شناسهٔ خبر: 49747812 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

مقام آمریکایی: خواستار گفت‌وگوهای درباره مسائل منطقه‌ای در مذاکرات برجام نیستیم/ بورل: ایران به توافق با غرب نیاز دارد

صاحب‌خبر -
مقام آمریکایی: خواستار گفت‌وگوهای درباره مسائل منطقه‌ای در مذاکرات برجام نیستیم/ بورل: ایران به توافق با غرب نیاز دارد

خبرگزاری آریا-مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گویی به موضوع از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و آمادگی ایران در این زمینه پرداخت.
به گزارش خبرگزاری آریا،شبکه پی. بی. اس، جوزپ بگرب مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گویی با این شبکه در پاسخ به این که چهار ماه است ایران و اروپا مذاکرات جامعی نداشته اند و آیا از نظر او این ایران است که امروز تمایلی به گفت و گوی جدی در زمینه احیای توافق هسته ای ندارد؟ گفت: البته دو ماه است، اما واقعیتش این است که باید در نظر داشته باشید تنها 25 روز از زمان روی کار آمدن وزیر امور خارجه جدید ایران می گذرد. فرصت این را داشتم که روز گذشته شخصا با او دیدار کنم و گفت و گویی طولانی داشتیم. 
بورل ادامه داد: او به من اطمینان داد که به میز مذاکرات در وین باز خواهند گشت. به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته ای، تمام تلاشم را خواهم کرد تا این اتفاق بیفتد، توافق احیا شود، آمریکا به توافق بازگردد و ایرانی ها هم کاملا تعهدات هسته ای شان را اجرا کنند. 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این که آیا از نظر او برای اطمینان یافتن از بازگشت ایران به مذاکرات، احتیاج به اعمال فشار بر آن هست یا نه، بیان کرد: موضوع اعمال فشار نیست. فکر می کنم موضوع متقاعد کردن آنهاست که به یک توافق نیاز دارند. اقتصاد و جامعه ایران هم در  وضعیت بدی قرار دارد. آن ها هزینه گزافی برای مسدود شدن ظرفیتشان در تامین نفت می پردازند. آن ها برای از سرگیری فعالیت اقتصادی به یک توافق نیاز دارند. تنها راه رسیدن به این توافق، بازگشت به میز مذاکره است. 
بر اساس این گزارش، اظهارات بورل در پی این مطرح می شود که حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر، در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این امر که دولت سید ابراهیم رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار داشت: همانطور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرفهای مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت میکند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: متاسفانه رفتار و سیاستهای دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاستهای ترامپ انتقاد کرده اما  در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می کند.
وزیر خارجه در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های  بورل برای پیگیری روند مذاکرات، اظهار داشت: اگر آمریکایی ها فکر می کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می گیرند صد در صد اشتباه می کنند. مردم ایران نشان داده اند به فشار و تهدید پاسخ سخت می‌دهند. سه کشور اروپایی بجای فشار به آمریکای ناقص برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار  تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند. همه طرف ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریمهای غیرقانونی را ببینیم. همه طرفها باید عملا با برداشتن گامهای محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل قبول است که آمریکا از یک طرف گاهی حرفهای مثبت میزند و از طرف دیگر تحریمهای جدید علیه ایران اعمال می کند. 
وزیر خارجه افزود: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که آمریکاییها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی عملی خود پایان دهند.
 قدرت های جهانی تا کنون شش دور مذاکرات را پیرامون احیای توافق هسته ای در وین برگزار کرده اند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.
برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا گفته است که این مذاکرات می تواند ظرف چند هفته آتی از سر گرفته شود. 
این مذاکرات در راستای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به پایبندی کامل به توافق هسته ای برگزار شده است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد و ضمن بازگردانی تحریم های قبلی علیه ایران، تحریم های متعدد جدیدی را نیز بر آن اعمال کرد. ایران با گذشت یک سال و نیم پس از متحمل شدن این تحریم ها و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای پیداکردن راهکارهای عملی برای کاهش تاثیر تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، در چند گام تعیین شده از تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای فاصله گرفت. 
مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، امکان بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای را فراهم کند. 

تاکید وزرای خارجه انگلیس و روسیه بر ضرورت بازگشت ایران به مذاکرات وین
وزرای امور خارجه انگلیس و روسیه در دیداری در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به موضوعات مختلفی از جمله از سرگیری مذاکرات احیای توتفق هسته ای در وین پرداختند.
پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه ای از دیدار وزرای خارجه انگلیس و روسیه در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده و اعلام کرد: لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیش از نشست وزرای امور خارجه گروه P5 که از طرف انگلیس برگزار می شود، دیدار کردند. 
این بیانیه می افزاید: آنها درباره ضرورت بازگشت ایران به مذاکرات هسته ای گفت و گو کردند. وزرای خارجه دو کشور همچنین درباره موضوع امنیت در افغانستان، از جمله ضرورت تشکیل دولتی فراگیر توسط طالبان گفت و گو کردند. 
طبق این بیانیه، وزرای امور خارجه دو کشور، نسبت با برگزاری بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در ماه نوامبر در گلاسگو ابراز امیدواری کردند. 
بر اساس این گزارش، تاکید وزرای خارجه این دو کشور بر لزوم بازگشت ایران به مذاکرات وین در پی این مطرح می شود که قدرت های جهانی تا کنون شش دور مذاکرات را پیرامون احیای توافق هسته ای در وین برگزار کرده اند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند. 
برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا گفته است که این مذاکرات می تواند ظرف چند هفته آتی از سر گرفته شود. 

مقام آمریکایی: خواستار گنجاندن گفت‌وگوهای منطقه‌ای در مذاکرات برجام نیستیم
«لورا روزن»، خبرنگار به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته است: «ما مطمئناً خواستار گفت‌وگوهای منطقه‌ای به عنوان بخشی از مذاکرات 1+5 نیستیم.»
 یک مقام ارشد آمریکایی امروز چهارشنبه مدعی شده واشنگتن خواستار گفت‌وگوهای منطقه‌ای با ایران به عنوان بخشی از گفت‌وگوهای 1+5 نشده است.
«لورا روزن»، خبرنگار  نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته است: «ما مطمئناً خواستار گفت‌وگوهای منطقه‌ای به عنوان بخشی از مذاکرات 1+5 نیستیم.»
این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد: «ما بر روی هیچ چارچوب خاصی اصرار نکرده‌ایم. آنچه ما دوست داریم چارچوبی برای رایزنی درباره امنیت منطقه‌ای هستیم.»
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی در توییتر نوشته است: «به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین می‌توانم تأیید کنم که این مسئله صحیح است.»
وی اضافه کرد: «ایده بد مخلوط کردن مسائل هسته‌ای، اشاعه موشکی و امنیت منطقه‌ای، قبل از آغاز مذاکرات در وین کنار گذاشته شد. روسیه قاطعانه آن را رد کرد.»

روسیه: ما قاطعانه گنجاندن مسائل منطقه در مذاکرات برجام را رد کرده‌ایم
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام در توییتی در واکنش به خبر یک خبرنگار نوشته است: « من به عنوان یک شرکت کننده در مذاکرات می‌توانم صحت این مطلب را تأیید کنم. ایده بد ترکیب مسائل هسته‌ای ، مسئله موشکی و امنیت منطقه قبل از آغاز مذاکرات در وین کنار گذاشته شد و روسیه قاطعانه آن را رد کرد.»
 نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفته که کشورش «قاطعانه» با گنجاندن مسائل منطقه‌ای و موشکی در دل مذاکرات برجام مخالفت کرده است.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام در توییتی در واکنش به خبریک خبرنگار نوشته است: « من به عنوان یک شرکت کننده در مذاکرات می‌توانم صحت این مطلب را تأیید کنم. ایده بد ترکیب مسائل هسته‌ای ، مسئله موشکی و امنیت منطقه قبل از آغاز مذاکرات در وین کنار گذاشته شد و روسیه قاطعانه آن را رد کرد.»
«لورا روزن»، خبرنگار پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته است: «ما مطمئناً خواستار گفت‌وگوهای منطقه‌ای به عنوان بخشی از مذاکرات 1+5 نیستیم.»
این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد: «ما بر روی هیچ چارچوب خاصی اصرار نکرده‌ایم. آنچه ما دوست داریم چارچوبی برای رایزنی درباره امنیت منطقه‌ای هستیم.»
تا کنون 6 دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

بورل در دیدار با بلینکن: مهلت بازگشت به برجام ابدی نیست
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک هشدار داد که مهلت بازگشت به توافق هسته‌ای ایران ابدی نیست.
 جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک هشدار داد که مهلت بازگشت به توافق هسته‌ای ایران ابدی نیست.
به گزارش تارنمای اتحادیه اروپا، بورل پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به طرف آمریکایی تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران عنصر کلیدی در نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی، صلح در منطقه و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود.
وی بر همین اساس هشدار داد که اگر بخواهیم از اجرای کامل این توافق اطمینان حاصل کنیم، مهلت بازگشت به آن ابدی نیست.

ایرلند: قصد ایران برای بازگشت به مذاکرات وین بسیار واضح است
وزیر امور خارجه ایرلند در پی دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، تاکید کرد که ایران به وضوح تمایل دارد مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین از سر گرفته شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سایمون کاوِنی وزیر امور خارجه ایرلند روز چهارشنبه در پی دیدار با حسین امیر عبداللهیان همتای ایرانی اش در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که وزیر خارجه ایران  «تمایلی بسیار واضح» برای بازگشت به مذاکرات هسته ای در وین نشان داده است. 
کاونی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: این اتفاق ممکن است تا چند هفته نیفتد، به این دلیل که دولت جدید ایران در حال نهایی سازی رویکردشان نسبت به این مذاکرات است. اما مطمئنا، او[امیر عبداللهیان] تمایل بسیار واضحی نسبت به بازگشت به این مذاکرات نشان داد. 
ایرلند در حال حاضر یک عضو شورای امنیت سازمان ملل و هماهنگ کننده فعالیت های هیئت 15 عضوی شورای امنیت درباره توافق هسته ای است. 
این در حالی است که امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر امور خارجه ایرلند با استقبال از بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت ایرلند در تهران، رشد روابط میان دو کشور را خوب توصیف نموده اما بر لزوم ارتقا این روابط تأکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان حضور ایرلند در شورای امنیت سازمان ملل را فرصتی مناسب برای بسط همکاری‌ها دانست و خواستار آن شد که همکاری‌های دو کشور علاوه بر حوزه‌های کنونی شامل کشاورزی، انرژی‌های تجدیدپذیر و همکاری‌های تجاری، به حوزه‌های دیگر نیز توسعه یابد.
امیرعبداللهیان تصریح کرد که با توسل به راهکارهای خلاقانه، می‌توان مشکلات مربوط به مبادلات بانکی و مالی را نیز حل کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این دیدار گفت دولت جدید ایران به بنیان مذاکرات وین پایبند است، اما اکنون در حال مرور دقیق و با سرعت گفت‌وگوهای انجام‌گرفته است. امیرعبداللهیان با یادآوری و ابراز تأسف از نقض کامل تعهدات از سوی آمریکا و بی‌عملی اروپا، تأکید کرد که دستیابی به نتیجه‌ای منطقی مستلزم تغییر رویکرد آمریکا و اروپا است.
بر اساس این گزارش، اظهارات وزیر امور خارجه ایرلند در پی این مطرح می شود که قدرت های جهانی تا کنون شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کرده اند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شدند. البته ایران و آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند. 
برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا گفته است که این مذاکرات می تواند ظرف چند هفته آتی از سر گرفته شود. 
این مذاکرات در راستای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به پایبندی کامل به توافق هسته ای برگزار شده است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد و ضمن بازگردانی تحریم های قبلی علیه ایران، تحریم های متعدد جدیدی را نیز بر آن اعمال کرد. ایران با گذشت یک سال و نیم پس از متحمل شدن این تحریم ها و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای پیداکردن راهکارهای عملی برای کاهش تاثیر تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، در چند گام تعیین شده از تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای فاصله گرفت. 
مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود. 

نظر شما