شناسهٔ خبر: 50176236 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

انتخابات عراق: تنور رایزنی ها برای تشکیل «فراکسیون اکثریت» گرم شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- پس از برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق، تنور تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی به هدف معرفی فرد مورد نظر جهت تصدی پست نخست وزیری این کشور در حال گرم شدن است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العربی الجدید، منابع سیاسی در بغداد در گفتگو با همین پایگاه از  فعالیت های گسترده نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون برای تشکیل ائتلاف بزرگی متشکل از بیش از شش بلوک سیاسی جهت دستیابی به مأموریت تشکیل دولت آتی از جانب جریان صدر به رهبری مقتدی صدر خبر دادند و این در حالی است که فرایند شمارش دستی آرای برخی از حوزه های انتخاباتی همچنان ادامه دارد.

براساس نوشته این پایگاه، هدف از فعالیت های نوری المالکی، جمع آوری حدود ۸۰ کرسی پارلمانی از طریق تشکیل ائتلافی متشکل از ائتلاف­­های «دولت قانون» با ۳۸ کرسی، «الفتح» با حدود ۲۰ کرسی، «العقد الوطنی»به رهبری فالح الفیاض با ۶ کرسی، «قوی الدوله»با پنج کرسی، «الفضیله»با یک کرسی، «حقوق» شاخه سیاسی گردان های حزب الله با یک کرسی، «صادقون» شاخه سیاسی عصائب اهل الحق با یک کرسی، است و انتظار می رود فراکسیون «سند» و فراکسیون های کوچک دیگری نیز به آن ملحق شوند. حتی خبر رسیده است که «ریان الکلدانی» رهبر ائتلاف بابلیون که چهار کرسی از پنج کرسی مسیحیان را کسب کرده، بر مشارکت در این ائتلاف تاکید کرده است.

یک مقام مسئول در دفتر سیاسی حزب الدعوه الاسلامیه به رهبری نوری المالکی که خواسته است نامش فاش نشود، در گفتگو با العربی الجدید با اشاره به اینکه روزهای نه چندان دور آتی ویژگی ها و جزئیات این ائتلاف روشن خواهد شد، در یک تماس تلفنی گفت: ائتلاف جدید مشکل از همه نیروهای شیعی به غیر از ائتلاف صدر خواهد بود و این ائتلاف هم می تواند برای تشکیل یک دولت توافقی به آن بپیوندد.

این پایگاه در ادامه نوشت: فعالیت های فعلی، بار دیگر بحران فراکسیون اکثریت را در پارلمان عراق مطرح کرده است و شاید چندان دور از بحران انتخابات سال ۲۰۱۰ نباشد که در آن فراکسیون ایاد علاوی با ۹۱ کرسی به پیروزی رسید و نوری مالکی با ۸۹ کرسی در جای دوم قرار گرفت؛ اما با این حال دادگاه عالی فدرال این کشور اعلام کرد که منظور از فراکسیون اکثریت، فراکسیون پیروز انتخابات نیست بلکه فراکسیونی است که بتواند در اولین جلسه مجلس تشکیل شود و همین موضوع علاوی را از تشکیل دولت محروم کرد.

محمد الراجی عضو ائتلاف الفتح به العربی الجدید می گوید: مفهوم فراکسیون اکثریت صریح و روشن است و ما به دور از نتایج نهایی انتخابات پارلمانی، بیشتر از نود کرسی را در اولین جلسه مجلس جمع خواهیم کرد.

وی در عین حال می گوید که ممکن است دولت جدید در سایه کشمکش های فعلی در سال ۲۰۲۱ تشکیل نشود و قطعا اگر توافق سیاسی بین همه طرف ها شکل نگیرد، این روند باز هم به طول خواهد انجامید.

خبر را در العربی الجدید ببیند

نظر شما