شناسهٔ خبر: 50222579 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

جلسه روز گذشته كمیسیون حمایت از كاربران فضای مجازی بر خلاف عملیات روانی برخی جریان های سیاسی، علنی برگزار شد

قالیباف: مجلس به ‌دنبال بستن پلتفرم‌ها نیست

اولین جلسه کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی عصر روز گذشته با حضور رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. براساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته و وعده‌ای که رییس داده بود، این نشست به‌شکل زنده از طریق صفحه اینستاگرامی خبرگزاری خانه ملت و همچنین از طریق رسانه ملی پخش شد.

صاحب‌خبر -

طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» موسوم به طرح صیانت که چندین ماه است به‌کلی افکار عمومی را به خود معطوف ساخته و حواشی زیادی هم به همراه داشته، چراکه طرح اولیه وقتی منتشر شد این تلقی در افکار عمومی شکل گرفت که با تصویب و اجرای آن دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌ها و سایت‌های بین‌المللی مسدود یا محدود می‌شود. در زمان موافقت نمایندگان با هشتاد‌وپنجی شدن طرح و ادامه نگرانی‌ها و انتقادات افکار عمومی، کارشناسان و رسانه‌ها، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۸مردادماه ۱۴۰۰ در حساب توییتری خود نوشت که «طرح در کمیسیونی از منتخبان کمیسیون‌ها به‌صورت علنی و شفاف بررسی خواهد شد.» حال او به این وعده خود عمل کرد و روز گذشته اولین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به‌صورت زنده از صفحه اینستاگرام خبرگزاری مجلس شورای اسلامی برگزار شد. پیش از این، این پیشنهاد مطرح شده بود که مذاکرات کمیسیون از طریق درگاه اینترنتی مجلس شورای اسلامی پخش شود اما برخی از اعضای این کمیسیون گفتند، ممکن است اظهارنظرهای غیرکارشناسی هم در این مذاکرات مطرح شود که بیشتر باعث جنجال خواهد شد؛ بنابراین تصمیم بر این شد یا جلسات از خبرگزاری خانه ملت به صورتی اینترنتی و مستقیم پخش کند یا اینکه ثبت و ضبط کند و بعدا منتشر کنند. یزدی‌خواه، نایب‌رییس کمیسیون مشترک در این زمینه گفته بود: تمام این مباحث فعلا قطعی نیست، آقای قالیباف نیز  پیشنهاداتی دارند که روز یکشنبه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد؛ قطعا به گونه‌ای عمل خواهد شد نه موجب تشویش افکار عمومی شود و نه قول‌های داده‌شده زیر سوال برود.
 
تمام مراحل رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران علنی است
 حال روز گذشته شاهد مشروح مذاکرات و تصمیم‌گیری‌های کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی با حضور رییس مجلس شورای اسلامی بودیم و وعده رییس مجلس مبنی بر علنی بودن مذاکرات کمیسیون عملی شد. قالیباف در کمیسیون ویژه طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی با اشاره به اهمیت فضای مجازی گفت: واقعیت این است که فضای حقیقی که امروز دارد زندگی مردم را شکل می‌دهد وارد فضای مجازی شده لذا همه ما باید این دقت و توجه را داشته باشیم که به‌عنوان نمایندگان مردم این فضا را برای زندگی بهتر فراهم کنیم. وی با اشاره به برخی جوسازی‌ها علیه این طرح تصریح کرد: قانون اساسی ظرفیت بسیار خوبی در اصل۸۵ قانون اساسی پیش‌بینی کرده است. برای مسائل مهم و حیاتی که نیاز به کار کارشناسی بیشتر دارد، قانون اساسی ظرفیتی را پیش‌بینی کرده تا از این طریق با کار کارشناسی و مطالعات بسیار طرحی بررسی و تصویب شود. متاسفانه جریان‌های تخریبی در این میان به راه افتاد که مجلس قصد دارد پشت درهای بسته قانونگذاری کند؛ مگر می‌شود پشت درهای بسته یک از اصول قانون اساسی را اجرایی کرد.رییس مجلس افزود: در قانون اساسی جلسات غیرعلنی نیز برای مجلس پیش‌بینی شده اما به دلیل این جوسازی‌ها باید عنوان کنم که امروز شاهد حضور بخش‌های مختلف کارشناسی مجلس از حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، صنعتی و آموزشی در این کمیسیون هستیم که هر یک متخصصان حوزه‌های خود بوده و من مطمئنم که این طرح با دقت و توجه شکل خواهد گرفت. وی با اشاره به علنی بودن روند بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ادامه داد: جمعی که در این کمیسیون قرار گرفته‌اند متخصصان این حوزه هستند. همه ذی‌نفعان این موضوع به کمیسیون دعوت شوند و همه حرف‌های آن‌ها را بشنوند. قالیباف تاکید کرد: «ما تحت فضاسازی‌های گروه‌های خاص و فشارهای خارج از کشور نباشیم که می‌گویند این‌ها می‌خواهند در کمیسیون پلتفرم‌های بزرگ اجتماعی را ببندند؛ خیر، اصلا این کمیسیون دنبال چنین کاری نیست دنبال این است که درواقع قانون‌گذاری کند و خلأ قانونگذاری را در اینجا پر کند.»

این کمیسیون به دنبال بستن هیچ پلتفرمی نیست
قالیباف گفت: باید قانون اساسی در قوانین مصوب مجلس رعایت شود و نباید قانونی تصویب شود که بین قوا تداخل ایجاد کند تا رفت و برگشت قانون مصوب بین شورای نگهبان و مجلس زمانبر شود هر چند که عجله‌ای نداریم. با حضور فعال، منضبط و داشتن حوصله کار را پیش ببرید و اگر موضوعی وجود داشت من نیز کمک لازم را ارائه می‌کنم. رسانه‌ها نیز اطلاعات لازم را ارائه کنند و صدا و سیما می‌تواند همانند امروز جلسات را پخش کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد، گفت: نباید تحت فضاسازی گروه‌های خاص و فشارهای خارج از کشور که اینها قصد دارند پلتفرم‌ها و شبکه‌های بزرگ اجتماعی را ببندند قرار بگیریم، این کمیسیون به دنبال چنین مسائلی نیست و به دنبال قانونگذاری و پر کردن خلأ‌های قانونگذاری است. وی با اشاره به اینکه اعلام کرده‌اند که قصد داریم اینستاگرام را ببندیم در حالی که بخشی از زندگی مردم در این حوزه است، ادامه داد: باید قانونگذاری کنیم و نظمی به این فضا بخشیده شود مانند تمامی کشورهای دنیا، این امر طبیعی است که قانونگذار در چارچوب قانون انجام می‌دهد.
پس از سخنان قالیباف، اعضای جلسه مذاکرات اولیه خود را برای چگونگی بررسی «طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» و تصویب یک آیین‌نامه برای کمیسیون مشترک آغاز کردند.
 
روند بررسی طرح حمایت در مجلس
 طرح قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی که باهدف تنظیم‌گری و قانون‌گذاری خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در کشور، به پیشنهاد نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس تهیه‌ شده است، مردادماه در صحن علنی مجلس مطرح و برای بررسی نهایی طبق اصل۸۵ قانون اساسی، تصویب شد. طبق اصل85 قانون اساسی، «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل‌واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتادودوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن‌ها با مجلس خواهد بود. »
پس‌ازآن مقرر شد کمیسیون مشترکی با عنوان «کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی» با عضویت حدود ۲۳نفر از نمایندگان منتخب گروه‌های تخصصی مجلس در قالب اصل۸۵ قانون اساسی تشکیل شود تا به بررسی جزئیات این طرح برای تصویب نهایی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه، بپردازد.
ترکیب این کمیسیون مشترک شامل حضور الیاس نادران و مهرداد گودرزوند چگینی از کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، رضا تقی‌پور، لطف‌الله سیاهکلی، علی جدی و مصطفی طاهری از کمیسیون صنایع و معادن، احمد امیرآبادی فراهانی و محمدباقری بنابی از کمیسیون اقتصادی، غلامرضا منتظری، بیژن نوباوه‌وطن، حسین میرزایی و سیدعلی یزدی‌خواه از کمیسیون فرهنگی، احمد حسین‌فلاحی و مهرداد ویس‌کرمی از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، محسن زنگنه و غلامرضا نوری قزلجه از کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی، موسی غضنفرآبادی، حسن نوروزی و محمدتقی نقدعلی از کمیسیون قضایی و حقوقی و علی‌اصغر عنابستانی از کمیسیون اجتماعی می‌شود.

روز گذشته شاهد مشروح مذاکرات و تصمیم‌گیری‌های کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی
 با حضور رییس مجلس شورای اسلامی بودیم و وعده رییس مجلس مبنی بر علنی بودن مذاکرات کمیسیون عملی شد

نظر شما