شناسهٔ خبر: 49546193 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

توافق ایران و آژانس مذاکرات برجام را احیا خواهد کرد؟

صاحب‌خبر -
توافق ایران و آژانس مذاکرات برجام را احیا خواهد کرد؟
خبرگزاری آریا-در پی دیدار رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی با رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران، تهران به بازرسان آژانس اجازه استفاده مجدد از دوربین های نظارتی تاسیسات هسته ای ایران را داده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسپوتنیک - محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ، مذاکرات با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی را که روز یکشنبه انجام شد "سازنده" خواند. بر اساس بیانیه مشترک محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران به بازرسان آژانس اجازه استفاده مجدد از دوربین های نظارتی تاسیسات هسته ای ایران را داده است.
 حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل درتحلیلی در خصوص احیای برجام پس از توافق آژانس و ایران اظهار داشت:همکاری ایران با آژانس یک همکاری بسیار مهم و سودمند برای هم ایران و هم آژانس است و طبیعی است که توافقی هم که بدست آمده راهی باز می‌کند برای تداوم همکاری بین ایران و آژانس، حالا اگر چه آژانس توقع دارد که ایران تعهداتی را که در برجام برایش ایجاد شده را اجرایی کند ولی ایران می‌گوید که تا زمانی که طرفین برجام به تعهداتشان عمل نکردند، فقط در چارچوب پادمان هسته‌ای با آژانس همکاری می‌کنم و تعهداتی که ایران در برجام داشته را فعلا متوقف می‌کنم. منتها توافقی بین آقای صالحی و آقای گروسی در دو نوبت قبل که آمده بودند ایران بدست آمده بود که تا زمان تعیین تکلیف مذاکرات مربوط به 4+1، ایران همچنان همکاریش را با آژانس ادامه در سطحی که محتوای این دوربین های آفلاینی که وجود دارد برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران، نگهداری شود تا زمانی که در 4+1 تعیین تکلیف شود و مورد توافق قرار گیرد. حالا 2-3 تا از  این دوربین ها ظاهرا تخریب شده و حالا ایران این مجوز را داده که این دوربین‌ها تعمیر شده و نصب شود و همچنین محتوای آنها حفظ شود بین ایران و آژانس تا زمانی که توافق کلی بین ایران و 4+1 بوجود آمد، محتوایش توسط آژانس دیده شود. یعنی این تصاویر الان ثبت و ضبط می‌شود ولی دیدنش قبلا به این شکل بود که آژانس به صورت رندوم آنها را بازدید می‌کرد و کنترل می‌کرد ولی الان تا زمانی که آن توافق بدست آید بوسیله ایران و آژانس فعلا ضبط و نگهداری می‌شود و بنابراین دیدنش منوط به این است که به طور کلی توافقی بین ایران و 4+1 انجام شود.
اما این به معنای این نیست که ایران با نظارت آژانس بر فعالیت‌هایش مخالفتی دارد، چون این همکاری ها بر اساس پادمان هسته‌ای یعنی ترتیبات اجرایی پیمان NPT است و همچنین ادامه دارد و ایران با آژانس در این زمینه همکاری می‌کند و قطعا این همکاری می‌تواند تاثیرگذار باشد و تاثیر مثبتی بگذارد بر روی اینکه مذاکرات بین ایران و 4+1 و یا 5+1 شروع بشود و زودتر تعیین تکلیف شود چون هر نوع اختلالی در این زمینه در روند مذاکرات تاثیر منفی خواهد داشت.
البته باید توجه داشت که بن بست مذاکرات ارتباط مستقیم با این مسئله نداشت، بلکه این بن بست به خواسته ایران و خواسته آمریکا برمی‌گردد، یعنی ایران می‌خواهد همه تحریم‌ها یکجا برداشته شود و دولت آمریکا هم حاضر نیست همه تحریم‌ها را بردارد، یک بخشی را که عنوان می‌کند اصلا نمی‌تواند بردارد چون مربوط به کنگره است و یک بخشی هم می‌گوید که در این مرجله برنمی‌دارد، در هر صورت این بن بست مربوط به خواست دو طرف است.
از طرفی این موضوع آژانس و اختلافات ایران و آژانس اگر تشدید می‌شد و قطعنامه‌ای در نشست شورای حکام علیه ایران صادر می‌شد، می‌توانست وضعیت را خراب تر کند، بنابراین می‌توان گفت که این توافق از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرد.
  در تبلیغات غرب اینگونه القا می‌شود که گویا ایران فعالیت‌های خارج از چارچوب صلح آمیز انجام می‌دهد در حالیکه مادامی که ایران زیر نظر آژانس فعالیت می‌کند و آژانس گزارش‌های دوره‌ای درباره فعایت‌های ایران می‌دهد، بیانگر این است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است.

دولت در حال مشورت های داخلی در مورد نحوه ادامه مذاکرات وین است 
وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با دومینیک راب همتای انگلیسی خود، به انتظار جمهوری اسلامی ایران در لغو تمامی تحریمهای غیر قانونی تاکید کرد و یادآور شد دولت سیزدهم به رغم آنکه طبیعتا در ابتدای کار در حال مشورتهای داخلی در مورد نحوه ادامه مذاکرات وین است، تصریح کرده که به مذاکراتی که دارای نتایج ملموس بوده و حقوق و منافع مردم را تامین کند اقبال خواهد داشت. 
امیرعبدالهیان همچنین در جریان این گفت وگو اهمیت اتخاذ گامهای اعتماد ساز توسط دولت انگلیس برای رفع برخی مشکلات در روابط دوجانبه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان ساخت اقدامات سازنده و عملی انگلیس در این حوزه ها مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت. 
وزیر خارجه انگلیس در این ارتباط بر تعهد عملی این کشور در بازپرداخت مطالبات کشورمان تاکید کرد.
وزرای امور خارجه دوکشور همچنین علاوه بر تبادل نظر در خصوص مهمترین تحولات بین المللی و منطقه ای توافق کردند به گفت وگوهای خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه دهند.

گروسی: دولت جدید ایران رویکردهای سرسختانه‌ای در قبال برنامه هسته‌ای دارد
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که او موظف به رایزنی با دولت ایران است و در سفر رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران به وین با وی گفت‌وگو خواهد کرد.
به گزارش  الجزیره، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست خبری در وین گفت که تاکنون هیچ وعده ای از طرف ایرانی دریافت نکرده است.
وی گفت: ما نیازمند گفت‌وگوی شفاف با دولت جدید ایران هستیم. دولت جدید ایران رویکردهای سرسختانه ای درخصوص برنامه هسته ای دارد.
گروسی تاکید کرد: من به عنوان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی موظف هستم که با ایران گفت‌وگو کنم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در سفر رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران به وین ،گفت وگو خواهیم کرد.

صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران منتفی شد
همچنین به گزارش رویترز قدرت‌های غربی روز دوشنبه پس از موافقت تهران با تمدید نظارت بر برخی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، طرحشان برای صدور قطعنامه علیه ایران را کنار گذاشتند. تصمیم ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان مبنی بر عدم پیگیری صدور قطعنامه علیه ایران در نشست این هفته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، از تشدید تنش با ایران که می‌تواند امید‌های از سرگیری مذاکرات گسترده‌تر برای احیای برجام را از بین ببرد، جلوگیری می‌کند.
 تصمیم ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان مبنی بر عدم پیگیری صدور قطعنامه علیه ایران در نشست این هفته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، از تشدید تنش با ایران که می تواند امیدهای از سرگیری مذاکرات گسترده تر برای احیای برجام را از بین ببرد، جلوگیری می کند.
در جریان سفر لحظه آخری رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، ایران موافقت کرد که به آژانس دسترسی دیرهنگام به تجهیزات خود که برخی از بخش های حساس برنامه هسته ای را تحت نظارت دارد، اعطا کند.
گروسی روز یکشنبه گفت که این توافق "فوری ترین مسئله" بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران را حل کرد. با این حال، او روز دوشنبه تصریح کرد که درباره یکی دیگر از دلایل نگرانی ها، یعنی عدم توضیح ایران در مورد آثار اورانیوم موجود در چندین سایت قدیمی اما اعلام نشده، هیچ تعهد قطعی نگرفته است.
گروسی در یک کنفرانس خبری در مورد آثار اورانیوم که اولین آنها بیش از دو سال پیش در مکانی در تهران پیدا شد که ایران آن را به عنوان یک مرکز تمیز کردن فرش معرفی کرده، گفت: "من هیچ قولی دریافت نکردم. آنچه من در آنجا گفتم ... این است که من باید در این باره با دولت جدید گفتگو کنم."
در بیانیه مشترک آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران آمده است که گروسی هفته آینده در وین با محمد اسلامی، رئیس سامان انرژی هسته ای ایران دیدار خواهد کرد و سپس دبیرکل آژانس "در آینده ای نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا با دولت (ایران) رایزنی های سطح بالا انجام دهد". گروسی از بیان دقیق تر اینکه با چه کسی یا در تهران ملاقات خواهد کرد، خودداری کرد.
هدف از توافق اخیر ایران و آژانس این بود که برای تلاش های دیپلماتیک گسترده تر با هدف بازگرداندن کامل ایالات متحده و ایران به برجام، زمان بخرند.




گزارش آژانس مذاکرات وین را تحت تاثیر قرار می دهد
به گزارش نورنیوز، شب گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد تا ضمن دیدار با «محمد اسلامی» رییس جدید سازمان انرژی اتمی در مورد موضوعات فیمابین ایران و آژانس با او رایزنی کند.
گروسی اخیرا طی گزارشی به شورای حکام آژانس، مدعی شده بود که بازرسی‌های این سازمان از مراکز هسته‌ای ایران به طور چشم‌گیری کاهش یافته و با محدودیت جدی مواجه شده است.  
برخی رسانه‌های غربی پیش‌بینی کرده بودند که طرف‌های غربی در نشست آتی شورای حکام با هدف تشدید فشارها بر ایران تلاش خواهند کرد که قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر کنند. این پیش‌بینی البته دقیق نبود و اساسا هیچ بحثی درباره صدور قطعنامه ضد ایرانی در دستور کار نشست آتی شورای حکام آژانس قرار ندارد.
در این خصوص چند نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد:
نخست؛ ایران و آژانس تعاملات مناسبی در سطوح مختلف دارند. تبادل هیات‌ها نیز بر حسب ضرورت در زمان‌ها و شرایط متفاوتی صورت می‌گیرد. بر این اساس سفر جاری مدیرکل آژانس به تهران به‌منظور انجام رایزنی دو طرف قبل از آغاز به کار نشست آتی شورای حکام صورت گرفته و گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی در خصوص دستور کار پادمانی سفر گروسی به ایران صحت ندارد.
دوم؛ انتظار می‌رود سفر گروسی به تهران به‌ویژه پس از گزارش غیرسازنده اخیر او به ارائه ارزیابی‌های مثبتی منجر شود تا بهانه برای سوءاستفاده سیاسی طرف‌های غربی گرفته شود.
سوم؛ آژانس نمی‌تواند نقش تأثیرگذار خود در سرنوشت تفاهم هسته‌ای را انکار کند، از این رو باید مراقب آثار گزارش‌ها و مواضع مقامات خود باشد تا ضمن حفظ حیثیت حقوقی و حرفه‌ای خود در مسیر حصول توافق موثر باشد.
چهارم؛ با توجه به جمیع شرایط و نیاز مبرمی که غرب برای بازگشت به مذاکرات دارد، این‌گونه برآورد می‌شود که کشورهای اروپایی و آمریکا نیز به دنبال تنش‌آفرینی و تقابل در شورای حکام نیستند، چرا که به خوبی می‌دانند هر اقدامی در نشست آتی این شورا، نه تنها واکنش مناسب ایران را به دنبال خواهد داشت بلکه فرآیند دیپلماسی و مذاکره را مختل خواهد کرد

نظر شما