شناسهٔ خبر: 50032631 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

واکنش‌ها به کشتار شیعیان در قندوز؛ جنایتی در ادامه نسل کشی هدفمند شیعیان و هزاره‌ها / وعده تامین امنیت جانی شیعیان چه شد؟

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان- حمله تروریستی به نمازگزاران شیعه در مسجدی در ولایت قندوز که بیش از ۲۰۰ کشته و زخمی در پی داشت و مسئولیت این حمله را گروه تروریستی داعش به عهده گرفت، واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است. برخی از کشورها و نهادها این حمله را محکوم کرده و شهروندان افغان هم از ناکامی طالبان در تامین امنیت انتقاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در توییتر گفته که به شدت نگران شمار بسیار زیاد کشته‌شدگان در حمله امروز در این مسجد است. یوناما می‌گوید حادثه امروز بخشی از «الگوی نگران کننده خشونت» است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته است که حمله روز جمعه را «جنایتی در ادامهٔ کشتارهای هدفمندانهٔ شیعیان و هزاره‌ها» در کشور می‌داند و از اینکه هیچ سازوکار محافظتی قابل‌اعتمادی برای حمایت از جمعیت در معرض خطر وجود ندارد، نگرانی شدیدش را ابراز کرده است.

وزارت خارجه ایران حمله ولایت قندوز را محکوم کرده است. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «اقدامات تروریستی در هر شکل و توسط هر طرفی محکوم است.»

وزارت خارجه پاکستان با وحشیانه توصیف کردن حمله انتحاری قندوز و ابراز تاسف از شهادت ده‌ها نفر از نمازگزاران، این اقدام تروریستی را به شدت محکوم کرده است.

حامد کرزی؛ رییس‌جمهور پیشین، در واکنش به حمله تروریستی به مسجد شیعیان قندوز این واقعه را خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی دانسته و محکوم کرده است.

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه در پیامی ضمن اظهار تآسف و تسلیت این واقعه، با خانواده‌های قربانیان و مجروحین غم شریکی کرده است. وی این انفجار را کار دشمنان «وطن و افغان‌ها» خوانده و آن را جنایتی نابخشودنی دانسته است.

واکنش شهروندان افغانستان

احمد سعیدی؛ کارشناس مسائل سیاسی با ابراز تسلیت با قربانیان گفته است که «طالبان گفته بودند که امنیت میآوریم، همانگونه که اقتصاد مردم و کشور را خراب ساختند، حالا امنیت را هم رسواتر خواهند کرد».

سهراب سیرت؛ خبرنگار هم در توییتی نوشته‏ ادامه انفجارها در ‎افغانستان بیانگر آن است که با وجود تسلط ‎طالبان ناامنی سر جای خود است؛ اما مواردی که در حدود دو ماه گذشته تغییر کرده‌: افزایش فقر و بیکاری، رکود اقتصادی، محدودیت رسانه‌ها، زوال فرهنگی، محدودیت زنان، بی‌سرنوشتی سیاسی در سطح بین‌المللی و فرار مغزها است.

عارف رحمانی؛ نماینده پیشین غزنی در مجلس نمایندگان می‌گوید، هزاره‌ها با نسل‌کشی مواجه هستند؛ اما هیچ کسی این جنایت را نمی‌پذیرند.

او با انتقاد از چهر‌ه‌های سیاسی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «به راستی! چرا افرادی مانند دکتر عبدالله و کرزی و حتی بانو کوفی و خیلی های دیگر از اعتراف به واقعیت نسل کسی هزاره ها و شیعیان افغانستان می‌ترسند؟ آیا برجسته ساختن و جدی پنداشتن کشتار یک قوم چیزی خطرناکی است یا این‌که چنین اعترافی، امری شرم آور می باشد؟»

نجاه محمد علی کاربر ایرانی در توییتی کوتاه گفته‌است که ‏چشمان دنیا به روی نسل‌کشی شیعیان بسته است.

کاربری به نام طاهره نوشته‌است که محرم و صفر تمام شد اما مصیبت شیعه تمام شدنی نیست.

مسیح احمدی با ابزار تسلیت با خانواده‌های قربانیان گفته ‌است که ‏حکومت‌ها می آیند و می روند، این شیعیان هستند که همچنان کشته میدهند.

گل جان کاربر دیگر ایرانی در توییتر نوشته که « ۶۰ شهید و ۲۰۰ زخمی در بمب گذاری در مسجد شیعیان قندوز افغانستان…اقای طالبان مگر شما قول ندادی امنیت جانی شیعیان افغانستان رو تامین می‌کنی، این بود امنیت؟»

کاربری به نام مسیح نوشته‌است که ‏آرامش قبل از طوفان تمام شد و باالاخره طوفان انسان کُشی طالبان‌ از قندوز با هدف انتقامگیری از شیعیان شروع به وزیدن کرد. این کاربر نوشته است‌: «پشتون‌های قدرت پرست و افراطی تا دیروز زیر نام اداره غنی خائن، هزاره ها، شیعه ها و غیر پشتونها را قتل عام می‌کردند ولی حالا زیر نام داعش، به تصفیه قومی ادامه می‌دهند».

علی صمدزاده نوشته‌است که ‏سه ماه پیش، زمانی که ‎طالبان هنوز بر ‎افغانستان سیطره کامل نیافته بود، یادآور شدم که تبدیل این کشور به یک «سیاهچاله سیاسی-امنیتی» طرح جایگزین ‎آمریکا است و در این میان مردم قربانیان اصلی این طرح خواهند بود.

صفحه منسوب به زینب مزاری؛ تنها فرزند شهید عبدالعلی مزاری؛ رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نوشته‌است که مقصر اصلی این همه کشتار و قتل عام اولش خود مردم هزاره‌ها است؛ چرا که به باور او در قبال سرنوشت خود حساس است.

نظر شما