شناسهٔ خبر: 50059588 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

مشارکت شخصیت‌های برجسته دینی و سیاسی در انتخابات پارلمان زودهنگام

19 دی: فرایند رأی گیری عمومی در انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق از صبح امروز (یکشنبه) در سراسر این کشور آغاز شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری الفرات، نامزدها در این انتخابات برای تصاحب ۳۲۹ کرسی از جمله ۸۳ کرسی اختصاص داده شده به زنان که ۲۵ درصد از مجموع کل کرسی ها را شامل می شود، با همدیگر به رقابت می پردازند.
از این تعداد ۹ کرسی نیز به اقلیت های این کشور اختصاص داده شده که بین مسیحیان، شبک ها، صائبین، ایزدی ها و کردهای فیلی توزیع شده است.
تعداد نامزدهای این انتخابات به بیش از ۳۲۴۰ نامزد  از جمله ۹۵۱ زن می رسد که کمتر از نیمی از تعداد زنانی است که در انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی نامزد شده بودند.
در این انتخابات همچنین ۷۸۹ نامزد مستقل حضور دارند و بقیه در چارچوب لیست های احزاب و ائتلاف های سیاسی توزیع شده اند.
از حدود ۲۵ میلیون رای دهنده عراقی، حدود ۲۱ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند که صرفا شامل کسانی می شوند که دارای کارت های انتخاباتی بیومتریک بلندمدت و کارت های انتخاباتی کوتاه مدت هستند.

در ادامه مهمترین تحولات روی رای گیری در عراق را می خوانید:

بازرسی بدنی نخست وزیر عراق زمان ورود به مرکز اخذ رای

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق امروز(یکشنبه) به منظور شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور در یکی از مراکز انتخابیه در بغداد حضور یافت و رای خود را به صندوق انداخت.

الکاظمی صبح امروز زمان ورود به یکی از مراکز اخذ رای در بغداد به عناصر امنیتی اجازه داد تا وی را مورد بازرسی قرار دهند اقدام بی سابقه ای که قبل او تنها از سوی حیدرالعبادی انجام شد.





کشته و زخمی شدن ۲ سرباز در پی تیراندازی تصادفی در یک شعبه اخذ در عراق

دو سرباز عراقی در جریان حمله به یک حوزه انتخابیه در منطقه «سعدیه» واقع در استان دیالی عراق مجروح شدند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از نینا، یک منبع امنیتی اظهار کرد که یک حوزه انتخاباتی در مدرسه «المهتدی بالله» در منطقه «حمرین» ناحیه سعدیه در شمال شرق بعقوبه مورد حمله دو فرد ناشناس قرار گرفت که منجر به زخمی شدن دو سرباز عراقی شد.



وی افزود که نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت این حوزه انتخابیه به سرعت به مکان حادثه شتافتند.

توضیح مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق

این در حالی است که واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که در جریان تیراندازی در نزدیکی یکی از شعب اخذ رای در استان دیاله یک سرباز کشته و یک تن دیگر زخمی شد.
این مرکز با اشاره به اینکه برخی سایت های ارتباط جمعی و رسانه های خبری اخباری درباره درگیری امنیتی و حمله مسلحانه در یکی از شعب اخذب رای در استان دیاله و وقوع تیراندازی در آن منتشر کرده اند، تشریح کرد: این حادثه عبارت بود از تیراندازی تصادفی یکی از نیروهای مأمور تامین امنیت این شعبه که باعث کشته شدن یک نیروی امنیتی و زخمی شدن یک تن دیگر شد.

ارتش عراق: الکاظمی شخصا بر امنیت انتخابات نظارت می کند

«یحیی رسول»، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، امروز(یکشنبه) اعلام کرد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیراین کشور در طی بازدید از مقر فرماندهی ستاد عملیات مشترک، دستوراتی را صادرکرد.



رسول با بیان اینکه مصطفی الکاظمی نخستین کسی بود که امروز رأی خود را در صندوق انداخت، گفت:« وی پس از آن برای پیگیری دقیق روند رأی گیری همگانی از مقر ستاد فرماندهی عملیات مشترک بازدید کرد».

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق با عنوان این که دستورات الکاظمی به بی طرفی نیروهای مسلح اشاره داشت، افزود:« نخست وزیر شخصا بر طرح تأمین امنیت انتخابات نظارت دارد و امکانات را برای فراهم کردن حفاظت کامل از مراکز رأی گیری سوق داده است».

رسول ادامه داد:« کاظمی در حین انداختن رأی خود به صندوق ، هم وطنان را به مشارکت در انتخابات تشویق کرد».

مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیروهای مسلح ، امروز(یکشنبه)، از ستاد فرماندهی عملیات مشترک بازدید کرد و بر امنیت انتخاباتی نظارت نمود؛ همچنین با کمیته عالی امنیت انتخابات نشستی برگزار کرد.

مالکی: تا کنون ائتلاف جدیدی انجام نشده است

رئیس ائتلاف دولت قانون تأکید کرد که ائتلاف او در مرحله بعدی با جناح های سیاسی از دیگر اقشار با گرایشات مشترک، ائتلاف خواهد کرد.


نوری المالکی، رئیس فهرست ائتلاف دولت قانون در گفت وگو با نینا بیان کرد: تا کنون وارد ائتلاف جدیدی نشدیم. ما برای ورود به ائتلاف، چارچوب هماهنگی مشترکی داریم. در خارج از این چارچوب با دیگر اقشار ائتلافاتی داریم که در گرایشات سیاسی و عملی با ما مشترکند.

وی ادامه داد: ما به آرایی که به دست خواهیم آورد افتخار می کنیم و اگر افراد زیادی را انتخاب کنیم کرسی های بیشتری را در پارلمان جدید به دست خواهیم آورد و اگرآرای کمتری به دست بیاوریم باز هم به آن افتخار می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین احمد صافی رای خود را به صندوق انداخت

«حجت الاسلام و المسلمین احمد الصافی»، نماینده مرجعیت عالی دینی در استان کربلا رأی خود را در صندوق انداخت.

«شیخ عبدالمهدی کربلایی»، نماینده حضرت آیت الله الله العظمی سیستانی نیز پیشتر رأی خود را صبح امروز به صندوق انداخته بود.



رئیس جمهور عراق و همسرش رای دادند

               

رئیس جمهوری عراق و همسرش صبح امروز با حضور در یک از شعب اخذ رای در بغداد رای خود را به صندوق انداختند.

برهم صالح پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: انتخابات زودهنگام یک خواسته مردمی است و امیدواریم که همه شهروندان حق تضمین شده خود براساس قانون اساسی را اعمال کند.
وی افزود: این روز یک روز تاریخی است که شایسته است عراق و عراقی ها برای آینده ای بهتر و سرشار از امنیت، ثبات و شکوفایی برای همه شهروندان پیش قدم شوند.
صالح اظهار داشت: همه عراقی ها را به اعمال این حق قانونی با شفافیت کامل دعوت می کنم تا نمایندگان واقعی خود را انتخاب کنند و از مرحله اختلافات عبور کنند

مقتدی صدر رأی خود را به صندوق انداخت

               

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق امروز(یکشنبه) با حضور در یکی از شعب اخذ رای در نجف اشرف رای خود را در انتخابات پارلمانی این کشور به صندوق انداخت.

امنیت ملی عراق: هیچ مورد امنیتی تاکنون رخ نداده است/ طرح امنیتی به خوبی پیش می رود

معاون دستگاه امنیت ملی عراق امروز(یکشنبه) از اجرای روان و بدون مشکل طرح امنیتی تدارک دیده شده برای روز رای گیری عمومی این کشور خبر داد.



«حمید الشطری» گفت: تاکنون هیچ مورد امنیتی قابل ذکری در مراکز اخذ رای گزارش نشده است.
وی با اشاره به اینکه افراد متخلف به قوه قضائیه ارجاع می شوند، تصریح کرد: طرح ویژه رای گیری عمومی به خوبی خوب به پیش می رود و هیچ مشکل امنیت قابل ذکری رخ نداده است.
الشطری افزود: تخلفاتی در خصوص ادامه تبلیغات انتخاباتی برخی نامزدها و تلاش افرادی برای تاثیر گذاری روی رای دهندگان وجود داشته که به قوه قضائیه ارجاع شدند.
وی یادآور شد که فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور دستور رعایت نهایت احتیاط و عدم مسامحه با متخلفان را صادر کرده است.
همزمان عثمان الغانمی وزیر کشور عراق نیز طی سخنانی گفت که فرایند رای گیری عمومی بدون مشکل پیش می رود.
وی در اظهاراتی پس از انداختن رای خود به صندوق افزود: فرایند انتخاباتی با انعطاف پذیری بالایی در حال انجام است و همه به سکوت انتخاباتی پایبندند.

بارزانی: پیام من به عراقی‌ها پیام صلح و برادری است

رئیس اقلیم کردستان عراق امروز(یکشنبه) با حضور در یکی از مراکز اخذ رأی در اربیل رأی خود را به صندوق انداخت.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الفرات نیوز، نیچرفان بارزانی بعد از انداختن رأی خود به صندوق در گفت وگو با خبرنگاران بیان کرد: آنچه که آرزو دارم این است که به عنوان طرف های کرد قدرت یکپارچه باشیم و اینکه این انتخابات برای همه مردم عراق خیر و برکت را به همراه داشته باشد.همچنین امیدوارم که همه آنهایی که باید در این رای گیری شرکت کنند، به پای صندوق های رای بیایند و رای شان را به صندوق بیاندازند.



وی ادامه داد: همچنین امیدواریم این انتخابات، از همه لحاظ انتخاباتی موفق باشد و پارلمان آینده مجدانه در جهت حل مشکلات بغداد و اربیل تلاش کند و دولتی از آن بیرون بیاید که در جهت بهبود اوضاع شهروندان و ایجاد فرصت کاری برای جوانان و پایان دادن به همه رنج های عراقی ها عمل کند.
بارزانی در ادامه با ارسال پیامی به مردم عراق گفت: پیام من به مردم عراق پیام صلح و برادری است و اینکه همه باید مجدانه برای پیروزی عراق تلاش کنیم چرا که همه ما در یک قایقیم و امروز روز رای گیری است و رقابتهای انتخاباتی به پایان رسیده و اولین گام بعد از انتخابات این است که همه طرفها را برای بررسی گامهای آتی به نشست دعوت کنیم.

مشاور نخست وزیر عراق:حضور مردم در شعب اخذ رای گسترده است

حسین الهنداوی»، مشاور نخست وزیر عراق در امور انتخابات، امروز (یکشنبه)، از مشارکت گسترده مردم در پای صندوقهای رأی خبر داد.


مشاور نخست وزیر عراق ضمن اشاره به بسیج امکانات و کامل بودن تجهیزات تصریح کرد که کمیسیون انتخابات شرایط مطلوبی را در حوزه های انتخاباتی فراهم نموده است. الهنداوی با بیان این که کمیسیون در تمام مراکزدر حال انجام وظیفه است و دستگاه ها به خوبی عمل می کنند، افزود:« حضور هم وطنان در پای صندوقهای رأی گسترده است».
«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق رأی خود را در یکی از حوزه های انتخابیه در صندوق رأی انداخته بود.

مشارکت شخصیت های برجسته دینی و سیاسی عراق در انتخابات این کشور

شخصیتهای بارز سیاسی و دینی رأی خود را در انتخابات پارلمانی به صندوق انداختند.
به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)،«عبدالمهدی کربلایی»، نماینده حضرت آیت الله العظمی سیستانی رأی خود را به صندوق انداخت.



« فالح الفیاض»، رئیس سازمان حشد شعبی و «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح هم رأی خود را به صندوق انداختند.
از طرفی«نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق هم با حضور در یکی از مراکز رأی گیری، رأی خود را به صندوق انداخت.
دیگر شخصیت های عراقی نظیر  نچیراوان بازرانی، مسرور بارزانی و قیس خزعلی نیز در ساعات اولیه رای گیری رای دادند.



نخست وزیر عراق پس از انداختن رای خود به صندوق: فردا یک موفقیت بزرگ امنیتی را اعلام خواهیم کرد

نخست وزیر عراق صبح امروز با حضور در یکی از حوزه های رای گیری بغداد، رای خود را به صندوق انداخت.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری ملی عراق(نینا)، مصطفی الکاظمی پس از رای دادن خطاب به افراد مردد برای شرکت در انتخابات گفت: کسانی را که مناسب می دانید انتخاب کنید. فردا یک دستاورد بزرگ امنیتی را اعلام خواهیم کرد.



وی که در یکی از مدارس بغداد رای خود را به صندوق انداخت، به خبرنگاران گفت: ترجیح دادم امروز اولین رای دهنده باشم. باید روی تغییر کار کنیم و این فرصتی برای رسیدن به آن است. به وعده هایی که به مردم داده بودیم، عمل کردیم.
الکاظمی خطاب به کسانی که از آنها به افراد مردد به شرکت در انتخابات نام برد، گفت: بر خدا توکل کنید و کسانی را انتخاب کنید که مناسب می دانید. عراقی ها از خانه های خود بیرون بیایند و برای تغییر اوضاع عراق و آینده آن انتخاب کنند. این فرصت ما برای تغییر واقعیت است.
وی افزود: فردا در مورد یک دستاورد بزرگ امنیتی خواهید شنید که نمی خواهیم به خاطر تاثیر روی روند انتخابات، آن را امروز فاش کنیم.
نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه در دوره آتی به رهبری حکیمانه و مدبرانه ای نیاز داریم، خاطرنشان کرد: اوضاع امنیت انتخاباتی عالی خواهد بود و همه شرایط را برای موفقیت کمیسیون انتخابات مهیا کرده ایم.
وی از موفقیت در امر ارائه اصلاحات موسوم به مقاله سفید و افزدون ۱۲ میلیارد دلار به ذخایر ارزی این کشور خبر داد و گفت: رای شما گران بهاست و فرصت تغییر را از دست ندهید.

عمار حکیم و نوری مالکی رای خود را به صندوق انداختند

عمار حکیم رئیس ائتلاف نیروهای ملی عراق و نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون صبح امروز رای خود را در انتخابات پارلمانی این کشور به صندوق انداختند.

مالکی پس از رای دادن به خبرنگاران گفت: مشارکت ما در رای گیری عمومی پیام مهمی برای موفقیت فرایند جدید است. عراقی ها را به اعمال حق انتخاباتی و قانونی در انتخاب افراد شریف تر و شایسته تر دعوت می کنم.



وی نیروهای سیاسی را به پایبندی به چارچوب های قانون اساسی دعوت کرد و افزود: امروز روز شادی عراقی ها و روز تصحیح و پیشتیانی از مسیر دمکراسی در عراق جدید است.

«عمار حکیم»، رئیس ائتلاف نیروهای ملی، پس از انداختن رأی خود در صندوق انتخابات ، پیامهایی را در خطاب به ملت عراق، کمیسیون انتخابات، ناظران بین المللی و قدرت های سیاسی ابلاغ کرد.

حکیم پس از انداختن رأی خود در صندوق انتخابات گفت:« امروز در تاریخ معاصر عراق روزی سرنوشت ساز است و چهار پیام را ابلاغ می کنیم».

حکیم گفت:« پیام نخست به ملت عراق در مورد لزوم مشارکت گسترده و مؤثر است که نمود موفقیتی بزرگ برای حقوق می باشد. ما بر آزادی کامل بیان و عدم الزام هیچ نهادی به رای دادن به یک نهاد یا شخص تأکید می کنیم . این فرصت شما برای ایجاد تغییر و لبیک به دعوت مرجعیت دینی است»

وی افزود:« اما پیام دوم به کمیسیون انتخابات است؛ ما برلزوم حفاظت از آرای رأی دهندگان و امنیت انتخاباتی آنها تأکید می کنیم».

رئیس ائتلاف نیروهای ملی ادامه داد:« پیام سوم ما به ناظران بین المللی است و از آنها به سبب حضور و پیگیری در این زمینه سپاسگزاریم. حضور جامعه بین الملل پیام همبستگی و حمایت از فرآیند انتخابات است و اینها در مقابل مسئولیت بزرگی قرار دارند».

عمار حکیم عنوان کرد که پیام چهارم به قدرتهای سیاسی در لزوم جلوگیری از هرگونه تلاش برای تقلب یا اعمال فشار به رأی دهندگان است».

وی نسبت به بی سابقه بودن انتخابات جاری در شفافیت و مشارکت ملی ابراز امیدواری و اظهار کرد ملت ما از طریق صندوقهای رأی موجعیت سیاسی در عراق را مشخص می کنند.

نظر شما