شناسهٔ خبر: 50287447 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد

ضرورت همگرایی اقتصادی بین کشورهای اسلامی

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس وحدت جهان اسلام را امر حیاتی دانست و گفت: دشمنان منطقه و اسلام، به شیوه‌های مختلف متوسل می شوند تا بین کشورهای منطقه اختلاف و واگرایی ایجاد کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، ابراهیم عزیزی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به وجود ظرفیت های کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه گفت: اگر با رویکرد همگرایی و تعامل در میدان عمل از این ظرفیت ها استفاده کرده و زمینه رسیدن به اهداف مشترک را فراهم کنیم تحول بزرگ اقتصادی را شاهد خواهیم بود و از این مسیر به امنیت پایدار منطقه ای نیز خواهیم رسید.

وی افزود: کشورهای منطقه اگر درک مشترکی از مشکلات و ظرفیت های مشترک خود پیدا کنند بسیاری از مسائل حل می شود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس وحدت جهان اسلام و هماهنگی کشورهای منطقه را یک ضرورت اجتناب ناپذیر و امر حیاتی دانست و گفت: دشمنان منطقه و دشمنان اسلام، به شیوه های مختلف متوسل می شوند تا بین کشورهای منطقه اختلاف و وادادگی و واگرایی ایجاد کنند.

عزیزی خاطرنشان کرد: از آنجایی که امنیت یک مفهوم مرکب است و صرفا نباید آن را در بعد فیزیکی و نیروهای مسلح خلاصه کرد و امنیت اقتصادی نیز بسیار مهم است لذا کمیسیون کمیته ای را در همین زمینه تشکیل داد.

لزوم استفاده از بازارهای اسلامی برای رونق اقتصاد
مجید قربانی فراز، دیپلمات سابق و رایزن اقتصادی و بازرگانی با اشاره به جمعیت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیونی مسلمانان در جهان گفت: اکثر جمعیت مسلمانان در قاره آسیا و آفریقا پراکنده هستند و بزرگترین کشور مسلمان هم اندونزی است که حدود ۱۳ درصد جمعیت مسلمان دنیا را تشکیل می دهد.

وی افزود: در حال حاضر کشور پاکستان ۱۱ درصد، کشور هند ۱۰ درصد و بنگلادش هم ۹ درصد از جمعیت مسلمانان دنیا را به خود اختصاص داده و حدود ۲۰ درصد مسلمانان نیز در کشورهای عربی زندگی می کنند.

این دیپلمات سابق و رایزن اقتصادی و بازرگانی به ظرفیت بازارهای دوردست به عنوان بازارهای اسلامی اشاره و بیان کرد: کشورهای آفریقایی با حدود یک میلیارد نفر جمعیت و به عنوان مرکز مواد معدنی جهان یک ظرفیت عظیم به شمار می روند.

قربانی فراز با بیان اینکه پروسه تجارت شامل مدیریت صادرات و مدیریت واردات است گفت: هیچ کشوری نمی تواند فقط صادرکننده باشد و به هیچ مواد اولیه و خام و کالای واسطه ای احتیاج نداشته باشد و همه را هم خودش تولید کند بنابراین مدیریت واردات و صادرات باید همزمان انجام شود.

نظر شما