شناسهٔ خبر: 49714865 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

استقبال گروسی از اسلامی و دیدار با مقامات روس

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان که پس از توافق جدید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی سفر اخیر رافائل گروسی به تهران، این روزها برای شرکت در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در وین به سر می‌برد، مورد استقبال گروسی قرار گرفت. او در حاشیه این کنفرانس علاوه بر گروسی، با الکسی لیخاچیوف، به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و الکسی لیخاچیوف رییس شرکت دولتی روس اتم به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد. محمد اسلامی درباره دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ملاقات با مدیرکل آژانس در امتداد و پیرو بازدید ایشان و مذاکرات و گفت‌وگوهای تهران بود. ما تاکید کردیم که هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای نداریم و باید با رفتار حرفه‌ای و فنی و به دور از نفوذهای سیاسی، روابط ایران و آژانس مبتنی بر قوانین و مقررات تسهیل و تسریع شود.»

معاون رییس‌جمهور در ادامه دیدارهای خود در وین با هیات روسی به ریاست الکسی لیخاچیوف، رییس شرکت دولتی روس اتم دیدار کرد و درباره این دیدار گفت: «دیدار خوب، سازنده و دوستانه‌ای بود. تولید برق هسته‌ای برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و حائز اهمیت است و در سفری که در آینده به مسکو خواهیم داشت در خصوص نحوه تعامل و سرعت بخشیدن در پیشرفت واحدهای جدید نیروگاه بوشهر صحبت خواهیم کرد و هماهنگی لازم انجام می‌شود.»

تاکید اسلامی بر لغو همه تحریم‌های آمریکایی

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، علاوه بر دیدارهای انجام شده با برخی رسانه‌های خارجی گفت‌وگو کرد و در گفت‌وگو با خبرگزاری ان.اچ.کی ژاپن، لغو تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خواستار شد. اسلامی در این مصاحبه تاکید کرد: «آمریکا به تعهدات و وظایف خود طبق توافق هسته‌ای ٢٠١۵ عمل نکرده است. این کشور اکنون باید سیاست‌های غلط خود را تصحیح و جبران کند. آمریکا باید تمام تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و خیلی فوری به توافق هسته‌ای بازگردد. سپس ایران به صورت گام به گام مطابق با آنچه آمریکا انجام می‌دهد، دست به اقدام خواهد زد.»

لازم به ذکر است که اسلامی پس از اولین ملاقاتش با رافائل گروسی در کسوت رییس آژانس هسته‌ای کشورمان، در تهران حالا که به وین رفته است، روز یکشنبه برای دومین‌بار با گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد و مورد استقبال او قرار گرفت. گروسی در یک پیام توئیتری درباره این دیدار نوشت: «از اینکه از محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست کنفرانس عمومی آژانس استقبال کردم، خرسند هستم تا به تقویت بیانیه مشترکی که اخیرا در تهران به دست آمد، بپردازیم. اکنون کارهایی داریم که باید با یکدیگر انجام دهیم.»

گفتنی است روز یکشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌وگو بر سر دسترسی بازرسان این آژانس به اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در تهران با محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. توافق طرفین بر سر رفع محدودیت‌های دسترسی به اطلاعات سایت‌های اتمی ایران صورت گرفت و این توافق که در آستانه نشست شورای حکام سازمان ملل انجام شد، از صدور قطعنامه جدید علیه جمهوری اسلامی ایران ممانعت کرد. بنابراین باید منتظر بود و دید این نوع همکاری و توافقات انجام‌شده بین آژانس اتمی ایران و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تا چه حد می‌تواند در دور جدید مذاکرات برجامی در وین که البته هنوز دور هفتم آن آغاز نشده است، اثرگذار باشد و برای ملت ایران برکاتی به همراه بیاورد.

نظر شما