شناسهٔ خبر: 49895676 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

رزمایش معنادار فاتحان خیبر

صاحب‌خبر -
در جنگ اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ،‌جمهوری اسلامی ایران از آذربایجان حمایت کرد چرا که حق با این جمهوری بود.
سال‌ها بود که ارمنستان به اشغال منطقه قره باغ ادامه می‌داد و در آخریم جنگی که دو کشور بر سر قره باغ با هم داشتند،‌ این منطقه از اشغال ارمنستان در امد و به صاحب اصلی آن رسید.
اگر نبود حمایت‌های ایران این اتفاق نمی‌افتاد.
سال‌ها است که حکومت‌های موجود در جمهوری آذربایجان روابط حسنه؛ دوستانه و نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران ندارند و این بر خلاف خواسته مردم مسلمان و شیعه این کشور است.
نفوذ عمیق و گسترده سعودی‌ها با ایجاد مرازک آموزش دینی وهابیت در این کشور و نفوذ صهیونیست‌ها باعث شده تا خاک جمهوری آذربایجان تبدیل به مرکزی برای توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران شود.
در این میان ترکیه نیز که خود با وجود رحب طیب اردوغان سودای عثمانی گری دارد سعی می‌کند نفوذ خود را گسترش دهد و در این راه با نزدیک شدن به جمهوری آذربایجان و همکاری با دولت باکو،‌ بر اختلافات می افزاید در حالی که منطقه نیازمند آرامش و صلح است.
ترکیه هم اکنون در سوریه با مداخله نظامی و اشغال بخش‌هایی از خاک این کشور روند مبارزه با تروریست‌های تفکیری وهابی را با اخلال همراه کرده و اکنون نیز پس از جنگ قره باغ که خود را پیروز آن میدان می‌داند سعی دارد با تحریک سران باکو در جغرافیای منطقه تغییراتی ایجاد کند.
سران باکو به ویژه الخام علی اف رئیس جمهور جمهویر آذربایجان تحت تأثیر و نفوذ سعودی‌ها،‌صهیونیست‌ها، ترکیه و آمریکا است و همین امر باعث گشته تا تهدیداتی از سوی مرزهای آذربایجان علیه ایران صورت گیرد.
برگزاری رزمایش مشترک بین جمهوری آذربایجان،‌ ترکیه و پاکستان در منطقه یکی از عوامل تهدید کننده علیه ایران محسوب می‌شود.
از سوی دیگر اظهارات مقامات و نمایندگان جمهوری آذربایجان علیه ایران عمق تأثیر پذیری آنها از عوامل خارجی را نشان می‌دهد که هیچ نشانی از حسن همجواری با وجود مشترکات فراوان میان دو ملت در آنها دیده نمی‌شود.
جمهوری آذربایجان که یک کشور مسلمان نشسن با اکثریت شیعیان است، با رژیم صهیونیستی روابط گسترده‌ای دارد که این سیاست از سوی مردم آن قابل قبول نبوده اما نظام سیاسی آذربایجان با فشارها، تهدیدات و بازداشت‌هایی که در این زمینه انجام می‌دهد، صدای مردم را خفه کرده است.
اکنون نیز با یک برنامه از پیش طراحی شده قصد دارند تا در مرزهای مشترک با ایران تغییراتی ایجاد کنند که جمهوری اسلامی آن را نخواهد پذیرفتو

ایران تغییرات مرزی را تحمل نمی‌کند
کارشناسان اعتقاد دارند آنچه اکنون در مرزهای شمال غربی ایران مشاهده می‌شود، شکل‌گیری یک اتحاد نامرئی بین آمریکا، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و رژیم صهیونیستی است و هدف‌گذاری آن ایجاد یک تغییر ژئوپولیتیک با نتایج راهبردی علیه دو کشور ایران و روسیه است.
منطقه‌ای که جمهوری آذربتیجان روی آن دست گذاشته متعلق به ارمنستان است که سال‌ها است ایران و ارمنستان در همین مرز مشترک به تبادلات تجاری و اقتصادی می‌پردازند.
پس از جنگ قره باغ، نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان محور گوریس قاپان در ارمنستان را مسدود کرده و اجازه عبور خودروهای سنگین ایران به ارمنستان را نمی‌دهند که این به معنای نقض حاکمیت دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان است که البته ایران قاطعانه با این رفتار مقابله خواهد کرد.

حذف خط ۲۱ کیلومتری مرزی ایران با منطقه ارمنستان و نیز حذف مرز ارمنستان در این منطقه که احتمالاً با تسلیم استان ارمنی سیونیک به آذربایجان صورت می‌گیرد، وضع ژئوپلیتیکی ایران در منطقه قفقاز را دچار مشکل می‌کند.
حال در این میان ارمنستان چرا نسبت به این طرح واکنش قاطعی نشان نمی‌دهد جای سوال دارد، یا ایروان تحت فشاراز سوی عوامل خارجی است تا تن به این طرح بدهد یا این که ارمنستان در قبال این اقدام وعده‌هایی دریافت کرده است.
برگزاری رزمایش نیروی زمین ارتش که البته در برنامه‌های سالانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گنجانده شده می‌تواند پاسخی به اقدامات و توطئه‌هایی باشد که در منطقه در حال شکل گیری است.
تحولات در مرزهای شمال غربی جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته و فیلم‌های متعددی از استقرار نیروهای نظامی ایران در مناطق مرزی با ارمنستان و جمهوری آذربایجان منتشر شده است که نشان دهنده حجم بزرگی از انتقال تجهیزات و تسلیحات به منطقه است.
روز گذشته رزمایش بزرگ «فاتحان خیبر» با محوریت نیرویزمینی ارتش و حضور یگان‌های واکنش سریع ارتش در منطقه شمال فرب کشور آغاز شد.

مقامات جمهوری آذربایجان دست به اقداماتی می‌زنند که باعث واکنش از سوی جمهوری اسلامی ایران می‌شود.دلیل واکنش‌های سیاسی و دیپلماتیک و برگزاری رزمایش از سوی ایران این است که نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان محور گوریس قاپان را مسدود کرده و اجازه عبور خودروهای سنگین تجاری ایران از این مسیر را نمی‌دهند.
مهمترین مسئله در این زمینه تغییرات مرزی و معامله بر سر مناطقی از خاک ارمنستان و جمهوری آذربایجان است که در نتیجه آن بخشی از خاک ارمنستان که هم مرز با جمهوری اسلامی ایران است به جمهوری آذربایجان واگذار می‌شود و عملا ارمنستان مرز خود با ایران را از دست می‌دهد.
علاوه بر آن حضور نیروهای اسرائیلی در آذربایجان و اقدامات جاسوسی و اطلاعاتی آنها علیه جمهوری اسلامی ایران قابل تحمل نیست.
همانگونه که حضور صهیونیست‌ها در اقلیم کردستان عراق را نمی‌توان تحمل کرد.
سران جمهوری آذربایجان همسایه‌ای قابل اعتمادتر و مطئن‌تر از ایران در منطقه پیدا نخواهند کرد.
ترکیه که حتی با آذربایجان مرز هم ندارد تنها تلاش می‌کن تا از نفوذ خود در منطقه برای پیشبرد اهداف نو عثمانی‌گری خود بهره ببرد و جتی در تندیشه اشغال جمهوری آذربایجان است در حالی که کمترین اشتراکات مذهبی، فرهنگی و زبانی را با آذربایجان هم ندارد.
ارمنستان نیز باید در این بازی که در منطقه آغاز شده نقش درست خود را ایفا کند و با سیاست‌های آذربایجان و ترکیه برای تغییر جغرافیایی مخالفت و مقابله کند.
اکنون دو مسئله برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای دارد، نخست آن که ایران نمی‌تواند حضورنیروهای رژیم صهیونیستی که دشمن اصلی جمهوری اسلامی است در نزدیکی خود تحمل کند و کوچکترین اقدامی از سوی آنها چه از حاک جمهوری آذربایجان باشد، چه ارمنستان و ترکیه، با پاسخ و واکنش قاطع ایران همراه خواهد بود.
و مسئله دیگر آن که جمهوری اسلامی ایران تغییرات مرزی را در مناطق شمال غربی سرزمین خود نمی‌پذیرد.

اظهارات ضد ایرانی چند نماینده وابسته پارلمان آذربایجان، رزمایش سه کشور و بهره برداری سیاسی از آن علیه ایران، اظهارات اخیر الهام علی اف علیه رزمایش سپاه پاسداران، اظهارات کارشناسان و رسانه های صهیونیستی و دیدار مقامات باکو با صهیونیستها، ایجاد شبکه ضدشیعی و ضدایرانی آذربایجان اینترنشنال توسط سعودی‌ها و نیز توقیف کامیون‌های ایرانی همگی تکه های پازل یک فتنه انگیزی را به روشنی برای ایران ترسیم می‌کند.
رزمایش بزرگ نیروی زمینی ارتش با نام معنا دارد و پیام دار فاتحان خیبر خود نشان از عزم جمهوری اسلامی براتی خنثی کردن توطئه‌هایی است که برای ایران تدارک دیده شده است.
جمهوری اسلامی ایران در قبال امنیت ملی خود با همسایگان و ظاهراً کشورهای دوست! شوخی ندارد.

نظر شما