شناسهٔ خبر: 49640615 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه هنری | لینک خبر

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خبر داد؛ پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار می‌شود

صاحب‌خبر -

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی با عنوان «روایت راهیان» خبر داد و گفت: در این همایش سه گروه نمایشی به زبان عربی، یک گروه فارسی و یک گروه سنج و دمام به اجرای برنامه در کشور عراق می‌پردازند.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، کوروش زارعی روز شنبه ۲۷ شهریورماه در نشستی خبری از برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی خبر داد و گفت: کلید برگزاری این همایش سال ۹۵ زده شد و از آنجا که در سفر اول اشراف کاملی به فضای پیاده‌روی اربعین در عراق نداشتیم، بیشتر اجراهای ما از جمله تعزیه، نقالی، تئاتر خیابانی به زبان فارسی برگزار شد، ولی از سال دوم با همکاری هنرمندان خوزستانی اجرای برنامه‌ها را به زبان عربی آغاز کردیم که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: پس از آن تعداد گروه‌های نمایشی خوزستانی افزایش یافت و با توجه به اینکه همایش بین‌المللی است، گروه‌های زبان ترکی و نقالی به زبان انگلیسی نیز به برنامه اضافه شد و این همایش اکنون در کشور عراق جا افتاده است.

وی با بیان اینکه این همایش در واقع نذر فرهنگی است که توسط گروه‌های نمایشی در اربعین حسینی اجرا می‌شود عنوان کرد: هر سال حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در قالب این همایش به عراق اعزام می‌شدند، سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزها همایش برگزار نشد.

زارعی با اشاره به اینکه امسال با توجه به محدودیت حضور زائران در عراق حدود ۶۰ سهمیه به همایش اختصاص داده شد، گفت: این همایش با ۶ اثر نمایشی عربی توسط سه گروه نمایشی، یک گروه فارسی و یک گروه سنج و دمام برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این گروه‌های نمایشی ۳۰ شهریورماه به نجف اعزام می‌شوند و ۲ روز در نجف، سه روز در مسیر نجف به کربلا و ۲ روز در کربلا اجرا دارند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشتر کار همایش بین‌المللی اربعین حسینی توسط هنرمندان خوزستانی برگزار می‌شود، دبیرخانه دائمی آن در واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان راه‌اندازی شده است و رئیس ستاد پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی محمد شهباز گهروئی رئیس حوزه هنری خوزستان است.

وی ابراز امیدواری کرد که امسال نیز با توجه به شرایط اجراهای خوبی را داشته باشیم و بتوانیم نذر فرهنگی خود را ادا کنیم.

زارعی یادآور شد: با رایزنی‌هایی که در تهران صورت گرفته بنا شده تعدادی از گروه‌های حشدالشعبی در عراق نیز در برگزاری این همایش به ما کمک کنند تا کار بیشتر دیده شود.

در این نشست احکام آرش ساربان به عنوان دبیر اجرایی پنجمین همایش بین‌المللی تعزیه اربعین حسینی و سید مصطفی موتورچی به عنوان دبیر هنری این همایش اهدا شد. مرشد محسن میرزاعلی مدیر دفتر تعزیه و هنرهای آیینی حوزه هنری کشور نیز گروه‌های تعزیه را همراهی می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما