شناسهٔ خبر: 49545022 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات افغانستان؛

اولین پرواز پاکستان در فرودگاه کابل به زمین نشست/ آمادگی طالبان برای رابطه با کشور‌های همسایه

صاحب‌خبر -
اولین پرواز پاکستان در فرودگاه کابل به زمین نشست/ آمادگی طالبان برای رابطه با کشور‌های همسایه
 خبرگزاری آریا-سازمان ملل که روز دوشنبه میزبان کنفرانس اهدای کمک به افغانستان است، خواستار تخصیص 606 میلیون دلار کمک به این کشور شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که ریاست این کنفرانس را برعهده دارد، از جامعه جهانی خواسته است این کمک را به مردم افغانستان اختصاص دهند.
این نگرانی وجود دارد که بی ثباتی در افغانستان توام با خشکسالی موجود، زندگی مردم را در معرض خطرات بیشتری قرار دهد و این کشور را به ورطه قحطی بکشاند.
کنفرانس سازمان ملل محکی برای آزمودن دولت های غربی و دیگر کمک دهندگان سنتی سازمان ملل است که درصدد کمک به افغانستان هستند.
سازمان ملل می گوید تحولات اخیر در افغانستان، به آسیب پذیری افغان هایی که با دهه ها محرومیت و خشونت روبه رو بوده اند، افزوده است.
خشکسالی شدید، محصول آینده افغانستان را به خطر می اندازد و گرسنگی نیز در این کشور افزایش یافته است.
در همین حال، برنامه غذای جهانی سازمان ملل متحد، ذینفع اصلی وجوهات مالی جمع آوری شده در کنفرانس امروز (دوشنبه) است.
در کنار شرکای دیگرش، سازمان ملل خواستار اختصاص 606 میلیون دلار برای بقیه سال جهت کمک به 11 میلیون نفر از مردم افغانستان است.
همزمان با کنفرانس سازمان ملل در ژنو، «فیلیپو گراندی» کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل بدون اعلام قبلی از کابل دیدن کرده است.
وی در پیامی توئیتری نوشت که نیازهای انسانی و اوضاع 3.5 میلیون بی خانمان افغان از جمله بیش از 500 هزار نفری را که در سال جاری بی خانمان شدند، ارزیابی می کند.
مقام های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ابراز نگرانی کرده اند که برخی از مردم افغانستان درصدد پناه گرفتن در کشورهای همسایه افغانستان هستند.

سازمان ملل خواستار پایبندی طالبان به تعهداتش در قبال حقوق زنان شد
جامعه جهانی از طالبان انتظار دارد به حقوق اقشار مختلف مردم از جمله زنان، حقوق اقوام و قبایل مختلف افغانستان و حقوق همسایگان این کشور توجه کند و طالبان نیز تعهداتی را برای تغییر رفتارهای خود در زمینه های یاد شده مطرح کرده است.
در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که باشله در شورای حقوق بشر در ژنو گفت: برخلاف تضمین های طالبان مبنی بر حمایت از حقوق زنان، طی سه هفته گذشته، زنان به تدریج از مجامع عمومی حذف شده اند.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین از تشکیل دولت موقت اعلام شده از سوی طالبان ابراز نگرانی کرد و به نبود حضور زنان و تسلط غالب قوم پشتون در آن اشاره داشت.
گروه طالبان اسامی وزیران کابینه دولت جدید افغانستان را چند روز پیش اعلام کرد که در این کابینه ملا محمد حسن آخوند به عنوان سرپرست نخست وزیری و ملا عبدالغنی برادر که پیشتر سمت رییس دفتر سیاسی طالبان را داشت و مذاکرات در دوحه قطر با آمریکا تحت رهبری او صورت گرفته بود، به عنوان معاون سرپرست نخست وزیری منصوب شد.
کارشناسان معتقدند دولت موقت افغانستان برای پشت سر گذاشتن چالش‌های پیش روی خود جز تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و مردم این کشور برای دستیابی به مشروعیت بین المللی و مقابله با داعش و القاعده، راهی دیگری ندارد.
کشورهای جهان، منطقه و همسایه افغانستان بارها از طالبان خواسته اند که دولت جدید افغانستان باید دولتی فراگیر و ملی با شرکت همه مردم، اقوام و احزاب  افغانستان باشد، حقوق زنان را به رسمیت بشناسند و با گروه های تروریستی از جمله داعش و القاعده مقابله کنند.

نخستین پرواز پاکستانی در فرودگاه کابل به زمین نشست
 مسئولان فرودگاه بین المللی کابل اعلام کردند نخستین پرواز پاکستانی پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در این فرودگاه به زمین نشست.
خبرگزاری جمهور افغانستان به نقل از مسئولان فرودگاه کابل نوشت که این پرواز تجارتی مربوط به شرکت هواپیمایی پاکستان (پی آی ای) بوده و  10 نفر مسافر داشته است.
شرکت هواپیمایی بین‌المللی افغانستان دو روز پیش اعلام کرده بود که تمام مجوزهای فنی را برای از سرگیری پروازها بین اسلام‌آباد و کابل دریافت کرده است

طالبان: آماده ازسرگیری پروازها با روسیه و ترکیه هستیم
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در سخنانی اعلام کرد که این گروه آماده ازسرگیری پرواز‌ها با روسیه و ترکیه است. وی در این باره تصریح کرد: بله ما خواستار ازسرگیری پرواز‌ها با این دو کشور هستیم؛ از موعد دقیق ازسرگیری پرواز‌ها اطلاعی ندارم، اما می‌خواهیم آن‌ها را آغاز کنیم.
به گزارش شبکه روسیا الیوم، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در سخنانی اعلام کرد که این گروه آماده ازسرگیری پروازها با روسیه و ترکیه است.
وی در این باره تصریح کرد: بله ما خواستار ازسرگیری پروازها با این دو کشور هستیم؛ از موعد دقیق ازسرگیری پروازها اطلاعی ندارم اما می‌خواهیم آنها را آغاز کنیم.
هفته گذشته، وزارت خارجه قطر اعلام کرد که متخصصان قطری تقریباً توانستند فرودگاه کابل را برای فعالیت راه اندازی کنند و پس از آن نخستین پرواز از این فرودگاه به مقصد دوحه انجام شد.
مسئولان فرودگاه کابل پیش از این اعلام کرده بودند تا 21 سپتامبر (30 شهریور)فرودگاه کابل به روی  تمام پروازهای بین المللی گشوده می شود.
آمریکایی پس از خروج از فرودگاه کابل تمام بخش های فنی این فرودگاه از جمله رادار آنرا منفجر کرده بود.

قطر: از طالبان خواستیم به حقوق زنان احترام بگذارد
وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود خواستار احترام به حقوق زنان از سوی طالبان شد.
به گزارش رویترز، محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود در دوحه اظهار کرد که کشورش از طالبان خواسته است که به حقوق زنان در افغانستان احترام بگذارد.
وی گفت: همچنان ده‌ها تبعه فرانسوی در افغانستان هستند.
لودریان نیز اعلام کرد که فرانسه و قطر در تلاش برای خارج کردن این افراد از افغانستان هستند.
پاریس حدود 3000 تن را از افغانستان خارج کرده و گفتگوهایی فنی را با طالبان برای خروج دیگر افراد به ویژه افغان‌هایی که به نیروهای فرانسوی در 20 سال جنگ در افغانستان کمک می‌کردند، انجام داده است

یکی از چهره‌های طالبان: زنان افغان نباید در کنار مردان کار کنند
یکی از چهره‌های برجسته طالبان افغانستان گفت، به زنان این کشور اجازه داده نمی‌شود تا در کنار مردان کار کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ "وحیدالله هاشمی" یکی از چهره‌های برجسته طالبان نزدیک به رهبری این گروه گفت، طالبان با وجود فشارهای بین‌المللی برای اجازه دادن به زنان افغانستان برای کار کردن در مشاغلی که مدنظرشان است، به دنبال اجرای کامل شریعت و قوانین اسلامی است؛ این روند بدان معنا خواهد بود که زنان نمی‌توانند در مشاغلی مانند دفاتر دولتی،‌ بانک‌ها، رسانه‌ها و شغل‌های اینچنینی کار کنند.
از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان در 15 اوت سال جاری میلادی، مقام‌های این گروه شبه نظامی گفته‌اند که زنان می‌توانند بر اساس قوانین شریعت اسلام تحصیل و کار کنند.
اما یکسری شایعات درباره عملی بودن این وعده‌ها وجود داشته است. وقتی طالبان در 1996 تا 2001 قدرت را در افغانستان به دست داشت، زنان از اشتغال و تحصیل منع شده بودند. به همین دلیل با قدرت گرفتن مجدد این گروه شبه‌نظامی در افغانستان، این دو مساله مورد توجه ویژه جامعه بین‌المللی قرار گرفته و می‌تواند به کمک‌های مالی و سایر کمک‌رسانی‌هایی که به افغانستان ارائه می‌شود، تاثیر بگذارد.
هاشمی در ادامه گفت: ما 40 سال برای آوردن سیستم شریعت اسلامی در افغانستان مبارزه کرده‌ایم. شریعت به زنان و مردان اجازه نمی‌دهد تا در کنار هم یا زیر یک سقف باشند و کار کنند. مردان و زنان نمی‌توانند با هم کار کنند. این مشخص است. به آنها اجازه نمی‌دهیم تا به دفاتر ما بیایند و در وزارتخانه‌های ما کار کنند.

آمادگی طالبان برای رابطه با کشور‌های همسایه
همزمان با اظهار نظرهای مختلف درباره تحولات افغانستان، طالبان می گوید که آماده برقراری ارتباط با کشورهای همسایه است.
 اگرچه طالبان هنوز مراسم تحلیف کابینه خود را به عنوان دولت بعدی افغانستان به جا نیاورده است، اما تلاش این گروه در مسیر سیاست خارجی آغاز شده است.
 
کنترل طالبان بر گذرگاه مرزی با پاکستان
یک مسئول امنیتی پاکستان از بستن گذرگاه مرزی «تورخم» میان این کشور و افغانستان توسط طالبان خبر داد.
 
ناتوانی واشنگتن از پیش بینی کنترل طالبان بر کابل
«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا ضمن دفاع از تصمیم کاخ سفید در خروج عجولانه از افغانستان، گفت «بدبینانه‌ترین ارزیابی‌ها نیز کنترل طالبان بر کابل را پیش بینی نمی‌کردند.» 
سخنگوی طالبان اعلام کرد این گروه لازم می‌داند از روسیه، چین و ایران دیدار کند؛ اما این برنامه باید به طور مشترک با این کشور‌ها کار شود.
 
جمع آوری کمک یک میلیون دلاری برای افغانستان در نشست سازمان ملل
شرکت کنندگان نشست سازمان ملل برای جمع آوری کمک‌های بشردوستانه به افغانستان متعهد شدند که بیش از یک میلیارد دلار به افغانستان کمک کنند.

خودداری آمریکا از پاسخگویی درباره کشتار غیرنظامیان در افغانستان
به گزارش «راشا تودی»، ارتش آمریکا مدعی است که 3 عضو مظنون داعش در ولایت ننگرهار را در 27 آگوست و یک نفر مرتبط با داعش را در 29 آگوست در کابل، کشته است.
حمله اول به عنوان تلافی بمب‎گذاری انتحاری 26 آگوست در فرودگاه کابل انجام شد که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت و گفته می‌شود که حمله دوم یک خودروی بمب‎گذاری شده برای حمله به فرودگاه را هدف قرار داد.
«جان کربی»، سخنگوی پنتاگون، به تازگی گفت که نمی‌تواند هویت افراد کشته شده در این حملات را تایید کند یا توضیح دهد که چگونه ارتش آمریکا بدون حضور میدانی در افغانستان در حال بررسی حمله دوم و هدف آن بوده است.
به گفته وی، «ارزیابی توسط فرماندهی مرکزی در حال انجام است و من نمی‌خواهم از آن فراتر بروم؛ این حمله برای جلوگیری از حمله قریب الوقوع به فرودگاه انجام شد.»
«کربی»، از توضیح بیشتر درباره این حمله خودداری کرد.
«نیویورک تایمز»، اخیرا در گزارشی نوشت که در حمله 29 آگوست آمریکا در افغانستان، تروریست‎ها کشته نشدند بلکه یک امدادگر و دستکم 6 کودک جان خود را از دست دادند.

افغانستان وارد مرحله خطرناکی شده است
«میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به اینکه افغانستان وارد مرحله «جدید و خطرناکی» شده است، از اقدامات طالبان و نقض تعهداتی که وعده اش را داده بودند، ابراز نگرانی کرد.
به گزارش دویچه وله، «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه چهل و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، طالبان را به دلیل عدم مشارکت و احترام به حقوق همه افغان ها مورد انتقاد قرار داد.
وی در انتقاداتش بر تعدادی از تعهدات زیرپا گذاشته شده توسط طالبان از جمله فراگیر نبودن دولت معرفی شده توسط این گروه و مسائل مربوط به حقوق بشر و حقوق زنان از زمان به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان، تاکید کرد.
باشله در این رابطه گفت که افغانستان وارد مرحله «جدید و خطرناکی» شده است که باعث ترس زنان، اقوام و جوامع مذهبی این کشور از حقوق شان شده است.
وی گفت: به طور بسیار مهم و قابل ملاحظه ای و در تضاد با تضمین هایی که درباره حمایت طالبان از حقوق زنان داده شده است، طی سه هفته گذشته، زنان به طور تدریجی از حوزه عمومی حذف شده اند.
باشله همچنین عدم حضور زنان در دولت جدید طالبان را که اکثریت قریب به اتفاق اعضای آن از قوم پشتون هستند، به عنوان دلیلی برای نگرانی های خاص مطرح کرد.
وی از عفو کارکنان دولتی و مقامات سابق در سرویس های امنیتی دولت قبل و همچنین ممنوعیت تفتیش خانه به خانه به عنوان دیگر وعده های نقض شده توسط طالبان، یاد کرد.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد یادآور شد که «اتهامات معتبری مبنی بر قتل تلافی جویانه» و بازداشت های خودسرانه افرادی که برای دولت قبلی کار می کردند، از جمله برخی که بعداً «مرده پیدا شدند»، وجود دارد.
باشله بار دیگر بر درخواست خود مبنی بر ایجاد یک مکانیسم نظارت ویژه برای سازمان ملل متحد جهت کنترل حقوق در حال تحول در افغانستان تاکید کرد.
نشست کنونی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تا 8 اکتبر ادامه خواهد داشت.

نظر شما