شناسهٔ خبر: 4979469 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

معاون وزیر جهاد کشاورزی: ذخایر کالاهای اساسی مطلوب است

معاون وزیر جهاد کشاورزی، وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی را مطلوب توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

علی قنبری در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: ذخایر کالاهای اساسی مطلوب و اطمینان‌بخش است.
وی با بیان اینکه ذخیره گندم برای بیش از 6 ماه انجام شده است، اضافه کرد: ذخیره کالاهای دیگر از جمله روغن، برنج و شکر نیز برای بیش از 3 ماه کافی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها نیاز کشور به واردات گندم در سال جاری 2/5 میلیون تن است، اظهار داشت: تا پایان روز 15 اردیبهشت ماه 700 هزار تن گندم به ارزش بیش از 8 هزار میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شده است.
قنبری افزود: این میزان گندم در 9 استان خوزستان، فارس، کرمان، ایلام، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد خریداری شده است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد رشد را نشان می‌دهد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال جاری تاکنون بیش از 8000 میلیارد ریال بابت بهای گندم‌های تحویلی به کشاورزان پرداخت شده که در مقایسه با سال قبل 1100 میلیارد ریال بیشتر است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، بیشترین میزان خرید گندم تا این تاریخ را مربوط به استان‌های خوزستان با 482 هزار تن، فارس با 70 هزار تن، کرمان با 51 هزار و 500 تن و ایلام با 44هزار تن برشمرد.
قنبری با اشاره به اعتبارات 5000 میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در بودجه سال 94 کشور جهت خرید تضمینی گندم، تاکید کرد: با توجه به اینکه از اواخر اردیبهشت ماه وارد مرحله اوج خرید گندم در کشور می‌شویم، بنابراین تخصیص و ابلاغ اعتبارات لازم از اولویت خاصی برخوردار است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، اعتبارات لازم برای خرید گندم در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد سال جاری را ماهانه حداقل 15 هزار میلیارد ریال اعلام و از دستگاه‌های ذیربط خواست تا تخصیص این مبالغ در موعد مقرر انجام شود.
قنبری، تعداد مراکز فعال خرید را هم‌اکنون 198 مرکز اعلام کرد و گفت: برآوردها دایر بر ایجاد حدود 1000 مرکز خرید در سراسر کشور است.

نظر شما