گفت و گو با هنرمندی که در حیاط نمایشگاه اجرای زنده داشت؛
اجرای زنده راهی برای احیا نقاشی قلمکاراست
نویسنده : مریم محسنی / گروه ایران
صاحبخبر - چندی پیش در حاشیه نمایشگاه «پردههای خیالی نگاری عاشورا» مائده رضوی که نساجی سنتی خوانده است به اجرای زنده نقاشی روی پرده قلمکار در گالری تک اثر حوزه هنری پرداخت. این برنامه کارگاهی در حالی برگزار شد که نمایشگاه «پردههای خیالی نگاری عاشورا» از 14 شهریورماه تا 8 مهرماه در گالریهای بوستان و گلستان عمارت سعدی حوزه هنری اصفهان جهت بازدید علاقه مندان دایر خواهد بود. فضای سرسبز حیاط عمارت تاریخی سعدی با نقش و نگار پردههای خیالی نگاری عاشورا همه و همه تو را به وجد میآورد تا به تماشای آثار این گالری و همچنین به اجرای هنرمندانه مائده رضوی بایستی. به همین دلایل با او گفت و گو کردیم. رضوی که متولد سال 64 است و در هنرستان نقاشی خوانده است و در رشته هنرهای صنایع دستی گرایش نساجی سنتی و چاپ پارچه ادامه تحصیل داده است یکی از اهداف خود را گسترش نقاشی قلمکار میداند تا مخاطبان، خصوصاً مخاطبان اصفهانی با این هنر آشنا شوند و به همین دلیل با اجرای زنده این هنر به دنبال احیا نقاشی قلمکار است. در مورد اجرای زنده این نقاشی پرده قلمکار بر روی پارچه توضیح بدهید؟ کنارههای پارچه را مهر میزنیم با قالبهای قلمکار تا ادای دینی شود به کسانی که در این کار مسبوق به سابقه هستند. خود پارچه هم رنگرزی شده است و طرحی که برای این پارچه استفاده شده است قسمتی از دیوار نگارههای کاخ چهل ستون است تا نمادی از شهر اصفهان باشد. طرح این اثر نمادی از یک انسان نشسته است، این طرح از قبل کشیده شده است و بقیه اجرا را در کارگاه انجام دادم. نقاشی روی پرده و خصوصیات آن چیست؟ رنگهایی که امروزه برای نقاشی روی پرده استفاده میشود، گیاهی نیست و سایه پردازی آن نیز مانند نقاشی بر روی سایر پارچهها است، در واقع این دو خیلی متفاوت نیستند. اما برخیها به دنبال استفاده از سبکهای قدیم هستند که درنهایت مانند کارهای گذشتگان نمیشود. افرادی چون استاد گیاهی سبک و سیاق مخصوص به خود را داشتند. سایه پردازی که من در کارها انجام میدهم بر روی پارچههای پنبهای بیشتر شبیه نگار گری است، در نتیجه تصاویر همانگونه که هستند با رنگها سایه پردازی شده و در نهایت ظرافت، نقاشی میشوند. در گذشته پارچههای ابریشم و یا پارچههای نازکتر برای این کار استفاده میشدند که الان متاسفانه در دسترس نیستند. در حال حاضر کاری که ارائه میشود صرفاً نقاشی پرده قلمکار است؟ بله. و کنار کار قالب خورده است، که همانطور که اشاره شد بنا به گفته استاد چارچوبی با قالب تعریف شود تا میان قالب و تصویرسازی قالب پیونده ایجاد شود. چرا این نماد برای اصفهان انتخاب شد؟ چند ماه قبل که این طرح را انتخاب کردم پیش زمینهاش این بود که به دنبال نمادی از اصفهان بودیم. این هنر بیشتر در اصفهان بوده تا شهرهای دیگر، بنابراین طرحی را که انتخاب کردم، دوست داشتم مربوط به اصفهان باشد و با توجه به تکرار استفاده از چوگان، علاقه مند به انتخاب نماد دیگری از شهر بودم. مخاطب و توریستها، اهالی هنر نیز با دیدن این طرح متوجه اصفهان و نماد آن خواهند شد. این کار کپی نبوده و از شخص خاصی نیست، بلکه قسمتی از تاریخ اصفهان است و طرحی از کاخ چهلستون محسوب میشود. تفاوت نقاشی روی پارچه و نقاشی قلمکار در چیست؟ یکی از تفاوتهای عمده، تفاوت در رنگها است، اکنون از رنگهای پیگ منتی که حلال آن آب است استفاده میشود و مثل گذشته رنگها گیاهی نیستند. همچنین در قلمکار اصلاً رنگ سفید استفاده نمیشود، اما شاید امروزه برخی از افراد از آن استفاده کنند. شما این قابلیت را دارید که روی پارچه با هر جنسی نقاشی انجام دهید، اما نقاشی قلمکار صرفاً بر روی پارچه پنبهای است که در گذشته برروی پارچه ابریشم انجام میشد، اما امروزه فقط برروی پارچه پنبهای است و پارچه نیز نباید تیره باشد. پارچهای که من الان استفاده کردهام، رنگرزی شده، اما کار بر روی آن سخت است.∎
نظر شما