شناسهٔ خبر: 49482319 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

فرار با قاشق از یک زندان چند صد میلیون دلاری؛ جستجوی اسرای فلسطینی چقدر برای اسرائیل هزینه دارد؟

اسرای فلسطینی که چند روز قبل از یک زندان فوق امنیتی اسرائیل گریختند، چند ده میلیون دلار هزینه روی دست این رژیم گذاشتند.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو؛ محمدعلی حسن‌نیا؛ چند روز قبل بود که خبری مبنی بر فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان اسرائیل منتشر شد. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت که اسرای فلسطینی با یک قاشق زنگ‌زده تونلی در زندان حفر و فرار کرده‌اند. اسرای فلسطینی این قاشق را ماه‌ها به‌دور از دید زندان‌بان‌ها پشت یک کاغذی پنهان کرده بودند.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از بازداشت دو زندانی فلسطینی که چند روز پیش از زندان جلبوع (گیلبوآ) فرار کرده بودند، خبر داد. مقامات رژیم اشغالگر صهیونیستی اعلام کرده‌اند این دو زندانی که پس از فرار از زندان جلبوع دستگیر شده‌اند، محمود العارضه و یعقوب القادری هستند.

منابع صهیونیستی اولین تصاویر دو اسیر فلسطینی فراری از زندان جلبوع را که مقامات اشغالگر اعلام کردند که نیرو‌های صهیونیستی آن‌ها را دستگیر کرده‌اند، منتشر کرده‌اند.ساعاتی بعد نیز شبکه اسرائیلی «کان» اعلام کرد «زکریا الزبیدی» و «محمد العارضه» ساعاتی پس از دستگیری محمود العارضه و یعقوب القادری بازداشت شدند. گفته می‌شود این دو فلسطینی در نزدیکی «کوه طور» شناسایی و بازداشت شدند.

پنج تن از زندانیان فراری از اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین هستند و ششمی نیز زکریا الزبیدی است که از فرماندهان سابق گردان‌های الاقصی است. هم اکنون بین پلیس و اداره زندان‌های اسرائیل بر سر اینکه این اسرا در چه ساعتی فرار کرده اند اختلاف نظر است، ولی آنچه مسلم است دوربین‌های زندان لحظه فرار این شش اسیر را ثبت کرده‌اند، ولی مأموران صهیونیست به آن حساسیتی نشان نداده‌اند.

البته اسرائیل توانسته ۴ نفر از ۶ زندانی فلسطینی را دوباره ردیابی کرده و اسیر کند. اسرائیل برای اسارات دوباره زندانیان فراری فلسطینی ۷۲۰ گشتی پلیس و ارتش شامل از ۲۵۰ پاسگاه استفاده کرده است. برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد هزینه روزانه جستجوی زندانیان حدود ۵ میلیون دلار است، علاوه بر هزینه‌های عملیاتی اتاق عملیات مشترک اسلحه‌های امنیتی، ۴ گردان رزمی و ۷ شرکت ارتش اسرائیل که برای جستجوی این نیرو‌ها ثبت نام کرده بودند.

رژیم صهیونیستی برای پیدا کردن کامل این ۶ نفر باید هفته‌ها زمان بگذارد و میلیون دلار‌ها هزینه کند تا کاملاً بتواند این اسرای فلسطینی را دوباره اسیر کند. این رژیم تصمیم گرفته است که با ارائه طرحی مسئولیت زندان‌های که اسرای فلسطینی در آن حضور دارند را به ارتش واگذار کند و دیگر پلیس در امور زندانیان دخالت نداشته باشد.

اداره زندان‌ها و بازداشتگاه‌های اسرائیل در سال ۱۹۴۹ تأسیس شده است که بالغ بر ۹ هزار و ۳۰۰ نفر کارمند دارد. این زندان‌ها تحت تسلط پلیس است و برای هر زندان بازرس کل اختیارات آن را برعهده دارد. اداره زندان‌های اسرائیل علاوه بر کارمند و نگهبان دارای ۴ واحد دیگر هم هست. نهشون، متسادا درورر و تسور از دیگر واحد‌های گارد ویژه زندان‌های اسرائیل هستند که بیشتر این گارد‌ها عملیاتی و نگهبانی زندان‌ها را برعهده دارند.

بودجه اداره زندان‌های اسرائیل سالانه بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است که ۸۳ درصد آن خرج حقوق کارمندان و گارد، ۲ درصد به بازنشستگان و ۱۵ درصد خرج زندانیان می‌شود.

از ۸۳ درصدی که خرج کارمندان و نگهبان می‌شود چیزی بر بالغ بر ۳۳ درصد آن هزینه نگهداری از ۳ هزار زندانی فوق امنیتی در اسرائیل می‌شود، به طوری که هر زندانی امنیتی یک نگهبان دارد. متوسطه حقوق زندانبان‌های اسرائیل ۵ هزار و ۳۰۰ دلار در ماه است. طبق اطلاعاتی که شاباک منتشر کرده بالغ بر ۱۰ هزار زندانی امنیتی در اسرائیل اسیر هستند. طبق اعلام دولت اسرائیل آن‌ها برای هر زندانی که زندانبان بخواهد در سال ۷۱ هزار دلار هزینه می‌کنند. البته اسرائیل بالاترین نرخ افزایش زندانی در جهان را داراست و سال ۲۰۲۰ در رتبه اول قرار داشته است.

همین زندانی که اسرای فلسطینی از آن فرار کرده‌اند مبلغی به ارزش ۴ میلیون دلار فقط برای ردیابی و از کار انداختن سیستم ارتباطاتی در داخل زندان هزینه شده است.

نظر شما