شناسهٔ خبر: 49842891 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

چه کشورهایی و به چه دلیلی واردات خودرو را ممنوع کرده اند؟

ممنوعیت های واردات خودرو در جهان

صاحب‌خبر - ممنوعیت واردات خودرو به ایران اکنون به پایان سومین سال خود نزدیک می‌شود و در حالی که تلاش‌هایی برای آزادسازی دوباره واردات خودرو به ایران از سر گرفته شده، این موضوع هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است. چراکه همین چند روز پیش بود که مصوبه مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، به درِ بسته شورای نگهبان خورد و دوباره به مجلس عودت داده شد. به گزارش تجارت نیوز به جز ایران در کشورهای دیگر هم محدودیت ها و ممنوعیت هایی در زمینه واردات خودرو دارند که به برخی از آن ها پرداخته ایم. چه کشورهایی محدودیت واردات دارند؟ برای این که بدانید چه کشورهایی به طور رسمی واردات خودرو را ممنوع کرده اند بد نیست به این فهرست نگاهی بیندازید. البته هر کدام از این محدودیت ها دلیلی دارد که به آن ها به صورت مختصر پرداخته ایم. 1- واردات تمام خودروهای ۱۵ ساله و کمتر از «ژاپن» به خاک «کانادا» کاملا ممنوع است. در مقابل، صادرکننده خودرو از «ژاپن» به «نیوزیلند»، نمی‌تواند خودرویی قدیمی‌تر از خودروهای تولید شده در سال ۲۰۰۵ میلادی به این کشور وارد کند. این محدودیت به این دلیل وضع شده که عمر مفید ماشین تمام شده است و واردات آن ها دیگر به صرفه نخواهد بود. 2- در کویت واردات خودروهای کارکرده با عمر بیش از پنج سال ممنوع است. افراد نمی‌توانند همزمان بیش از یک خودرو وارد کنند و برای وارد کردن بیش از یک خودرو باید از طریق شرکت‌ها اقدام کنند. 3- یکی دیگر از حالت‌هایی که به ممنوعیت واردات خودرو از کشورهای دیگر ختم می‌شود، «جنگ‌های تجاری» است. معروف‌ترین نمونه، «جنگ تجاریِ» میان آمریکا و چین است که در نمونه‌ای که به خودرو مربوط می‌شود، هم چین و هم آمریکا، تعرفه‌های واردات خودرو از کشور مقابل را بالا بردند و به همین دلیل، تجارت خودرو میان این دو کاهش یافت. 4- در سال ۲۰۱۹ میلادی هم وضعیتی مشابه میان «ژاپن» و «کره‌جنوبی» ایجاد شد. ژاپنی‌ها تعرفه واردات برخی کالاها از «کره‌جنوبی» را بالا بردند و به دنبال آن، بسیاری از شرکت‌های کُره‌ای خواستار «بایکوت» کالاهای ژاپنی شدند. خودروهای تولید «ژاپن» هم یکی از همین کالاها بودند. 5- روسیه، مثالی متفاوت است. این کشور سخت‌گیری بسیار زیادی برای واردات خودرو از خارج دارد و به جز واردات خودروهای دیپلماتیک، واردات خودرو به قصد استفاده شخصی عملا به امتحان‌کردنش نمی‌ارزد، چرا که تعرفه‌های واردات آن‌ بالا هستند. چرا ایران فرق می‌کند؟ اما ماجرای واردات خودرو به ایران، به طور کلی فرق می‌کند و حتی از پیش از سال ۱۳۹۷ که ممنوعیت واردات خودروهای خارجی شروع شد هم واردات خودرو به ایران داستان‌های خودش را داشت. مثلا تعرفه واردات خودرو، حدود ۱۰۰ درصد قیمت خودرو است که نسبت به تعرفه های جهانی بسیار بالاست. به اعتقاد کارشناسان اگرچه وضع تعرفه برای حمایت از تولید داخل ضروری است و اکثر کشورها از این روش استفاده می کنند اما این حمایت باید زمان دار باشد و به صورت تدریجی با امکان حضور رقبای خارجی بر کیفیت و توان رقابتی محصول داخلی افزود وگرنه داستان تلخ خودروسازی ما همچنان ادامه خواهد یافت.

نظر شما