای خارجه در خصوص مفاد یک بیانیه مشترک به نتیجه برسیم و فضا خیلی مثبت و سازنده است.همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا ، هم زمان با نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در تهران، از صاحب نظران، خبرنگاران، محققان و صاحبان رسانه‌های ایتالیایی دعوت کرد تا در راستای کمک به رفع نیاز مردم افغانستان و خروج این کشور از بحران، مشارکت کنند.

نظر شما