شناسهٔ خبر: 50079014 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه:

عراق در مسیر درست دموکراسی است / ما حضور رژیم اشغالگر قدس را در نزدیکی جغرافیایی و همسایگی خود در هیچ کشوری تحمل نمی کنیم

خطیب‌زاده تصریح کرد: حضور رژیم اشغالگر قدس را در نزدیکی همسایگی و در جغرافیای خود در هیچ کشوری تحمل نخواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره انتخابات پارلمانی عراق گفت: آنچه دیروز در عراق رخ داد، ادامه پروسه مردم‌سالاری در این کشور است. از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم و نفس برگزاری آن در زمان مناسب برگزار شد و فکر می‌کنیم این کشور در مسیر درست دموکراسی است. خطیب زاده درباره حمله به پایگاه‌های ضد ایرانی در عراق هم گفت: بار‌ها به دوستان عراقی و اقلیم کردستان گفتیم این مسأله با حسن همجواری نسبتی ندارد که پایگاه‌هایی در خاک عراق علیه ایران باشند. این پایگاه‌ها باید جمع شوند. این مسأله را اقلیم و دولت بغداد می‌دانند. این پایگاه‌ها نمی‌توانند به کارشان ادامه یابد. هرکجا لازم باشد براساس منافع خود عمل می‌کنیم.

 

وی درباره سفر امیرعبدالهیان به لبنان گفت: ایران و لبنان روابط‌شان را براساس خواست طرف ثالث تنظیم نکرده‌اند و روابط ما تاب آورانه نسبت به تحریم هاست. وی با بیان اینکه سفر امیر عبداللهیان به لبنان تنظیم شده بود، گفت: ایران و لبنان روابطشان را بر اساس خواست طرف ثالث تنظیم نکرده اند و اراده دو پایتخت گسترش روابط دوجانبه است. گفتگو‌ها به این خاطر بود که پروژه‌ها را بدون توجه به فشار و تحریم‌ها پیگیری کرد.

 

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به سوریه نیز اظهار داشت: روابط ایران و سوریه وارد فاز راهبردی شده است.  ابعاد روابط ایران و سوریه مختلف است و جنس روابط راهبردی الزامش این است که در همه ابعاد اعم از اقتصادی، فرهنگی و نظامی و ... این روابط برقرار شود. خطیب‌زاده افزود:‌بخش خصوصی ما چند وقت پیش نمایشگاه در سوریه داشت و الان این مطالبه را دارد توافقاتشان در ابعاد مختلف عملیاتی شود. ماموریت خاصی هم به سفیر داده شده و این سفر هم تمرکز ویژه‌ای را در خصوص این موضوع داشته است.

 

وی درباره حضور رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان و انکار این موضوع از سوی آذربایجان نیز گفت: ایران درباره امنیت ملی خودش هیچگاه با کسی شوخی نداشته است و همه همسایگان به خوبی می‌دانند و پیام‌ها با قاطعیت برای همه همسایگان ارسال شده است. رژیم صهیونیستی هر جا رفته ناامنی و بی ثباتی برده است. قطعا رژیم صهیونیستی دوست دارد این منطقه را ناامن ببیند. تهران و باکو باید توجه داشته باشند که طرف ثالثی دراین روابط خوب مداخله بی جا نکند. خطیب‌زاده تصریح کرد: حضور رژیم اشغالگر قدس را در نزدیکی همسایگی و در جغرافیای خود در هیچ کشوری تحمل نخواهیم کرد.

 

وی در خصوص حمله چند روز قبل به مسجد شیعیان در قندوز افغانستان و اینکه اساسا مسئولیت برقراری امنیت در افغانستان این روز‌ها به عهده کیست؟ گفت: آنچه در قندوز اتفاق افتاد بی سابقه بود و جمهوری اسلامی این حادثه تروریستی را به اشد وجه محکوم می‌کند. وی ادامه داد: ما معتقدیم طالبان مسئولیت مستقیم حفظ امنیت در افغانستان را با توجه به در دست گرفتن نهادها، مراکز قدرت و مراکز امنیتی را به عهده دارد. خطیب زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی بار‌ها تاکید کرده است که ایران باید افغانستانی به دور از خشونت و تروریست در کنار خود داشته باشد. سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه ادامه داد: مردم نجیب افغانستان از این کشتار‌ها و حملات تروریستی در کشور خسته شده اند.وی با اشاره به صبوریت مردم افغانستان در حوادث و اتفاقاتی که شاهد آن هستند، گفت: آنچه افغانستان بیش از هر چیز نیاز دارد تحقق اراده مردم برای تشکیل دولت فراگیر که بازتاب دهنده قومیت امنیتی باشد است و تنها از این مسیر است که می‌توانیم افغانستان را کشوری آرام و همسایه‌ای خوب و کنش گری سازنده در روابط بین الملل برای خود و کشور‌های منطقه داشته باشیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: این روابط طبیعی است و به هم زدن آن غیرطبیعی است. روابط دو کشور از منطق درستی پیروی کرده است. در عین حال نگرانی‌های ایران گفته شده و این در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب ایران و آذربایجان است. دوستان در باکو گفته‌اند این نگرانی‌ها را برطرف می‌کنند. در برخی نکات و موضوعات انتظاری که از طرف آذربایجان داشتیم برآورده نشده است. ما در قبال آذربایجان رفتار برادرانه‌ای داشتیم. وی افزود: به طرف آذربایجانی گفتیم در مسیر آرامی برخی نگرانی‌های ایران برطرف شود. حریم فضایی و هوایی خود را هیچ وقت به روی آذربایجان نبستیم زمین باز است و مراودات انجام می‌شود و رفت و آمدها صورت می‌گیرد و دو طرف نباید اجازه دهند طرف‌های ثالث بر روابط تاثیر بگذارند.

 

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال درباره اظهارات مرکل صدراعظم آلمان و اینکه خواستار بازگشت فوری ایران به مذاکرات شده است، اظهار داشت: صدراعظم آلمان و کشورهای اروپایی توجه داشته باشند که اگر بی عملی اروپا نبود جسارت ترامپ نمی‌توانست اتفاق بیفتد که ترامپ از برجام خارج شود و تمام پایتخت‌های اروپایی به شمول برلین تماشاچی باشند. طرف‌هایی که به وین می‌آیند با این درک بیایند که راه فراری برای اجرای تعهداتشان ذیل برجام ندارند باید اطمینان به ایران بدهند که هیچ طرفی نقض برجام را نخواهد کرد و به بهانه‌های واهی تعهدات خود را زیر پا نمی‌گذارند. وی بیان کرد: آلمان بسیاری از توافقات در دوره برجام را انجام نداد و مطمئن هستم صدراعظم آلمان از همه جزییات خبر دارد و اگر نباشد وزارت خارجه آلمان هم این موارد را به اطلاع وی خواهند رساند.

 

انتهای پیام/ع.غ

 

 

نظر شما