شناسهٔ خبر: 50415723 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تداوم جنجال‌آفرینی ریاض علیه مقام لبنانی؛

فشار به دولت لبنان برای برکناری وزیر اطلاع رسانی

رامین حسین آبادیان

رسانه ها و شخصیت های نزدیک به عربستان سعودی در لبنان، دولت این کشور را تحت فشار قرار داده اند تا وزیر اطلاع رسانی خود را به دلیل انتقاد از جنگ یمن و اقدامات ائتلاف سعودی، از کار برکنار کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان دو شب پیش در یک برنامه ضبط شده تلویزیونی ضمن محکوم کردن اقدامات و جنگ‌های ائتلاف متجاوز سعودی در یمن اعلام کرد که جنبش «انصارالله» در سالهای جنگ فقط از خود در برابر اقدامات این ائتلاف دفاع کرده است. وی در بخشی از سخنان خود گفته بود: «من معتقدم جنگ یمن یک جنگ بیهوده است و باید متوقف شود. ملت یمن از خود دفاع می‌کند. آیا چنین ملتی باید مورد تجاوز قرار گیرد».

سخنان قرداحی واکنش‌های متعددی را در محافل مختلف لبنان به همراه داشت. رسانه‌های لبنانی نزدیک به عربستان سعودی به شدت قرداحی را مورد هجمه قرار دادند و مدعی شدند که اظهارات او موجب وقوع یک بحران بزرگ در روابط میان بیروت و ریاض خواهد شد. این رسانه‌ها به صورت آشکار قرداحی را تحت فشار قرار دادند تا از سمت خود استعفا دهد؛ فشاری که البته جواب نداد و وزیر اطلاع رسانی لبنان اعلام کرد که چنین کاری نمی‌کند.

دفاع وزیر اطلاع رسانی لبنان از مردم یمن و انتقاد از ائتلاف متجاوز سعودی موجب شد تا او توسط شاهزاده سعودی به شدت مورد هجمه قرار گیرد پس از هجمه‌های داخلی رسانه‌های نزدیک به عربستان سعودی، نوبت به «عبد الرحمن بن مساعد بن عبدالعزیز» شاهزاده سعودی رسید تا به صورت گسترده وزیر اطلاع رسانی لبنان را در فضای مجازی مورد حمله قرار دهد. این شاهزاده سعودی که از اظهارات قرداحی در انتقاد از جنگ یمن به شدت عصبانی و خشمگین بود، در فضای مجازی ضمن به سخره گرفتن سخنان وزیر اطلاع رسانی لبنان، گفت: قرداحی گفته است که در اظهاراتش قصد توهین به عربستان و یا امارات را نداشته است. من خطاب به او می گویم: آیا تو خودت احمق هستی و یا ما را احمق فرض کردی؟

در این میان، شورای همکاری خلیج فارس نیز به جانبداری از عربستان سعودی پرداخت. در همین ارتباط، «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان علیه جنگ در یمن را مردود دانست. دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ضمن جانبداری از عربستان سعودی، گفت: قرداحی باید به دلیل اظهاراتش عذرخواهی کند! دولت لبنان موضع خود در قبال اظهارات قرداحی را اعلام نماید. نایف الحجرف در ادامه اظهاراتش افزود: قرداحی نباید حقایق را وارونه جلوه دهد!

افزون بر این، تشدید فشارهای رسانه‌های نزدیک به عربستان سعودی، «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان را نیز به واکنش واداشت. نجیب میقاتی در پی این موضوع گفت: «قرداحی این مصاحبه را چند هفته قبل از آنکه وزیر شود، انجام داده است. این صحبت مردود است و نشان دهنده موضع دولت لبنان نیست»! این موضع گیری عجیب میقاتی در حالی است که قرداحی به دفاع از مردم یمن پرداخته و جنایت علیه آنها را محکوم کرده است.

نخست وزیر لبنان در ادامه اظهارات خود در این زمینه تأکید کرد: دولت لبنان به برقراری بهترین روابط با عربستان سعودی علاقمند است و هر مداخله خارجی در امور داخلی‌اش را رد می‌کند. پس از نجیب میقاتی، وزرات خارجه لبنان نیز موضع گیری عجیبی در قبال مسأله اخیر داشت.

قرداحی در برابر فشارها تسلیم نشد و صراحتاً اعلام کرد: اشتباهی در حق کسی نکردم و هرگز بابت آن عذرخواهی نخواهم کرد در همین ارتباط، وزارت خارجه لبنان بیانیه‌ای را صادر کرده است. در این بیانیه آمده است: «موضع جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره عربستان پیش از انتصاب وی به عنوان وزیر بوده و منعکس کننده موضع رئیس جمهور لبنان و وزیران این کشور نیست. مقامات این کشور بارها حملات به عربستان را محکوم کرده اند! و همچنان نیز موضع آنها مبتنی بر دفاع از امنیت و سلامت کشورهای حوزه خلیج فارس است».

وزیر اطلاع رسانی لبنان امروز در سخنانی ضمن اعلام اینکه کسانی که از آزادی بیان و رسانه سخن می‌گویند از دیروز اتهامات بی اساسی را متوجه او ساخته‌اند، بیان کرد: آنچه من گفته‌ام صرفاً یک نظر شخصی بود و دولت را ملزم به چیزی نمی‌کند. وی با اشاره به اینکه اتهامات مبنی بر خصومت وی با عربستان قابل قبول نیست، گفت: من قبلاً با آنها اختلاف نظر داشتم که باعث شد شغلم را در mbc از دست بدهم.

قرداحی افزود: جایز نیست کسی از لبنان باج گیری و سو استفاده کند و جایز نیست که کسی آنچه را که دولت لبنان باید انجام دهد به آن دیکته کند و بگوید یک وزیر باید در دولت این کشور باقی بماند یا نماند. وی همچنین اعلام کرد که مخالف هرگونه جنگ میان کشورهای عربی است و جنگ در یمن را بی فایده می‌داند. قرداحی در پایان هم بیان کرد: من اشتباهی در حق کسی نکرده‌ام و هرگز بابت آن عذرخواهی نخواهم کرد.

نظر شما