شناسهٔ خبر: 50065891 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

ناصر ایمانی در گفت‌وگو با «فردا»:

رئیسی از تمام رؤسای جمهور پیشین کمتر شعار داده است

ناصر ایمانی گفت: تصور می‌کنم دولت آقای رئیسی تا حد اندکی توانسته‌ است باعث فروکش‌کردن ناامیدی مردم شود؛ یا دستِ‌کم اگر ناامیدی مردم در این دولت کاهش نیافته باشد، حتما بیشتر هم نشده است.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا: دولت سید ابراهیم رئیسی در شرایطی روی کار آمده است که انواع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و دیپلماتیک عرصه را بر دولت تنگ کرده است و حتما رئیسی و دولتمردانش برای رفع همه این مشکلات مسیر سختی را در پیش دارند. حالا یک پرسش مهم به وجود می‌آید؛ آنکه آیا ابراز شعارهای متفاوت در چنین شرایطی به نفع دولت است یا خیر؟

ناصر ایمانی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره شعارهای داده شده در دولت سیزدهم به «فردا» گفت: «اگر از نظر آماری برررسی کنیم، می‌بینیم که کمترین میزان شعار نسبت به دولت‌های گذشته در دولت آقای رئیسی داده شده است. کافی است روی کار آمدن دولت آقای رئیسی را با سال92 که آقای روحانی روی کار آمده بود را مقایسه کنیم و مجموعه شعارهای داده‌شده را لیست کنیم و ببینیم که شعارهای دولت فعلی بسیار اندک بوده است و می‌توان گفت که آقای رئیسی از تمام رؤسای جمهور پیشین کمتر شعار داده است».

او ادامه داد: «آقای رئیسی هیچ شعاری درباره اینکه مثلا تا چه زمانی چه‌قدر تورم کاهش می‌یابد یا تا چه زمانی چه‌قدر اشتغال افزایش پیدا می‌کند یا درآمد مردم چه‌قدر بالا می‌رود، نداده است. به تعبیر دیگر شعارهای او بیشتر کلی بوده مانند تحقق عدالت یا دولت مردمی که شاخص اندازه‌گیری دقیقی ندارد و کمتر شعارهایی از او شنیده‌ایم که قابل اندازه‌گیری باشد؛ به جز شعار دولت در حوزه مسکن که گفته‌اند سالی یک‌میلیون مسکن ساخته خواهد شد که این هم به نظر من قابل تحقق نیست و حداقل تا دوسال ابتدایی دولت میسر نمی‌شود».

این فعال سیاسی درباره میزان امید در مردم بیان کرد: «من تصور می‌کنم دولت تا حد اندکی توانسته‌ است باعث فروکش‌کردن ناامیدی مردم شود. به چند دلیل؛ نخست آنکه در موضوع تأمین واکسن کرونا مردم به شدت عصبانی و همزمان ناامید بودند زیرا علاوه بر تحمل فشارهای اقتصادی می‌دیدند روزانه عزیزانشان از دست می‌روند. وقتی دولت آقای رئیسی روی کار آمد دیده شد که می‌توان با تغییر دولت چه اتفاق مهمی را رقم زد و عملا مشکل واکسن حل شد و اکنون بیش از 60میلیون دوز واکسن تزریق شده است».

او عامل دوم ایجاد امید در میان مردم در دولت رئیسی را اینگونه تشریح کرد: «دومین عامل این است که دولت آقای رئیسی برخلاف تصور نیمی از واجدین شرکت در انتخابات که در انتخابات شرکت نکردند و فکر می‌کردند که با روی کار آمدن آقای رئیسی فضای سیاسی بسته می‌شود و اقتصاد بدتر از وضع موجود می‌شود، آقای رئیسی و دولتش اصلا نه فضای سیاسی بستند و نه در حوزه اقتصادی بد عمل کردند. در حقیقت با حضور او برخلاف نگاه بخشی از جامعه، کشور قفل نشد؛ چه در عرصه اجتماعی و سیاست داخلی و چه در عرصه سیاست خارجی. آقای روحانی در یک سال پایانی دولتش با ادبیاتی تند در برابر غربی‌ها مواجه می‌شد که آقای رئیسی حتی از ادبیاتی تند علیه غربی‌ها هم استفاده نمی‌کند تا باعث تشدید تنش‌ها نشود و فضایی آرام را به کشور در همه حوزه‌ها بازگردانده است. ما دیگر شاهد ادبیات پرخاشگرایانه دولت نیستیم و مردم با همه اینها احساس بهتری پیدا کرده‌اند».

ایمانی درباره رویکرد دولت رئیسی در حوزه سیاست داخلی هم اظهار کرد: «در حوزه سیاست داخلی هم به هیچ‌وجه دولت آقای رئیسی رویکردی رادیکال را در پیش نگرفت و دیدیم که دولت در همکاری با قوه قضائیه رویکردی آرام در برابر مخالفان نظام و زندانیان سیاسی اتخاذ کرد؛ موضوعی که در سال‌های گذشته شاهدش نبودیم».

او در پایان گفت: «در مجموع تصور می‌کنم اگر میزان ناامیدی مردم کاهش نیافته باشد، دستِ‌کم متوقف شده است؛ یعنی حداقل مردم ناامیدتر نشده‌اند».

 

برچسب‌ها:

نظر شما