شناسهٔ خبر: 49782949 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

گل تماشایی ستاره ایرانی پورتو کاندیدای بهترین گل فصل شد

دوباره طارمی

پورتو در مسابقه‌ای که از هفته هفتم لیگ پرتغال برگزار شد با نتیجه 2 بر یک ژیل‌ویسنته را مغلوب کرد و ستاره اول این بازی طارمی بود که با گل فوق‌العاده خود شبی رویایی را برای خود و تیمش رقم زد.

صاحب‌خبر -

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: مهدی طارمی جمعه‌شب بار دیگر فوتبال پرتغال را با یک حرکت تماشایی به وجد آورد و این‌بار گلی برای پورتو زد که بی‌شک در پایان فصل یکی از بهترین گل‌های امسال لیگ این کشور خواهد بود. مهاجم ایرانی پورتو در همان دقایق اولیه بازی با یک توپ‌ربایی عالی در میانه میدان و سپس دریبل مدافع حریف از همان‌جا ضربه‌اش را به‌سمت دروازه ژیل‌ویسنته زد تا گل نخست تیمش را با هوشمندی و جذابیت بالایی به ثمر برساند. پورتو اگرچه در این دیدار گل نخست را خیلی زود زد اما درنهایت به زحمت و با نتیجه 2 بر یک موفق شد میزبانش را شکست دهد و در آخرین دقایق بازی بود که ضربه تماشایی اولیویرا مانع از ثبت یک تساوی دیگر برای شاگردان سرجیو کونسیسائو شد.

زوج جدید پورتو

برای طارمی که فصل پیش و در آغاز حضورش در یکی از بهترین تیم‌های پرتغال عملکردی فوق‌العاده از خود به‌جای گذاشت و توانست توانایی‌ها و شم بالای گلزنی‌اش را به رخ بکشد این فصل کمی سخت‌تر شروع شد و انتظارات بالا از این مهاجم ایرانی به‌خصوص پس از جدایی موسی مارگا باعث شد بار سنگینی را روی دوش خود حس کند. او حالا باید درکنار تونی مارتینز بار گلزنی تیمش را به دوش می‌کشید اما کمی طول کشید تا نخستین گلش را برای پورتو به ثمر برساند. یکشنبه‌شب اما او با درخشش دوباره خود با لباس پورتو به هواداران این تیم نشان داد که در این فصل هم می‌توانند روی گلزنی و فرم خوب او حساب کنند تا شاید امسال پورتو بتواند برخلاف دوره قبل جام قهرمانی را در لیگ بالای سر ببرد.

پورتو سه‌شنبه‌شب این هفته باید در دیداری دشوار و مهم در گروه مرگ لیگ قهرمانان اروپا به مصاف لیورپول برود. شاگردان یورگن کلوپ برخلاف سال قبل در شرایط خوبی قرار دارند و به‌نظر می‌رسد پورتو در این دیدار خانگی حتی به یک امتیاز مسابقه نیز راضی خواهد بود. سایت «دیس‌ایزآنفیلد» که از سایت‌های هواداری باشگاه لیورپول است درباره دیدار این هفته پورتو و همچنین گل طارمی نوشت: «پورتو به سختی و در آخرین دقایق موفق شد سه امتیاز را از دیدار برابر ژیل‌ویسنته دریافت کند. پورتو که سال گذشته کورس قهرمانی در لیگ را به اسپورتینگ‌لیسبون واگذار کرده بود در شروع این فصل هم با دو مساوی برابر ماریتیمو و اسپورتینگ‌لیسبون خیلی زود در لیگ دچار لغزش شد و این فرصت را دراختیار رقبای خود قرار داد تا بتوانند بالاتر از این تیم در صدر جدول قرار گیرند. آنها البته در دیدار نخست خود در لیگ قهرمانان برابر اتلتیکومادرید تا آستانه کسب یک برد ارزشمند پیش رفتند اما درنهایت به تساوی بدون گل رسیدند. پورتو این هفته باید از لیورپول میزبانی کند و با یک برد روحیه‌بخش برای این مسابقه آماده شد. سرمربی این تیم برای مسابقه با ژیل‌ویسنته از زوج مهدی طارمی و لوئیس دیاز در خط‌حمله تیمش استفاده کرد که در این فصل روی هم 8گل برای تیم خود به ثمر رسانده بودند. شاگردان کونسیسائو در این دیدار با دو گل بسیار تماشایی و زیبا موفق شدند میزبان خود را شکست دهند. به‌خصوص گل نخست که با یک حرکت انفرادی و ضربه‌ای از فاصله بسیار دور به ثمر رسید و مهاجم ایرانی پورتو از فاصله 40متری توانست به زیبایی هرچه تمام‌تر با شلیکی دیدنی گل نخست تیمش را به ثمر برساند. طارمی به‌خوبی دید که گلر حریف از دروازه‌اش فاصله دارد و خیلی زود تصمیم گرفت توپ را پشت‌سر او به تور دروازه بچسباند. ضربه آزاد زیبای اولیویرا نیز دومین گل این دیدار بود تا اژدهاها با برد برای رویارویی با لیورپول آماده شوند. آنها حالا تنها یک امتیاز با بنفیکای صدرنشین فاصله دارند و در شرایط خوبی خود را برای جدال دشوار دیگری در گروه خود در لیگ قهرمانان آماده می‌کنند.»

هوش بالای طارمی

گلزنی طارمی در این دیدار بازتاب زیادی در کشورهای مختلف داشت و او که فصل پیش هم زیباترین گل لیگ قهرمانان را با یک ضربه برگردان وارد دروازه چلسی کرده بود در این فصل هم خیلی زود دست به‌کار شد تا توجهات را به‌سمت خود جلب کند. سایت «RMC» فرانسه با تمجید از هوش بالای طارمی در این صحنه نوشت: «مهدی طارمی، مهاجم ملی‌پوش ایرانی در دیدار این هفته پورتو گلی فوق‌العاده را از فاصله‌ای 40متری به ثمر رساند. او در مصاف با ژیل‌ویسنته تنها چند دقیقه زمان نیاز داشت تا یکی از زیباترین گل‌های این فصل لیگ پرتغال و حتی فوتبال اروپا را به ثمر برساند. طارمی در دقیقه9 بازی به‌خوبی توانست اشتباه مدافع حریف را در ارسال پاس حدس زده و برای قطع آن در میانه زمین اقدام کرد و سپس با یک حرکت خوب مدافع پیش‌روی خود را جا گذاشت و وقتی دید گلر حریف از دروازه بیرون آمده است با یک ضربه دقیق و زیبا گل نخست پورتو را به ثمر رساند. او با این ضربه چهارمین گل خود را در این فصل با هم‌تیمی‌هاش جشن گرفت. طارمی که حضور در فوتبال پرتغال را با ریوآوه تجربه کرد خیلی زود از این تیم راهی پورتو شد و فصل پیش نخستین حضورش در این تیم را تجربه کرد. او در این مدت عملکرد خوبی در ترکیب تیمش داشته و فصل پیش نیز گلی زیبا را وارد دروازه چلسی کرد که مورد توجه زیادی قرار گرفت و عنوان بهترین گل لیگ قهرمانان را به خود اختصاص داد. این مهاجم ملی‌پوش فصل قبل در 34بازی لیگ برای پورتو 16گل و 15پاس‌گل در کارنامه‌اش به ثبت رسید و نمایشی بسیار خوب داشت.»

طارمی خیلی زود با پیراهن ریوآوه توانست خود را در فوتبال پرتغال مطرح کند و تنها یک فصل زمان نیاز داشت تا بتواند توانایی‌های خود را به اثبات برساند. عملکرد عالی او در تیم جدیدش باعث شد باشگاه‌های زیادی برای خرید او دست به‌کار شوند. او با گلزنی‌های پیاپی و همچنین تبحرش در گرفتن پنالتی خیلی زود نامش را برسر زبان انداخته بود و دیگر به نامی شناخته‌شده در فوتبال پرتغال تبدیل شده بود. درنهایت این پورتو بود که بالاتر از سایر مشتریان توانست با ریوآوه برای خرید این ستاره گلزن به توافق برسد و او را به ترکیب تیم خود اضافه کرد. حالا فرصت بهتری دراختیار این ملی‌پوش ایرانی قرار گرفته بود تا بتواند شم بالای گلزنی و همچنین تکنیک خوب خود را به رخ حریفان بکشد و حتی در لیگ قهرمانان اروپا نیز موفق به گلزنی با پیراهن پورتو شد تا در سطح قاره اروپا نیز نامش شناخته‌شده‌تر شود.

گل‌های لذت‌بخش برای هواداران

گلزنی برابر یوونتوس و چلسی اعتمادبه‌نفس او را بالاتر برد و توانست به مهره‌ای تاثیرگذار و شاخص برای پورتو و کونسیسائو تبدیل شود. سایت «JN» پرتغال درباره دیدار جمعه‌شب نوشت: «دو گل بسیار زیبا از بازیکنان پورتو سرنوشت بازی را رقم زد و باعث شد کونسیسائو با سه‌امتیاز این مسابقه سخت را ترک کند. شوتی که از دایره میانی زمین توسط طارمی زد باعث شد تیمش پیش بیفتد و ضربه ایستگاهی اولیویرا نیز ضربه آخر را به ژیل‌ویسنته که تا آن زمان مقاومت خوبی کرده بود زد. این تیم اگرچه در همان دقایق ابتدایی بازی چندبار دروازه پورتو را تهدید کرد اما حرکت عالی طارمی در میانه میدان و بازی‌خوانی خوب این مهاجم گلزن باعث شد بتواند از توانایی بالای خود در گلزنی در این مسابقه هم استفاده کرده و گلی زیبا و به‌یادماندنی را برای کونسیسائو و تیمش به ثمر برساند. طارمی که پیش از این نیز نشان داده بود که تبحر بالایی در زدن گل‌های قشنگ دارد این‌بار هم توانست بار دیگر شادی را برای هواداران پورتو به ارمغان آورده و گلی به ثمر رساند که تا مدت‌ها در ذهن آنها به یادگار خواهد ماند. او به کمک اولیویرا سه‌امتیاز این مسابقه را برای تیم خود به ارمغان آورد تا پورتو همچنان در کورس مدعیان قهرمانی لیگ باقی بماند.»

طارمی فصل پیش نیز تلاش زیادی انجام داد تا بتواند نخستین قهرمانی خود را به‌همراه پورتو جشن بگیرد اما نمایش عالی اسپورتینگ‌لیسبون درطول فصل باعث شد پورتو نتواند فاصله خود را با این تیم مدعی جبران کند و درنهایت دست طارمی و تیمش از جام کوتاه ماند. او به‌همراه پورتو فصل پیش تا یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان نیز پیش رفت اما در این مرحله برابر چلسی که درنهایت فاتح این رقابت‌ها شد شکست خوردند و نتوانستند به جمع 4تیم برتر اروپا صعود کنند. امسال این تیم امیدوار بود تا بتواند دوباره عملکرد خوبی در این تورنمنت داشته باشد اما قرار گرفتن در گروهی بسیار سخت که از لیورپول، اتلتیکومادرید و میلان تشکیل شده باعث شد پورتو کمترین شانس را برای صعود از این گروه داشته باشد و شاید تنها با یک معجزه بتواند راهی مرحله حذفی شود. روزنامه «اوجوگو» پرتغال نیز پس از مسابقه این هفته پورتو به تمجید از طارمی پرداخت و نوشت: «مهاجم پورتو در این دیدار در همان دقایق اولیه توانست با یک حرکت تماشایی تیمش را به گل برساند و لحظه مهمی را برای خود و تیمش رقم زد. این گل را می‌توان بارها دید و از آن لذت برد. اتفاقی که شاید مدت‌ها طول بکشد تا مشابه آن دوباره رخ دهد و این‌بار نوبت طارمی بود که با یک گل از راه دور هواداران تیمش را به وجد بیاورد. اگرچه ژیل‌ویسنته توانست این گل را جبران کند اما در اواخر بازی بازهم هواداران پورتو شاهد گل زیبای دیگری بودند که این‌بار توسط اولیویرا به ثمر رسید تا آنها شبی خوب و لذت‌بخش را تجربه کنند.»

سورپرایز طارمی

مسلما هواداران این تیم پرتغالی اگرچه سختی زیادی کشیدند تا درنهایت تیم‌‌شان این بازی را برد اما لذت زیادی از این دیدار و به‌خصوص گل‌‌هایی که تیم‌شان به ثمر رساند بردند. یکی از این هواداران در توئیتر خود نوشت: «طارمی چه کرد! یک گل انفرادی و زیبای دیگر از مهاجم ایرانی که دوباره به روزهای خوبش برگشته و توانسته امید اول گلزنی تیم باشد.» یکی دیگر از هواداران این تیم نیز نوشت: «ظاهرا باید به این گل‌های زیبا عادت کنیم و این گل‌ها لذت و هیجان بازی را دوچندان می‌کند. بازی جذابی بود که خوشبختانه با کسب سه‌امتیاز توسط تیم ما به پایان رسید.»

سایت لهستانی «اسپورت» نیز که از این گل طارمی به وجد آمده بود درمورد آن اینچنین نوشت: «طارمی نه‌تنها گلر حریف بلکه همه تماشاگران بازی را سورپرایز کرد و با گلی که از میانه میدان به ثمر رساند بار دیگر ثابت کرد یک متخصص گلزنی است. پورتو در مسابقه‌ای که از هفته هفتم لیگ پرتغال برگزار شد با نتیجه 2 بر یک ژیل‌ویسنته را مغلوب کرد و ستاره اول این بازی طارمی بود که با گل فوق‌العاده خود شبی رویایی را برای خود و تیمش رقم زد. او در جریان این گل تقریبا همه کار را به بهترین نحو انجام داد. توپ‌گیری عالی که نشان از هوش و موقعیت‌شناسی خوب او داشت، سپس عبور از مدافع حریف با یک حرکت فریبنده و درنهایت ضربه‌ای دقیق که جای هیچ عکس‌العملی را برای گلر حریف باقی نگذاشت. او یک گل عالی و کامل زد و نامش را به‌عنوان یکی از مدعیان بهترین گل فصل لیگ پرتغال به ثبت رساند. او حالا نشان داد متخصص زدن گل‌های زیبا در فوتبال اروپا است و فصل پیش هم وقتی به چلسی با یک ضربه آکروباتیک گل زد این موضوع را نشان داده بود.»

اگرچه هنوز فرصت زیادی تا انتهای فصل باقی‌ مانده و بدون تردید در این مدت گل‌های زیبا و تماشایی زیادی به ثمر خواهد رسید اما از همین حالا می‌توان این گل طارمی را به‌عنوان یکی از مدعیان کسب جایزه پوشکاش که هرسال توسط فیفا به زننده زیباترین گل فصل اهدا می‌شود مطرح دانست. این گل طارمی حتی با تمجید بازیکنان حریف نیز روبه‌رو شد و موریلو، بازیکن ژیل‌ویسنته درباره آن گفت: «ما برای کسب امتیاز از این دیدار راهی زمین شدیم اما گلی دریافت کردیم که با یک حرکت جالب به ثمر رسید و معمولا کمتر چنین اتفاقاتی در فوتبال رخ می‌دهد. البته ما به بازی برگشتیم اما درنهایت یک کار انفرادی دیگر باعث شد بازی را به حریف واگذار کنیم. اصلا از این نتیجه راضی نیستیم و فکر می‌کنم حداقل مستحق یک امتیاز بودیم.»

سرجیو کونسیسائو نیز درباره گل‌های زیبایی که شاگردانش در این دیدار به ثمر رساندند، گفت: «بازیکنان ما توانایی فردی بالایی دارند و این هفته نوبت طارمی و اولیویرا بود که توانایی خود را نشان دهند. شاید هفته بعد لوئیس دیاز یا فابیو ویرا باشند که این کار را انجام دهند. با این حال ما نباید به حرکات انفرادی بازیکنان وابسته باشیم و اینچنین برد را برای تیم خود سخت کنیم.»

نظر شما