شناسهٔ خبر: 49602534 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تاکید چین بر هماهنگی با ایران در خصوص کمک به افغانستان

وزیر خارجه چین در حاشیه اجلاس شانگهای بر هماهنگی پکن، تهران، مسکو و اسلام آباد برای کمک به افغانستان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تاس، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، در دیدار با وزرای خارجه روسیه، ایران و پاکستان گفت: چین آماده است تا هماهنگی خود را با روسیه، ایران و پاکستان برای ایفای نقش سازنده در جلوگیری از هرج و مرج، مبارزه با تروریسم و برقراری صلح در افغانستان افزایش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، وزارت امور خارجه چین به نقل از وانگ یی اعلام کرد: "چهار کشور باید ارتباطات و هماهنگی خود را تقویت کنند، به اتفاق آرا عمل کنند، باعث ایجاد نفوذ مثبت شده و در ایجاد ثبات در افغانستان نقش سازنده ایفا کنند. "

وی در ادامه گفت: چین آماده است با روسیه، ایران و پاکستان و دیگر کشور‌های منطقه همکاری کند تا در جلوگیری از هرج و مرج، حفظ ثبات، مقاومت در برابر تروریسم و خشونت و همچنین بازگرداندن صلح به افغانستان و ایجاد صلح پایدار در منطقه نقش سازنده ایفا کند. "

وی بر اهمیت ارائه کمک به افغانستان در ادغام با دستور کار همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای تاکید کرد. وانگ یی گفت: "در دراز مدت می‌توانیم به افغانستان کمک کنیم تا به تدریج پتانسیل خود را توسعه داده و در همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای ادغام شود، فقر را از بین ببرد و به توسعه اقتصادی برسد. "

گروه طالبان پس از اعلام خروج نیرو‌های آمریکایی، عملیات گسترده‌ای را برای کنترل افغانستان آغاز کرد. اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در ۱۵ اوت کناره گیری کرد و کشور را ترک کرد. طالبان بدون مواجهه با مقاومت وارد کابل پایتخت شد. در ماه سپتامبر، طالبان اعلام کرد که کل شهر‌های افغانستان تحت کنترل آن‌ها است و یک دولت موقت تشکیل داد.

برچسب‌ها:

نظر شما