گفت و گو با عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس درباره بحث داغ این روزها، واردات خودرو؛ این بار خبرهای خوشی برای کاهش قیمت خودرو درراه است
مردم به زودی سورپرایز میشوند
نویسنده : دریاوفایی/ گروه پارلمانی
صاحبخبر - آنگونه که از اخبار و اظهارات بهارستانیها برمی آید، به نظر میرسد مجلس یازدهم عزم خود را بسیار جدی برای غافلگیر کردن مردم نسبت به کاهش قیمت خودرو جزم کرده و دراین مسیر هیچ تعارفی هم نه با تولید کنندگان و نه دلالان خودرو دارد. اما این پیش بینیها و وعدهها چه اندازه تحقق یافتنی است؟ با چه چرتکهای قرار است قیمتهای سربه فلک کشیده شکسته شود؟ در این باره با بهزاد رحیمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم که درادامه میخوانید: کاهش قیمت خودرو به هرحال خبر خوبی است که هر از گاهی منتشر میشود اما تجربه نشان داده چنین اخباری صرفاً درحد تیتر و متن کوتاه رسانهها بوده و عملاً دربازار چنین تغییری احساس نشده، اینبار چه اندازه میتوان خوش بین بود؟ البته مجلس یازدهم امتحانش را درکاهش نرخ سیمان و فولاد پس داد و شاهدیم که پس از پیگیری و جلسات متعدد با وزارت صمت قیمت این دو محصول پائین آمد. با کاهش قیمت فولاد قطعاً نرخ نجومی انواع خودرو نیز میشکند ضمن اینکه بحث «طرح آزاد سازی واردات خودرو» را نیز در دست بررسی داریم. نگران نباشید این بار انشالا خبرهای خوشی برای کاهش قیمت خودرو درراه است و به همین زودیها مردم سورپرایز میشوند. افت و خیز نرخ ارز و دلار و اینکه در صورت عدم مذاکره احتمالاً قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر شود چه اندازه میتواند این فرایند را تحت تأثیر قرار دهد؟ اگرچه موضوع مذاکرات هنوز در حاله ای از ابهام است اما گذینه های دیگری را هم داریم که جواب میدهد. از این جهت است که عرض کردم جای نگرانی نیست و مجلس بدون کوچکترین عقب نشینی پای کار کاهش قیمت خودرو ایستاده است. در مورد طرح آزاد سازی واردات خودرو کمی توضیح دهید، آیا شرط و شروطی هم برای این راه حل در نظرگرفته شده است؟ این طرح که اثرگذاری بسیار زیادی هم درافت قیمت خواهد داشت الان در حال بررسی است. قرار است با تصویب این طرح ورود خودروهای نو و کار کرده به کشور آزاد شود یعنی حدوداً بین 60 تا 70 درصد قیمت خودرو ریزش پیدا میکند. البته از آن طرف هم نظارت برای خرید و فروشها نیز اعمال میشود که دوباره چرخه دپو توسط دلالان تشکیل نشود. اما سه شرط را مجلس برای این کار مد نظر دارد. ببینید اگر می گوئیم ورود خودروهای دست دوم هم مجاز است شرطش این است که نهایتاً سه سال از تولیدش گذشته باشد. همچنین در صورتی به خودروهای بنزینی و گازسوز مجوز واردات داده میشود که برچسب انرژی B و بالاتر داشته باشند، یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر باشند. و شرط دیگر هم اینکه خودروهای خارجی که وارد میشود باید هیبریدی (تمام برقی) باشند. با رعایت این شروط و انجام واردات و از آن طرف هم افزایش تولید خودرو داخلی به عنوان مثال قیمت یک دستگاه خودرو خارجی که الان حدود 3 میلیارد و نیم است یا خودرو داخلی مثل پراید هاچ بک که تا 130 میلیون تومان هم خرید و فروش میشود، تقریبی به چه عددی میرسد؟ درحال حاضر قیمتهای موجود کاذب است و میبینیم که چندان خرید و فروشی هم انجام نمیشود. اما انشالا با احتساب همه شرایط یاد شده میتوان به جرات گفت" مثلاً مدل 2018 خارجی حدوداً به 1 میلیارد و داخلی هم به 25 تا 30 میلیون تومان میرسد". به هرترتیب انتظار داریم با کاهش قیمت فولاد و افزایش عرضه نیز کاهش شدید قیمت خودرو را به زودی داشته باشیم. ایران خودرو طرحی داده که قرار شده سه ماهه تحویل بدهد و خب همین امر میتواند دربازار تاثیرگذار باشد و افزایش عرضه صورت بگیرد. دپو کردن خودرو موضوعی است که بارها تکرار شده وحتی مورد اعتراض وزارت صمت هم بوده، با این مساله چه باید کرد؟ متاسفانه از قبل این پدیده زشت وجود داشته. اما باید به نکتهای توجه کرد که دپوها را خود شرکتهای تولیدی انجام نداده و نمیدهند. در این بین واسطههایی قرار دارند که با ثبت نامهای صوری و واسطه گری اینها را از ایران خودرو و سایپا بیرون کشیدند و درانبارها دپو کردند این یک رویه ناصوابی است که از گذشته تا الان انجام شده است مجلس برنامهای برای جمع کردن این سفره ندارد؟ بله، در کمیسیون پیشنهاداتی داده شده از جمله اینکه پیش شرطهای را برای ثبت نام در نظر گرفتهاند و انجام اقدامات مؤثر و بازدارنده دیگر که به مرور اطلاع رسانی میگردد∎
نظر شما