شناسهٔ خبر: 49971988 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

cannibalization چیست؛ با روش‌های حل آن آشنا شوید

صاحب‌خبر -

رپورتاژآگهی

در این مقاله قصد داریم در مورد این که cannibalization چیست توضیح دهیم. کنیبالیزیشن کلمه کلیدی زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد کلمات کلیدی یکسان یا مشابه زیادی در محتوای وب سایت شما وجود داشته باشد. برای این که به طور خلاصه متوجه شویم که cannibalization چیست و چه تاثیری روی سئو سایت دارد، می‌توان گفت در صورت وجود (cannibalization) کنیبالیزیشن در محتوای سایت، یک موتور جستجو مانند گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام محتوا رتبه بالاتری داشته باشد و در نتیجه ممکن است رتبه همه صفحاتی را که این کلمات کلیدی را به اشتراک می‌گذارند کاهش دهد. در این مقاله به شما خواهیم گفت کنیبالیزیشن چیست و با ۵ روش حل آن آشنا خواهیم شد.

کنیبالیزیشن چیست؟ 

در حالی که قوانین سئو در طول سالیان اخیر با سرعت زیادی به دلیل تمایل موتورهای جستجو به ایجاد تجربه بهتر مشتری و بهبود فرایند تولید محتوای مرتبط تغییر کرده است، اما همچنان کلمات کلیدی به عنوان یک عامل مهم رتبه‌بندی سئو باقی مانده‌اند. کلماتی که در هر کمپین، وبلاگ و صفحه انتخاب می‌کنید تعیین می‌کنند که مشتریان شما را کجا پیدا خواهند کرد و چه نوع مخاطبی را برای وب سایت خود جذب خواهید کرد.

از لحاظ تئوری، هر صفحه محتوای جدیدی که ایجاد می کنید، باید دارای تمرکز بر کلمات کلیدی جدید باشد که بتواند زمینه بیشتری را برای حضور آنلاین مشتریان شما ایجاد کند. با این حال، در عمل، اکثر مشاغل به نوشتن درباره موضوعات مشابه ادامه می‌دهند.

با این مقدمه به راحتی می‌توان فهمید که چرا کنیبالیزیشن کلمات کلیدی یک مشکل رایج در سئو است.

با رقابتی شدن دنیای دیجیتال، بسیاری از مردم تصور می‌کنند که بهترین راه برای پیشرفت این است که تا حد ممکن صفحات مورد نظر خود را با کلمه کلیدی یکسان تولید کنید. از این گذشته، هرچه بیشتر به یک عبارت خاص توجه کنید، شانس بیشتری برای رتبه‌بندی دارید، اما آیا این فرضیه درست است؟

متاسفانه اینطور نیست استفاده از کلمات کلیدی مشابه در محتواهای مختلف سایت، در واقع این امر باعث گیج کردن گوگل و کاهش قدرت وب سایت شما خواهد شد و به کاهش رتبه شما در سئو منجر شده و به موقعیت سایت شما از نظر کاربران آسیب می‌رساند. حتی اگر عمداً کلمات کلیدی خود را برای بهبود رتبه‌بندی تکرار نکرده باشید، باز هم به احتمال زیاد قربانی این موضوع می‌شوید.

خدمات سئو یک استراتژی بلند مدت است. اگر هفته ای دو یا سه وبلاگ به مدت ده سال تولید کنید، این احتمال وجود دارد که مطالب شما با مطالب قبلی همپوشانی داشته باشد و به برخی از کلمات کلیدی قبلی خود نیاز پیدا کنید.

کنیبالیزیشن کلمات کلیدی، صفحات وب سایت شما را در رقابت با یکدیگر قرار می‌دهد. برای مثال، تصور کنید شما صاحب یک آژانس بازاریابی دیجیتال هستید. شما می‌خواهید مطمئن شوید که شرکت شما دارای رتبه ۱ برای بازاریابی دیجیتال است، بنابراین از این عبارت کلیدی در هر کجا که می‌توانید در صفحه اصلی، صفحات دسته‌بندی و پست‌های وبلاگ خود استفاده کنید.

در ابتدا به نظر می‌رسد که سایت شما اطلاعات زیادی در مورد کسب‌و‌کار شما به گوگل ارائه می‌دهد. اما در واقعیت، کاری که انجام می‌دهید این است که برای موتورهای جستجو تشخیص این را سخت‌تر می‌کنید که کدام صفحات بازاریابی دیجیتال شما باید در بالای نتایج جستجو فهرست شوند.

اگر وب‌سایت خود را مانند یک شهر و صفحات موجود در آن سایت را به ایستگاه قطار تشبیه کنید، استفاده از کلمه کلیدی یکسان در چندین صفحه به این معناست که وقتی به دنبال مکانی خاص هستند، به دلیل وجود چندین نام ایستگاه مشابه، گوگل هیچ ایده‌ای ندارد که بازدیدکنندگان را به کدام ایستگاه بفرستد.

بهترین راه برای افزایش سئو این است که از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی اجتناب کنید و اطمینان حاصل کنید که هر صفحه در وب سایت شما دارای کلمه کلیدی خاصی است.  

روش‌های حل کنیبالیزیشن 

اگر به تازگی استراتژی محتوای آنلاین خود را راه‌اندازی کرده‌اید، پس بهتر است حتما بدانید که چگونه می‌توانید از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی اجتناب کنید. اما اگر به هر دلیل، سایت شما مدت زیادی است که ایجاد شده و آنلاین بوده‌اید، احتمالاً مشکلی در محتوای برند تجاری خود دارید که باید آن را برطرف کنید.

خبر خوب این است که رفع کنیبالیزیشن کلمه کلیدی ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که استراتژی کلمات کلیدی خود را تغییر دهید. در ادامه چند روش برای از بین بردن مشکلات کلمات کلیدی وجود دارد.

۱. از پیوندهای داخلی برای کاهش تشابه کلمات کلیدی استفاده کنید

اگر در مورد کنیبالیزیشن کلمات کلیدی با مشکلی روبرو هستید، می‌توانید با تنظیم یک استراتژی پیوند داخلی، به گوگل کمک کنید تا مشخص کند کدام یک از صفحات شما از همه مهم‌تر است. جهت این کار کافی است پیوندی از پست‌هایی که کمتر مرتبط هستند، به پست‌هایی که می‌خواهید بالاترین رتبه را داشته باشند، ایجاد کنید.

در حالی که پیوند دادن می‌تواند به از بین‌بردن برخی از مشکلات مربوط به کلمات کلیدی شما کمک کند، این نیز ایده خوبی است که صفحات موجود در سایت خود را که ارزش واقعی برای مخاطبان شما ندارند، را حذف کنید. این کار به ساده‌سازی مطالب و بهبود رتبه‌سایت کمک می‌کند.

۲. مقالات را برای حل مشکل کنیبالیزیشن کلمات کلیدی با هم ترکیب کنید.

در برخی شرایط، بهترین راه برای حل مشکلات مربوط به کنیبالیزیشن کلمات کلیدی و تقویت سئو سایت، ترکیب مقالاتی است که به یک موضوع واحد می‌پردازند. برای این کار باید از ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کرد که یکی از آن‌ها کیورد پلنر گوگل است که برای شروع کمپین تبلیغات گوگل نیز از آن استفاده می‌شود. در واقع گوگل و خوانندگان شما عموماً محتوای طولانی را بر قطعات کوتاه و تا حدودی مبهم ترجیح می‌دهند.

اگر بتوانید دو یا سه صفحه را که اطلاعات متفاوتی را در مورد یک مفهوم مشترک به اشتراک می‌گذارند، در یک مقاله ترکیب کنید، می‌توانید محتوای خود را احیا کرده و ارزش بیشتری برای مشتریان خود قائل شوید. همچنین این کار به رتبه‌بندی شما کمک می‌کند و به شما فرصتی می‌دهد تا اعتبار برند خود را افزایش دهید.

۳. برای جلوگیری از کنیبالیزیشن، محتوای خود را مجدداً بهینه کنید.

اگرچه ترکیب محتوا در برخی موارد می‌تواند موثر واقع شود، اما اگر از میزان خوبی از ترافیک و بک‌لینک به هر دو مقاله برخوردار باشید، این کار ایده مناسبی نیست. در این مورد، اگر می‌خواهید هر دو محتوا را با وجود کلمه کلیدی یا عبارت مشترک آنها حفظ کنید، همیشه می‌توانید آنها را دوباره بهینه کنید. یکی از مقالات خود را بر روی عبارتی که در حال بازبینی آن هستید متمرکز کنید و مقاله دیگری را برای پوشش کلمه کلیدی مشابه تنظیم کنید.

به عنوان مثال، اگر دو محتوای جداگانه برای عبارت “استراتژی‌های طراحی وب” دارید، می‌توانید یکی از صفحات را نگه دارید و صفحه دیگر را تغییر دهید تا به کلمه کلیدی مشابهی مانند “روند طراحی آنلاین” را پوشش دهد. سعی کنید از زاویه‌ای متفاوت به یکی از محتواهای خود نگاه کنید تا بتوانید به آن جان تازه ای ببخشید.

۴. برای از بین بردن کنیبالیزیشن کلمه کلیدی از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید

به عنوان راه‌حل دیگری جهت از بین‌بردن اثر سوء کنیبالیزیشن می‌توانید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید تا به گوگل اعلام کنید که هنگام تصمیم‌گیری در مورد رتبه‌بندی شما، آن صفحه را نادیده بگیرد. ریدایرکت ۳۰۱ به شما این امکان را می‌دهد که برخی از مطالب وب سایت خود را با ارسال مستقیم گوگل برای صفحه مرتبط‌تری که می‌خواهید رتبه بالاتری برای آن داشته باشید، هدایت کنید.

۵. برای از بین بردن کنیبالیزیشن کلمه کلیدی محتواهای تکراری را حذف نمایید.

در نهایت، اگر هیچ یک از گزینه‌های بالا برای شما کار نمی‌کند، انتخابی که برای شما باقی می‌ماند این است که یا صفحه موجود را به طور کامل حذف کنید. اگر در سایت شما به نوعی پست وبلاگ شخصی قدیمی‌تر و کمتر حرفه‌ای با استفاده از کلمات کلیدی خاص وجود دارد، بهتر است آن محتوا را حذف کنید. 

کلام آخر

مهمترین قاعده‌ای که هنگام افزایش سئو و اجتناب از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی باید به خاطر داشته باشید این است:

“هر صفحه در وب سایت شما باید محتوای ارزشمند و منحصر به فرد برای خوانندگان شما ارائه دهد.”

اگر هر صفحه‌ای که تولید می‌کنید هدف متمایز خود را ارائه می‌دهد، دیگر نگران کنیبالیزیشن نباشید. البته، اطمینان از این که همه صفحات شما کاملاً منحصر به‌فرد هستند، آسان‌تر از دوباره انجام دادن آن است، به ویژه در حالی که تجارت شما همچنان در حال رشد است و شما باید برای محتوا الهام بخش جدیدی بیابید.

کلام آخر

همچنان که سایت شما در حال گسترش است، شانس شما برای برخورد با کنیبالیزیشن کلمات کلیدی نیز افزایش می‌یابد. به هر حال، موضوعات زیادی وجود دارد که مربوط به هر صنعت خاصی است. بهترین کاری که می‌توانید در این شرایط انجام دهید این است که تصمیم بگیرید کدام محتوا نیاز به‌روزرسانی یا جایگزینی با کلمه کلیدی جدید دارد.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و یا مشاوره در مورد کنیبالیزیشن می‌توانید با متخصصین و مشاورین واحد دیجیتال‌مارگتینگ وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

نظر شما