شناسهٔ خبر: 49895677 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

وقتی سران جمهوری آذربایجان با توهم سراب به بیراهه می‌روند

باکو و تاوانی که توان پرداختش را نخواهد داشت

صاحب‌خبر -
دولتمردان جمهوری آذربایجان با سراب برخورداری از حمایت‌های آمریکا و ترکیه در حالی در بازی صهیونیستی ضد ایرانی و تهدید کننده امنیت منطقه گرفتار آمده‌اند که تجربه نشان داده است که آنها با چشمانی بسته در مسیر سراب به بیراهه می‌روند که نتیجه آن تاوانی است که توان پرداخت آن را نخواهند داشت.
طی هفته‌های اخیر جمهوری آذربایجان در مسیری مغایر با اصل همسایگی و توافقات منطقه‌ای و خزری گام برداشته و به زعم خود برای کسب منافع بیشتر گرفتار بازی ترکیه و رژیم صهیونیستی شده است که نتیجه آن را در رفتارهای غیر سازنده آن در قبال جمهوری اسلامی و نیز اقدام برای تغییرات ژئوپولتیک در منطقه می‌توان مشاهده کرد. رفتاری که با واکنش مقامات جمهوری اسلامی و بسیاری از کشورهای منطقه مواجه شده است چنانکه وزیر امور خارجه اظهارات علی اف را تاسف برانگیز خواند و گفت: ایران حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد.در جریان تقدیم رونوشت استوارنامه سفیر جدید جمهوری آذربایجان در کشورمان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، از برخوردهای نامناسب اخیر نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان با رانندگان کامیونهای ایرانی و بازداشت دو نفر از آنها، ابراز نارضایتی کرد و اظهارات منفی اخیر از سوی جمهوری آذربایجان را تعجب آور و تاسف برانگیز خواند.
امیرعبداللهیان انجام رزمایش نظامی از سوی کشورها در داخل اراضی خود را در چارچوب حق حاکمیت ملی دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد.سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز پیش از این ضمن ابراز تعجب از اظهارات علی‌اف، تصریح کرد: حضور هر چند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای‌مان را تحمل نمی‌کنیم.گفتنی است الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در واکنش به برگزاری رزمایش ایران عنوان کرد که برای ما سوال است که چرا اکنون و چرا در مرز ما چنین رزمایشی صورت می‌گیرد.علی‌اف همچنین اتهامات بی اساسی را علیه ایران مطرح کرد و گفت: اولین بار نیست کامیون‌های ایران به طور غیرقانونی به منطقه قره باغ می روند، این اتفاق در دوره اشغال نیز بارها رخ داده بود.در همین حال سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در دیدار با وزیر خارجه این کشور گفت: رزمایش برنامه‌ریزی شده نیروهای مسلح، نمود اراده ایران در خصوص ضرورت احترام به مرزهای بین‌المللی و حفظ ثبات منطقه است.
از سوی دیگر وزیر کشور گفت: توطئه در روابط دوستانه بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، بسیار است و رژیم غاصب اسرائیل و دشمنانِ این دوستی سعی دارند توطئه کنند.
احمد وحیدی در آیین تودیع و معارفه استانداران پیشین و جدید اردبیلبا بیان این که ما با ملت جمهوری آذربایجان برادر، هم‌کیش، هم‎مسلک و هم‌مذهب هستیم و محبت اهل بیت(ع) در دل عزیزان جمهوری آذربایجان همواره موجود است، افزود: آذربایجان در حوزه تمدنی ایران اسلامی قرار دارد و آنها باید بتوانند از ما الگو بگیرند.وزیر کشور همچنین گفت: فرهنگ ایرانی در عمق وجود همسایگان ما راه دارد و ما و ملت آذربایجان، جدا نیستیم و باید باهم باشیم.وی با بیان این که اگر آسیبی به مردم آذربایجان برسد ما ناراحت می شویم و اگر خاری در پای ایرانی بخلد، مردم آذربایجان ناراحت می شوند، افزود: توطئه در بین دو کشور البته بسیار است و رژیم غاصب اسرائیل و دشمنان این دوستی سعی دارد که توطئه بکنند.
همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان در واکنش به اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی در باکو گفت: خواب‌های صهیونیسم برای این منطقه هرگز تعبیر نخواهد شد.«سیدعباس موسوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در توئیتر و واکنش به اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور نوشت: ما برای همه یهودیان و مسیحیان و دیگر پیروان ادیان الهی احترام ویژه قائل هستیم؛ ولی مطمئن هستیم جمهوری آذربایجان و فلسطین برای همیشه کشورهای اسلامی باقی خواهند ماند. همچنین وی اظهار داشت که در دیدار با سفرای لهستان، بلژیک و صربستان درباره آخرین تحولات منطقه و قفقاز جنوبی تبادل نظر صورت گرفت. سفیر ایران در جمهوری آذربایجان از اعتراض شدید و پیگیری سفارت ایران در باکو در پی تعرض شبانه به حریم آن و شناسایی و بازداشت چهار متعرض توسط پلیس دیپلماتیک این کشور خبر داد.
برخی بر این عقیده‌اند که باکو با توهم حمایت نظامی پاکستان و ترکیه از آذربایجان و با تحریکات آنکارا به دنبال قطع کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و حذف مسیر استراتژیک ترانزیت ایران-روسیه است، در این شرایط ضرورت دارد انتقال مسیر صادراتی ایران-روسیه و کریدور شمال-جنوب به دریای خزر در دستور کار ایران باشد.
نکته آنکه ترکیه تکاپوی زیادی برای این اتفاق و دسترسی خود به دریای خزر و کشورهای آسیای میانه انجام داد، اما این نقشه با حضور به موقع نیروهای مسلح ایران در مرزهای شمال غرب کشور و اعلام موضع قاطع ضد هرگونه تغییر ژئوپلتیکی در منطقه عقیم ماند. پس از اتمام جنگ و تعمیق روابط ترکیه و آذربایجان، رژیم باکو اقدام به ایجاد مشکلات متعددی در مسیر ترانزیت ایران به سمت شمال و صادرات ایران به روسیه کرد.اوج این اقدامات در قالب متوقف کردن و فک پلمب کالاهای صادراتی ایران به روسیه و معطل کردن کامیون های ایرانی بود، این کار موجب ایجاد صف های چند کیلومتری از کامیون های عبوری به سمت روسیه و فاسد شدن کالای صدها کانتینر صادراتی شد، این بحران آفرینی در زمستان، یعنی زمان اوج صادرات ایران به روسیه صورت گرفت. وی با اشاره به اینکه در هفته های اخیر نیز آذربایجان راهبرد ضد ایرانی خود را مجددا در دستور کار قرار داده است، افزود: اولین اقدام اخیر این رژیم، انسداد جاده مواصلاتی ایران-ایروان است، جاده قاپان-گوریس که محل عبور کامیون های ایرانی از مرز نوردوز به سمت ایروان است، محل اصلی این مناقشات است. نگرانی ها نسبت به تصرف استان «سیونیک» ارمنستان و قطع مرز ایران با این کشور که می تواند قطع کریدور شمال-جنوب از غرب دریای خزر را به دنبال داشته باشد، از جمله خطراتی است که بر قفقاز جنوبی سایه افکنده است. همچنین ترکیه در زمینه کریدور شرق-غرب نیز برای دور زدن ایران اقدام به توسعه کریدورهای رقیب، مانند ترانس-خزر و راه لاجورد کرده است، اقدامات آشکار و پنهانی که نباید بی پاسخ بماند.

نظر شما