شناسهٔ خبر: 49710195 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر تعاون روستایی خوزستان:

بیش از ۲۰۰۰ تن خرما از نخلداران خوزستانی خریداری شد

اهواز- مدیر تعاون روستایی خوزستان با تأکید بر حمایت از نخلداران این استان گفت: در این راستا بیش از دو هزار تن خرما از نخل داران خوزستانی به‌صورت تضمینی خریداری شده است.

صاحب‌خبر -

محمدامین معین راد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از ۱۷ سال و با رایزنی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته شاهد خرید تضمینی خرما از نخل داران در خوزستان هستیم و موضوع فوق قطعاً به احیای نخیلات در این استان کمک شایانی می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل خرید تضمینی خرما از نخل داران این است که کارگاه داران و کارخانجات اعلام کرده بودند که ۱۰ هزار تن خرما در انبارهای خود دارند اما هنوز به فروش نرسیده‌اند؛ بنابراین برای اینکه حاصل دسترنج نخل داران با افت قیمت روبه‌رو بود که به‌منظور کنترل قیمت خرما وزارتخانه - سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی قیمت خرما تضمینی را مصوب کردند.

مدیر تعاون روستایی خوزستان کرد: هنگامی که خرید خرما به‌صورت تضمینی ابلاغ شد، کار خرید در ۷ مرکز و ۶ شهرستان اهواز، شادگان، آبادان، خرمشهر، ماهشهر و کارون با دقت و همت عوامل خرید آغاز شده است.

معین راد با بیان اینکه هم اکنون در پیک خرید خرما قرار داریم و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ مهرماه سال جاری کار خرید به پایان برسد، افزود: طبق ابلاغیه مراکز خرید آمادگی دارند تا ۳۰ مهرماه امسال خرمای نخل داران را خریداری کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت اسمی ۷ مرکز خرید ما رقمی بیش از ۲۰ هزار تن است اما با توجه به اینکه خرید خرما با ظرافت‌هایی روبه‌رو است که باید با دقت بیشتری نگهداری شود، پیش‌بینی می‌کنیم رقم خرید به زیر ۱۲ هزار تن برسد.

مدیر تعاون روستایی خوزستان افزود: با توجه به کمبود صندوق‌های چوبی در بازار و افزایش قیمت صندوق‌های چوبی برای رفاه حال نخل داران مصوب شد که نخل داران خرمای خود را در صندوق‌های پلاستیکی محکم به ما تحویل بدهند.

معین راد گفت: یکی از اصول خرید منظم خرما این است که با توجه به اینکه خرما در صندوق‌های پلاستیکی به ما تحویل داده می‌شود، بیش از ۴ - ۵ ردیف نباید روی هم دیگر قرار بگیرند زیرا احتمال شکستگی صندوق‌ها و خراب شدن خرما وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه خرمای استعمران که در حال حاضر از نخل داران خریداری می‌شود، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲ هزار تن خرما از نخل داران ۶ شهرستان در هفت مرکز خرید خرما خریداری شده است و در این راه ۴۰ نفر به‌صورت فصلی و تا پایان خرید خرما مشغول به کار شده‌اند و اغلب عوامل خرید از ساکنین روستاها و یا مناطق کنار مراکز خرید ما هستند.

نظر شما