شناسهٔ خبر: 50409963 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

دبیر شورای عالی فضای مجازی:

اخلال گسترده به مراکز عرضه سوخت، حمله وسیع سایبری است

فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: پیچیدگی حمله و گستردگی اخلال مراکز سوخت و همزمانی آن با حملات دیگر نشان می‌دهد که حمله سایبری بوده و کشور خارجی دست داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در باره اینکه پس از گذشت حدود ۲۴ ساعت از اخلال در جایگاه‌های عرضه سوخت به چه منشأی رسیده اید؟ گفت: منشأ خرابی در حال بررسی است، اما آنچه مسلم است خرابی بسیار گسترده تقریباً پایانه‌های پایگاه‌های سوخت رسانی کشور را از کار انداخته است و ویژگی‌هایی که این خرابی داشت و همزمانی آن با حوادث دیگر اثبات کرد که حمله، سایبری است.

وی گفت: در همین ارتباط گروه‌هایی با هدایت مرکز ملی فضای مجازی از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به سایت مرکزی سامانه هوشمند سوخت اعزام شدند و به بررسی موضوع پرداختند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: ما در اینگونه حوادث معمولاً دو طرح را پیگیری می‌کنیم یکی بازیابی سیستم و سامانه و دیگری طرح تداوم کسب و کار و خدمتی است که باید داده شود.

فیروزآبادی گفت: با توجه به این الگو راه حل‌هایی پیشنهاد شد تا کار سوخت رسانی در اسرع وقت انجام شود و وضع به حالت طبیعی برگردد.

وی افزود: در قدم نخست مقرر شد بنزین ۳ هزار تومانی عرضه شود و در قدم دوم مراکز عرضه سوخت به صورت آفلاین و خودمختار بتوانند بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی را هم عرضه کنند که تا ساعت ۱۱ امروز ۲۴۰ جایگاه از ۴ هزار و ۳۰۰ جایگاه این موضوع را اجرایی کردند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: قرار شد حالت ایده آل هم به صورت طبیعی و آنلاین در ارتباط با مرکز کل سامانه انجام شود تا ظرف ۲۴ ساعت به حالت طبیعی برگردیم، اما از زمان بندی کمی عقبیم و امیدواریم تلاش بیشتری صورت گیرد.

فیروزآبادی گفت: حالت آفلاین امروز به طور کامل باید انجام شود و مسئولان وزارت نفت باید بیشتر تلاش کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این حمله سایبری از ناحیه کدام کشور بوده است؟ افزود: هنوز زود است اعلام کنیم، اما پیچیدگی و گستردگی آن و همزمانی آن با حملات دیگر نشان می‌دهد که کشور خارجی در این حمله دست داشته است.

نظر شما