شناسهٔ خبر: 4982407 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جزئیات آمار گمرک از واردات اقلام اساسی در فروردین 94

وضعیت ذخایر استراتژیک کالا

صاحب‌خبر - گروه بازرگانی: «مطلوب بودن وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی»، «خرید تضمینی 696 هزار و 383 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از آغاز برداشت گندم تا تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری»، «پیش‌بینی نیاز 5/ 2 میلیون تنی واردات گندم در سال‌جاری» اخباری است که اخیرا از سوی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با وضعیت ذخایر کالاهای اساسی کشور اعلام شده است. از سوی دیگر، طبق آمارهای گمرک، بررسی‌ها نشان می‌دهد در فروردین ماه 94 میزان واردات کشور از محصولات نباتی و محصولات صنایع غذایی که جزو کالاهای اساسی مورد نیاز زندگی محسوب می‌شوند، نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افت همراه بوده است.

روز گذشته، معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی مطلوب و اطمینان‌بخش است از پیش‌بینی نیاز سال جاری کشور به واردات گندم به میزان 5/ 2 میلیون تن خبر داد. علی قنبری با اشاره به اینکه ذخیره گندم برای بیش از ۶ ماه انجام شده است، افزود: ذخیره کالاهای دیگر از جمله روغن، برنج و شکر نیز برای بیش از ۳ ماه کافی است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ارتباط با پیش‌بینی
5/ 2 میلیون تنی واردات گندم در سال جاری، گفت: تا پایان روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه، 696 هزار و 383 تن گندم به ارزش 8 هزار و 108 میلیارد ریال مازاد بر نیاز کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری شده است. براساس این گزارش، این میزان خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/ 13 درصد رشد داشته است.قنبری افزود: این میزان گندم در ۹ استان خوزستان، فارس، كرمان، ايلام، هرمزگان، بوشهر، سيستان و بلوچستان، كرمانشاه و کهکیلویه و بویراحمد خريداري شده است كه به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد را نشان مي دهد.
 معاون وزير جهادكشاورزي افزود: در سال‌جاري تاكنون بیش از 8 هزار ميليارد ريال بابت بهاي گندم هاي تحويلي به كشاورزان پرداخت شده كه در مقايسه با سال قبل هزار و 100 ميليارد ريال بيشتر است. مدير عامل شركت بازرگاني دولتي ايران، بيشترين ميزان خريد گندم تا اين تاريخ را مربوط به استان‌هاي خوزستان با ۴۸۲ هزار تن، فارس با ۷۰ هزار تن و كرمان با ۵۱ هزار و ۵۰۰ تن و ایلام با ۴۴ هزار تن بر شمرد.
قنبري در ادامه تاكيد كرد: با توجه به اینکه از اواخر ارديبهشت ماه وارد مرحله اوج خريد گندم در كشور مي‌شويم، بنابراين تخصيص و ابلاغ اعتبارات لازم از اولويت خاصي برخوردار است. مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران، اعتبارات لازم براي خريد گندم در ماه‌هاي خرداد، تير و مرداد سال‌جاري را ماهانه حداقل ۱۵ هزار ميليارد ريال اعلام كرد و از دستگاه‌هاي ذي‌ربط خواست تا تخصيص اين مبالغ در موعد مقرر انجام شود. قنبري تعداد مراكز فعال خريد را هم اكنون ۱۹۸ مركز اعلام كرد و گفت: برآوردها حاکی از ایجاد حدود ۱۰۰۰مرکز خرید در سراسر کشور است.

 واردات کالاهای اساسی در فروردین 94
با بررسی آمارهای مقایسه‌ای واردات به تفکیک بخش‌های محصولات نباتی و محصولات صنایع غذایی در فروردین ماه 94 می‌توان گفت که در این ماه واردات کشور از محصولات نباتی به میزان 5/ 343 میلیون دلار و میزان واردات محصولات صنایع غذایی، نوشابه ها، آبگونه‌های الکلی و سرکه‌ها و توتون و تنباکو و بدل ساخته آنها معادل 56 میلیون دلار بوده است.
 این در حالی است که واردات کشور از هردو گروه در فروردین ماه 94 نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افت همراه بوده است. بر این اساس، واردات محصولات نباتی در فروردین ماه 94 افت 39 درصدی و واردات محصولات صنایع غذایی نیز افت 70 درصدی را از لحاظ ارزشی، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، تجربه کرده‌اند.
درخصوص واردات محصولات نباتی، طی فروردین ماه 94 میزان واردات «نباتات زنده و محصولات گلکاری» بالغ بر 46 هزار دلار است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت 79 درصدی را تجربه کرده است. همچنین بر اساس آمارها، وارداتی بالغ بر 5 میلیون و 554 هزار دلار از «سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی» با افت ارزشی 5 درصدی نسبت به دوره مشابه سال 93، صورت گرفته است. در فروردین ماه 94، از «میوه‌های خوراکی، پوست مرکبات یا پوست خربزه» نیز وارداتی به میزان 34 میلیون دلار داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ارزشی 12 درصدی را تجربه کرده‌اند.
طبق آمارهای گمرک در فروردین ماه 94، به میزان 11 میلیون و 647 هزار دلار از «قهوه، چای، ماته و ادویه» وارد کشور کرده ایم. همچنین، میزان واردات غلات نیز به کشور طی فروردین ماه 94، حدود 244 میلیون دلار معادل 6 میلیارد و 840 میلیون ریال بوده است. این در حالی است که در فروردین ماه 93، میزان واردات کشور از غلات در سطح بالاتری قرار داشت، به‌طوری‌که واردات کشور از این محصول در فروردین ماه امسال رشد منفی 51 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته در ارزش تجربه کرده است.
بر همین اساس، در فروردین ماه 94، وارداتی بالغ بر 5/ 305 هزار دلار از «محصولات صنعت آردسازی، مالت، نشاسته و فکول، اینولین و گلوتن گندم» داشته‌ایم که رشد بسیار بالا و معادل 3428 درصدی را در ارزش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به خود دیده است. همچنین واردات محصولات «دانه و میوه‌های روغن دار، دانه و بذر میوه‌های گوناگون، نباتات صنعتی یا دارویی و کاه و نواله» که ارزشی بالغ بر 46 میلیون و 890 هزار دلار را در فروردین ماه 94 به خود اختصاص داده، رشد نسبتا بالا و برابر 258 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال 93 تجربه کرده است.
همچنین در فروردین ماه 94، وارداتی بالغ بر 484 هزار دلار از «انگم‌ها، رزین‌ها و سایر شیره‌ها و عصاره‌های نباتی» داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افت 54 درصدی همراه بوده است. اما طبق آمارگمرک در فروردین ماه 94، از «مواد قابل بافت» نیز که جزو محصولات نباتی محسوب می‌شوند، وارداتی به میزان 387 هزار دلار صورت گرفته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 437 درصد رشد را در ارزش تجربه کرده است. از سوی دیگر در بخش محصولات صنایع غذایی نیز طی فروردین ماه 94، وارداتی به میزان 1 میلیون و 24 هزار دلار از «قند و شکر و شیرینی» داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت ارزشی 99 درصدی را به خود دیده است. همچنین در فروردین ماه 94، واردات کشور از «کاکائو و فرآورده‌های آن» به میزان 3 میلیون و 820 هزار دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت ارزشی 19 درصدی را تجربه کرده است.
براساس آمارها، طی ماه نخست 94، از «فرآورده‌های غلات، آرد، نشاسته، فکول یا شیر و نان‌های شیری» نیز وارداتی به میزان 106 هزار دلار ثبت شده که نسبت به فروردین ماه 93 افتی به میزان 62 درصد را به خود دیده است. همچنین طی این ماه، واردات کشور از «فرآورده‌های سبزیجات، میوه‌ها یا سایر اجزای نباتات» نیز به میزان یک میلیون و 894 هزار دلار، با رشد ارزشی منفی 31 درصدی بوده است،همچنین  واردات کشور از «فرآورده‌های خوراکی گوناگون» حدود 5/ 5 میلیون دلار با رشد ارزشی 7 درصدی ثبت‌شده، از «نوشابه‌ها» نیز 224 هزار دلار واردات داشته‌ایم که نسبت به فروردین ماه 93، رشد 814 درصدی را تجربه کرده است. همچنین در فروردین ماه 94، وارداتی به میزان 5/ 36 میلیون دلار از «آخال و تفاله صنایع خوراکی، خوراکی‌های آماده برای حیوانات» داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد منفی 53 درصدی همراه بوده است. واردات کشور از «توتون و تنباکو» نیز در فروردین ماه 94، به میزان 6 میلیون و 812 هزار دلار بوده که نسبت به فروردین ماه 93 نیز 6 درصد افزایش یافته است.

نظر شما