شناسهٔ خبر: 49670854 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

دیسک گردن و عوارض آن بر سلامتی ( درمان بدون جراحی دیسک گردن)

صاحب‌خبر -

دیسک گردن یک عارضه بسیار شایع در دنیای امروز است که ناشی از عدم فعالیت بدنی و تمایل بیش از حد به سبک زندگی کم تحرک است. اگرچه می‌توان آن را با مراقبت و درمان مناسب مدیریت کرد؛ اما اگر به موقع درمان نشود یا اصلا درمان نشود، می‌تواند باعث ناتوانی شده و بسیار دردناک باشد. در موارد پیشرفته، توصیه می‌شود که جراحی توسط یک پزشک مجرب انجام شود. همچنین توصیه می‌شود برای بهبود سریعتر، تمریناتی را که توسط فیزیوتراپیست توصیه شده است انجام دهید. در صورتی که درمان مناسب انجام شود، فرد می‌تواند بر این وضعیت غلبه کرده و زندگی بدون دردی داشته باشد.

http://file.tesmino.ir/reportage/35494393/image_c3f1907d5056f6f8aca2933e7c4281615dfb7e89.jpg

فتق دیسک به عنوان وضعیتی تعریف می‌شود که با ناهنجاری در دیسک‌های ستون فقرات بین مهره‌های فردی مشخص می‌شود. دیسک‌های ستون فقرات دارای یک مرکز نرم با قوام ژله‌ای هستند که در نمای بیرونی سخت محصور شده‌اند. وقتی لایه خارجی که دیسک را احاطه کرده است پاره شود، مرکز نرم می‌تواند از طریق شکاف خارج شده و دیسک فتق ایجاد کند. این به نوبه خود می‌تواند اعصاب اطراف را تحریک کند و باعث بی‌حسی و ضعف در بازوها و پاها شود.

شایع‌ترین محل فتق دیسک گردن و کمر است. دیسک‌های گردنی خیلی بزرگ نیستند و فضای محدودی برای تحریک عصب در این ناحیه وجود دارد. هر فتق دیسک گردنی کوچک باعث فشار عصب می‌شود و به دنبال آن درد قابل توجهی در شانه‌ها و بازوها ایجاد می‌شود.

دیسک گردن ناشی از فرسایش دیسک گردنی است. خطر فتق دیسک گردن با افزایش سن افزایش می‌یابد، زیرا با افزایش سن مایع گردنی از بین می‌رود. همچنین می‌تواند ناشی از صدمات و ضربه به گردن باشد که ممکن است منجر به ترک و پارگی در لایه بیرونی دیسک شود و منجر به نشت مایعات شود. دیسک برآمده می‌شود، زیرا مایع ژله‌ای از داخل دیسک از طریق شکاف و پارگی بیرون می‌زند.

طبق مطالعاتی انجام شده، خطر ایجاد فتق دیسک گردن با موارد زیر افزایش می‌یابد:

 

فتق دیسک گردن می‌تواند در سطوح مختلف رخ دهد و علائم بستگی به عصب خاصی که تحت تاثیر است دارد که به شرح زیر می‌باشد:

فتق دیسک گردن، در صورتی که درمان نشود، می‌تواند عوارض عصبی جدی به همراه داشته باشد، و می‌تواند منجر به بی‌حسی و ضعف دائمی در ناحیه تحت تأثیر ریشه عصبی آسیب دیده شود. این عوارض می‌تواند تحرک را محدود کند و می‌تواند بر توانایی انجام کارها و فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد.

فتق دیسک گردن توسط پزشک یا متخصص ارتوپدی مجرب تشخیص داده می‌شود. با کسب اطلاعات مورد نیاز و پس از آن معاینه فیزیکی گردن، شانه و بازوها، تشخیص انجام می‌شود. ممکن است به منظور ارزیابی و مدیریت بیشتر، مطالعات تخصصی انجام شود، از جمله موارد زیر:

http://file.tesmino.ir/reportage/35494393/image_763471c788b7ee1e9569d88242fd8be3a2753231.jpg

درمان محافظه کارانه یا غیر جراحی اولین گزینه درمانی است که اکثر پزشکان ستون فقرات برای مشکل فتق دیسک توصیه می‌کنند. بیش از 95 درصد از افرادی که دچار فتق دیسک هستند با کمک درمان محافظه کارانه در عرض شش هفته بهبود می‌یابند و به فعالیت عادی باز می‌گردند. گزینه‌های درمانی غیرجراحی برای مشکلات فتق دیسک شامل مراقبت از خود، دارو، فیزیوتراپی، تمرینات خانگی، تزریق استروئید، فیزیوتراپی و مدیریت درد است.

در صورتی که عارضه به درمان محافظه کارانه پاسخ نمی‌دهد یا علائم در حال بدتر شدن هستند، جراحی تنها گزینه باقی مانده است. قبل از جراحی، عوامل زیادی مانند سن بیمار، دوره زمانی عارضه، سایر مشکلات سلامتی، و جراحی‌های قبلی گردن در نظر گرفته می‌شود.

رویکرد قدامی (جلوی گردن) متداول‌ترین روش جراحی دیسک گردن است. برای فشرده سازی دیسک چند سطحی با میلوپاتی، روشهای خلفی در نظر گرفته می‌‌شود.

بهبودی پس از جراحی بر اساس نوع عمل جراحی است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در صورت بروز گردن درد یا کمر درد، فوراً با متخصص ستون فقرات مشورت کنید.

ش

 

نظر شما