شناسهٔ خبر: 49599212 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شی: سازمان شانگهای به دنبال ایجاد نوع جدیدی از روابط بین الملل است

تهران- ایرنا- رییس جمهوری چین در آیین گشایش اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان گفت که سازمان همکاری شانگهای پیشرفت های مهمی را در نظریه و عمل برای ایجاد نوع جدیدی از روابط بین الملل و جامعه ای با آینده مشترک بشریت بدست آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شینهوا، «شی جین پینگ» روز جمعه در این نشست که به صورت ویدیو کنفرانس از پکن سخن می گفت بر ایجاد یک جامعه نزدیکتر با آینده مشترک برای سازمان همکاری شانگهای (SCO) و کمک بیشتر به صلح پایدار و رفاه مشترک جهان تاکید کرد.

او گفت: با گذشت ۲۰ سال سازمان همکاری شانگهای به خوبی توسعه یافته و همکاری با منافع مشترک کشورهای عضو به ثمر رسیده است در ۲۰ سال گذشته، این سازمان همواره بر پایه "روحیه شانگهای" مبتنی بر "اعتماد متقابل، منافع مشترک، برابری، رایزنی، احترام به تمدن های گوناگون، دنبال کردن توسعه مشترک"، اعتماد متقابل سیاسی را میان اعضای خود تقویت بخشیده و از امنیت و ثبات محافظت و برای شکوفایی و توسعه مشترک تلاش کرده و مسئولیت جهانی خود را انجام داده و در راستای صلح و توسعه جهان و پیشرفت بشر تلاش کرده و اقدامات نظری و عملی مهمی را برای ایجاد الگویی جدید از روابط بین المللی و جامعه ای با سرنوشت مشترک بشری را ایجاد کرده است.

شی جین پینگ تاکید کرد که امروز، سازمان همکاری شانگهای در یک نقطه شروع تاریخی جدید ایستاده است ما باید پرچم "روحیه شانگهای" را بالا نگه داریم و مسیر پیشرفت تاریخی دموکراتیزه شدن روابط بین الملل را در پیش بگیریم، به توسعه خود در روند بزرگ توسعه مشترک بشر یاری کنیم، راه همبستگی و همکاری همراه با امنیت برای همه، راه گشایش و یکپارچگی، راه یادگیری متقابل، راه انصاف و عدالت را انتخاب کنیم و جامعه ای نزدیکتر با سرنوشت مشترک سازمان همکاری شانگهای را بسازیم و سهم بیشتری در صلح پایدار و شکوفایی مشترک جهان داشته باشیم.

رییس جمهوری چین خاطر نشان کرد که ما باید اعتمادمان نسبت به نظام خود را تقویت کنیم و هرگز موعظه های متکبرانه را نپذیریم و از کشورها در بررسی مسیرهای توسعه و الگوهای حکومتی متناسب با شرایط ملی خود قاطعانه حمایت کنیم. باید از کشورها برای پیشبرد هموار روندهای سیاسی مهم از جمله انتخابات داخلی حمایت کنیم، هرگز اجازه مداخله نیروهای خارجی به هر بهانه ای در امور داخلی کشورهای منطقه را ندهیم و آینده و سرنوشت توسعه و پیشرفت کشورهای خود را در دست بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت مقابله جهانی با کرونا پرداخت و گفت که کشورش تا به امروز نزدیک به ۱.۲ میلیارد دز واکسن کرونا را به بیش از ۱۰۰ کشور و سازمان جهانی ارائه کرده است.

رییس جمهوری چین با بیان اینکه کشورش در حال حاضر رتبه اول جهان در عرضه واکسن کرونا به کشورهای دیگر را دارد گفت: چین تلاش های خود برای ارائه ۲ میلیارد دز واکسن به جهان در طول سال جاری میلادی و تعمیق همکاری با کشورهای در حال توسعه در مبارزه با این بیماری همه گیر را افزایش می دهد.

به گفته وی پکن تلاش می کند با یافتن راه های مناسب برای کمک ۱۰۰ میلیون دلار چین به کواکس، سهم شایسته در شکست دادن کامل همه گیری کرونا داشته باشد.

شی اظهار کرد که چین در پیروزی کامل بشریت بر بیماری همه گیر کرونا مشارکت لازم را خواهد داشت.

رییس جمهوری چین در بخش دیگری از سخنانش به دخالت های خارجی در منطقه اشاره کرد و گفت: هرگز نباید به نیروهای خارجی اجازه داد در امور داخلی کشورهای منطقه به هر بهانه ای دخالت کنند.

وی افزود: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید سرنوشت توسعه و پیشرفت را در دستان خود داشته باشند و برای تسهیل، توسعه و سرزندگی یکدیگر تلاش کنند.

رییس جمهوری چین اضافه کرد کشورش به کشورهای نیازمند برای تقویت ظرفیت سازی و بهبود معیشت مردم کمک خواهد کرد.

بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای امروز جمعه با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

در این اجلاس منطقه‌ای که با میزبانی تاجیکستان برگزار می شود، علاوه بر رئیس جمهوری تاجیکستان، سران قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور دارند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت آنلاین شرکت کرده اند.   

در این نشست نتایج اصلی فعالیت های سازمان همکاری شانگهای در ۲۰ سال گذشته، وضعیت و چشم انداز همکاری های چندجانبه درون سازمان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سران کشورها در مورد موضوعات مختلفی از جمله همکاری های منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کرده و در مورد اقدامات مشترک در داخل سازمان همکاری شانگهای برای مقابله با پیامدهای بحران ناشی از همه گیری جدید ویروس کرونا بحث خواهند کرد.

پس از اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، انتظار می رود سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای درباره روند پذیرش جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو کامل این سازمان و اعطای موقعیت شریک گفت و گو به جمهوری عربی مصر، قطر و عربستان تصمیم گیری کنند.

سران کشورها همچنین درباره دبیرکل جدید سازمان همکاری شانگهای و مدیر کمیته منطقه ای مبارزه با تروریسم سازمان همکاری شانگهای تصمیم گیری خواهند کرد.

نظر شما