شناسهٔ خبر: 49729033 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دیدار وزیر خارجه ایران با همتای مجارستان، نامبیا و رئیس صلیب سرخ جهانی

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه ایران در ادامه ملاقات های خود در نیویورک با همتای مجارستان، نامبیا و رئیس صلیب سرخ جهانی دیدار و در بزرگداشت بیستمین سالگرد بیانیه و اقدام عمل دوربان سخنرانی کرد و گفت: اراده ایران بر نابودی کامل تمامی اشکال تبعیض نژادی متمرکز است. 

انتقاد شدید ایران از سکوت نهادهای حقوق بشری در مقابل تحریم‌های آمریکا

وزیر خارجه با انتقاد شدید از سکوت نهادهای حقوق بشری در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا عنوان داشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا اقدامی ضد انسانی و یک تروریسم آشکار بر ضد مردم ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران در ادامه دیدارهای خود عصر روز چهارشنبه با پیتر ماورر رئیس صلیب سرخ جهانی ملاقات کرد.

امیرعبداللهیان در این ملاقات ضمن تشکر از تلاش‌های صادقانه پیتر ماورر، از اقدامات و کمک‌های صلیب سرخ برای تفحص مفقودین و شهدای جنگ تحمیلی در خاک عراق و همچنین کمک‌های هرچند محدود اما ارزشمند به هلال احمر برای مبارزه با همه گیری کرونا قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با اشاره به وضعیت خطیر انسانی در افغانستان، تلاش بی وقفه پرسنل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در آن کشور و همچنین سازمان‌های مرتبط در داخل ایران برای کمک به بیجا شدگان و آوارگان طی هفته‌های اخیر را تشریح کرد و اظهار داشت: تلاش کردیم در میانه فراگیری کرونا و به رغم همه فشارهایی که این روزها جامعه ایران با آن روبرو است، تا جایی که ممکن است بیجا شدگان افغانستانی را نیز تحت واکسیناسیون کرونا قرار دهیم ولی در این رابطه به کمک فوری و جدی بین المللی نیاز است.

وزیر خارجه با انتقاد شدید از سکوت نهادهای حقوق بشری در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا عنوان داشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا اقدامی ضد انسانی و یک تروریسم آشکار بر ضد مردم ایران است که می‌بایست توسط همه مردود شمرده شده و با آن‌مقابله شود.

در این دیدار رئیس صلیب سرخ نیز ضمن تقدیر از همکاری‌های نزدیک جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته و همچنین میزبانی سخاوتمندانه ایران از آوارگان افغانستانی، به اقدامات و کمک‌های صورت گرفته آن سازمان به افغانستان فارغ از تحولات سیاسی آن کشور اشاره کرد و گفت صلیب سرخ یکی از مهمترین کمک کننده ها به افغانستان و عرضه کننده کمک‌های بشردوستانه به آن کشور طی سالهای گذشته بوده است.

وی در رابطه با نوع کمک‌ها گفت تلاش شده است فعالیت‌های بشردوستانه فقط محدود به ارسال کالا نباشد بلکه کمک به زیرساخت‌های لازم بهداشتی و سلامت فیزیکی و روانی و اجتماعی جامعه افغانستان را نیز دربرگیرد. وی تلاش برای باز ماندن دفاتر صلیب سرخ در افغانستان را افتخاری برای این سازمان دانست.

ماورر در رابطه با فعالیت صلیب سرخ در یمن نیز ضمن اشاره به اینکه این سازمان در آنجا همچنان فعال است، نسبت به سخت شدن فعالیت‌ها در یمن و فشار مستقیم و کمرشکن اقتصادی بر مردم یمن ناشی از محاصره هشدار دارد.

 رایزنی های دیپلماتیک وزرای خارجه ایران و مجارستان

امیرعبد اللهیان تلاش برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی را از اولویت‌های اصلی روابط تهران بوداپست برشمرد و در این چارچوب پیشنهاد برگزاری کمیسیون مشترک و تهیه نقشه راه روابط را ارائه داد.

وزیر امور خارجه ایران در آخرین دیدارهای دو جانبه شامگاه چهارشنبه، با پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان دیدار کرده و در خصوص روابط دوجانبه به ویژه روابط اقتصادی و همکاری‌های آموزشی و رفع مسائل مربوط به آن و همچنین آخرین تحولات افغانستان با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کردند.

امیرعبد اللهیان تلاش برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی را از اولویت‌های اصلی روابط تهران بوداپست برشمرد و در این چارچوب پیشنهاد برگزاری کمیسیون مشترک در اولین فرصت و تهیه نقشه راه روابط را ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه برخی توافقات قبلی با سرعتی که پیش بینی می‌شد جلو نرفته است بر ضرورت تلاش‌ها برای برطرف کردن مشکلات تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه بیش از چهار هزار دانشجو در مجارستان مشغول به تحصیل بوده و تقریباً معادل همین تعداد دانش آموخته دانشگاه از کشور مجارستان وجود دارند، آن را مبنایی برای تعمیق روابط بین دو ملت بر شمرد.

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز در این دیدار ابتدا با اشاره به سفر سال ۱۳۹۴ خود به تهران و توافقات در این سفر اعلام آمادگی کرد کمیسیون مشترک اقتصادی را در سفر آتی به تهران برگزار کند.

پیتر سیارتو ضمن تاکید بر اراده بوداپست بر گسترش همه جانبه روابط اقتصادی و تجاری، اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا مشکلاتی را ایجاد کرده اما در همین مدت تلاش داشته ایم تا روابط اقتصادی مجدداً تقویت گردد.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان ایرانی از بهترین دانشجویان خارجی در مجارستان هستند، آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های آموزشی اعلام کرد.

لازم به ذکر است مجارستان برای هدیه ۱۰۰ هزار واکسن سینوفارم اعلام آمادگی کرد که بنابر پیشنهاد امیرعبداللهیان توافق شد این بسته هدیه به واکسیناسیون پناهجویان افغانستانی داخل ایران اختصاص باید.

رایزنی وزیر خارجه با معاون نخست وزیر نامیبیا

وزیر امور خارجه ایران از وزیر خارجه نامبیا برای سفر به ایران دعوت کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران عصر چهارشنبه با خانم اندی ندایتوا معاون نخست وزیر و وزیر خارجه نامبیا ملاقات کرد.

وزیر خارجه ایران در این دیدار بر اهمیت آفریقا در سیاست خارجی دولت جدید تاکید کرد و از نامبیا به عنوان کشور دوست یاد کرد که ایران همراه و همدل در مبارزات آنها برای استقلال در کنار آنها بوده است.

امیرعبداللهیان ضمن اشاره به سفر ۵ سال پیش خود به آن کشور اظهار داشت کمیسیون مشترک اقتصادی آخرین بار در آن سفر برگزار شد و جا دارد در اولین فرصت دور جدید برگزار شود. در ادامه به مشکلاتی که در روابط خوب تجاری دوجانبه به ویژه در خصوص امور مالی و بانکی ایجاد شده اشاره گردیده و راه‌های حل و فصل آنها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این دیدار وزیر امور خارجه ایران از وزیر خارجه نامبیا برای سفر به ایران دعوت کرد.

وزیر خارجه نامبیا نیز در این دیدار ضمن اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که روابط دیپلماتیک با نامبیا پس از استقلال این کشور را برقرار کرد، به سابقه طولانی روابط دو کشور اشاره کرد و آمادگی دولت خود را برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری، معدن، کشاورزی، بهداشتی و دارویی اعلام کرد

وی در ادامه اظهار داشت علیرغم اینکه تحریم‌های آمریکا موانع زیادی برای روابط ایجاد کرده است اما از آنجا که روابط با ایران برای نامیبیا از اهمیت بالایی برخوردار است، این کشور تمام تلاش خود را کرده است تا روابط دوجانبه کمترین آسیب را ببیند.

لازم به ذکر است دو طرف در خصوص آخرین تحولات در حوزه آفریقا تبادل نظر کردند.

 اراده ایران بر نابودی کامل تمامی اشکال تبعیض نژادی متمرکز است

وزیر امور خارجه کشورمان در پنل عالیرتبه بزرگداشت بیستمین سالگرد بیانیه و اقدام عمل دوربان گفت: ایران بر نابودی کامل تمامی اشکال تبعیض نژادی از جمله آپارتاید و صهیونیسم متمرکز است.

متن کامل سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در بیستمین سالگرد بیانیه اقدام و عمل دوربان بدین شرح است:

در بیستمین سالگرد تصویب اعلامیه و برنامه عمل دوربان مایلم از تمامی شخصیت‌های سیاسی، دینی، ملی و مقامات رسمی که با جدیت در مسیر اعتلای کرامت انسانی کوشیدند و به شکل گیری اعلامیه و برنامه عمل دوربان کمک نمودند، تشکر نمایم.

باعث تأسف است که دو دهه پس از تصویب اعلامیه و برنامه عمل دوربان، جهان امروز با گسترش پدیده نژادپرستی مواجه است. قتل جرج فلوید در مینه سوتای آمریکا و اعتراض‌های فراملی به افزایش اسلام هراسی نشان می‌دهد که جامعه بین المللی لازم است موانع عمده در مسیر مبارزه علیه تبعیض نژادی را شناسایی نموده و با جدیت به رفع آن بپردازد.

خانم ها، آقایان،
متعاقب پیروزی انقلاب اسلامی، دولت نوپای جمهوری اسلامی ایران برخلاف روابط نزدیک رژیم سابق با برخی از دولت‌های نژادپرست، تصمیم گرفت در مبارزات منتهی به سرنگونی آپارتاید در کنار مردم آفریقای جنوبی با تمام توان بایستد. اقدامی که متعاقباً در سفر نلسون ماندلا رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی به جمهوری اسلامی ایران، قویاً مورد تاکید و قدردانی قرار گرفت.

اینجانب به عنوان وزیر جدید امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مفتخرم که اعلام کنم امروز نیز اراده کشورم بر نابودی کامل تمامی اشکال تبعیض نژادی از جمله آپارتاید و صهیونیسم متمرکز است. اینها جنایت‌هایی هستند که فجایع بی شماری از جمله کودک کشی و اشغال خزنده سرزمین یک ملت با شهرک سازی تا قلب مسجدالاقصی را رقم زده اند. تنها با اراده جمعی مشترک جامعه بین الملل حول محور همکاری، اتحاد و عدم تحمل نژادپرستی، این امکان وجود دارد تا با این جنایت‌هایی که برخی علیه بشریت مرتکب می‌شوند، مقابله نمود.

حضار محترم،
جمهوری اسلامی از ابتکاراتی همانند مجمع دائمی آفریقایی تباران که با هدف بهبود شرایط زندگی تمامی مردمان آفریقایی تبار در اقصی نقاط جهان تشکیل گردیده است، استقبال می‌نماید. چالش‌های جدید ناشی از تبعیض نژادی و نژادپرستی در جهان، ضرورت به روزرسانی اسناد بین المللی در مقابله با روندهای نامناسب را دو چندان می‌کند. از جمله غیرانسانی ترین این چالش‌ها، اعمال اقدامات قهرآمیز یکجانبه و تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه توسط ایالات متحده علیه مردم ایران، کوبا، سوریه، ونزوئلا و دیگر ملت‌های مستقل است که موجب شده صدها میلیون انسان تنها بر اساس ملیت و محل تولد مورد تبعیض و مجازات دسته جمعی قرار گرفته و حقوق انسانی آنان پایمال گردد. برای آنانی که به تحریم اعتیاد دارند باید یادآوری نمایم که ۷ سال پس از انتشار اعلامیه دوربان، نلسون ماندلا و حزب او همچنان در فهرست تحریم ایالات متحده قرار داشتند ولی آپارتاید برای همیشه در این کشور نابود شد.

نظر شما