شناسهٔ خبر: 50042149 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

واکنش‌های گسترده به کشتار شیعیان در مسجد سیدآباد قندوز

ابنا

انفجار مرگبار در مسجد سیدآباد قندوز افغانستان که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت با محکومیت گسترده ای در سراسر جهان همراه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ حمله انتحاری روز جمعه در مسجد «سیدآباد» شیعیان در شهر قندوزِ افغانستان که بیش از یکصد شهید و مجروح به جا گذاشت واکنش‌های زیادی از داخل و خارج این کشور برانگیخته است.

مسئولیت این حمله را که همزمان با برپایی نماز جمعه انجام شد گروه تکفیری داعش، برعهده گرفت.

شاخه داعش در افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان در این کشور برای حملات خود از همان تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند که پیش‌تر شبه نظامیان طالبان جهت ضربه زدن به دولت پیشین افغانستان به کار می‌بستند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای از جانب آنتونیو گوترش حمله به مسجد شیعیان در شمال افغانستان را «به شدیدترین شکل ممکن» محکوم کرد.

در این بیانیه «حملاتی که عمدتا شهروندان غیرنظامی را حین انجام وظایف دینی خود هدف قرار می‌دهند» به عنوان نقض حقوق اساسی بشر و قوانین بین‌المللی محکوم شده است.

وزارت خارجه ایران این حمله را تروریستی خواند و محکوم کرد. سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان گفت: «اقدامات تروریستی در هر شکل و توسط هر طرفی محکوم است.»

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، «یوناما» با انتشار توئیتی حمله انتحاری روز جمعه را «الگوی نگران‌کننده خشونت» خواند و نسبت به شمار بسیار بالای قربانیان ابراز نگرانی کرد.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان ضمن ابراز نگرانی از نبود ساز و کاری مطمئن و قابل اعتماد برای حمایت از غیرنظامیان و افراد در معرض خطر در این کشور، حمله روز جمعه را به عنوان «جنایتی در تدام کشتارهای هدفمند شیعیان و هزاره‌ها» محکوم کرده است.

علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومتِ ضد طالبان نیز توییتی از این جبهه به دو زبان فارسی و انگلیسی بازنشر کرده که در آن ضمن محکومیت انفجار مسجد شیعیان بر لزوم برخورد با عوامل آن تاکید شده است.

حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین افغانستان گفته است که این حمله مغایر با ارزش های انسانی و اسلامی است.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان انفجار در مسجد شیعیان قندوز را کار دشمنانِ مردم وکشور افغانستان دانسته و این حمله را به عنوان «جنایتی نابخشودنی» محکوم کرده است.

آمریکا نیز ضمن محکوم کردن حمله انتحاری به مسجد سیدآباد با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که مردم افغانستان سزاوار داشتن آینده‌ای به دور از ترور هستند.

وزارت امور خارجه پاکستان هم در واکنشی این حمله را وحشیانه و تروریستی خوانده و آنرا محکوم کرده است.

دفتر سیاسی گروه طالبان در کابل نیز انفجار مرگبار به مسجد شیعیانِ قندور را که سومین حمله علیه غیرنظامیان در این کشور پس از تسلط بر کابل است را محکوم کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی پیشین و معاون کنونی وزارت فرهنگ امارت اسلامی دقایقی پس از انفجار در شهر قندوز با انتشار توئیتی از کشته شدن کشته شدن «هموطنان اهل شیعه» خبر داده و تاکید کرده بود که این حمله شماری از غیرنظامیان را مجروح کرده است.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز حمله یاد شده را تروریستی خوانده و ضمن محکوم کردن آن برای قربانیان طلب رحمت و برای مجروحان نیز طلب شفای عاجل کرد.
………………….
پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما