شناسهٔ خبر: 50260347 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

آیت الله الساعدی در سی‌و پنجمین کنفرانس وحدت:

حفظ امت اسلامی تنها با پایبندی و التزام کامل به آموزه‌های دینی محقق می‌گردد

آیت الله حاتم الساعدی اظهار داشت: پایبندی مسلمانان به آموزه‌های دینی، خط‌مشی پیامبر (ص) بوده و التزام به قرآن کریم از جمله مهمترین عوامل تقویت «وحدت اسلامی» در صفوف امت مسلمان است، امتی که به یک عقیده و تفکر واحد اعتقاد داشته باشد، بدون شک می توان نام این امت را «امت واحده» نامید.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت‌الله شیخ نوری حاتم الساعدی، مرجع دینی عراق در اولین وبینار سی ‌و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اظهار داشت: دین اسلام همواره تأکید کرده است که با هرگونه جدایی، تفرقه، اختلاف و منازعه در صفوف امت اسلامی مخالف است و اگر گاهی هم برخی اختلافات و منازعات در صفوف امت اسلامی ایجاد شود، موضع دین اسلام این است که خیلی زود راهکارهای عبور از این اختلافات و تفرقه‌ها شناسایی شوند،باید گفت هدف از این موضع‌گیری دین اسلام در واقع فراهم کردن مستلزمات تحقق وحدت در تمام کشورهای جهان اسلام است.

وی با اشاره به دو محور اصلی و اساسی که دین اسلام به منظور حمایت از امت اسلامی و  تحقق وحدت اسلامی بر روی آن‌ تاکید دارد، اظهار داشت: محور اول، وجود یک نظام و حکومت سیاسیِ اسلامی است؛ نظام و حکومتی که بتواند از مرزهای طایفه‌گرایی و قومیت‌گرایی عبور کند،  طبیعی است که چنین نظامی هیچگاه مواضع و اقداماتِ سیاسی خود را بر پایه و اساس مؤلفه‌های تفرقه‌انگیز مانند قومیت‌گرایی و طایفه‌گرایی مبتنی نمی‌سازد، باید گفت حکومت سیاسی اگر بر پایه و اساس موازین اسلامی شکل گرفته باشد، موجب تقویت مسلمانان در جوامع اسلامی می‌شود و تا زمانی که همگان دارای هویت اسلامی باشند و به دین اسلام به عنوان اصیل‌ترین دین برای ساختار سیاسی اعتقاد داشته باشند، زیر یک پرچم واحد قرار دارند.

وی ادامه داد: دین اسلام با این سازوکار فراقومیتی توانسته است از امت اسلامی حمایت کند، این نگاه و نگرش فراقومیتی است که موجب تقویت وحدت امت اسلامی می‌شود و از گزند تمامی تفرقه‌ها، جدایی‌ها، منازعات و اختلافات مصون می‌ماند.

آیت‌الله حاتم الساعدی تصریح کرد: دین اسلام همواره و در تمامی ادوار بر لزوم تعمیق ایمان به خداوند تبارک و تعالی و پیروی از رسول اکرم (ص) اصرار داشته و همواره بر پایبندی به آموزه‌های اسلامی و قرآن کریم تأکید داشته است . پایبندی و التزام کامل به آموزه‌های دینی همان چیزی است که امت اسلامی را حفظ خواهد کرد.

وی در همین خصوص ادامه داد: پایبندی مسلمانان به آموزه‌های دینی، خط‌ مشی پیامبر (ص) و نیز التزام به قرآن کریم از جمله مهمترین عوامل تقویت «وحدت اسلامی» در صفوف امت مسلمان است، امتی که به یک عقیده و تفکر واحد اعتقاد داشته باشد، بدون شک می توان نام این امت را «امت واحده» نامید؛ چنین امتی قادر است از تمامی موانع طایفه‌گرایانه و فرقه‌گرایانه عبور کند.

مرجع دینی عراق با بیان اینکه افرادی در داخل امت اسلامی وجود دارند که همواره به دنبال ایجاد تفرقه، اختلاف و منازعه هستند، اظهار داشت: کسانی که در چنین مسیری گام برمی‌دارند، همان فتنه‌گران هستند، این افراد عمدتا از رهگذر تحریک احساسات قومیت‌گرایانه و کمرنگ‌ کردن ارزش‌های اسلامی برای تحقق مطامع سیاسی خود تلاش می‌کنند؛ هدف اصلی و اساسی آن‌ها این است با تفرقه‌افکنی می‌خواهند بر کرسی قدرت تکیه بزنند. 

وی ادامه داد: امروز فرهیختگان و علمای امت اسلامی باید کاملا آگاه و هوشیار باشند، آن‌ها باید علل و عواملی را که به ایجاد تفرقه و منازعه در صفوف امت اسلامی منجر می‌شود، شناسایی نمایند؛ یکی از مهمترین علل و عوامل شکل‌گیری تفرقه و منازعه، تلاش برای تحقق مطامع و اغراض سیاسی است.

آیت‌الله حاتم الساعدی با اشاره به اینکه اگر امت اسلامی دچار تفرقه و تشتت گردد، منافع عموم مسلمانان در برابر دشمنِ واحد به خطر خواهد افتاد، اظهار داشت: در این شرایط، در جوامع اسلامی یا توفیقی حاصل نمی‌شود و یا اگر توفیقی هم حاصل شود، بسیار ناچیز خواهد بود و مسلمانان نخواهند توانست از برکات آن استفاده کنند.

وی در پایان گفت: اگر امت اسلامی وحدت کلمه خود را حفظ کند، دستاوردها و پیروزی‌های بزرگ و استراتژیکی را رقم خواهد زد؛ دستاوردهایی که می‌توان از رهگذر آن‌ها به بازسازی مجدد تمدن جوامع اسلامی و تمدن بشریت پرداخت و موجب خواهند شد تا یک فضای فکری و سیاسی جدید در عصر کنونی ایجاد شود.
 
انتهای پیام/
 

نظر شما