صاحبخبر - به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، محمدرضا مجیدی عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سومین سلسله وبینارهای سمپوزیوم کارگروه مطالعات برنامه ها و ساختارهای دولتی و اتاق بازرگانی که با همکاری کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه باید اذهان مردم وکشور را از نفت و دولت رانتی رها کرد، گفت: صنعت گردشگری ایران بسیار مظلوم واقع شده و این تنها به دوره پس از انقلاب مربوط نیست پیش از انقلاب نیز تک محصولی بودیم و تنها به اتکا به نفت کشور اداره می شد.
وی در بخشی دیگر از صحبتهایش با اشاره به اهمیت کرونا، گفت: گردشگری نیز باید همانند مقابله با کرونا در اولویت کشور قرار گرفت و نیز مسئله اصلی کشور تلقی شده و ستادی به این منظور تشکیل شود.
مجیدی با اشاره به اینکه همواره گردشگری به عنوان موضوع حاشیه در کشور مطرح بود، افزود: باید این موضوع از حاشیه به متن بیاید به نظر میرسد دولت سیزدهم نگاه و آمادگی انجام این کار را دارد.
استاد دانشگاه حقوق دانشگاه تهران، گفت: همان طور که عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری پیش از این مطرح کرده، فردی که برای مدیریت این حوزه میآید؛ باید آبروی خودش را برای این کار بگذارد تا بتواند تغییر اساسی در این حوزه ایجاد کند.
مجیدی در ادامه با اشاره به اینکه با دولت نفتی نمی توان سطح رفاه مردم را افزایش داد، گفت: با توجه به شرایط کنونی فروش نفت، نمی توان دل به درآمدهای نفتی بست.
وی در ادامه افزود: دولت باید دو سوم توانش را برای گردشگری بگذارد؛ در این صورت بسیاری از دغدغههای کشور با مواهب گردشگری قابل حل می شود. صنعت گردشگری عدالت جو و فقر زداست و به عدالت توزیعی در کشور کمک زیادی میکند.
وی با اشاره به ثبت جهانی بیابان لوت و جنگلهای هیرکانی گفت: شاید به نظر برسد لوت تنها بیابان است، اما با ثبت جهانی این منطقه اتفاقات مثبتی برای جوامع محلی آنجا افتاد هنر گردشگری پایدار، بهرهگیری و مدیریت منابع برای نسل های بعدی است.
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت رفتن حوزه گردشگری از حاشیه به متن، افزود: این مهم باید اولویت حاکمیت باشد. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید تنها در حوزه سیاستگذاری ورود کند و حوزه اجرایی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.
مجیدی با بیان اینکه برای پاسخ به برخی از پرسش های نوظهور نیازمند فقه گردشگری هستیم، گفت: مذهب تشیع توانایی ایجاد فقه گردشگری و پاسخ به سوالات این حوزه را دارد.
وی همچنین افزود: باید در سیاست گذاری ها لایه ای تصمیم گرفته شود، یعنی برای هر استان و یا یک روستا به ضرورت نیاز به شرایط آن منطقه تصمیم گیری شود.
ضرورت تاسیس زیرساخت اقامتی همزمان با بازیابی برای جذب گردشگر
شهاب طلایی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۳۳۷ تنها ۸۴ هتل و مهمانخانه در ایران تاسیس شده بود، گفت: در سال ۵۷ این آمار به ۴۳۱ هتل و مهمانخانه رسید و با توجه به شرایط جنگ در سال ۶۷ تعداد هتل ها و مهمانخانه های ایران به ۳۲۹ عدد کاهش یافت و این امر در سال ۹۷ سه برابر شد.
وی با بیان اینکه قانون گردشگری در سال ۱۳۷۰ تدوین شده، افزود: تدوین قانون توسعه ایران گردی و جهانگردی از سال ۶۹ آغاز شد و در سال ۱۳۷۰ به تصویب رسید امروزه با توجه به گذر زمان و تغییر شرایط برخی از مواد آن قابل اجرا نیست.
وی تاسیس و ساخت زیرساخت های گردشگری بدون توجه برنامه ریزی و تبلیغات برای جذب گردشگر را نگرش غالب در این سیاست گذاری عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در آن دوره نگرش غالب این بود که ابتدا باید مراکز اقامتی و هتل ساخته شود و سپس به دنبال جذب گردشگر باشیم. مشخص شدن مرزهای میان تصدیگری و سیاستهای حاکمیتی از جمله چالشهای وزارت میراث فرهنگی است.
سرمایه گذاری درآمد نفتی در زیرساختهای گردشگری
علی اکبر عبدالمالکی ریاست اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت گردشگری و همهگیری کرونا، گفت: نمیتوان منتظر بود تا کرونا کاملاً از بین برود سپس گردشگری را آغاز شود؛ باید با شرایط کنونی کنار آمد به و گردشگری را ادامه داد، وظیفه اصلی دولت و رئیس جدید گردشگری کشور بکارگیری از قدرت دیپلماسی برای مقابله با ایران هراسی است.
وی با بیان این که ضرغامی به خوبی میداند رسانه میتواند ابعاد واقعی ایران اسلامی را به جهان نشان دهد، افزود: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید جلوی خصولتی ساز گرفته شود تا بنگاه های خصوصی بتوانند با یکدیگر رقابت منصفانه داشته باشند. بنگاههای خصولتی که از یارانه و رانت برخوردارند نمی توانند کنار شرکتهای خصوصی رقابت کنند.
وی با اشاره به فروش نفت دردوره دولت دهم و یازدهم، ادامه داد: در آن دوره که قیمت هر بشه نفت ۱۳۰ دلار بود، اما در سال ۹۹ قیمت نفت به بشکه ۳۵ دلار کاهش یافت؛ بنابراین نباید تنها به فروش نفت اکتفا کرد.
عبدالملکی با بیان اینکه باید درآمدهای فروش نفت در اختیار زیرساختهای گردشگری قرار بگیرد، گفت: کشوری همچون امارات توانست این کار را بکند؛ نمایشگاه اکسپو دبی بر اساس آمار کارشناسان می تواند به ورود ۲۵ میلیون تا ۳۰ میلیون گردشگر در مدت ۶ ماه به این کشور کمک کند که ارزآوری بسیاری برای این کشور به همراه خواهد داشت. قطر نیز با برگزاری جام جهانی سال ۲۰۲۲ می تواند به درآمد گردشگری فوق العاده دست پیدا کند این کشورها توانسته اند درآمدهای نفتی را در زیرساختهای گردشگری سرمایه گذاری کنند و در ادامه به درآمد خوبی برسند.
انتهای پیام/∎
نظر شما