شناسهٔ خبر: 49513971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

ناصر ایمانی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

حل بحران‌ها گام اول در مسیر برقراری عدالت

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که رئیسی حل بحران‌های موجود را در دستور کار دارد اما پروژه اصلی او در این دولت برقراری عدالت اقتصادی و اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا – دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و از هر یک نیز چیز در خاطر مردم می‌ماند. برجسته‌ترین اقدامات و اظهارات در هر دولتی که ماندگار می‌شود، در واقع بخشی از پروژه اصلی است که رئیس دولت برای آن چهار سالی که مسئولیت دارد؛ تعریف کرده است. برای اینکه حدس بزنیم از رئیسی و دوران ریاست جمهوی او چه در اذهان می‌ماند نیز باید به این سوال پاسخ دهیم که پروژه اصلی او در این دولت چیست؟

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا پاسخ را برقراری عدالت می‌داند. او در گفت‌وگو با «فردا» توضیح می‌دهد: «قطعا هر کسی که پیاده کردن عدالت اجتماعی و اقتصادی را هدف قرار داده باشد، مجبور است که در گام اول برخی بحران‌های جاری را حل کند، به شرایط موجود قدری آرامش دهد و بعد بتواند به هدف اصلی خود برسد».

وی در ادامه مساله کرونا را مثال زد و گفت: «به عنوان نمونه این را بگویم که هر رئیس جمهوری که بخواهد توسعه اقتصادی و خروج از بحران اقتصادی فعلی را در دستور کار داشته باشد و بخواهد که به عدالت اقتصادی هم برسد، چاره‌ای ندارد که علی‌الحساب مساله کرونا را حل کند. چون این کرونا مثل بختک روی تمام فعالیت‌های اقتصادی و رشد اقتصادی کشور افتاده است و باید در کوتاه مدت حل شود. اگرچه که خود بحث کرونا ارتباطی به مسائل اقتصادی ندارد و یک بحران اجتماعی است. اما تا این بحران حل نشود، امکان پیگیری اهداف اقتصادی وجود ندارد».

ایمانی تاکید کرد: «حل بحران‌های اقتصادی فعلی پروژه اصلی دولت رئیسی نیست اما او چاره‌ای ندارد غیر از اینکه در کوتاه مدت برخی از این موارد که مستقیما اثر دارند را حل کند. چه در بعد سیاست خارجی و داخلی و چه در بعد اقتصادی، اجتماعی و ... . دولت باید اقداماتی انجام دهد تا بر پایه آن در آینده رشد اقتصاد مورد نظر خود را پیگیری کند».

وی در پاسخ به اینکه آیا ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی پروژه اصلی دولت رئیسی است یا خود آن هم ابزاری برای تامین هدف بزرگ‌تری مثل ترمیم اعتماد عمومی است؟ گفت: « به نظر من این دو باید همزمان انجام شود. حتی معتقدم که اگر اعتماد عمومی ترمیم نشود، عدالت و رشد اقتصادی که خواست هر دولتی است، هم محقق نمی‌شود».

این فعال سیاسی اصولگرا توضیح داد: «رشد اقتصادی، توسعه اقتصادی، عدالت اقتصادی و همه‌ این‌ها یک لوازمی دارد که امنیتو آرامش از جمله آن‌ها است. اما الان کرونا این آرامش را برهم زده است. سیاست خارجی، بازگشت اعتماد عمومی یا ترمیم اعتماد عمومی مردم هم از دیگر لوازم مربوطه است. همه این‌ها برای اینکه دولت بتواند شرایط اقتصادی را از منفی صفر به صفر رسانده و بعد هم افزایش دهد. چون الان وضعیت کشور یک وضعیت منفی از نظر همه شاخص‌ها است».

ایمانی گفت: «من تصور می‌کنم که دولت با برخی اقدامات مثل سرعت زیاد در واکسیناسیون یا برخی حرکت‌ها با جنبه عمومی و مردمی تلاش می‌کند که تا حدی اعتماد عمومی را ترمیم کند و بعد آرام آرام با اصلاح اعتماد عمومی، حل مساله کرونا و احتمالا بحث‌های سیاست خارجی کشور را به یک ثبات روانی، روحی و اجتماعی برساند. بعد از آن است که دولت می‌تواند سیاست‌های اقتصادی خود را دنبال کند».پ

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه اولویت دولت رئیسی و هر دولت برقرار عدالت اجتماعی و اقتصادی است، درباه امکان تحقق این هدف در دولت فعلی گفت: «در بررسی امکان تحقق این هدف باید چند نکته را گفت. اول اینکه مطلق نیست و نسبی است. دوم اینکه اگر هم محقق شود قطعا در کوتاه مدت نمی‌شود و یک پروسه زمان‌بر است چون مقوله اقتصاد یک مقوله زمان‌بر است و تا بخواهد به آن نقطه برسد، خیلی زمان می‌برد. تازه اگر همه چیز درست انجام شود و همه موارد لازم به درستی بررسی و برنامه‌ریزی شود. شرایط کشور هم که خاص است. با این حال من امیدوار هستم که آقای رئیسی تا حدودی یا تا حد قابل توجهی بتواند شرایط اقتصادی کشور را ترمیم ببخشد، منتها در بلند مدت. 


 

نظر شما