شناسهٔ خبر: 50046156 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

قطار رایزنی‌های وزیر خارجه ایران به سوریه رسید

ورود متحدان استراتژیک به حوزه اتحاد اقتصادی

صاحب‌خبر -
وزیر امور خارجه ایران که در ادامه سفرهای دیپلماتیک خود به دمشق رفته است با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد و طرفین بر لزوم توسعه مناسبات استراتژیک به حوزه‌های اقتصادی تاکید کردند.
جمهوری اسلامی ایران و سوریه به عنوان متحدان استراتژیک توانسته‌اند گام‌های بسیار مهمی برای امنیت منطقه و بویژه مقابله با تروریسم و حامیان آنها بردارند. این روابط البته طی سالهای اخیر به حوزه‌های اقتصادی گرایش چندانی نداشته است حال‌ آنکه اکنون با آرام تر شدن شرایط افغانستان این روند می‌تواند در ابعاد گسترده‌ای صورت گیرد و دو کشور به مقابله واحد با تروریسم اقتصادی دشمنان بپردازند. در همین چارچوب دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز پس از ورود به دمشق، در محل کاخ ریاست جمهوری سوریه با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور دیدار و در خصوص گسترش روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و موضوعات بین المللی گفتگو کرد.
در این ملاقات تقویت و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت. همچنین در خصوص تحولات افغانستان، یمن، عراق و سوریه تبادل نظر به عمل آمد.
وزیر خارجه کشورمان تماس‌های گسترده میان مقامات عالی دو کشور را نشانگر عمق روابط میان ایران و سوریه خواند و پیروزی‌های سیاسی، بین‌المللی و میدانی سوریه را تبریک گفت و اظهار داشت فضای دیپلماتیک در نشست های اخیر مجمع عمومی سازمان ملل نشانگر آن بود که اوضاع به نفع سوریه تغییر کرده است. دکتر امیر عبداللهیان ضمن تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات افغانستان اظهار داشت ما با همه طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان در ارتباط هستیم و آنها را دعوت به تشکیل دولت فراگیر می کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به عملگرا بودن دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت ما یک برنامه توسعه پایدار اقتصادی را در نظر داریم که حتی با فرض تداوم تحریم های ظالمانه علیه ایران آن را دنبال خواهیم کرد. البته به زودی به مذاکرات وین باز می گردیم و موضوع راستی آزمایی و دریافت ضمانت‌های لازم برای اجرای تعهدات از سوی طرف‌های غربی را مد نظر داریم. اگر این مذاکرات به نتیجه رسید ما از آن برای تسریع در اجرای برنامه توسعه کشورمان بهره خواهیم گرفت ولی پیشبرد برنامه را متوقف آن نخواهیم کرد.
بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در این ملاقات اظهار داشت در مدت کمی که از دیدار قبلی ما می‌گذرد، تحولات زیادی رخ داده است که به نفع همه ما بوده است. ما توانستیم انتخابات ریاست جمهوری را با موفقیت برگزار کنیم.وی با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور گفت: خروج آمریکا از افغانستان نشان ظهور محورهای جدید و افول و زوال محور غربی می‌باشد. کشورهای منطقه و همسایه افغانستان می‌دانند که آمریکا مسئولیت اعمال و سیاست‌هایش در افغانستان را نمی‌پذیرد.
رئیس جمهور سوریه در این باره تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد و باید برای به موفقیت رسیدن تحولات افغانستان، با کشورهای همسایه آن و سایر کشورهای صاحب نقش وارد مذاکره شود چرا که آمریکایی‌ها می‌خواهند بین کشورهای همسایه افغانستان اختلاف ایجاد کنند.
بشار اسد همچنین در خصوص کمیته تدوین قانون اساسی این کشور تصریح کرد: ما در چارچوب منافع ملی سوریه با کمیته قانون اساسی تعامل می‌کنیم و نه با مداخله و تحمیل نقطه نظرات خارجی.
وی در خصوص تحولات ادلب بر خاتمه اشغالگری و بازگشت همه مناطق تحت اشغال به آغوش سوریه تاکید کرد.وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سوریه در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و در این مسیر ایران همچون دوران جنگ با تروریست ها ، با قدرت در کنار دمشق خواهد ایستاد .
وزیر خارجه کشورمان در هنگام ورود به دمشق که مورد استقبال فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه قرار گرفت در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفر خود به سوریه گفت : در ادامه سفر به مسکو و بیروت ، امروز در دمشق برای تکمیل مشورت‌هایمان با آقای بشار اسد و مقامات سوریه دیدار و رایزنی می‌کنیم.

وی ادامه داد : همواره گفت‌وگو و رایزنی در خصوص آخرین تحولات منطقه با دوستان‌مان از جمله سوریه مورد توجه جدی ما است . .
وی با بیان این که در هفته های اخیر توافقات مهمی در خصوص توسعه روابط دوجانبه و گسترش همکاری های اقتصادی ، تجاری و گردشگری بین دو کشور صورت گرفته است ، افزود : تلاش داریم که توافقات دو جانبه هرچه زودتر اجرایی شود چنان که نتایج آن را هرچه زودتر مشاهده کنیم .امیر عبداللهیان تصریح کرد: سوریه در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و در این مسیر ایران همچون دوران جنگ با تروریست‌ها با قدرت در کنار دمشق خواهد ایستاد .
وزیر امور خارجه کشورمان از سفر فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه به تهران طی روزهای آینده خبر داد.
حسین امیرعبداللهیان عصر بعد از دیدار با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه گفت: روابط دو کشور ایران و سوریه استراتژیک است و سوریه متحد استراتژیک ایران است و ما در این سال‌ها نشان دادیم که هیچ‌گاه در روزهای سخت متحدان خود را تنها نمی‌گذاریم.امیرعبداللهیان با بیان اینکه همانطور که در زمان مبارزه با تروریسم در کنار سوریه بودیم در کنار سوریه هستیم و فعالانه دو کشور با یکدیگر همکاری و تعامل دارند، گفت: هر دو کشور به دنبال این هستند که توافقات اخیر بین دو کشور را هرچه زودتر اجرایی و عملیاتی کنند.
وی با بیان این که آمادگی داریم در مرحله جدید حیات سیاسی سوریه ، روابط دو کشور را در زمینه‌های مختلف گسترش دهیم ، گفت: دو کشور دارای منابع و ظرفیت های زیادی هستند و انشاءالله مردم دو کشور از اجرایی شدن این توافقات بهره ببرند .وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدار خود با رئیس جمهور سوریه گفت : در این دیدار درباره مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کردیم ،اقای بشار اسد دیدگاه های بلندی دارند. وی همچنین با اشاره به رایزنی های صورت گرفته بین دو کشور در مورد موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار کرد : نگرانی‌هایی در مورد قفقاز جنوبی وجود دارد از جمله حضور تروریست‌ها و صهیونیست‌ها در این منطقه . از دیگر سو هنوز دولت فراگیر در افغانستان شکل نگرفته است . وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مسائل منطقه به هم پیوسته است.
امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار و رایزنی‌های امروزش با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه نیز گفت : رایزنی های خوبی با آقای فیصل المقداد داشتیم و امیدواریم دیدار بین مقامات دو کشور در سطح بالاتر در زمان خودش شکل بگیرد .
لازم به ذکر است وزیر امور خارجه کشورمان در گزارشی توییتری از سفر اخیرش به لبنان تاکید کرد: در روزهای سخت، آماده حمایت و یاری لبنان هستیم.حسین امیر عبداللهیان در صفحه توییتر خود در ارتباط با نتایج این سفر نوشت: «گفتگوهای مهمی با مقامات عالیرتبه، روسای احزاب و نخبگان ‎#لبنان داشتم. ساعات مفیدی هم با دبیرکل حزب الله به رایزنی گذشت. تشکیل دولت جدید را به همه لبنانیها تبریک گفتم. زمینه توسعه همکاری ها فراهم است. در روزهای سخت، آماده حمایت و یاری لبنان هستیم.»
در این میان سفیر انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه‌ای لبنانی گفت، دولت جدید لبنان باید خودش را از «نزاع‌های خارجی» جدا کند و تمرکزش بر روی حفاظت هر چه بیشتر از ملت، امنیت و اقتصادش باشد.
النهار پرسید: از نظر شما دولت «نجیب میقاتی» قادر به اجرای اصلاحات حقیقی است؟ کولارد پاسخ داد: از نظر فنی، جواب مثبت است. بله آنها می‌توانند اصلاحات را آغاز کنند، با تمامی کسانی که دیدار کردم، بر این امر تأکید کردند اما ما گفته‌ها را قضاوت نمی‌کنیم بلکه اقدامات برای مهم است. اکنون سوال این است: آیا آنها گفته‌های خود را اجرایی خواهند کرد؟ این چیزی است که منتظرش هستیم.
سفیر انگلیس به سوال دیگر این روزنامه در خصوص واردات نفت ایران به لبنان هم گفت: از نظر ما تنها مسؤول تأمین نفت ، دولت لبنان است. این دولت است که باید این مشکل را حل کند اما دیگر اقدامات مردمی، راه‌حل‌های طولانی مدت نیستند و بر آن تکیه نمی‌شود.کولارد در خصوص آوارگان سوری در لبنان و ضرورت بازگشت آنها به النهار گفت، موضع بریتانیا در این خصوص واضح است و به بازگشت آنها تمایل دارد اما از نظر لندن زمان مناسب فرا نرسیده است.

نظر شما