شناسهٔ خبر: 50039915 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر صمت:

تعداد رايزنان تجاري تا سال 1402 به 120 نفر خواهد رسيد/ چشم انداز صادرات 2 برابري لوازم خانگي تا 1404

صاحب‌خبر -
تعداد رايزنان تجاري تا سال 1402 به 120 نفر خواهد رسيد/ چشم انداز صادرات 2 برابري لوازم خانگي تا 1404
خبرگزاری آریا- وزیر صمت با انتقاد از تعداد اندک رایزنان تجاری کشور گفت: هم اکنون فقط 6 رایزن تجاری در کشور داریم، اما این تعداد سال آینده به 60 و در سال 1402 به 120 نفر خواهد رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا، سیدرضا فاطمی امین در نشست هم اندیشی با تولید کنندگان لوازم خانگی و بررسی اهداف و برنامه‌های این صنعت افزود: تولید کننده نباید پشت در گمرک و بانک مرکزی بماند و این وظیفه ماست که مشکلات صادراتی و بانکی تولید کنندگان را حل و فصل کنیم.
وی قاچاق را یکی از موانع مهم تولید دانست و گفت: معتقدیم که مبارزه اصلی با قاچاق باید در نطام توزیع شکل بگیرد چراکه قاچاق را در مرز‌ها نمی‌توان کنترل کرد.
وزیر صمت افزود: این معضل باید از طریق نظام جامع توزیع حل شود و امیدواریم قابلیت رصد اطلاعاتی کالا‌ها و لوازم خانگی حداکثر تا دو ماه آینده در کشور ایجاد شود.
فاطمی امین از مذاکرات این وزارتخانه با چند بانک و بانک مرکزی برای تامین مالی زنجیره لوازم خانگی داخلی خبر داد و گفت: با نهایی شدن این مذاکرات، هزینه و دسترسی به تسهیلات بانکی و مصرف منابع بانکی کاهش خواهد یافت.
 
موافقت مشروط با وضع تعرفه های وارداتی
وی نظام تعرفه‌ای و وضع تعرفه بر کالا‌های وارداتی را در اصلاح فرایند‌های تولید داخل موثر خواند و افزود: به صورت مشروط با وضع تعرفه‌های وارداتی موافق هستیم، اما باید این موضوع در بسته‌ای دیده شده و تولید کننده تعهد بدهد که اتفاقاتی در کیفیت تولید وی رخ بدهد و بعد از مدتی که تعرفه‌ها برچیده شد قابل رقابت با تولیدات خارجی باشد.
 
چشم انداز صادرات دوبرابری لوازم خانگی نسبت به واردات در 1404
وزیر صنعت نسبت صادرات به واردات لوازم خانگی را در حال حاضر غیرقابل قبول دانست و گفت: سال آینده میزان صادرات به واردات باید به نصف برسد و امیدواریم این نسبت در سال 1402 برابر شده و در سال 1404 هم میزان صادرات ما در این بخش دو برابر واردات باشد.
وی اضافه کرد: برای رسیدن به این ارقام، باید کیفیت، خدمات پس از فروش و شدت مصرف انرژی تولیدات داخلی اصلاح شود.
فاطمی امین گفت: هدف مشخص شده برای این صنعت، صادرات 50 درصدی برای سال بعد، تراز مثبت در سال 1402 و دو برابر شدن صادرات در سال 1402 است.
سید رضا فاطمی امین در حاشیه نشست با تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: در یکسال گذشته، در تولید لوازم خانگی رشد چشمگیری داشتیم بطوریکه بخش عمده‌ای از نیاز کشور در داخل تولیدشده است
وی با بیان اینکه 500 واحد تولیدکننده لوازم خانگی در کشور وجود دارد گفت: از تولید کنندگان تقاضا کردیم تا یکماه آینده برنامه تلفیقی با مشارکت وزارت صمت آماده کنند.
فاطمی امین افزود: وزارت صمت هدف‌ها را مشخص می‌کند و تولیدکنندگان هم باید بگویند چه بخشی از این هدف‌ها را می‌توانند اجرایی کنند.
وی تاکید کرد: باید بدانیم برای اجرای اهداف چه الزاماتی نیاز است که به عنوان نقشه راه 4 ساله، مبنای کار خود قرار دهیم.
وزیر صمت با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی در مرحله‌ای قرار دارد که باید به سرعت صادراتی شود، ادامه داد: اگر این روند رشد، ادامه یابد قطعا باید به سمت صادرات این صنعت حرکت کنیم.
فاطمی امین با بیان اینکه امروز هدفی را مشخص کردیم گفت‌: در سال آینده نسبت صادرات به واردات (اجزا و قطعات) باید به 50 درصد برسد یعنی باید حداقل معادل نصف ورادات، صادرات صورت گیرد.
وزیر صمت افزود: در سال 1402 باید به تراز مثبت برسیم و به همان اندازه که واردات داریم، صادرات نیز داشته باشیم.

نظر شما