شناسهٔ خبر: 49788978 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عالم ربّانی و سالک توحیدی؛ پیام‌های تسلیت در پی ارتحال علامه حسن زاده آملی

صاحب‌خبر -

شفقنا- در پی ارتحال علامه حسن زاده آملی، مسئولین، شخصیت‌ها، اندیشمندان، علما، اساتید حوزه و دانشگاه در پیام هایی جداگانه درگذشت این عالم وارسته را تسلیت گفتند.

به گزارش شفقنا، علامه حسن‌زاده آملی شامگاه روز شنبه به دلیل عوارض قلبی به دیار باقی شتافت.

بنا بر گزارش ها قدیر نژاد رئیس بیمارستان امام رضا(ع) آمل اظهار داشت که علامه حسن زاده آملی ساعت یازده صبح روز شنبه سوم مهرماه ۱۴۰۰ به دلیل نارسایی قلبی پیشرفته در این بیمارستان بستری شد و تحت درمان قرار گرفت، و  متاسفانه ساعت ۲۱ شب به دلیل عوارض قلبی به دیار باقی شتافت.

وی افزود: علامه حسن زاده آملی از مدتی قبل دچار بیماری قلبی و دیابت بود.

علامه حسن حسن‌زاده آملی متولد اواخر سال ۱۳۰۷ در قریه ایرا بخش لاریجان شهرستان آمل است که از فیلسوفان متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی است.

این عالم برجسته و شهره جهان اسلام علامه ذوالفنون و علامه دهر بوده و در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تبحر خاص دارد همچنین معظم‌له به غیر از زبان فارسی و مازندرانی به زبان‌های فرانسوی و عربی نیز تسلط داشته، اشعار اثرگذار و جذاب به زبان طبری و فارسی دارد و تاکنون حدود ۱۹۰ اثر از علامه حسن‌زاده آملی به ثبت رسیده است.

پیکر علامه حسن زاده آملی در روز اربعین تشییع می شود

به گزارش شفقنا، بر اساس تصمیم ستاد ارتحال علامه حسن زاده آملی که بامداد امروز یکشنبه ۴ مهر در فرمانداری آمل تشکیل شد، مراسم وداع و تشییع پیکر این عالم شهیر جهان اسلام ساعت ۱۰ صبح فردا دوشنبه ۵ مهر، مصادف با اربعین حسینی در میدان هفده شهریور آمل برگزار می‌شود.

شریعت، فرماندار ویژه آمل اظهار داشت:مکان دفن علامه هنوز به طور قطعی مشخص نیست و منتظریم که فرزندان علامه وصیت ایشان را اعلام کنند تا طبق وصیت علامه عمل شود.

ستاد ارتحال علامه حسن زاده آملی یک هفته عزای عمومی در شهرستان آمل اعلام کرد؛ ادارات شهرستان آمل نیز سه شنبه با هماهنگی استانداری مازندران تعطیل می‌باشند.

️ حسن زاده مسافرت کرد ️

آقایان داریم خداحافظی می کنیم.

ای بسا که خبر به شما رسیده: حسن زاده مسافرت کرد.

آه و ناله ای ندارد که.
هست.
نظام عالم است و ما هم از پس پرده خبر نداریم.

خدا نکند ندارد که.
چرا نکند؟
اینجا باشیم برای چه؟

دار خلود نیست.
دار حرکت است.

پیام های تسلیت شخصیت‌ها و علما به شرح زیر است:

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی

رهبر انقلاب در پیامی درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیهالله آقای حسن‌زاده‌ی آملی رحمهالله‌علیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. اینجانب به همه‌ی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

حضرت آیت الله جوادی آملی: علامه حسن زاده آملی جامع عقل نظر و عقل عمل بود

حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی رحلت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفتند.

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال غمبار و اسفبار عالم ربانی، حکیم متاله، جامع معقول و منقول، صاحب مآثر سنگین و آثار گرانقدر، حضرت آیت الله حسن زاده آملی را به محضر مبارک حضرت بقیه الله «ارواح من سواه فداه» و جامعه روحانیت و حوزه های علمیه و همه شاگردان و دست پروردگان آن حکیم راحل و عموم مردم بزرگ و بزرگوار آمل و بیت شریف ایشان تسلیت عرض میکنم.

حکیم و عارف کم نظیر، حضرت آیت الله حسن زاده آملی جامع عقل نظر و عقل عمل بود؛ هم در مسائل علمی از چهار راه استفاده کرد، هم در مسائل عملی از چهار راه بهره برد؛ راه هایی که انسان می تواند از آن راه ها به فیض علمی برسد چهارتاست و راههای عملی که می تواند از آن راههای عملی به فوز الهی بار یابد چهارتاست

خدای سبحان از دو راه به بنده اش فیض علمی و فوز عملی می رساند : یکی به وسیله رهبران الهی، یکی بلاواسطه؛ هم به واسطه رهبران الهی کتاب و حکمت را تعلیم می کند و هم بر اساس ﴿هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ﴾، ﴿نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ﴾ و مانند آن، بلاواسطه فیض علمی را القاء می کند؛  اگر کسی بخواهد با خدا راز و نیاز کند و ارتباطی برقرار کند، آن نیز دو را ه دارد : یا با توسل به انبیا و اولیا و رهبران الهی است یا بلاواسطه است؛ انسان می تواند بدون واسطه بگوید یا الله، با واسطه هم می تواند بگوید یا الله. اگر کسی خواست با خدا رابطه برقرار کند چه فیض علمی و چه فوز عملی، دو راه دارد یکی مع الواسطه، یکی بی واسطه و اگر کسی خواست فیضی از خدا و فوزی از خدا، علماً و عملاً به او برسد، آن هم دو راه دارد، گاهی بلا واسطه فیض الهی می رسد گاهی مع الواسطه. این بلاواسطه، در علوم عقلی اثباتش آسان نیست ولی در عرفان کاملا محقق است و حکیم و عارف گرانسنگی مثل آیت الله حسن زاده آملی، هم راه عقل را هم راه شهود را به خوبی پیمود و توانست از این چهار راه، هم حرف خودش را به خدا برساند، هم فیض و فوز خدا را دریافت کند.

زندگی سراسر فخر این حکیم الهی در آن اربعین گیری های او، در آن روزه های متصل و مرتبط ماه رجب و شعبان و رمضان او، در آن سحرخیزی های ممتد او، در آن ناله ها و گریه های او که گفت: «تا جان به لب نرسید جام به لب نرسید» گذشت. از این کارها زیاد داشت، از این ناله ها زیاد داشت، از این گریه ها زیاد داشت، از این شب زنده داری ها زیاد داشت، از این تعلیم و تربیت های خالصانه زیاد داشت؛ شاگردانی تربیت کرد که هم اکنون به فیض الهی  از اساتید سرآمد حوزه ها هستند و موفق اند و کتابهای گراسنگی چه کتابهای درسی، چه کتابهای مرجعی، یا تالیف کرد یا تصنیف کرد یا تحقیق کرد و آثار گذشتگان را احیا کرد. هم در عرفان، هم در فلسفه، هم در نجوم، هم در ریاضیات، هم در تفسیر، هم در حدیث، انسان جامعی شد که توانست انسانهایی تربیت کند، توانست آثاری به یادگار بگذارد، شاگردانی تربیت کند و دوستانی را بپروراند که از محضر او فیض و از مکتب او فوز، از بنان او فیض و از بیان او فوز دریافت کنند، لذا ارتحال آن بزرگوار بسیار غمبار است.

امیدوارم ذات اقدس الهی به عنوان عطیه ای الهی، این سانحه و این سوگ سنگین را بر همگان آسان کند که بتوانند تحمل کنند و این بار سنگین را بکشند، روح پرفتوح آن حکیم الهی، آن منجم، آن ریاضیدان، آن عارف، آن فقیه، آن مفسر و آن محدث را با انبیای الهی محشور کند و صبر جمیل به عموم بازماندگان، شاگردان، کسانی که از کتابهای او فیضی بردند و می برند و از محضر و مکتبشان استفاده کرده اند، خصوصا مردم بزرگ و بزرگوار آمل که متاسفانه وضع حالم مساعد نیست که در مراسم تشییع و در مراسم بزرگداشت این حکیم در کنار آنها شرکت کنم، عنایت فرماید. به طایفه محترم ایشان به دوستان ایشان به شاگردان ایشان و به بیت شریف ایشان تسلیت عرض می کنم، علوّ منزلت آن حکیم راحل را از خدا مسئلت می کنم و صبر جمیل و اجر جزیل عموم بازماندگان را از ذات اقدس الهی مسئلت می کنم؛ امیدواریم خدای سبحان حشرشان را با انبیا و اولیا قرار بدهد و دلهای داغدیده ها را تسلی بخشد.

شفقنا – حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی درگذشت آیت الله حسن زاده آملی پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش شفقنا متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عالم ربانی آیت الله حسن زاده آملی (رحمه الله علیه) موجب تأثر گردید. این عالم ربانی در طول عمر خویش آثار فراوانی در علوم مختلف از خود به یادگار گذاشت و شاگردان فراوانی را پرورش داد.

.این ضایعۀ مولمه را به حوزه علمیه ،همه علاقمندان و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، صبر و اجر فراوان برای همۀ بازماندگان خواهانم

قم ـ ناصر مکارم شیرازی
۵ مهر ۱۴۰۰

حضرت آیت الله نوری همدانی: علامه حسن زاده آملی در جامعیت و ذوفنون بودن کم نظیر بودند

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفتند.

به گزارش شفقنا، متن پیام تسلیت حضرت آیت الله نوری همدانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون

رحلت حکیم متأله و عالم فرزانه حضرت آیت الله العظمی علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) موجب تأثر و تأسف فراوان گردید.

جامع بودن در علوم عقلی و نقلی، تربیت و پرورش شاگردان برجسته، و برخورداری از فرهنگ انقلابی در سطح بسیار بالا از ویژگی های ممتاز ایشان بود که تألیفات متعددی در حوزه‌های مختلف علوم در جهت ترویج و تبیین معارف اسلامی و نشر تعالیم اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) از خود به یادگار گذاشتند که حقاً در جامعیت و ذوفنون بودن کم نظیر بودند.

فقدان آن عالم وارسته علم و عمل و تقوا را به حوزه‌های علمیه، جامعه علمی، شاگردان و علاقه‌مندان و فرزندان معظم له و خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض نموده از خداوند قادر متعال غفران و رحمت واسعه الهی را برای آن مرحوم مسئلت می‌نمایم.

حضرت آیت الله سبحانی

پیام تسلیت حضرت ایت الله سبحانی

بسم الله الرحمن الرحیم

إنا لله و إنا الیه راجعون

درگذشت عالم بزرگوار حضرت آیت الله حسن زاده آملی (قدس سره) مایه تأسف و تأثر گردید، فقید سعید سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تالیف و تدریس پرداخته و آثار ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشته است. ایشان از شخصیت های علمی حوزه بود که علاوه بر فقه و اصول و فلسفه و در علوم دیگر، تبحّر کافی داشت و در صفای نفس و سلوک کم نظیر بود.
درگذشت این عالم خسارت عظیم و جبران ناپذیری بر حوزه علمیه و جامعه علمی است.
اینجانب مراتب تسلیت خود را به علمای اعلام و حوزه های علمیه و بازماندگان آن مرحوم و مردم عزیز مازندران، عرضه میدارم و از خداوند متعال برای فقید سعید علو درجه و بازماندگان صبر جمیل خواهانم.

حوزه علمیه قم

جعفر سبحانی

اربعین حسینی ۱۴۴۳

پیام حضرت آیت‌الله مظاهری به مناسبت رحلت حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی

شفقنا- حضرت آیت الله مظاهری در پیامی درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت آیت الله مظاهری آمده است:

بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏
«إِنَّا لِلهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»

ضایعۀ رحلت حکیم متألّه و عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ حسن حسن‌زاده آملی«قدّس‌سرّه» موجب تأسّف و تأثّر گردید.

این شخصیّت پارسا و فرزانه، یکی از مفاخر دوران و از جمله اساتید عالیقدر حوزۀ علمیّه قم بودند که سالیان متمادی، جمع کثیری از فضلاء و روحانیّون از محضر علمی و معرفتی و فلسفی و عرفانیِ ایشان بهره‌های فراوان گرفته و از این جهت نقش برجستۀ این حکیم وارسته و متخلّق در عرصۀ تعلیم و تربیت و اخلاق و ادب، فراموش‌ناشدنی است. چنانکه تألیفات و تصنیفات پرشمار این عالم ذوفنون نیز از جمله آثار ماندگار در حوزه‌های علمیّه است.

خداوند تعالی روح مطهّر این عالم ربّانی را در جوار رحمت واسعۀ خود، با اولیاء طاهرین و سید و سالار شهیدان«علیهم الصلوه و السّلام» محشور فرماید.
به خاندان مکرّم و فرزندان محترم ایشان و همۀ شاگردان و ارادتمندان این عالم عامل تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند سبحان علوّ درجات ایشان و صبر و اجر بازماندگان گرامی را مسألت می‌کنم.

پیام تسلیت آیت الله سید مصطفی محقق داماد 

آیت الله سید مصطفی محقق داماد در پیامی درگذشت علامه  حسن زاده آملی را تسلیت گفت و آورد: اسفناک رحلت عارف ربانی وحکیم صمدانی ایت الله حاج شیخ حسن حسن زاده آملی طاب ثراه را به حضور قاطبه ارباب فضیلت ودانشیان کشورمان که به یقین دراین ماتم سوگوارودریغا گوهستند تسلیت عرض میکنم . برای روح بلند آن حکیم فرزانه تعالی جایگاه درجوار معبودش وبرای بستگان وبازماندگان داغداربخصوص فرزندان مکرم و صهرمعظمشان جناب دکتر باقرلاریجانی صبر جمیل واجر جزیل ازدرگاه حق متعال مسالت دارم .

رئیسی: علامه حسن‌زاده آملی حیات طیبه خود را وقف تألیف و تبیین کرد

رئیس جمهور در پیامی با تسلیت رحلت عالم فرزانه و عارف پارسا علامه حسن‌زاده آملی، اظهار داشت: این اندیشمند متبحر و جامع نگر، حیات طیبه خود را وقف تألیف و تبیین آثار گوناگون اعتقادی، فلسفی، عرفانی، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی نمود و کارنامه درخشان و پر باری از خود به یادگار گذاشت.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إذا ماتَ المؤمن الفقیه ثلُمَ فی ألإسلام ثُلمه لا یَسُدّها شَیء

رحلت عالم فرزانه و عارف پارسا، علامه حسن‌زاده آملی طاب ثراه، موجب اندوه و تاثر خاطر گردید.

این اندیشمند متبحر و جامع نگر، حیات طیبه خود را وقف تألیف و تبیین آثار گوناگون اعتقادی، فلسفی، عرفانی، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی نمود و کارنامه درخشان و پر باری از خود به یادگار گذاشت.

مقام والای علمی، پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا، اخلاص، اخلاق و تهذیب نفس، سلوک عرفانی و تعهد انقلابی و اجتماعی، از ویژگی های متمایز و ماندگار این چهره فرهیخته بود که باقیات صالحات ارزشمندی برای ایشان است.

اینجانب این ضایعه را محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی، علمای اعلام، حوزه های علمیه، شاگردان و علاقمندان به ویژه بیت شریف آن عالم مجاهد تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) را مسالت دارم.

پیام تسلیت رییس مجلس شورای اسلامی در پی رحلت آیت‌الله حسن‌زادۀ آملی

در متن پیام تسلیت قالیباف آمده است: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً،  درگذشت عالم ربانی مصباح الهدایه نجم الدین علامۀ ذوالفنون یگانۀ آسمان حکمت و غریق دریای حقیقت، آیت‌الله علامه حاج حسن حسن‌زادۀ آملی، موجب تاسف و تاثر عمیق شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این پیام گفت: علامه حسن‌زاده یکی از سرمایه‌های بی‌نظیر حوزه‌های علمیه و جامع علوم و معارف بود که گنجینه حکمت بزرگانی همچون علامه طباطبایی (اعلی الله مقامه) در سینۀ ایشان جا داشت؛ ایشان که در سلوک الی الله و وقوف بر اسرار عالم هستی مقامی بی‌بدیل یافته بود، عمر پربرکت خویش را صرف تعظیم امر خالق و شفقت با خلق نمود و با بذل علم و دانش بی‌پایاب خویش، جان‌های آگاه و جویای حقیقت را از دریای معارف الهی سیراب کرد.

وی افزود: فقدان آن آفتاب تابان عرفان و فلسفه و پیشوای اهل زهد و ورع برای جامعۀ علمی به خصوص حوزه‌های علمیۀ جهان اسلام به معنای واقعی کلمه جبران‌ناشدنی و خسارت‌بار است.

قالیباف در این پیام خاطرنشان کرد: اینجانب این ضایعۀ مؤلمه را خدمت ولی‌الله الاعظم قطب عالم امکان حضرت صاحب‌الزمان (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته)، مراجع معزّز و گرانقدر، علما و طلاب حوزه‌های علمیه و شاگردان و دوستداران ایشان، ملت مؤمن ایران اسلامی و بیت معظّم و مکرّم آن علّامۀ ذوالفنون تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای ایشان علوّ درجات و حشر با اولیاء الله را مسئلت می‌کنم.

محسنی اژه‌ای: علامه حسن زاه آملی از پیشگامان دفاع از مبانی نظام اسلامی است

رئیس قوه قضاییه با صدور پیامی رحلت علامه ذوالفنون و عالم وارسته، آیت‌الله العظمی حسن‌زاده آملی را تسلیت گفت.

به گزارش شفقنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، در بخشی از متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای آمده است: عروج ملکوتی عبد صالح خدا، عالم عامل و عارف واصل و علامه ذوالفنون، حضرت آیت‌الله العظمی حسن‌زاده آملی موجب تأسف و تأثر عمیق همه دوستداران علم و فضل شد.

وی ادامه داد: آن شخصیت برجسته در طول عمر شریف خویش علاوه بر پاسداری‌ و ترویج معارف حقه شیعه و مکتب اهل بیت (ع)، تدریس و نگارش آثار ماندگار در زمینه فلسفه، عرفان، هیات، ریاضی، نجوم و ادبیات فارسی و عربی و تفسیر و حاشیه‌نگاری بر مهم‌ترین کتب بزرگان فقه، عرفان و فلسفه، شاگردان بسیاری را نیز در این حوزه‌ها پرورش داد و همواره از پیشگامان دفاع از مبانی نظام اسلامی و همراه امام(ره) و رهبری معظم انقلاب بودند؛ عاشَ سعیداً و ماتَ سَعیداً

محسنی اژه ای افزود: اینجانب، ضمن تسلیت و تعزیت فقدان آن عالم ربانی و متفکر ارجمند به مقام معظم رهبری و بیت شریف آن فقید سعید و همچنین دوستان و شاگردان ایشان در حوزه‌های علمیه و آحاد ملت به ویژه مردم شریف آمل، برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

 

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی درگذشت حضرت آیت الله حاج شیخ حسن حسن‌زاده آملی (رحمت‌الله علیه)

بسم‌الله الرحمن الرحیم

(انا لله و انا الیه راجعون)

 

ارتحال فقیه عالیقدر و حکیم فرزانه، حضرت آیت الله حاج شیخ حسن حسن زاده آملی(طاب ثراه) موجب تألم و تأثر گردید.

ایشان مدرسی برجسته در حوزه علوم منقول و معقول بودند و تألیفات متنوع و ارزشمندی به یادگار گذاشتند.

این دانشمند فاضل با سلوک معنوی و اخلاقی و مجاهده علمی، خود را به مکارم اخلاق و صلابت و اتقان علمی آراسته ساخت و شاگردان بسیاری را از بینش و دانش خود مستفیض و بهره مند گرداند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم ربانی و فقیه پرهیزگار را به محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم (عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم، شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و برای روح مطهر آن بزرگوار علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار است.

 

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید هاشم حسینی بوشهری

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

 

آیت الله جنتی: آیت‌الله حسن‌زاده آملی وزنه‌ای در ساحت تقوا و عرفان ناب اسلامی به شمار می‌رفتند

آیت‌الله احمد جنتی با صدور پیامی، درگذشت فقیه عالی مقام و عارف بالله آیت‌الله علامه حسن حسن‌زاده آملی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

درگذشت فقیه عالی مقام، عارف بالله و یار صدیق رهبری، حضرت علامه حسن‌زاده آملی را به محضر امام زمان (عج)، نائب بر حق ایشان و مردم عزیز ایران اسلامی، تسلیت می‌گویم.

این عارف ربانی در طول عمر با برکت خود، همواره در راستای حق و حقیقت و اعتلای اسلام ناب محمدی (ص) گام برداشته‌اند. تالیفات گرانسنگ ایشان در حوزه‌های مختلف علمی، نشانگر وزانت بالای علمی این دانشمند برجسته جهان اسلام بوده که این آثار، چراغ راه رهروان علم و دانش و همچنین سالکان و عارفان الی الله خواهد بود.

آیت‌الله حسن‌زاده آملی، عالمی ذوفنون و وزنه‌ای در ساحت علم، تقوا و عرفان ناب اسلامی به شمار می‌رفتند و رحلت ایشان حقیقتاً ثلمه به اسلام و جامعه علمی است. (إذا مات العالم ثُلم فی الإسلام ثَلمه لا یسدّها شیء إلى یوم القیامه)

اینجانب ضمن عرض تسلیت مجدد رحلت این عالم وارسته، برای ایشان از درگاه ایزد منان علو درجات مسئلت نموده و برای خاندان معظم و خیل عظیم دوستداران ایشان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌کنم.

پیام تسلیت حسن خمینی در پی رحلت علامه حسن زاده آملی

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی رحلت آیت الله حسن زاده آملی را تسلیت گفت.

متن پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت عالم متأله حضرت آیت الله حسن زاده آملی طاب ثراه ثلمه ای است که تنها لطف خدای متعال می تواند آن را جبران نماید. اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به حوزه های علمیه و خانواده محترم و ارادتمندان ایشان و هم چنین به مردم شریف آمل از خدای متعال علو درجات و حشر با اولیاء را برایشان مسئلت دارم.

پیام آیت الله هادوی تهرانی در پی ارتحال علامه حسن زاده آملی

آیت الله هادوی تهرانی در پیامی رحلت آیت الله حسن زاده آملی را تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم

فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَیْنَاهُ رَحْمَهً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا (الکهف، ۶۵)

سیر لاهوتی و سفر ملکوتی سالک مجذوب، عبد معتوق، عاشق محبوب، شیفته آل الله، ناصح خلق الله، جناب استاد حضرت آیه الحق علامه فرزانه حسن حسن زاده آملی قدس الله نفسه الزکیه اندوه زمینیان و شادمانی آسمانیان را در پی داشت. اندوه در از دست دادن گوهری که صیقل روح بود و نشان دهنده راه. یگانه ای که در عشق به اهل البیت علیهم السلام کم نظیر و در تلاش برای رسیدن به حقیقت کم بدیل بود.

شاگردان فراوان و کتاب های بسیار، تنها اندکی از توشه پر بار آن بزرگوار محسوب می شود.

این جانب مصیبت جانکاه فقدان آن عارف واله را به حضور مقدس ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و رهبر معظم انقلاب دام ظله و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم و علما و فضلا به ویژه شاگردان و شیفتگان ایشان و وابستگان به این وجود ذی جود تسلیت عرض می کنم و برای همه آنان صبرجمیل و اجر جزیل و برای آن سفرکرده که صد قافله دل در غم اوست حشر با محمد و آل محمد علیهم السلام از درگاه خداوند متعال خواستارم .

 

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ارتحال آیت الله حسن‌زاده آملی را تسلیت گفت

 

شفقنا – مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت درگذشت عالم ربانی حضرت آیت الله حسن حسن‌زاده آملی(ره) پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش شفقنا متن  پیام این مجمع بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ…
درگذشت عالم ربّانی و عارف عامل حضرت آیت الله حسن حسن‌زاده آملی رحمهالله‌علیه باعث تأسف فراوان گردید. این حکیم ذوفنون که از شاگردان نامی علامه طباطبایی بود، سرمایه‌ای ارزشمند و کم‌نظیر برای جهان اسلام، تشیع و حوزه‌های علمیه بود. علامه حسن‌زاده با تبحر در علوم متعدد، سرمنشأ خدمات زیادی در عرفان، فلسفه و کلام بود و با تربیت نسلی از فضلای حوزه علمیه قم نقش مهمی در رشد علم ایفا کرد. تألیف آثار فراوانی در حوزه علوم اسلامی، باقیات صالحاتی به یادگار مانده از آن استاد فرزانه است.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درگذشت این استاد فرزانه را به حوزه‌های علمیه، خانواده محترم آن مرحوم، علاقه‌مندان و شاگردان ایشان و همچنین مردم محترم آمل تسلیت می‌گوید و از خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت، علو درجات و حشر با اولیای الهی مسألت دارد.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه

 

روحانی: خدمات علامه حسن زاده آملی در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، ارتحال علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت.

به گزارش شفقنا، متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

إذا ماتَ العالم ثُلِمَ فی ألإسلام ثُلمهً لایَسُدّها شَیء

ارتحال فقیه وارسته علامه ذوفنون، حضرت آیت‏‌الله حاج حسن حسن‌زاده آملی موجب تأثر و تألم خاطر فراوان شد.

این استاد فقه و فلسفه و عرفان افزون بر تسلط بر علوم حوزوی، ریاضیات، نجوم و ادبیات، شهره به اخلاق و تهذیب نفس بود و تمام عمر پربرکت خود را وقف ترویج و تبیین فرهنگ و معارف اسلامی، تربیت شاگردان فراوان و انجام  فعالیت‌های مختلف علمی و فرهنگی کرد که بی‌شک خدمات این عالم ربانی در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.

اینجانب این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، عموم شاگردان و علاقه‌ مندان و به‏‌ویژه بیت مکرّم آن فقید سعید تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان رحمت واسعه الهی و همجواری با ائمه اطهار(علیهم‏ السلام) و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت ‌دارم.

حجت‌السلام والمسلمین واعظی: علامه حسن‌زاده آملی اسطوره طلب علم بود

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم حوزه علمیه قم با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله حسن‌زاده آملی، گفت: علامه حسن‌زاده آملی اسطوره طلب علم بود و تا پایان عمر شریفش، بر بیش‌دانایی اهتمام داشت.

در این پیام آمده است: با اندوه و تاسف ارتحال ملکوتی عالم متاله، علامه ذوالفنون حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی رضوان‌الله تعالی علیه را به محضر حضرت ولی‌عصر(ارواحنا فداه)، رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار و حوزه‌های علمیه و به‌خصوص فرزندان و شاگردان معظم له تسلیت عرض می‌کنم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی در این پیام با بیان این‌که در آستانه اربعین حسینی مردی از میان ما رفت که تجسم ایمان و علم و معنویت بود، افزوده است: استادی کم‌نظیر که خامه پرمغزش آثار و برکات مکتوب و منقول زیادی به یادگار گذاشت؛ آثاری سنجیده و عمیق که گویای تحقیق و تدقیق مفصل و مطول او بود.

این پیام ادامه یافته است: انسانی که حکمت، معنویت و شکوه عبودیت را در نظر و عمل به شاگردانش می‌آموخت و در عین حال اسطوره طلب علم بود و تا پایان عمر شریفش، بر بیش‌دانایی اهتمام داشت.

در پایان این پیام آمده است: از ساحت قدسی خداوند متعال علو درجات معظم له و صبر و اجر برای بازماندگان، شاگردان و ارادتمندان آن عزیز سفر کرده را مسئلت می‌کنم.

علامه حسن حسن‌زاده آملی دانشمند برجسته و عالم شاخص دینی شب گذشته به دلیل نارسایی قلبی پیشرفته در ۹۳ سالگی درگذشت.

حال علامه از یک سال پیش ناخوش بود و ۲۳ شهریور امسال هم شایعه فوت وی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و بلافاصله از سوی اعضای خانواده تکذیب شده بود.

این فیلسوف بزرگ ایرانی پس از سکونت در قم، ۱۴ دوره شرح منظومه، چهار دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه و چهار دوره شرح فصوص قیصری را تدریس کرد؛ شرح تمهید و مصباح الانس نیز از جمله تدریس‌های اوست. وی همچنین حدود ۱۷ سال دروس ریاضیات، هیات، وقت و قبله را درس داده که کتاب دروس «معرفه الوقت و القبله» محصول آن درس‌هاست.

خاتمی: رحلت آیت الله حسن زاده آملی خسارتی بزرگ به عالم دین و فضلیت است

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در پیامی درگذشت آیت الله علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عارف واصل و عالم متأله ژرف اندیش حضرت آیت الله حسن زاده آملی خسارتی است بزرگ به عالم دین و فضلیت و معرفت که تنها لطف حضرت پروردگار می تواند آن را جبران کند.

من این مصیبت بزرگ را به همه رهروان راه حقیقت و به همه اصحاب فضل و فضلیت و به انبوه به شاگردان و همراهان آن عزیز و بخصوص خاندان شریف و بزرگوار حسن زاده آملی صمیمانه تسلیت می گویم و از پیشگاه حضرت احدیت برای آن فقید علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسالت می کنم.

مخبر: آیت الله حسن زاده آملی سرمایه‌ای ارزشمند برای جهان اسلام و تشیع بود

معاون اول رییس جمهوری در پیام تسلیتی به مناسبت رحلت آیت الله حسن‌زاده آملی، نوشت: رحلت ملکوتی عالم ربانی و حکیم فرزانه حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه ضایعه بزرگ ملی است.

معاون اول رییس جمهوری در این پیام خاطرنشان کرد: این فقیه جلیل القدر و عارف بزرگ سرمایه‌ای ارزشمند و کم نظیر برای جهان اسلام و تشیع و حوزه‌های علمیه بود و در حوزه‌های مختلف علمی از فقه و فلسفه و عرفان تا ریاضیات و نجوم و ادبیات فارسی و عربی صاحب آثار و تالیفات گرانسنگی بود که شیفتگان و جویندگان علم و دانش را برای سال های متمادی بهره مند ساخته و خواهد ساخت.

وی در ادامه این پیام تاکید کرد: مصیبت فقدان مرحوم علامه حسن‌زاده آملی را که ثلمه‌ای جبران ناپذیر برای حوزه های علمیه و جامعه علمی کشور است، به محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، عموم ملت ایران بخصوص مردم شریف آمل، شاگردان و علاقه مندان و بستگان به ویژه بیت معزز و بزرگوار ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند قادر متعال برای آن دانشمند برجسته و نام آشنا رضوان واسعه الهی و علو درجات و برای بازماندگان ارجمند صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

امیرعبداللهیان: تالیفات آیت الله حسن زاده آملی چراغ روشنی برای هدایت حق جویان است

وزیر امور خارجه در پیامی درگذشت آیت‌الله حسن زاده آملی را تسلیت گفت و تاکید کرد: آثار و تالیفات این عالم برجسته، علامه ذوالفنون و علامه دهر همواره چراغ روشنی برای هدایت حق جویان و محققان علوم مختلف خواهد بود.

حسین امیر عبداللهیان در پیام تسلیتی به مناسبت در گذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی،نوشت: ارتحال ملکوتی عالم ربانی، عارف وارسته نستوه و فیلسوف‌ فرزانه حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی (رضوان الله علیه) موجب تاسف و تاثر  عمیق گردید.

وزیر امور خارجه در این پیام یادآور شد: آن عالم فرزانه و معلم اخلاق یکی از برجسته ترین اندیشمندان و فلیسوفان اسلامی و خزانه علوم مختلف و عرفان و اخلاق در دوران معاصر بودند و عمر پربرکت خویش را صرف‌ نشر و ترویج مبانی قرآن کریم و سیره نبوی و معارف‌اهل بیت عصمت و طهارت (ع) کردند.

وی خاطرنشان کرد: خلوص و معنویت ایشان موجب نفوذ کلام مشفقانه و ناصحانه و محبوبیت و علاقه مندی ملت شریف و جوانان مومن به ایشان بود و آثار و تالیفات این عالم برجسته، علامه ذوالفنون و علامه دهر همواره چراغ روشنی برای هدایت حق جویان و محققان علوم مختلف خواهد بود.

امیرعبداللهیان در پیام خود ضایعه ارتحال آن عالم فرزانه را به محضر نورانی امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری، علما و مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان ایشان و آحاد مردم شریف و مومن مازندران و خطه سرافراز آمل به خصوص بیت معزز و مکرم ایشان تسلیت گفت و برای آن عالم جلیل القدر علو درجات و همجواری با امامان و صلحا و علما و مقربین درگاه الهی و شهدای کربلا مسالت کرد.

پیام تسلیت وزیر کشور در پی ارتحال علامه حسن زاده آملی

وزیر کشور با صدور پیامی، ارتحال عالم ربانی، علامه ذوالفنون، عارف واصل و معلم نفوس آیت الله حسن زاده آملی را تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ متن کامل پیام دکتر وحیدی وزیر کشور در پی رحلت عالم ربانی  آیت الله حسن زاده آملی به شرح ذیل است:

باسمه تعالی

ارتحال عالم ربانی علامه ذوالفنون، عارف واصل، معلم نفوس؛ حضرت آیت الله حسن زاده آملی را به محضر حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت عرض می نمایم.

حقایق نابی که در نوشته ها و فرمایشات توحیدی ایشان موج می زند، گوارای وجود مشتاقان معارف الهی باد.

امید است که همه ما، بویژه جوانان، هر چه بیشتر از برکات علمی و معنوی نوشته های ذی قیمت و متعالی ایشان بهره بگیریم.

 

علی اکبر صالحی درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی را تسلیت گفت

دکتر علی اکبر صالحی، قائم‌مقام فرهنگستان علوم در پیامی رحلت دانشمند فرزانه حضرت آیت‌الله حسن‌ زاده آملی را تسلیت گفت.

انا لله و إنا الیه راجعون

اذا ماتَ ‌العالِمُ ثُلِمَ فِی‌الاسلامِ ثُلمَهٌ لا یَسدُّها شَیءٌ

با نهایت تأسف و تأثر اطلاع یافتم که در آستانه ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، عالم ربّانی و فقیه صمدانی حضرت آیت‌الله حسن حسن زاده آملی پس از سالها تلاش و مجاهدت مستمر و خستگی ناپذیر در مسیر روشنگری و احیا و ترویج معارف و تعالیم اسلام ناب محمدی (ص) دعوت حق را لبیک گفته و به لقاءالله پیوسته است. بی شک تلاش‌های بی وقفه و خدمات ماندگار آن مجاهد نستوه و عالمِ عامل به مکتب انسان‌ساز اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) در دیوان عدل الهی ثبت و بر علو درجات آن استاد معظم خواهد افزود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، آیات عظام و شخصیت های فرهیخته حوزوی و دانشگاهی و ابراز همدردی عمیق با خاندان جلیل القدر حسن‌زاده آملی و بازماندگان ایشان، از درگاه ایزد منان برای آن فقید فقیه و فیلسوف خلد آشیان، علوّ درجات و همنشینی با اولیاء الله و ابرار و نیکان مسألت می‌نمایم.

و سلام و درود بر او باد، روزی که زاده شد، روزی که دیده از جهان فرو بست و آن روز که برانگیخته خواهد شد.

حکیم: آیت الله حسن زاده آملی کتابخانه اسلامی را با آثارخلاقانه خود غنی نمود

«عمار حکیم»، رئیس ائتلاف نیروهای ملی عراق، درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت.

عمار حکیم در توییتی اظهار کرد:« در حالی که در ایام اربعین امام حسین (ع) به سرمی بریم، با خبر رحلت«علامه حسن زاده آملی»، یکی از عالمان بزرگ و قطبهای حوزه علمیه داغدار شدیم.

وی افزود: علامه یکی از دانشمندان فلسفه و عرفان و دارای ید طولایی در تدریس حوزه و تألیف آثار بود، به طوری که کتابخانه اسلامی را با آثارخلاقانه چاپی و خطی خود غنی نمود.

از خداوند می خواهیم وی را غرق در رحمت واسعه خود گرداند و ایشان را در بهشت جای دهد. همدردی خالصانه خود رابه خانواده، شاگردان و دوست دارانش ابراز می کنیم.

پیام تسلیت جامعه روحانیت مبارز در پی درگذشت علامه حسن زاده آملی

در پی درگذشت علامه حسن زاده آملی( رضوان الله علیه) جامعه روحانیت با صدور پیامی ارتحال این شخصیت ممتاز و علامه ذوالفنون را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت به شرح ذیل است.

انا لله و انا الیه راجعون

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء

خبر ارتحال ملکوتی علامه حسن حسن‌زاده آملی ( رضوان الله علیه) عالم برجسته و علامه ذوالفنون  موجب تاثر و تحسر فراوان ‌گردید.

بی تردید فقدان این شخصیت ممتاز جهان تشیع، فیلسوف و متأله بزرگ، فقیه ربانی، عارف روشن ضمیر، دانشمند علوم غریبه و نجوم و ریاضیات و مدرس ممتاز دروس حوزوی ثلمه ای عمیق و جبران ناپذیر است و حوزه های علمیه ، فرهیخته ای ارجمند و ذخیره ای ارزشمند را از دست‌دادند که جبران آن به سادگی میسر نیست.

مصیبت فقدان ارتحال این عالم جلیل القدر و عارف بزرگ را به محضر نورانی امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه و روحانیت معظم و خاندان مکرم و بازماندگان معزز و همه شاگردان و ارادتمندان و ملت بزرگ ایران تسلیت می گوییم و برای آن فقید سعید علو‌‌ درجات مسالت می کنیم.

آیت الله عرب: علامه به حق از علم رهیده و به معلوم رسیده بود

آیت الله عرب، پژوهشگر و استاد دروس خارج حوزه علمیه در پیامی درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت.

در متن پیام آیت الله عرب آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا‌ لله و انا الیه راجعون

ارتحال بحر بی کران علم و حکمت و جلوه بارز علم و عقل و شهود علامه عالی مقام آیت الله حسن زاده آملی رضوان الله علیه موجب تاسف و تأثر اصحاب معرفت و حکمت اندوزان گردیده و خسارتی سنگین برای مجامع علمی محسوب می گردد.

آن علامه کم نظیر توفیق جمع کامل بین مراتب حکمت و عرفان نظری و عملی داشته و با حسن بیان و بنان خود به احسن وجه اثبات نمود که قرآن و برهان و عرفان جدایی ناپذیرند و تاکید داشت که صحف حکمت و عرفان تفسیر انفسی قرآن‌اند و این همه را با ارتباط با خاندان وحی و ولایت علیهم السلام کامل می‌ دانست.

او به حق از علم رهیده و به معلوم رسیده بود و گوشه ای از مکاشفات عرفانی و مشاهدات ماورایی خود را،در کتاب انسان در عرف عرفان بیان نموده اند.

آن چهره درخشان و مدرس عالیقدرحکمت متعالیه و عرفان ناب،تراث سنگینی از خود به یادگار گذاشته است که دوستداران و تشنگان اندیشه ناب حکمی و عرفانی و قرآنی را سیراب می سازد.

رحلت آن اسوه علم و عمل و اخلاق را به خانواده و شاگردان او و حوزه های علمیه و دانشگاهیان و دانش دوستان تسلیت میگوییم.

خداوند او را در جنت صدق و رحمت خاص خود جای دهد.

آیت‌الله سعیدی: عیار علمیت آیت‌الله حسن‌زاده آملی را آیندگان درک خواهند کرد

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین سعیدی درپی ارتحال حضرت آیت الله حکیم | خبرگزاری بین المللی شفقنا پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین سعیدی درپی ارتحال حضرت آیت الله حکیم | خبرگزاری بین المللی شفقنا تولیت آستان مقدس قم با صدور پیامی به دنبال درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی تاکید کرد: ایشان از جمله شخصیت‌های بزرگ تاریخ هستند که عیار علمیت ایشان را آیندگان درک خواهند کرد. تبلور بصیرت آن عالم وارسته در آن جمله معروفشان به یادگار مانده که فرمودند: گوشتان به دهان رهبر باشد که گوش ایشان به فرمان خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله است.

آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس و نماینده ولی‌فقیه در استان قم با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی را تسلیت گفت که متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ِاذا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیامه

عروج روح بلند و ملکوتی عارف واصل و علامه ذوالفنون حضرت آیت الله حسن زاده آملی رحمه الله که شخصیتی رشدیافته در مکتب اسلام بودند، رخنه ای جبران ناپذیر به شمار می رود و موجب اندوه و تالم فراوان است.

ایشان از جمله شخصیت‌های بزرگ تاریخ هستند که عیار علمیت ایشان را آیندگان درک خواهند کرد. تبلور بصیرت آن عالم وارسته در آن جمله معروفشان به یادگار مانده که فرمودند: گوشتان به دهان رهبر باشد که گوش ایشان به فرمان خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله است.

این جانب از جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها درگذشت آن علامه کم نظیر در تاریخ را به محضر حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری مدظله العالی، حوزه های علمیه و همه علما و بزرگان جهان اسلام و مردم انقلابی آمل تسلیت عرض نموده و برای شاگردان و بازماندگانشان از درگاه ایزدمنان صبر و اجر وافر طلب مینمایم.

پیام تسلیت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پی درگذشت علامه حسن زاده آملی 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به فرمانده کل قوا گزارش داد / سردار باقری: اجازه تحریف تاریخ دفاع مقدس را نخواهیم داد | اعتمادآنلاین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به فرمانده کل قوا گزارش داد / سردار باقری: اجازه تحریف تاریخ دفاع مقدس را نخواهیم داد | اعتمادآنلاین

سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت. 

انا لله و انا الیه راجعون
ثلم فی‌الاسلام ثلمه لا یسدها شیء

ارتحال جانسوز علامه عالیقدر، عارف روشن ضمیر آیت الله حسن حسن زاده آملی همزمان با موسم اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب عاشورا، موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

شهره و آوازه آن استاد برجسته اخلاق و پارسای پرهیزگار و صیقل یافته در الهام الهی که آثار و تالیفات شگفت انگیز و ممتاز فلسفی، فقهی، روایی، عرفانی، ریاضی، تفسیری، ادبی و. او تجلیگاه جامعیت علمی و معنوی ایشان و به تصدیق عالمان برجسته آیینه مهارت، تتبع و تبحر او در علم و بردباری و تحمل در عمل است، پرچم برافراشته‌ای است که برای همیشه راهگشای حوزه‌های علمیه و طالبان علم و دانش و سالکان الی الله خواهد بود.

این ضایعه بزرگ و اندوه بی پایان را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فدا) و نایب بر حقش مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، مراجع عظام، علمای اعلام، شاگردان و ارادتمندان ایشان به ویژه خاندان مکرم و بازماندگان ارجمند آن فقیه فقید تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند کریم و نعیم برای روح مطهر و متعالی آن عارف مخلص، رحمت و مغفرت و برای آحاد داغدیدگان مکرم صبر و شکیبایی و تسلا مسئلت می‌جویم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور: علامه به عنوان الگویی شایسته در میان حوزوی و دانشگاهی باقی خواهد ماند

تسلیت آیت الله اعرافی به معاون شورای عالی استان‌های حوزه | خبرگزاری بین المللی شفقنا تسلیت آیت الله اعرافی به معاون شورای عالی استان‌های حوزه | خبرگزاری بین المللی شفقنا

آیت الله اعرافی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت علامه حسن زاده آملی، بیان کرد: تبحر و تسلط علامه حسن زاده آملی بر علوم و حوزه‌های مختلف در کنار وصول به مقامات والای معرفتی و معنوی در سایه عبودیت و اطاعت الهی و تهذیب نفس، از ایشان شخصیتی گرانقدر در عصر حاضر ساخته بود.

در متن پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه کشور آمده است:

انا لله و انا الیه راجعون
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شی

ارتحال عالم ربانی، علامه ذوفنون، حکیم متاله و عارف متخلق حضرت آیت الله حاج شیخ حسن حسن زاده آملی (قدس الله نفسه الزکیه) موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

تبحر و تسلط آن دانشمند فرهیخته بر علوم و حوزه‌های مختلف دانشی نظیر تفسیر و علوم قرآنی، کلام، فلسفه، فقه و اصول، عرفان، ریاضیات و نجوم در کنار وصول به مقامات والای معرفتی و معنوی در سایه عبودیت و اطاعت الهی و تهذیب نفس، از ایشان شخصیتی گرانقدر در عصر حاضر ساخته بود، آن فقید سعید به عنوان الگویی شایسته و الهام بخش در اذهان دانشوران حوزوی و دانشگاهی باقی خواهد ماند.

آثار ارزشمند، فاخر و ماندگار آن عالم برجسته که در زمینه‌های مختلف به رشته تحریر درآمده حاصل سال‌ها تلاش و مجاهدت علمی مداوم و کسب فیض از محضر عالمان بزرگی، چون علامه شعرانی (ره)، علامه طباطبایی (ره) بوده و چراغ راهی فراروی پویندگان راه دانش خواهد بود.

افزون بر همه مراتب علمی و معرفتی و معنوی ایشان، حضور این عالم پارسا در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و مردمی و نقش آفرینی در صحنه‌های انقلاب اسلامی و همراهی با انقلاب اسلامی و امامین انقلاب اسلامی درس آموز و الهام بخش و سخنان نغز و دلنشین ایشان در مسند خطبه و خطابه و وعظ و ارشاد راهنمای جویندگان مسیر سعادت بود و پس از سال‌ها خدمت و نورافشانی و درایام اربعین سالار شهیدان ع به لقای الهی شتافت.اینجانب فقدان این عالم والامقام را به محضر قدسی امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه‌های علمیه و شاگردان و آقازادگان و بازماندگان محترم و بیت معظم له و بیوت وابسته تسلیت عرض نموده، خاضعانه از درگاه خداوند متعال برای ایشان، علو درجات، روح و رضوان ربوبی و حشر با اولیای الهی و ائمه اطهار (ع) و برای بازماندگان، صبر جمیل، اجر فراوان و پایدار و آرامش قلبی خواستارم.

مدیر حوزه علمیه خراسان: علامه از مفاخر معاصر است

پیام مدیر حوزه علمیه خراسان در پی پایان سیطره داعش - ایسنا پیام مدیر حوزه علمیه خراسان در پی پایان سیطره داعش - ایسنا

حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در پیامی درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت. 

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ

ارتحال ملکوتی عالم ربانی، متفکر برجسته و سالک توحیدی علّامه حسن زاده آملی که عمر با برکت و پرنور خویش را در مسیر اعتلای دین و کسب انوار قرآنی و فیض آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام گذراند و شاگردان برجسته ای در عرصه خدمت به اسلام و دانش دین تقدیم کرد، موجب تاثر و تاسف گردید.

ایشان از مفاخر معاصر است که با ژرف نگری علمی و زهد و تقوای مثال زدنی، نقش عظیم و اثرگذاری در میدان دانش و تبیین آموزه های دین ایفا کرد و با رفتار و سخن و قلم ماندگار خویش در این عرصه ارزشمند، جاودانه شد.

ارتحال ملکوتی این عالم متقی و علامه شهیر را که در عرصه های سیاسی – اجتماعی انقلاب اسلامی همراه و همگام با امامین انقلاب اسلامی بود و الگویی برجسته از عالمی انقلابی به شمار می رود، به ساحت قدسی ولی الله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، شاگردان آن عالم ربانی، بیت شریف و همه دوستداران و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می کنم و از درگاه خداوند متعال علودرجات را برای آن فقید سعید مسئلت دارد.

آیت الله رشاد: علامه مجمع مراتب عالی سلوکی بود

آیت الله صادقی رشاد: فقه رقیبی پیدا کرده که اجازه نمی دهد کار خود را انجام دهد/ بیش از همیشه نیازمند فقه اسلامی هستیم | خبرگزاری بین المللی شفقنا آیت الله صادقی رشاد: فقه رقیبی پیدا کرده که اجازه نمی دهد کار خود را انجام دهد/ بیش از همیشه نیازمند فقه اسلامی هستیم | خبرگزاری بین المللی شفقنا

 آیت الله رشاد رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت علامه حسن زاده آملی بیان کرد: با فقدان قله‌های علمی معنوی از جمله این فقید فلاح‌نمون در سنوات اخیر، حوزه‌های علمیه‌ و جامعه‌ی دینی‌ بیش از پیش، دچار فقر و فتور معرفتی و معنوی گشته و می‌گردد.

باسمه تعالی
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الإِسْلامِ ثُلْمَهٌ لایَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَه

خبر ارتحال عارف سالک، فیلسوف فرزانه، نادره‌ی دوران، بقیه السلف، میراث دار معارف اهل بیت نبوت (س)، علامه‌ی ذوفنون، آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی (قدّس الله نفسه الزکیّه)، مایه‌ی تالّم و تأسف عمیق گردید؛ این عالم ربانی تربیت یافته‌ی محضر اساطین معرفت و معنا در عصر حاضر بود و درک ساحت معرفتی حضرات امام خمینی، علامه‌ الاهی قمشه‌ای، علامه‌ ابوالحسن شعرانی طهرانی، علامه‌ محمدحسین طباطبائی (قدس الله اسرارهم) از او شخصیت بی‌بدیلی ساخته بود. او جامع معقول و منقول، و صاحب علوم درسی و نفسی، و مجمع مراتب عالی سلوکی بود.

آن عالم عظیم‌الشان از سرمایه‌های معرفتی کشور و از پشتوانه‌های معنوی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بشمار می‌رفت، و فقدانش الحق مصداق بارز ثُلمه بر پیکره‌ی اسلام، کشور و نظام اسلامی قلمداد می‌شود. با فقدان قله‌های علمی معنوی از جمله این فقید فلاح‌نمون در سنوات اخیر، حوزه‌های علمیه‌ و جامعه‌ی دینی‌ بیش از پیش، دچار فقر و فتور معرفتی و معنوی گشته و می‌گردد.

اینجانب این ضایعه‌ی مولمه را، به محضر مبارک حضرت بقیّت الله (ارواحنا له الفداء)، رهبر فرهمند انقلاب اسلامی و سایر مراجع تقلید، نیز حوزه‌های علمیه‌ی (صانها الله عن الحدثان) و بیت مکرم آن راحل رستگار، تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای او رفعت رتبت در جوار الهی، و برای متربیان و مریدان، وابستگان و دلبستگان، خاصه قرزندان آن عارف عظیم صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم. تغمده الله بواسع رحمته و أسکنه فسیح جناته.

دکتر ولایتی در پیامی درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت

چرا دکتر علی اکبر ولایتی سیگاری شد؟ | اعتمادآنلاین چرا دکتر علی اکبر ولایتی سیگاری شد؟ | اعتمادآنلاین

در پیام تسلیت دکتر علی اکبر ولایتی مشاور رهبری در امور بین‌الملل آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
(إذا مات العالم ثلُم فی الإسلام ثلمهٌ لا یسدّها شئ)

خبر ارتحال علامه حسن زاده آملی موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

این عالم برجسته و شهره جهان اسلام علامه ذوالفنون، علامه دهر و عارف واصل بود و در علوم مختلف تبحر و تسلط داشت و عمر بابرکت خویش را در راه تبیین ارزش های بلند اسلامی و معارف اهل بیت(ع) مصروف کرد و با کلام شیوا و نافذ خویش دل های بسیاری را روشن و شاگردان فراوانی را در مکتب اسلام و قرآن پروراند و آثار ارزشمند و کم‌نظیر این عالم مجاهد و نستوه در زمینه‌های فقه، فلسفه، اخلاق، عرفان، حکمت، کلام، ریاضیات، نجوم، ادبیات عربی و فارسی، علوم طبیعی، طب قدیم، علوم غریبه و … نشانه هایی از اندیشه‌های ژرف و عمیق ایشان دارد.

درگذشت این عالم جلیل القدر را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه های علمیه، ملت بزرگ ایران، بیت معزز و به ویژه مردم شریف مازندران تعزیت و تسلیت عرض نموده، از خداوند منان علو درجات مسئلت می نمایم .

پیام تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پی درگذشت علامه حسن زاده آملی 

پیام تسلیت حجت الاسلام شهریاری درپی ارتحال حجت الاسلام خسروشاهی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency پیام تسلیت حجت الاسلام شهریاری درپی ارتحال حجت الاسلام خسروشاهی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهریاری در پیامی درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت و آورد: 

بسم اله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

خبر ارتحال ملکوتی سالک الهی، عالم ربانی، حکیم و فیلسوف متأله، عارف عالی‌قدر و مجاهد انقلابی حضرت علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی موجب تأثر و تأسف عمیق شد.

آن عالم فرزانه عمر شریف و پربرکت خویش را در احیای مواریث قرآن و حدیث و به‌کارگیری فنون گوناگون علمی برای خدمت به شریعت اسلام به پایان رساند.

انتشار آثار متعدد و با ارزش و تربیت عالمان فرزانه در حوزه دین و دانش از یادگاران آن استاد سفر کرده است.

اینجانب ضایعه رحلت آن فقید سعید را به محضر حضرت ولی‌عصر ارواحناله الفدا، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)،علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شاگردان و خانواده مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

از درگاه احدیت برای ایشان حشر با اولیای طاهرین و برای بازماندگان و خاندان معززشان صبر و اجر مسئلت دارم.

 وزیر امور خارجه: آثار علامه چراغ روشنی برای محققان خواهد بود

زندگینامه: حسین امیرعبداللهیان (۱۳۴۳-) - همشهری آنلاین زندگینامه: حسین امیرعبداللهیان (۱۳۴۳-) - همشهری آنلاین

دکتر امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت علامه حسن زاده آملی بیان کرد: آثار و تالیفات این عالم برجسته، علامه ذوالفنون و علامه دهر همواره چراغ روشنی برای هدایت حق جویان و محققان علوم مختلف خواهد بود. 

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ

ارتحال ملکوتی عالم ربانی، عارف وارسته نستوه و فیلسوف‌ فرزانه حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی (رضوان الله علیه) موجب تاسف و تاثر عمیق گردید.

آن عالم فرزانه و معلم اخلاق یکی از برجسته ترین اندیشمندان و فلیسوفان اسلامی و خزانه علوم مختلف و عرفان و اخلاق در دوران معاصر بودند و عمر پربرکت خویش را صرف‌ نشر و ترویج مبانی قرآن کریم و سیره نبوی و معارف‌اهل بیت عصمت و طهارت (ع) کردند.

خلوص و معنویت ایشان موجب نفوذ کلام مشفقانه و ناصحانه و محبوبیت و علاقه مندی ملت شریف و جوانان مومن به ایشان بود و آثار و تالیفات این عالم برجسته، علامه ذوالفنون و علامه دهر همواره چراغ روشنی برای هدایت حق جویان و محققان علوم مختلف خواهد بود.

اینجانب ضایعه ارتحال آن عالم فرزانه را به محضر نورانی امام زمان (عجل الله)، مقام معظم رهبری، علما و مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان ایشان و آحاد مردم شریف و مومن مازندران و خطه سرافراز آمل به خصوص بیت معزز و مکرم ایشان تسلیت عرض می کنم و در آستانه اربعین حسینی برای آن عالم جلیل القدر علو درجات و همجواری با امامان و صلحاء و علماء و مقربین درگاه الهی و شهدای کربلاء مسئلت می کنم.

وزیر بهداشت درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت

عین اللهی: تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون کرونا تمام می شود - ایسنا عین اللهی: تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون کرونا تمام می شود - ایسنا

در متن پیام تسلیت دکتر عین اللهی آمده است: قال رسول الله (ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء
وقتی عالمی فقیه، فوت کند در اسلام رخنه و حفره‎ای ایجاد می‎شود که هیچ چیزی نمی‎تواند جای آن را پر کند.

رحلت علامه فرزانه، متفکر و فیلسوف نامدار آیت الله حسن زاده آملی موجب تاسف و تالم فراوان اینجانب گردید.

ارتحال آن عالم برجسته و معلم اخلاق که عمر با برکت خود را در ترویج علوم مختلف از جمله دروس حوزوی و معارف نورانی اهل بیت (علیهم السلام) صرف کردند را به محضر حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و مردم شریف استان مازندران و خطه سرافراز آمل تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن فقیه پارسا رحمت واسعه الهی و برای سایر بازماندگان این بیت شریف، صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

آیت الله قاضی زاده: شاگردان علامه وظیفه ای بس سنگین بر دوش دارند

کاظم قاضی زاده: آیت الله امینی دیدگاه وسیعی در زمینه تحقیقات داشتند | خبرگزاری بین المللی شفقنا کاظم قاضی زاده: آیت الله امینی دیدگاه وسیعی در زمینه تحقیقات داشتند | خبرگزاری بین المللی شفقنا

آیت الله کاظم قاضی زاده، استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت علامه حسن زاده آملی بیان کرد: حوزه علمیه قم با وجود علامه حسن زاده آملی و و دیگر شاگردان علامه طباطبایی در علوم عقلی و شهودی غریب نبود. امروز نسل شاگردان او وظیفه ای بس سنگین بر دوش دارند و امید که در انتقال میراث او موفق شوند.

بسم الله الرحمن الرحیم
یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات‏
رحلت عالم ربانی، حکیم صمدانی ، استاد ذو الفنون ، علامه حسن حسن زاده آملی (طاب ثراه) ضایعه بزرگی برای حوزه های علمیه و مراکز فرهنگی اسلامی و شیعی و عموم علاقمندان و دنبال کنندگان سخنان و نصایح او در جای جای جهان است. او نه تنها تدریس و تربیتش برای خواص بسیار نافع و ممتاز بود، بلکه کلامش برای عموم نیز عطر عرفان و جذبه الهی داشت و درسخنانش معنویت و محبت الهی موج می زد و شیفتگان بسیاری داشت .

علامه حسن زاده توفیق شاگردی استادان برجسته و متآلهی از نسل قبل خود چون علامه طباطبایی، حکیم الهی قمشه ای و استاد ابوالحسن شعرانی ( رضوان الله علیهم)را داشت و بخوبی امانت دار تراث کلامی، فلسفی و عرفانی آنان بود. حوزه علمیه قم با وجود او و دیگر شاگردان علامه طباطبایی در علوم عقلی و شهودی غریب نبود. ستارگان نسل او یک یک افول کرده اند و از آنان جز تعداد محدود نمانده است. نسل شاگردان او وظیفه ای بس سنگین بر دوش دارند و امید که در انتقال میراث او موفق شوند.

رحلت این عالم فرهیخته و کم نظیر را به حضرت صاحب الامر( عجل الله تعالی فرجه) و مراجع معظم ( دامت برکاتهم ) و حوزه های علمیه و شاگردان و دوستداران پر شمارش و خانواده محترمش تسلیت می گویم و برای روح ملکوتیش همنشینی با امام عارفان علی بن ابی طالب ( علیه آلاف التحیه و السلام ) را آرزومندم.

حسنعلی خزائلی در پیامی درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت

علامه حسن زاده آملی درگذشت | پایگاه خبری جماران علامه حسن زاده آملی درگذشت | پایگاه خبری جماران

در پیام تسلیت حسنعلی خزائلی آمده است: خبر درگذشت استاد بزرگ علامه ذوالفنون ،جامع معقول ومنقول آیت‌الله حسن زاده آملی رحمه الله علیه باعث تاثرزیاد عموم مردم ودوست داران علم وجوامع علمی حوزوی و دانشگاهی درداخل و خارج قرارگرفت، باشناخت قریب چهل ساله ای که ازاین استادبرجسته حکیم فرزانه و ازمحضردرسشان دارم از ویژگیهای خاصی برخوردار بودند.

استاد آیت الله حسن زاده متولد ۱۳۰۷ش با جدیت زیاد بعد از پیمودن مقدمات درمسقط الراس خود، عازم تهران وسپس حوزه علمیه قم می شود در تهران از محضر ناموران و عالمان بزرگی که ذیلا بیان خواهدشد کسب فیض نمودند؛
آیت الله علامه ذوالفنون ابوالحسن شعرانی؛ استاد حسن زاده می فرمودند: ۲۲سال از محضر آقای شعرانی فقه(کتابهای زیادی از جواهر)، اصول،فلسفه، کلام ،رجال تفسیر ،هیئت ،نجوم و تجوید را آموختم، فلسفه و تفسیر را نزد آیت الله الهی قمشه ای و از محضر فقیه بزرگ آیت الله محمدتقی آملی و آیت الله ابوالحسن رفیعی قزوینی (استادمرحوم امام خمینی) و آیت الله میرزا احمدآشتیانی و آیت الله سیداحمدلواسانی و آیت الله شیخ احمد جولستانی و غیره فقه و فلسفه را آموخت.
استاد حسن زاده می فرمودند:
وقتی آیت الله رفیعی قزوینی درس می دادند بخاطرقدرت علمی، گویی دریایی متلاطم به حرف در می آمد؛
آنگاه به توصیه آیت الله شعرانی مدتی هم نزدآیت الله فاضل تونی فلسفه راخواندند، زیرا آقای شعرانی فرموده بودند وقتی من در سن شما بودم آقای فاضل تونی از مدرسین مشهور اصفهان بودند.

استاد سپس درسال ۱۳۴۲ ش باتوشه وافر به حوزه علمیه قم وارد می شود واز محضر علامه سیدمحمدحسین طباطبایی بحارالانوار علامه مجلسی، تفسیروفلسفه راآموخت ،درکنار آن از برادرعلامه آیت الله سید حسن الهی تبریزی بهره برد.

علوم غریبه رانزدحجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قاضی (فرزندآیت الله قاضی طباطبایی) فرا گرفت.
همزمان درحوزه علمیه قم به تدریس فلسفه، کلام تفسیر، رجال، روایات، هیئت ونجوم پرداخت. ایشان می فرمودند:
وقتی قم آمدم دانش و تسلط من در فقه نسبت به فلسفه بیشتربود منتهی چون دیدم در حوزه علمیه قم به فلسفه کمترگرایش دارند من برتدریس فلسفه متمرکز شدم.

این ادیب و حکیم نکته سنج درحوزه علمیه قم انارالله صیتها درایام تحصیلی درکنارتألیف، روزانه چند درس مهم داشتند و روزهای پنجشنبه و جمعه هم با نشاط کامل درس می گفتند‌.

ایشان ازتبلیغ دین هم غافل نبودندو مدتی درسنگرامامت جمعه افاضه می کردند.

آقای حسن زاده که به نظر اینجانب خلاصه وچکیده وجود استادکم نظیرش ابوالحسن شعرانی می باشد می فرمودند:
در تهران من به تنهایی نزد آیت الله شعرانی اعلی الله مقامه تفسیر مجمع البیان را از ابتدا کتاب تا پایان، به مدت چهار سال درس گرفتم و در این چهار سال هر دو نفر از دو زانو خارج نشدیم، بعد آقای شعرانی به من فرمودند: حسن زاده تو عاقبت بخیر خواهی شد.
باز استاد حسن زاده می فرمودند:
یک کتاب در رابطه با علم هیئت ونجوم به زبان فرانسوی بود که استادشعرانی زبان فرانسوی را آموخته بود،
ومی خواست این کتاب رابه من درس بدهد اما من زبان فرانسوی بلد نبودم، تا اینکه به لطف خدا یک روز شخصی ازدانشگاه تهران به مدرسه مروی آمد که زبان فرانسوی می دانست از من درخواست درس عربی نمود من به او گفتم:
به این شرط به شمادرس عربی می دم که شما هم زبان فرانسوی را بمن بیاموزید و او هم قبول کرد ولذامن بدین صورت زبان فرانسوی را یاد گرفتم و از طرفی زبان انگلیسی را هم در ایام فراغت اموختم.

آقای حسن زاده وقتی علامه شعرانی برکتاب روایتی وافی فیض کاشانی حاشیه می زدند یک دوره این کتاب رانزد آقای شعرانی خواندند که گاهی استاد قرائت می نمود، گاهی شاگرد.
استادحسن زاده به علوم رائج و غیر رائج زیر مسلط بودند و پیرامون برخی از آنها تألیف هم دارند؛
تفسیر، رجال و درایه، تجوید ،علم کلام، ریاضیات، هیئت ، نجوم، فلسفه، عرفان ،شعر،لغت ،طب
زبان های انگلیسی وفرانسوی؛
کافی است به چند جلد کتاب تکمیلی شرح نهج البلاغه وی( که نواقص شرح منهاج البراعه مولی حبیب الله خویی را تکمیل نموده)مراجعه کنید ویا زحمات وحواشی اوبرشرح تجرید خواجه نصیرالدین طوسی و شرح کلیله و دمنه اوکه در میان سالی نوشته بنگرید، آن وقت زحمت های علمی و دقت و تعبد او را به رویات اهل عصمت وطهارت علیهم السلام رابدست می آورید.

اوباهمه این اندوخته ،از دنیا و شهرت طلبی فاصله گرفت و به تألیف کتاب های متنوع وشاگردپروری پرداخت،
هرچند برخی از کتابهای او در زمینه عرفان و فلسفه که برطبق مذاق مشهور شرح و ترجمه کرده مثل هر کتابی که خالی از اشکال نیست و خود او بعضی از مطالب را که برخی از شاگردان به او نسبت می دادند به صورت مکتوب تکذیب نمودند.

ایشان برخوردار ازاخلاق کریمانه ،تواضع ،زهد وشب زنده داری بود ، معلم والگویی شایسته در رفتار ومردم داری وتلاش وجهاد علمی برای اهل فرهنگ و دانش در حوزه و دانشگاه و آحاد مردم به شمار می رود و در این زمینه در یکی از شماره های مجله حریم امام به تفصیل توضیح داده ام.

اگرپیام مقداری طولانی شدخواستم دورنمایى ازمجاهدت های بی وقفه قریب ۸۵ ساله این استاد برجسته رافراروی مشتاقان دانش پژوه ترسیم کنم که می توان بدنبال لطف پروردگار و الطاف معصومین علیهم السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و بازحمت و کوشش درعلوم مختلف استاد برجسته شد.

حسن زاده آملی، که
جهانی بود بنشسته در گوشه ای

رفت اما بسیاری از علومی که او می دانست بدون استاد باقی ماند.
او هر چند در فلسفه شهرت یافت منتهی سیره علمی وعملی اوبرطبق روایات اهل عصمت و طهارت بود.
گاهی هنگام تدریس ازاهانت وبرخوردهای زشتی که برخی طلبه ها واهل علم با او داشتند بسیار شکوه و گلایه می کرد که چرابرخی چنین رفتاری دارند، روزى ایشان را روبروی کتابخانه آیت الله استاد مرعشی نجفی دیدم گفتم اقامثل اینکه گاهی برخی با شما برخورد خوبی نداشتند ایشان در جواب روایتی را از حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
که داربالبلاءمحفوفه وبالغدر معروفه؛ دنیاجایی است همراه باگرفتاری و به خیانت مشهور
عاش سعیدا و مات سعیدا

او فردا روز اربعین امام حسین علیه السلام در زادگاهش آمل چهره در نقاب خاک خواهد کشید
انشالله باائمه اطهار علیهم السلام محشورباشدوبهشت برین جایش.

اینجانب این مصیبت وثلمه بزرگ را به ساحت اقدس ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مراجع تقلید، رهبرانقلاب، خانواده و فرزندان اهل علم ایشان و به شاگردان و علاقه مندان و حوزهای علمیه تسلیت عرض میکنم و از ایزد منان برای تمامی داغداران صبر مسئلت دارم.

در حال تکمیل…

 

نظر شما