شناسهٔ خبر: 50071973 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

اجرای غربالگری نوآموزان درمعرض مشکلات یادگیری با رویکرد ساختاری

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اجرای طرح غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال خبر داد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

از سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی؛ سیدجواد حسینی در نشست کمیته اجرایی طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری افزود: براساس مطالعه‌ای  بین‌المللی پنج درصد از دانش‌آموزان، دارای اختلال یادگیری خاص و ۱۵ درصد دانش آموزان نیز دارای مشکلات یادگیری و توجه ناشناخته هستند. بسیاری از دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه نمی کنند و از سپهر خدمات مداخله ای بی بهره هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در این برنامه که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی ۵ استان پایلوت طرح برگزار شد، با بیان اینکه در حوزه جامعه شناسی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دو رویکرد ساختاری و سبب شناسانه وجود دارد اظهار داشت: رویکرد ساختاری مبتنی بر پیشگیری و رویکرد سبب شناسانه مبتنی بر درمان است، معتقدیم طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری دارای رویکردی ساختاری، پیشگیرانه و فعال است و شناسایی به موقع نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری و مداخلات به هنگام موجب کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از گسترش مشکلات این نوآموزان به مقاطع دیگر تحصیلی می‌شود.

حسینی با بیان اینکه رویکرد حال حاضر مشکلات یادگیری رویکردی سبب شناسانه است تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات یادگیری دانش آموزان پس از ورود به مدرسه شناسایی می‌شود و این دانش آموزان به ۷۹۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری ارجاع داده می‌شوند.

شناسایی دیرهنگام دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری

وی افزود: شناسایی دیر هنگام دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری موجب خروج برخی از این دانش آموزان از نظام و تعلیم و تربیت، افزایش اضطراب، افزایش شکست‌های مکرر تحصیلی و تاثیر آن بر شخصیت دانش آموزان، آشفتگی در کارکرد و ساختار خانواده و درماندگی آموخته شده می‌شود.

حسینی با تاکید بر اینکه همه اینها ضرورت یک مداخله پیشگیرانه را نشان می‌دهد گفت: طرح غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری با هدف مداخله پیشگیرانه شده است و فلسفه وجودی کار مورد تایید تمامی متخصصین قرار گرفته است، استفاده از نظرات منتقدان این طرح موجب باروری آن شده است و رسیدن به اشتراکات ذهنی درون سازمانی نیز مهم‌ترین عامل پیشرفت این طرح است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر نواورانه و تاثیر گذار بودن طرح گفت: در مرحله اول طرح به صورت پیش پایلوت در پنج استان فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و البرز با غربالگری ۳۰ نوآموز و همچنین استفاده از ۳۰ دانش آموز مراکز مشکلات ویژه یادگیری اجرایی خواهد شد.

وی افزود: رفع اشکالات سامانه سیدا برای پیش دبستانی‌ها، وجود پایگاه‌های سنجش پیش دبستانی در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها و ترغیب خانواده‌ها و مدیران مراکز پیش دبستانی از جمله مولفه های اثر گذار در طرح غربالگری نوآموزان دارای مشکلات یادگیری است. پس از شناسایی باید شیوه‌نامه مداخلات شناختی و توان‌بخشی برای نوآموزان در معرض مشکلات برای خانواده‌ها، مربیان مدیران مراکز پیش‌دبستانی نیز تدوین شود.

حسینی با اشاره به اینکه یکی از بسته های تحولی سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته تحولی غربال و مداخله بهنگام برای نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری است گفت: افزود: طراحی و محاسبه ویژگی‌های روان سنجی چک لیست غربال نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری و طراحی و بررسی محتوایی مداخله توان بخشی شناختی برای نوآموزان در معرض مشکلات ویژه یادگیری دو برنامه اصلی این بسته تحولی است.

 

نظر شما