شناسهٔ خبر: 49528960 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

خطیب‌زاده در پاسخ به سیاست روز:

ایران با همه طرف‌های فعلی در افغانستان رابطه دارد

صاحب‌خبر -
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد در پاسخ به سؤال خبرنگار سیاست روز درباره تماس با طرف‌های درگیر در افغانستان و این‌که احمد مسعود و طالبان به توصیه‌های ایران توجه می‌کنند و همچنین درباره به رسمیت شناختن طالبان گفت: جمهوری اسلامی ایران شاید جزو معدود کنشگرانی است که با همه طرف‌های فعلی در افغانستان روابط خود را دارد. البته با برخی گفت‌وگوهای فراگیرتر و با برخی محدودتر داشته است.براساس اصول خود در حوزه سیاست خارجی همواره سعی کردیم با این گروه‌ها گفت‌وگو کنیم. دور اول گفت‌وگوهای فراگیر بین الافغانی در تهران برگزار شد و سعی کردیم همه گروه‌ها را مشارکت دهیم.
وی افزود: تأکید کردیم مسیری که به برادرکشی در افغانستان بینجامد مسیر درستی نیست. تأکید کردیم افغانستان تنها راه حل صلح‌آمیز دارد و جنگ و خشونت راه‌حل نیست و کسی نمی‌تواند جنگ و خشونت را به جای گفت‌وگو بنشاند. تأکید کردیم تنها دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد، می‌تواند دولتی باشد که صلح پایدار و ثبات را به این کشور بیاورد.سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: هیچ دولت اقلیتی نمی‌تواند در درازمدت صلح و ثبات و امنیت و مشارکت حداکثری را ایجاد کند. تأکید کردیم بر خواست و اراده مردم در آینده افغانستان و عدم دخالت خارجی تأکید کردیم. موکدا گفتیم مردم غیور افغانستان بارها ثابت کردند حضور خارجی‌ها را در کشورشان برنمی‌تابند و همه کشورهای فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای و همسایگان باید توجه کنند و به خواست و اراده مردم افغانستان احترام بگذارند و تلاش کنند گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی را تسهیل کنند.خطیب‌زاده ادامه داد: در وزارت خارجه بعد از این بحران تلاش کردیم به صورت جدی و متمرکز کارها را جلو ببریم. اخیرا ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه ذیل نماینده ویژه شکل گرفته است. همه تلاش خود را کردیم مردم افغانستان از دسترسی‌های ضروری و مراودات کنسولی با سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ما محروم نشوند.وی افزود: سرکنسولگری‌ها و سفارت ما در افغانستان باز و فعال هستند و آنهایی که نیمه فعال هستند و فعالیت آنها به حداقل رسیده ان‌شاءالله شکل و شمایل جدیدتری به ارائه سرویس‌ها خواهند پرداخت.
این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: آن‌چه اراده قطعی ماست تقویت روابط با مردم افغانستان و کمک به تحقق خواست و اراده مردم مظلوم و سربلند و غیور افغانستان است.خطیب‌زاده همچنین درباره دعوت از ایران توسط طالبان برای حضور در تشکیل جلسات نیز اظهار داشت: زود است در این زمینه صحبت کنیم، باید منتظر باشیم و تشکیل دولت آینده افغانستان را ببینیم و بعد در مورد موضوعات دیگر تصمیم می‌گیریم. براساس عملکرد طالبان، در خصوص نحوه پاسخ به اقدامات و درخواست‌های آنها تصمیم می‌گیریم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای اروپایی نسبت به برنامه هسته‌ای غیرصلح آمیز رژیم صهیونیستی حساسیتی نشان نمی‌دهند؟ گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان موجودیت نامشروعی که به قرارگاه ترور و تروریسم دولتی تبدیل شده، شرایط بسیار خطیری را برای منطقه و جهان رقم زده است. این رژیم قانون گریز که به حقوق بین‌الملل پایبندی ندارد، بر روی صدها کلاهک هسته‌ای نشسته و برنامه فعال نظامی هسته‌ای دارد و به صورت ممتد پیوستنش را به پیمان منع سلاح هسته‌ای و هرگونه رژیم بین‌المللی نظارتی که در این حوزه هست رد کرده است و مقررات پادمان را نپذیرفته و به عنوان رژیم یاغی در نظام بین‌الملل و رژیم پادمان هسته‌ای شناخته می‌شود و آبرویی ندارد.
وی افزود: متاسفانه استاندارد دوگانه و بسیار شرم آور برای غرب وجود دارد که نه تنها فشاری برای پیوستن و خلع سلاح این رژیم انجام نمی‌دهند، بلکه همه امکانات خود را در اختیار این دردانه و رژیم نامشروع قرار می‌دهند که نظام بین‌الملل را نقض کند و تهدید دائم منطقه و جهان باشد.
خطیب‌زاده اضافه کرد: طبیعی است جمهوری اسلامی ایران و کشورهای متحد و اسلامی و دوست پیگیر خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای هستند و این طرح بارها پیشنهاد شده است که آخرین بار توسط آمریکا به خاطر این رژیم، بایکوت شد. ما این مسیر را همچنان ادامه می‌دهیم، این رژیم هیچ جایگاهی ندارد که در خصوص کشورهای عضو ان.پی.تی و پایبند به مقررات صلح آمیز انرژی هسته‌ای صحبت کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بیانیه مشترک صادره در این سفر و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نیز اظهار داشت: مروادات ایران و آژانس کاملا معمول و فنی است و مادامی که جنبه غیرسیاسی و غیر تبعیض آمیز روابط آژانس با ایران حفظ شود، ایران در پرتو آن، روابط خودش را با آژانس با جدیت پیگیری خواهد کرد و پیگیری کرده است.
خطیب‌زاده اضافه کرد: سفر گروسی به تهران پیش از برگزاری نشست شورای حکام در چارچوب حل و فصل برخی مسائل فیمابین بود که با تفوق رویکرد فنی آژانس و رابطه فنی که ایران با آژانس دارد، صورت گرفت. وی اظهار داشت: رایزنی‌های بسیار خوبی انجام شد و این موضوعات جدیدی نبوده و نیست و در بستر همکاری فیمابین در حال انجام بود که به خاطر اجلاس حکام، گفت‌وگوها به صورت فشرده‌تر در تهران انجام شد. این سفر موفق بود و توافق شد در چارچوب فنی بدون اجازه به طرف‌های دیگر برای این‌که موضوعات سیاسی را وارد روابط فنی ایران و آژانس کنند این روابط ادامه یابد.خطیب‌زاده ادامه داد: مفاهمه‌ای بین ایران و آژانس طی چند سال گذشته وجود داشته و دارد و براساس مفاهمه دو طرف با حسن نیت و اراده کارهای خود را جلو بردند. اگر طرف‌هایی بخواهند روابط مبتنی بر فهم فنی را آلوده به اغراض سیاسی خود کنند، پاسخ ایران پاسخ درخوری خواهد بود.
وی درباره حضور آیت‌الله رئیسی در نشست سران شانگهای و عضویت دائم ایران در شانگهای گفت: این اولین سفر خارجی دکتر رئیسی است که دارای دو جنبه است. یک جنبه شرکت در اجلاس شانگهای و دیگری ظرفیت دوجانبه این سفر است و در هر دو جنبه برنامه‌های گسترده‌ای توسط نهاد ریاست جمهوری در دست پیگیری است و پیگیری‌های ضروری در دوشنبه توسط سفارت ما انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره زمان سفر بازرسان آژانس هم گفت: سفرهای دوجانبه بین آژانس و سازمان انرژی اتمی به صورت منظم انجام می‌شود. هم بازرسان و هم نمایندگان سازمان انرژی اتمی و در تهران توافق شد این در سطوح عالی تقویت شود. در اولین فرصت این سفرها انجام خواهد شد. درباره زمان سرویس دوربین‌ها توافقات انجام می‌شود.
خطیب‌زاده درباره حمله سپاه پاسداران به مقر گروه‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق نیز گفت: این در پاسخ به تجاوزات مکرری است که از قرارگاه‌های خودخوانده این گروهک‌های تروریستی در داخل مرز عراق و در نزدیکی مرز ایران علیه جمهوری اسلامی ایران عملیات صورت گرفته و چندین نفر از مرزادران غیور ایرانی را به شهادت رساندند.وی افزود: بارها گفته شده که جمهوری اسلامی ایران تحمل نمی‌کند امنیت مرزهای خودش آن هم توسط گروهک‌های شکست خورده تروریستی در اقلیت مطلق مورد خدشه وارد شود. در گفت‌وگوهای دوجانبه و گفت‌وگوهای رسمی و نشست‌های غیررسمی بارها این نکته را به دوستان در عراق متذکر شدیم. باید ترتیباتی قائل شوند که خاک عراق مورد سوء استفاده این گروهک‌های تروریستی قرار نگیرد.

نویسنده: هدی دهقان بذرافشان

نظر شما