شناسهٔ خبر: 50096322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

سید حسن نصرالله: انتخابات پارلمانی باید در موعد مقرر برگزار شود/ آمریکا تروریست‌های داعشی را از عراق به افغانستان منتقل کرد

ابنا

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما خواستار برگزاری انتخابات در زمان معین هستیم، هیچ گروهی خواستار تمدید فعالیت پارلمان کنونی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان پیرامون آخرین تحولات لبنان و برخی مسائل منطقه به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در آغاز سخنرانی خود به مسئله انتخابات پرداخت و گفت: ما خواستار برگزاری انتخابات در زمان معین هستیم... ما پس از بحث با گروههای سیاسی به این نتیجه رسیدیم که هیچ گروهی خواستار تمدید فعالیت پارلمان کنونی نیست.

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه این جنبش در زمینه انتخابات مظلوم واقع شده است، تصریح کرد: ما برای اصلاح قانون اساسی به منظور تغییر سن رأی‌ و کاهش آن به ۱۸ سال، تلاش کردیم... ولی متأسفانه بسیاری از فراکسیونها مخالف تغییر این سن هستند به جز حزب الله و جنبش امل.

سید حسن نصرالله در ادامه به حل بحران برق لبنان پراخت و گفت: پیشنهادات مختلفی از شرق و غرب برای حل بحران برق لبنان وجود دارد اما باید به پیشنهاد حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره حل بحران برق لبنان پاسخ داد.

وی درباره تلاش عده‌ای برای فراهم کردن زمینه جهت خصوصی کردن صنعت برق لبنان از طریق ایجاد بحران برق هشدار داد و تصریح کرد: اگر ایالات متحده با حل مشکل برق لبنان مخالفت کند، باید برای برخورد با آن اقدام مقتضی صورت بگیرد.

دبیرکل حزب الله در ادامه به بحران سوخت در لبنان اشاره کرد و گفت: ما اکنون در زمینه واردات نفت در مرحله اولیه قرار داریم و تا اواخر اکتبر ادامه خواهد داشت. ما نمی خواهیم در پرونده مازوت (گازوئیل) با دیگر شرکتها و پمپ بنزینها رقابت کنیم بلکه می‌خواهیم نیازهای ضروری کردم لبنان را رفع کنیم.

وی با اشاره به کمک های ایران و سوریه برای انتقال سوخت به لبنان، تصریح کرد که همپیمانان مسئولان دولتی لبنان هیچ اقدامی در این زمینه برای این کشور انجام ندادند و میزان استقبال از گازوئیل ایران، بیش از حد انتظار بود.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه ایران دیگر بیشتر از این چه کند؟ سوخت داده و گفته آماده ساخت دو نیروگاه یا احداث مترو است، خاطر نشان کرد: شما [سیاسیون و دولت لبنان] هستید که کاری نمی‌کنید... بیم آن می‌رود که عامدانه کاری برای شبکه برق لبنان نمی‌کنند تا فرو بپاشد تا بهانه‌ای برای خصوصی‌سازی آن شود.

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه واردات گازوئیل در حال حاضر، اولویت دارد، تأکید کرد: شنیدیم که حکومت قصد دارد از ایران گازوئیل خریداری کند. ما از این مسئله حمایت می‌کنیم و تسهیلات لجستیک را برای آن تضمین می‌کنیم.

وی در ادامه اظهارات خود به تحقیقات دنبال‌شده در زمینه انفجار بندر بیروت اشاره و اظهار کرد: ما از انجام کامل تحقیقات در این رابطه حمایت کردیم و گفتیم که "حتی اگر خانواده‌های شهدا نیز تحقیقات را پیگیری نکنند ما این موضوع را دنبال خواهیم کرد."، این موضوع تنها به‌علت وجود شهدا و جانبازان نیست، بلکه این موضوع یک بحث انسان‌دوستانه است و ما به‌دنبال تحقق عدالت و واقعیت هستیم. حزب‌الله می‌خواهد واقعیت در این رابطه کاملاً روشن شود و باید عدالت در این زمینه برقرار شود.

سید حسن نصرالله افزود: قاضی سابق که پرونده را در دست داشت کاملاً مشخص بود که به‌صورت سیاسی با این قضیه تعامل می‌کند و در نهایت هم کنار گذاشته شد اما قاضی‌ای که الآن پرونده را در دست دارد به‌جای اینکه از اشتباهات قاضی سابق درس بگیرد در همان مسیر حرکت کرده و حتی بدتر از وی عمل کرده است.

وی تصریح کرد: عملکرد قاضی کنونی تحقیقات یک عملکرد کاملاً سیاسی است و هیچ ارتباطی با واقعیت و حقیقت ندارد. من این موضوع را به‌صورت مشخص به تمامی خانواده‌های شهدا می‌گویم که بدانند با این قاضی نمی‌توانند هرگز به ابعاد حقیقت و عدالت در این انفجار دست پیدا کنند. این قاضی تنها رفتارهای سیاسی خود را دنبال می‌کند و می‌خواهد خون شهدا را با این رفتارها هدر دهد. من این موضوع را قبلاً هم مطرح کردم اما الآن به شرایطی رسیده‌ایم که دیگر قابل تحمل نیست.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: با این قاضی به عدالت نخواهید رسید چرا که این قاضی سیاسی کاری می‌کند و از خون‌های پایمال شده در راستای اهداف سیاسی بهره برداری می‌کند. از ورود مواد آمونیوم به بندر دو دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان و میشل عون می گذرد آیا گزارشات آنها اخذ شده است. جناب بازپرس اصل این است که به خانواده‌های شهدا بگویی که چه کسی و با دستور چه کسی کشتی حامل نیترات آمونیوم را وارد بندر کرد. ما ملاحظات زیادی داریم و این روند را اشتباهی بسیار بزرگ می دانیم که به حقیقت یا عدالت منجر نخواهد شد. ما خواهان یک قاضی صادق هستیم. به شورای عالی قضایی می گویم آنچه در حال اتفاق است ارتباطی به قانون و عدالت ندارد و اگر این شورا نمی خواهد این پرونده را حل کند هیات وزیران باید آن را حل و فصل کند.

سید حسن نصرالله درباره انفجار تروریستی اخیر در قندوز افغانستان گفت: این یک امر دردناک است که هر انسانی از آن آزرده می‌شود و ما با خانواده‌های قربانیان همدردی می‌کنیم و این حادثه را محکوم می‌نمائیم. کسی که دست به این کار زد گروه تروریستی داعش است. آمریکا هم در این باره مسئولیت دارد و پیش از این هم گفتم که آمریکا تروریست‌های داعش را از عراق به افغانستان منتقل کرد. کار داعش امروز این است که حالت خفقان داخلی ایجاد کند تا به بروز جنگ داخلی در افغانستان منجر شود. مسئولیت مقامات کنونی در افغانستان هم این است که از شهروندان بدون در نظر گرفتن هرگونه وابستگی یا دین یا طایفه حفاظت به عمل آورند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که به آن اشاره می‌کنم، حادثه‌ای بود که مدتی پیش در فلسطین اتفاق افتاد و شهید نزار بنات در فلسطین دستگیر و شهید شد. شاید تعجب‌آور باشد که چرا من الآن این موضوع را مطرح می‌کنم. من ترجیح دادم که کمی صبر کنم، چون این موضوع کاملاً داخلی است اما امروز می‌خواهم چند دقیقه به این موضوع اشاره کنم که حق این شهید ادا شود. من از کسانی هستم که کلیپ‌هایی از این شهید را به‌یاد می‌آوردند و در جریان اظهارات و صحبت‌های او قرار گرفته بودم و خیلی به اندیشه‌ها و تفکر او در برابر مقاومت و رژیم اشغالگر صهیونیستی علاقه‌مند بودم. از شجاعت او خیلی تعجب می‌کردم، البته فکر نمی‌کردم که کسی از میان فلسطینی‌ها او را بکشد و تصور می‌کردم که اسرائیلی‌ها این کار را انجام دهند.

دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: من وظیفه خود دانستم که این صحبت‌ها را در مورد این شهید انجام دهم. من همدردی خودم را با خانواده این شهید اعلام می‌کنم. ما در سوگواری شما شریک هستیم و دولت فلسطین باید عدالت را در زمینه شهادت این شهید فلسطینی محقق کند و همه کسانی که در این جریان دست داشتند محاکمه شوند و این خون نباید هدر برود.

...........................
پایان پیام/ 268

نظر شما