شناسهٔ خبر: 50334047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

شیخ نبیل حلباوی: وحدت مسیر تحقق عزت، کرامت و سعادتمندی است

ابنا

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، وحدت را مسیر تحقق عزت، کرامت و سعادتمندی خواند و تاکیدکرد: تمامی شئونات امت اسلامی باید در سایه سار وحدت شکل گیرد و امت اسلامی آن را به مثابه قطب نمایی هدایتگر بداند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «شیخ نبیل حلباوی» امام جمعه حرم حضرت رقیه(س) و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سخنانی در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی به تبیین اهمیت وحدت میان مسلمانان پرداخت.

وی وحدت را هدف، راه و یک ارزش خواند و توضیح داد: وحدت، هدف است به این معنا که امت اسلام باید به سوی آن گام برداشته، برای تحقق آن برنامه ریزی کند و برنامه‌های خود را در راستای تحقق آن اجرایی نماید.

حلباوی با اشاره به این که وحدت مسیر تحقق عزت، کرامت و سعادتمندی است، تاکیدکرد: تمامی شئونات امت اسلامی باید در سایه سار وحدت شکل گیرد و امت اسلامی آن را به مثابه قطب نمایی هدایتگر بداند.

وی با بیان این که قرآن کریم، به موضوع وحدت توجه داشته و امت پیامبر(ص) را امتی واحد می‌داند، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: " إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ"«این امت شماست که امتی واحد و یکپارچه است و من نیز یگانه پروردگار شما هستم پس مرا بپرستید».(انبیا آیه 92) .

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاکید کرد: این آیه بیانگر این مطلب است که جز از طریق ایجاد امتی متحد و یکپارچه نمی‌توانید خداوند را آن طور که سزاوار عبادت اوست، پرستش کنید و نخواهید توانست ملزومات پرستش خداوند را به صورت کامل فراهم نمایید.

امام جمعه حرم حضرت رقیه (س) در ادامه با بیان این که بدیهی است، تبلیغ و گسترش دو مفهوم ایمان و اسلام در سطح جهان، خود نوعی عبادت است و حتی می‌توان گفت بزرگترین عبادت به شمار می‌آید، تصریح کرد: حفظ و رعایت تقوای الهی در تمامی عرصه‌ها از جمله سیاست، اقتصاد، اجتماع، امور تربیتی و... جز با تحقق وحدت امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: با همین رویکرد می‌بینیم که قرآن کریم نسبت به تفرقه و آثار آن هشدار داده و در آیه 46سوره انفال می‌فرماید: « وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ : با یکدیگر به منازعه نپردازید چرا که منجر به شکستتان شده و قدرت و شوکتتان از میان خواهد رفت» و این بدان معناست که اگر از منازعات بر حذر باشید، نقش و جایگاه شما در تاریخ ماندگار خواهد شد و در صورت عدم رعایت این موضوع، قدرت شما از بین خواهد رفت و دچار ضعف خواهید شد.

حلباوی با بیان این که خداوند مسلمانان را از انواع تفرقه مانند فرقه‌گرایی، اختلافات دینی، و حتی اختلاف در مذاهب مختلف بر حذر می‌دارد، تصریح کرد: تمامی مذاهب، تحت لوای تنها دین الهی یعنی همان اسلام سر برآورده و تنیده شده‌اند.

وی بزرگترین نوع الفت و مودت را الفت قلبی خواند و تاکیدکرد: آنچه جنبه ظاهری، شعاری، لفظی و سطحی دارد، فاقد ارزش لازم است.

این اندیشند سوری با اشاره به آیه‌ 4 سوره صف که می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ: خداوند کسانی را که در راه او صف به صف می‌جنگند و گویی استحکامی آهنین و شکست ناپذیر دارند، دوست می دارد»، گفت: این استحکام آهنین در برابر دشمنان و کسانی که در پی کینه‌ورزی و توطئه افکنی در میان مسلمانان هستند، تشکیل می‌شود.

امام جمعه حرم حضرت رقیه (س) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه 110 سوره آل عمران که می‌فرماید: « كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ : شما بهترین امتی هستید که در میان مردم سر برآورده‌اید؛ در حالی که به خدا ایمان دارید، به نیکی‌ها امر می‌کنید و از زشتی‌ها باز می‌دارید» توضیح داد: قرآن مومنان را به امر به معروق و نهی از منکر فرا می‌خواند و فرمان می‌دهد افرادی از میان این امت برخیزند که طلایه دار ایمان بوده و امر به معروف و نهی از منکر کنند.

حلباوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از این رهگذر شایسته است یاد کنیم از انقلاب اسلامی ایران که در جهت تحقق اولین شعار خود، به موضوع وحدت پرداخت و به دستور امام خمینی(ره)، هرسال نسبت به گرامی داشت هفته وحدت اقدام نمود.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: جمهوری اسلامی ایران تحت زعامت و رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنان نسبت برای تامین و پاسداشت هر آنچه زمینه‌ساز وحدت است تلاش نموده و با انواع و اقسام شیوه‌های دشمنی، توهین به مذاهب و... مقابله می‌کند تا تمامی مسلمانان، دولت‌ها و سازمان‌های اسلامی را گردهم آورد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: امروز چیزی در جهان اسلام شکل گرفته که رنگ و بوی وحدت دارد و آن محور مقاومت است که از ایران اسلامی آغاز شده و تا سوریه، عراق، یمن، لبنان و فلسطین امتداد یافته است.

حلباوی تاکید کرد: اگر این نوع اتحاد وجود نداشت، امت اسلامی در وضعیتی نابسامان به سر می‌برد.
………………….
پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما