شناسهٔ خبر: 50098605 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

گزارش قدسنا / انتخابات عراق؛

چه فراکسیون هایی بیشترین کرسی ها را به دست آوردند؟ / جریان صدر با کسب ۷۳ کرسی در صدر / پیام تبریک ایران به عراق/ شروع رایزنی ها برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی

در انتخابات پارلمانی عراق جریان شیعی صدر ۷۳ کرسی، ائتلاف سنی تقدم ۳۸ کرسی، ائتلاف دولت قانون ۳۷ کرسی را کسب نموده اند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا) به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز عراق تعداد کرسی‌های گروه‌های سیاسی شرکت کننده در اولین انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق پس از سال ۲۰۰۳ را منتشر کرد.

 

این رسانه عراقی بر اساس نتایج اولیه انتخابات که توسط کمیساریای عالی مستقل انتخابات این کشور اعلام شد، تاکنون جریان شیعی صدر ۷۳ کرسی، ائتلاف سنی تقدم ۳۸ کرسی، ائتلاف دوله القانون ۳۷ کرسی، ائتلاف عزم ۱۵ کرسی، ائتلاف الفتح ۱۴ کرسی، جنبش امتداد ۱۹ کرسی، جریان حکمت ملی ۲ کرسی، ائتلاف النصر، ۲ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق ۳۲ کرسی را به دست آورده اند.این گروه‌های سیاسی هنوز بیانیه‌هایی درباره تعداد کرسی‌هایی را که در پارلمان آتی این کشور تصاحب کرده‌اند، صادر نکردند.

 

نتایج اولیه شمارش آراء در ۱۸ استان اعلامی و نحوه توزیع کرسی‌های هر استان در ادامه می‌آید که حکایت از پیشتازی جریان صدر در این استان‌ها دارد.

 

نحوه توزیع ۳۲۹ کرسی‌ پارلمانی عراق میان استان‌های مختلف به این شرح است: بغداد: ۷۱ ، نینوی: ۳۴، بصره: ۲۵، ذی‌قار: ۱۹، سلیمانیه: ۱۸، بابل: ۱۷، اربیل: ۱۶، الانبار: ۱۵، دیالی: ۱۴، کرکوک: ۱۳، واسط: ۱۲، دهوک:۱۲، نجف:۱۲، صلاح‌الدین:۱۲، کربلاء:۱۱، الدیوانیه: ۱۱، میسان: ۱۰ و المثنی:7
 


طرفداران مقتدی صدر شب گذشته در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات عراق ،در نجف به خیابان ها آمدند و خوشحالی خود را برای به دست آوردن اکثریت کرسی ها مجلس ابراز کردند. کمیساریای عالی انتخابات عراق با انتشار نموداری رسمی اعلام کرد: با خواندن آرای ۹۴ درصد از صندوق‌های اخذ رأی مشخص شد که حجم مشارکت مردم در انتخابات ۴۱ درصد بوده است.

 

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق در سخنرانی با اشاره به پیروزی نامزدهای وابسته به این جریان، بر مبارزه با فساد تاکید کرد. وی در این سخنرانی گفت: «از امروز دیگر فساد و فاسدین هیچ جایگاهی در عراق نخواهند داشت». رهبر جریان صدر اضافه کرد: «ای ملت عراق، امروز روز شما بوده که طی آن اصلاح به پیروزی رسیده است. امروز روز عراق، عزم و ثبات است».

مقتدی صدر افزود: «از تمامی سفارتخانه‌ها می‌خواهیم که در امور عراق و تشکیل دولت مداخله نکنند». وی گفت: «سلاح باید در دستان دولت باشد و نباید خارج از این چارچوب استفاده شود». رهبر جریان صدر گفت: «عراق، عراق مرجعیت و حکیمان بوده و از نظرات آنها بهره خواهیم برد».

 

«نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در سخنانی به انتشار نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور واکنش نشان داد. بر اساس این گزارش، رئیس ائتلاف دولت قانون در این زمینه گفت: مذاکرات و رایزنی های خود برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی را آغاز می کنیم. وی اعلام کرد که با احزاب شیعه، سنی و کُرد تفاهماتی برای تشکیل فراکسیون اکثریت صورت گرفته است.

 

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در پیامی خطاب به «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی در این کشور بعنوان نماد جایگاه مردم سالاری در عراق را تبریک گفت. وزیر امور خارجه ایران در این پیام ابراز امیدواری کرده است که با وفاق و همدلی آحاد مردم و نمایندگان منتخب و با تشکیل دولت جدید در عراق، این کشور در مسیر ثبات و شکوفایی قرار گیرد. امیر عبداللهیان همچنین با اعلام حمایت کشورمان از ثبات و امنیت عراق، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری مشترک در مسیر توسعه و پیشرفت همه جانبه روابط فیمابین دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

 

وزارت خارجه روسیه هم با صدور بیانیه‌ای در مورد انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق تایید کرد که اعتبار این انتخابات توسط کمیسیاریای عالی انتخابات و نمایندگی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. در متن این بیانیه آمده است: ما از تلاش‌های دولت عراق در تهیه تدارکات و انجام فرآیند رأی‌گیری در سراسر این کشور بسیار قدردانی می‌کنیم. مسکو این روند موفقیت آمیز برای بیان اراده شهروندان عراقی را در شرایط دشوار اجتماعی-اقتصادی و تداوم تهدیدهای تروریستی به عنوان یک رویداد مهم در مسیر بهبود بیشتر وضعیت کشور و تضمین ثبات سیاسی و امنیت داخلی آن برمی‌شمرد.

 

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل از حضور زنان و مردان عراق در انتخاباتی که در تاریخ دهم اکتبر برگزار شده است و همچنین تصمیم آنها برای رساندن صداها و پیام‌هایشان از طریق صندوق‌های رای تمجید کرد. در این بیانیه آمده است: «دبیرکل از همه مقامات و احزاب عراقی خواست با صبر و حوصله به برنامه انتخاباتی احترام بگذارند تا کمیسیون عالی مستقل انتخابات نتایج خود را ارائه دهد و هرگونه اختلافات انتخاباتی را که ممکن است از مجاری قانونی قابل اجرا است، حل کرده و از طریق تشکیل دولت در اسرع وقت، فرایند انتخاباتی را تکمیل کنند». در ادامه بیانیه آمده که «مقامات ذی‌ربط انتخاباتی و امنیتی برای اطمینان از تضمین برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و تا حد زیادی مسالمت‌آمیز تلاش‌ زیاد کردند و همین عامل باعث شد تا ملت عراق هم برای اصلاح و تحقق آینده بهتر تلاش کنند».

 

اما ابوعلی العسکری سخنگوی گردان‌های حزب‌الله در بیانیه شدیداللحن از تقلب گسترده در انتخابات سخن گفت. در این بیانیه آمده است: آن چیزی که در انتخابات روز گذشته دیدیم بزرگترین عملیات کلاهبرداری و فریب سازمان یافته تاریخ علیه ملت عراق بود و ... ما با تمام قدرت و قاطعیت در مقابل تلاش‌ها برای خارج ساختن امور از مسیر طبیعی‌اش خواهیم ایستاد و موارد زیر را مورد تاکید قرار میدهیم:

- برادران ما در مقاومت اسلامی عراق برای مواجهه با تحولات در این برهه حساس امادگی و حکمت و مراقبت دقیق داشته باشند

- برادران ما در سازمان حشدالشعبی نیروهای مسلح عراق بدانند که هدف اصلی قطعا آن‌ها هستند بدانند که آن‌ها قرار است بخاطر رسیدن عده‌ای به قدرت و صندلی نمایندگی پارلمان سر بریده بشوند و از الان حواسشان جمع باشه و آماده دفاع قاطع از این تشکیلات مقدس باشند.

- ائتلاف الفتح که در شجاعت و حکمت زبانزد هستند و ائتلاف قوی الدوله و آقایشان عمار حکیم (و برادران در جنبش حقوق به ریاست برادر حسین مونس و سایر عزیزان مخلصی که زحماتشان سرقت شد. به انها می‌گوییم ماه پشت ابر نمی‌ماند و انشالله پیروزی قطعی با شماست.

 

مرحله دوم و سراسری پنجمین دور از انتخابات پارلمانی عراق که نخستین انتخابات زودهنگام در این کشور بود یکشنبه ( ۱۸ مهر) برگزار شد تا ۳۲۴۳ نامزد انتخاباتی برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمانی رقابت کنند. رای گیری در این انتخابات که از ساعت ۷ صبح  به وقت بغداد، در ۸۳ حوزه انتخاباتی این کشور آغاز شده بود، راس ساعت ۱۸ (به وقت محلی) بدون تمدید زمان اعلامی به پایان رسید و شمارش آراء آغاز شد.

وجه تمایز انتخابات  دیروز عراق با دوره‌های پیشین که از زمان سقوط صدام تاکنون پنجمین انتخابات سراسری و نخستین انتخابات زودهنگام است، این است که در این دور از انتخابات، عراقی‌های مقیم خارج از کشور شرکت نخواهند داشت. تفاوت دیگر این انتخابات، مربوط به حوزه‌های انتخاباتی است. به موجب قانون انتخابات جدید به شماره ۹ مصوب در سال ۲۰۲۰، عراق به ۸۳ حوزه انتخاباتی به جای ۱۸ حوزه‌ای که در انتخابات پیشین تقسیم شده بود، تقسیم می‌شود و رأی دهندگان مستقیما به نامزد مورد نظر خود رأی خواهند داد تا در صورت کسب حد نصاب آراء به کرسی پارلمانی دست یابد. به این ترتیب که بغداد، پایتخت عراق با بیشترین جمعیت ۱۷ حوزه انتخاباتی خواهد داشت.

 

در این انتخابات از 25 میلیون واجد شرایط 9 میلیون و 77 هزار عراقی در انتخابات شرکت کردند که انتخابات 41 درصدی را رقم زد.

 

انتهای پیام/ع.غ

 

 

 

 

نظر شما