شناسهٔ خبر: 49703989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مروری بر چند دیدار وزیر امور خارجه در نیویورک؛ تأکید بر بازگشت به برجام/ تقویت کانال مالی سوئیس

صاحب‌خبر -

شفقنا- در ادامه دیدارهای وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، وزیر امور خارجه با همتای اتریش، سوییس، کرواسی و آلمان دیدار کردند و درباره موضوعات مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر خارجه اتریش: فرصت خوبی برای احیاء برجام پیش آمده است 

وزیر امور خارجه اتریش گفت: اتریش علاقه‌مند است همچون گذشته میزبان مذاکرات هسته‌ای در وین باشد، فرصت خوبی برای احیاء برجام پیش آمده است و باید همگی مراقبت نماییم این پنجره بسته نشود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ملاقات با «الکساندر شالنبرگ» همتای اتریشی خود، با تشکر از اهدای واکسن توسط اتریش به ایران و مرور آخرین وضعیت روابط دوجانبه، بر علاقه‌مندی ایران بر گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی از جمله روابط مالی و بانکی با اتریش تاکید و اعلام کرد: دولت جدید آمادگی دارد روابط با اتریش را به بهترین سطح برساند.

حسین امیرعبداللهیان با تاکید بر اراده تهران برای تعریف متوازن روابط با اروپا، اظهار کرد: مناسبات اروپا با ایران نباید تابعی از نوع رفتار و نگرش غیرسازنده آمریکا به ایران باشد.

وزیر امورخارجه ضمن تبادل‌نظر در خصوص آخرین وضعیت افغانستان با همتای اتریشی، بر تشکیل دولتی فراگیر مطابق خواست و اراده مردم افغانستان تاکید کرد و در همین خصوص اظهار داشت: تهران از هیچ کوششی برای کمک به افغانستان فروگذار نکرده است و به‌رغم همه فشارها به این کمک‌ها ادامه داده است. ایران برای چهار دهه میزبان چند میلیون برادران و خواهران افغانستانی است اما ادامه این شرایط نیازمند مساعدت نهادهای مسئول بین‌المللی است. جامعه بین‌المللی باید در این راستا به مسئولیت‌های خود عمل کند.

وزیر خارجه اتریش نیز در این ملاقات اظهار کرد: وین همواره به دنبال بسط و گسترش روابط با ایران بوده است و هیچ سقفی برای ارتقاء روابط قائل نیست.
وی با اعلام این خبر که معاون وزارت خارجه اتریش به‌زودی به ایران سفر خواهد کرد، خواستار رایزنی‌های منظم‌تر دو کشور شد.

وزیر امورخارجه اتریش همچنین عنوان کرد: اتریش علاقه‌مند است همچون گذشته میزبان مذاکرات هسته‌ای در وین باشد.‌ فرصت خوبی برای احیاء برجام پیش آمده است و باید همگی مراقبت نماییم این پنجره بسته نشود. در همین راستا همکاری خوب و نزدیک میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مانع از سوءاستفاده برخی بازیگران برای تخریب روند مذاکرات می‌شود.

وزیر امور خارجه سوییس: آماده هر نوع همکاری برای استفاده بیشتر از کانال مالی سوئیس جهت تامین کالاهای موردنظر ایران هستیم

آماده هرنوع همکاری برای استفاده بیشتر از کانال مالی سوئیس جهت تامین کالاهای موردنظر ایران هستیم
وزیر امور خارجه سوییس گفت: سوئیس مهیای هر نوع همکاری لازم برای استفاده بهتر و بیشتر از کانال مالی سوئیس برای تامین کالاهای موردنظر ایران است.

حسین امیرعبداللهیان در ملاقات با «ایگنازیو کاسیس» همتای سوییسی خود در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، ضمن اشاره به روابط پایدار و خوب میان دو کشور، اظهار کرد: تمایل داریم روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد و شاهد حضور گسترده شرکتهای سوئیسی در پروژه‌های اقتصادی و توسعه‌ای ایران باشیم. بسترهای زیادی برای بسط روابط میان دو کشور وجود دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: خوشبختانه چارچوب‌های خوبی برای تقویت مناسبات میان دو کشور وجود دارد. در همین راستا مناسب است به‌زودی کمیسیون مشترک اقتصادی را برگزار کنیم.

وزیر امور خارجه همچنین با تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص گفت‌وگوهای وین و برجام، عنوان کرد: متاسفانه آمریکائی‌ها در مذاکرات هسته‌ای صادقانه برخورد نکرده و نمی‌کنند. واشنگتن چاره‌ای ندارد مگر در رویکرد و رفتار خودشان کاملا تجدیدنظر کنند. ضروری است هم آمریکایی‌ها و هم طرف‌های اروپایی انعطاف لازم را نشان دهند تا مذاکرات آتی نتایج ملموس داشته باشد.

وزیر خارجه سوییس نیز در این ملاقات ضمن مرور نتایج سفر قبلی خود به تهران، گفت: ما برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل هستیم. در همین راستا و طی ماههای آینده دیدارهای مهمی میان همکاران ما در حوزه‌های مختلف در حال تنظیم است.

وزیر خارجه سوییس در پایان این ملاقات با تاکید بر آمادگی برن برای گسترش همه‌جانبه روابط، اظهار کرد: سوئیس مهیای هر نوع همکاری لازم برای استفاده بهتر و بیشتر از کانال مالی سوئیس برای تامین کالاهای موردنظر ایران است.

اعلام آمادگی تهران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کرواسی بعد از ۱۶ سال


در ادامه دیدارهای روز سه شنبه وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود، حسین امیرعبداللهیان و «گوردان گرلیچ رادمن» وزیر خارجه کرواسی در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، با یکدیگر ملاقات کردند.

در این دیدار طرفین با اشاره به ظرفیت های همکاری دوجانبه بر فعال کردن سازوکارهای فی‌مابین همکاری مانند کمیسیون مشترک اقتصادی تاکید کردند.

در این دیدار علاوه بر مسایل دوجانبه، مسایل و موضوعاتی از جمله بحران افغانستان، مهاجرین و برجام مورد بحث ‌و تبادل نظر قرار گرفت.

در این ملاقات، حسین امیر عبداللهیان با اشاره اهمیت منطقه بالکان به‌ویژه کرواسی در سیاست خارجی دولت سیزدهم، اظهار کرد: دو کشور ظرفیت های بالایی برای توسعه همکاری در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارند.

وی در ادامه افزود: دو توافق در دستور کار مجلس شورای اسلامی در حوزه همکاری های کمرگی و تشویق سرمایه‌گذاری متقابل قرار دارد که با تصویب نهایی این توافقات فرصت‌های جدیدی برای همکاری ایجاد خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به عدم‌برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به مدت ۱۶ سال، اظهار کرد: آمادگی داریم تا کمیسیون را هرچه زودتر در تهران احیا کنیم.

وزیر خارجه کرواسی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت روابط با ایران گفت: کرواسی در پی تقویت روابط با ایران است. کمیسیون مشترک اقتصادی از جمله سازوکارهایی است که به گسترش روابط کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات و توافق وین(برجام) گفت: بخشی از منافع این‌توافق به بهبود اقتصاد ایران کمک می کند. همه طرف‌های برجام بایستی گام‌های سازنده بردارند. سفر مدیرکل آژانس به تهران و توافق فنی بین طرفین اقدام مهمی بود. هدف برجام کاملا مشخص است و جایگزینی بهتر از آن وجود ندارد.

وزیر خارجه کرواسی در ادامه، به تحریم ها به عنوان مانع توسعه روابط، اشاره کرد و ‌گفت: ظرفیت‌های دو کشور در حوزه اقتصادی زیاد است ولی تحریم ها بر روابط تجاری دو کشور آسیب رسانده است.

وزیر خارجه کرواسی در ادامه به اهمیت نقش ایران در کمک به صلح و ثبات در افغانستان اشاره کرد و گفت: تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه‌ در مساله مهاجرین مهم است.

وزیر امورخارجه کشورمان نیز به تشریح اقدامات و فعالیت‌های کشورمان در کمک به بهبود وضعیت افغانستان از جمله پذیرش مهاجران، ارسال کمک‌های بشردوستانه و کمک به خروج اتباع کشورهای دیگر از جمله اتباع کرواسی اشاره کرد.

رایزنی وزیران امور خارجه ایران و آلمان در نیویورک/ طرف مقابل با درک شرایط جدید ناشی‌ از آغاز به‌ کار دولت سیزدهم در وین حاضر شود
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یک‌بار در مذاکرات برجام انجام شد و لذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین‌شده آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای روز سه‌شنبه با همتایان خود از کشورهای مختلف در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان دیدار کرد و در خصوص رئوس سیاست خارجی دولت جدید و موضوع برجام و ادامه مذاکرات وین گفت‌گو و تبادل‌نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت نتیجه‌محور بودن مذاکرات وین، اظهار کرد: انتظار برحق ملت ایران آن است که مزایای اقتصادی برجام که به دلیل بدعهدی طرف‌های مقابل تاکنون محقق نشده‌است، این‌بار تضمین گردد. آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یکبار در مذاکرات برجام انجام شد و لذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین‌شده آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی افزود: متاسفانه آنچه در سیاست‌های دولت فعلی آمریکا می‌بینیم ادامه روند و رویکرد دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های غیرقانونی است.

امیرعبداللهیان در ادامه با تاکید بر این‌که دولت ایران وظیفه‌ای قطعی در اجرای بی‌کم و کاست مصوبه مجلس دارد، بهانه‌های مختلف اروپا برای عمل نکردن به تعهدات خود را غیر قابل قبول خواند و اضافه کرد، طرف مقابل باید با انعطاف لازم و درک شرایط جدید ناشی از شروع کار دولت سیزدهم به وین بیاید.

وزیر امور خارجه با اشاره به این‌که سیاست قطعی دولت جدید گره نزدن اقتصاد داخلی به برجام است، آمادگی تهران برای طراحی روابط مستقل از برجام را اعلام کرد.

وی تاکید کرد که روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و آلمان به هیچ‌وجه راضی‌کننده نیست و ضروری است برای بهبود این وضعیت چاره‌اندیشی شود.

وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار گفت که آلمان متعهد به برجام بوده و تمام تلاش‌های خود را برای حفظ و احیای آن انجام می‌دهد.

وزیر خارجه آلمان ضمن استقبال از توافق ایران و آژانس و سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، بر ضرورت تلاش همه طرف‌ها برای موفقیت مذاکرات وین تاکید کرد.

هایکو ماس با اشاره به این‌که اراده برلین بر ارتقاء همه‌جانبه روابط است، وضعیت پایین‌تر از انتظار روابط تجاری و اقتصادی فعلی دو کشور را ناشی از شرایطی دانست که برخی از آنها در اختیار دو کشور نبوده است.

دو طرف همچنین در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه افغانستان به تبادل‌نظر پرداختند و بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کردند.

نظر شما