شناسهٔ خبر: 49538410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جهت بررسی مسئله کره شمالی؛

نشست سه جانبه ژاپن، آمریکا و کره جنوبی در توکیو برگزار شد

نماینده آمریکا در امور کره شمالی طی جلسه ای با همتایان خود از سئول و توکیو مدعی شد که تحولات اخیر در کره شمالی، اهمیت ارتباط و همکاری نزدیک سه کشور را یادآوری می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نمایندگان سه کشور ژاپن، آمریکا و کره جنوبی در امور هسته ای، امروز سه شنبه نشستی را در توکیو پایتخت ژاپن برگزار کردند. هدف این جلسه که یک روز پس از آزمایش موشک کروز دوربرد توسط پیونگ یانگ، برگزار می شود، مسئله برنامه موشکی و هسته ای کره شمالی عنوان شده است.

الجزیره در گزارش خود در این رابطه آورده است که تحلیلگران مدعی شده اند سلاحی که رسانه های دولتی کره شمالی آن را «استراتژیک» توصیف کرده اند، می تواند دارای قابلیت های هسته ای باشد.

«سونگ کیم» نماینده آمریکا در امور کره شمالی در ابتدای سخنان خود در این نشست مدعی شد: تحولات اخیر در کره شمالی، اهمیت ارتباط و همکاری نزدیک سه کشور را یادآوری می کند.

گفته می شود که سه کشور مذکور در حال مذاکره بر سر یافتن راه حل اختلاف با کره شمالی بر سر مسئله تسلیحات هسته ای و برنامه موشک های بالستیک پیونگ یانگ هستند.

کیم در دیدار با «تاکه هیرو فوناکوشی» همتای ژاپنی خود و «نو کیو-دوک» همتای خود از کره جنوبی، همچنین اعلام کرد که واشنگتن راه حل دیپلماتیک را برای رسیدگی به مسائل کره شمالی باز گذاشته است.

پیشتر و در همین رابطه، خبرگزاری «کیودو» ژاپن از احتمال برگزاری نشست سه جانبه توکیو-واشنگتن-سئول طی هفته جاری خبر داده و موضوع آن را بحث و تبادل نظر درباره کره شمالی عنوان کرده بود.

آن طور که ادعا شده بود، قرار براین بوده است که در این دیدار، امکان تلاش های دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در باب آغاز گفتگو با کره شمالی با هدف خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره، بررسی شود.

این نخستین دیدار سه جانبه بعد از نشستی است که به میزبانی سئول در ماه میلادی ژوئن برگزار شد.

همچنین لازم به توضیح است که خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که ارتش کره شمالی پس از انجام دو سال تحقیقات، روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری یک مدل جدید از موشک کروز دوربُرد خود را با موفقیت آزمایش کرد.

طبق داده‌های اولیه، این موشک کروز پیش از اصابت به هدف تعیین شده مسافتی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر را طی کرد. گفته می‌شود که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در مراسم انجام این آزمایش موشکی شرکت نداشته است.

نظر شما